Nationell patientenkät

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är du nöjd med psykiatrivården?

Ja
1
10%
Nej
9
90%
 
Antal röster : 10

Nationell patientenkät

Inläggav Leibniz » 2019-04-02 14:24:37

Nio av tio patienter är nöjda med vårdens effekt

I höstas genomfördes för första gången en nationell patientenkät om vård och behandling relaterat till en funktionsnedsättning. Över 10 000 personer svarade på enkäten, varav 2 626 som besökt någon av Habilitering & Hälsas mottagningar i Västra Götaland. - Vi ser mycket goda resultat i denna mätning och det är glädjande att patienterna är så nöjda med vården inom Habilitering & Hälsa, säger Ann Söderström, hälso- och sjukvårdsdirektör, Västra Götalandsregionen.

Patienternas syn på psykiatrivården
Drygt 33 000 patienter inom olika delar av psykiatrin har gett sin syn på den vård de fått.
Överlag är upplevelsen positiv, framför allt i öppenvården. Inom den öppna vuxenpsykiatrin uppger 8 av 10 att de skulle rekommendera mottagningen till någon annan i samma situation och majoriteten känner sig bemötta med respekt.

- Det är både glädjande och värdefullt att på detta sätt få ta del av patienternas erfarenheter, säger Fredrik Lennartsson, chef på avdelningen för vård och omsorg. Framför allt är det viktigt för alla mottagningar och kliniker som nu får återkoppling kan börja jobba med förbättringar.

https://www.vgregion.se/f/habilitering- ... ns-effekt/

https://patientenkat.se/sv/

Någon här som fått svara på enkäten?
En mycket stor del av de tillfrågade är nöjda med vården. Ett förvånande resultat tycker jag med tanke på att man ofta får höra hur missnöjda folk är med öppenvården. Vad är era tankar?
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Nationell patientenkät

Inläggav Trefjorton » 2019-04-02 14:33:35

Sånt här är svårt. Liksom det enda inom psykvården är terapi och medicin. Tycks dessa inte om av personen, eller om behandlingen inte funkar, så kommer dom säga att vården inte funkar, eller att den suger.

Egentligen finns det inget mer dom kan göra.

Vissa av dessa enkäter tror jag inte på. Dom ger ingen bra helhetsbild på hur eller om psyken funkar.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Nationell patientenkät

Inläggav nescio » 2019-04-02 15:36:34

Leibniz skrev:Ett förvånande resultat tycker jag med tanke på att man ofta får höra hur missnöjda folk är med öppenvården. Vad är era tankar?
Doktorn säger:
– Innan jag skriver ut ditt recept ska du få svara på en enkät.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Nationell patientenkät

Inläggav ankhh » 2019-04-02 16:16:38

Inte illa ment, Leibniz, men din omröstning lider av samma svaghet som de flesta enkäter: man förväntas ge raka ja-eller-nej-svar (alternativt gradera) något som i verkligheten är mer komplicerat. I enkäterna vore det kanske OK om det fanns plats för fritextkommentarer (här kan vi ju skriva inlägg, för övrigt), men det finns möjligen en ruta på slutet, alltså inte i anslutning till frågor där man kanske skulle vilja klargöra vad man egentligen svarar på och varför.

Jag har inte fått enkät för psykiatrin, men däremot för ett par andra mottagningar vid olika tillfällen. Jag blev väldigt misstänksam när jag fick enkäten för en mottagning där jag alltid fått vänta minst 30 minuter (så jag kommer verkligen inte en kvart i förväg som de vill). Många av enkätfrågorna gäller senaste besöket enbart - och besöket innan enkäten var första och enda gången jag visades in i tid...

Senaste enkäten innehöll dessutom frågor om ifall vårdpersonalen tagit upp livsstilsfrågor (rökning, kost, träning...) De ska förstås göra detta enligt riktlinjer, oavsett varför man besöker vården - jag tycker det är vansinnigt irriterande att "folkhälsan" därmed ska kontrolleras på rutin oavsett om det faktiskt finns problem eller ej. Bättre att satsa de resurser som finns på de som vill bli hjälpta - det tror jag ändå är ett grundkrav för att de faktiskt ska bli hjälpta, annars är det bara förmynderi.
---
Om jag hade fått enkät gällande psykiatrin så hade mina eventuella svar varit väldigt beroende på senaste mötet. En del är fantastiskt bra att ha att göra med, en del är katastrofalt dåliga, och de flesta hamnar någonstans mitt i. Så när de frågar efter senaste besöket blir det ju lite lotteri där - jag antar att de anser att det jämnar ut sig med många respondenter. Jag skulle hellre vilja ge en helhetsbild.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Nationell patientenkät

Inläggav kiddie » 2019-04-03 23:06:17

När jag gått på psyk här några år fick vi göra en enkät. Den var helt riggad men verkade mest vara jag som fattade det. Frågorna var skrivna i en skala att för att ge ett negativt svar på någon fråga så måste det varit så åt helvete som det kan bli. Om man gav en normalnegativt svar hamnade det på en 3a på en skala där 4 var bäst.

Jag var en annan person då, mycket mer aktiv, så förutom att bli bedrövad försökte jag ifrågasätta enkäten. Det var ingen som lyssnade.

Sedan kan man skriva dåliga enkäter av ren dumhet. Jag frågade boendestödet om de skrev sina själva men det var tydligen för ett större område. Där finns det tre val, alltid, ibland och aldrig.

T ex jag tycker bra om personalen. Där vill jag svara oftast. Men det får jag inte. Jag måste svara alltid eller ibland. Usch!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in