Nätdejting på gott och ont!

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms


Nätdejting

Inläggav Huggorm » 2015-01-17 23:36:01

För mig funkar det bra så länge det är på nätet men när man sedan träffas IRL blir det fiasko :-)051
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Nätdejting

Inläggav GreenHS17 » 2015-01-17 23:52:21

Huggorm skrev:För mig funkar det bra så länge det är på nätet men när man sedan träffas IRL blir det fiasko :-)051
Själv upplever jag att jag nästan aldrig får svar på mina mejl och att mina konversationer aldrig leder någon vart.
GreenHS17
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2014-10-20

Nätdejting

Inläggav rdos » 2015-01-18 0:43:48

GreenHS17 skrev:Hej! Hur upplever ni att nätdejting fungerar för oss med as.


Värdelöst.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav Toblerone » 2015-01-19 22:55:28

Jag tycker inte det har varit så värdelöst. Just för att jag har svårt att bedöma människor när jag träffar dem IRL. Framför allt om det finns en massa avledande faktorer. Då vet jag inte vad jag tycker. Men om jag får "info" om en person skriftligt - då kan jag gå igenom det i lugn och ro. Och eftersom jag är en sån språkmänniska - jag kan analysera det som något skriver in i minsta detalj.

Sen är det en annan sak att man träffar en massa idioter där och slösar tid på det. Men det är ju så IRL också, eller hur?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav KrigarSjäl » 2015-01-20 6:42:27

Det blir vad man gör det till. Finns ingen anledning att klaga.

Man kanske bör se över sig själv. Ha lagom med förväntningar. Vara realistisk.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav tvilling99 » 2015-01-20 9:41:41

GreenHS17 skrev:
Huggorm skrev:För mig funkar det bra så länge det är på nätet men när man sedan träffas IRL blir det fiasko :-)051
Själv upplever jag att jag nästan aldrig får svar på mina mejl och att mina konversationer aldrig leder någon vart.

Ganska typiskt för en kille dessa sajter, man skriver och skriver och får nästan inga svar.
tvilling99
 
Inlägg: 8396
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav H2SO4 » 2015-01-20 23:59:06

Har testat nätdejting och det funkar bra. Bättre än väntat men det passar nog inte alla.
Eftersom man skriver "förväntas" det mer av en. Man kan med andra ord inte bara sitta och ställa tråkiga frågor om varandras liv i flera dagar. Stick ut, var kreativ men såklart dig själv.
Ha bild, ingen svarar någon utan bild.
Det som är bra är att man "lär känna" personen innan och kan mer avslappnat träffa personen IRL. Man vet lite vad som går hem och vad som inte går hem.

Det finns en risk med nätdejting och det är att man kan måla upp förväntningar och verka vara någon annan än den man är. Värt att nämna är att många sidor är väldigt inriktade mot sexuella tillfälliga kontakter.
Är du då tråkig till en början slutar personen svara eftersom det finns andra som är mer intressanta och skapar en mer intressant spänning.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav KrigarSjäl » 2015-01-22 21:10:09

-Sen måste man veta att brudarna har ett litet helsike på dejtingsajter.

Mängder av oanständiga förslag och kukbilder. Det säger alla tjejer att de får.

Klart de blir kräsna, klart de blir på sin vakt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav Minan96 » 2015-01-22 21:50:43

För mig funkar det bra, men det ska ALLTID komma något i mellan. Typ som att dom har helt plötsligt blivit intresserade av någon annan. :?
Minan96
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2014-01-03
Ort: Mellan hässleholm och kristianstad

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav Minan96 » 2015-01-22 21:52:29

KrigarSjäl skrev:Det blir vad man gör det till. Finns ingen anledning att klaga.

Man kanske bör se över sig själv. Ha lagom med förväntningar. Vara realistisk.


Låter vettigt.
Minan96
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2014-01-03
Ort: Mellan hässleholm och kristianstad

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav TheWonderer92 » 2015-01-22 23:07:53

Håller med att man inte ska ha för höga krav på varken sig själv eller den man ska träffa. Jag menar, nätdejting är ju inte ett naturligt sätt att träffas på och det är jobbigt om den ena verkligen vill träffas en gång till medan den andre inte känner sig intresserad alls efter första dejten.

Har själv träffat en del killar förra året både via Aspergerforum och andra dejtingsidor och som tur var har det varit "ömsesidigt ointresse" varje gång. Men det är alltid den som bryter isen och tackar för sig som får makten på något sätt. Väldigt sällan vågar man konstatera mitt under dejten "tjaa...det här gå inte så bra va? Jag känner ingenting och det tror jag inte du gör heller".

Känslan av attraktion är för det mesta ömsesidig men många förväxlar det med en desperation att bli kär. Man blir alltså kär i kärleken och applicerar den på förste bäste och kan bli otroligt besviken när den andre skriver att "tyvärr så kände inte jag att vi klickade". Som om luftslottet plötsligt får sig ett nålstick.
Det positiva är att ju mer man dejtar desto mindre desperat känner man sig och man blir mer avslappnad och förutsättningslös. Det är mina erfarenheter i alla fall.

Det är INTE lätt att få till en kärleksrelation via nätet. Varje dejtingsida är som en stor godispåse med alla möjliga former och färger. Man provsmakar karameller men blir aldrig riktigt nöjd då det finns hundra andra intressanta godissorter att välja på som kanske smakar bättre.

Sen att man har ett stort utbud framför sig på en skärm gör ju automatiskt att varje människa blir mer kräsen. Det skapar på sätt och vis en ond cirkel men man kan också få bättre uppfattning om vad man vill ha. Man lär sig att det inte skadar att vara tydlig både med vem man själv är och vilken typ av partner man söker.

För att dra till med en riktig klyscha:

Den som ger sig in i leken får leken tåla. Lär dig spelreglerna först och försök att spela med även om det tar emot. Personliga egenheter kan man visa långt senare när man säkerställt ömsesidigt intresse.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav habiti » 2015-01-23 2:07:49

man måste vara sjukt snygg, sjukt rolig + kändis för att någon ska svara om man är en man!

alla kvinnor får en massa pm hela tiden, oavsett vem dom är, hur de ser ut!

orättvist.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav KrigarSjäl » 2015-01-23 3:36:44

habiti skrev:man måste vara sjukt snygg, sjukt rolig + kändis för att någon ska svara om man är en man!

-Ptja, jag får svar.

Om jag är nåt av ovanstående vet jag inte.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav habiti » 2015-01-23 4:05:43

KrigarSjäl skrev:
habiti skrev:man måste vara sjukt snygg, sjukt rolig + kändis för att någon ska svara om man är en man!

-Ptja, jag får svar.

Om jag är nåt av ovanstående vet jag inte.


Du är allt som står ovanstående isåfall. Jag gratulerar dig. Du har lyckats.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav KrigarSjäl » 2015-01-23 4:42:47

-Äh, jag har inte lyckats med nånting.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav Fighterbabe » 2015-01-23 7:26:56

habiti skrev:alla kvinnor får en massa pm hela tiden, oavsett vem dom är, hur de ser ut!

orättvist.


Absolut, vi tjejer får en massa meddelanden. Men det kan vara från folk som man inte ALLS är intresserad av. Killar som inte ens kan läsa en presentation innan de skriver eller tror att de skulle vara Gud eller nåt så att alla tjejer vill ha dem, villkorslöst.
Om jag har skrivit att jag söker män i åldrarna XX-XX och så kommer 75% av alla svar från män som är både 10 och 15 år äldre än vad jag söker, då ledsnar man! Det resulterar bara i en massa onödig tid som går åt att sålla bort oviktiga mail.
Så det där med att det skulle vara orättvist... Nja! Tänk efter själv -om du fick hundratals svar från tjejer som du inte ALLS skulle vara intresserad av...
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav H2SO4 » 2015-01-23 13:32:53

habiti skrev:man måste vara sjukt snygg, sjukt rolig + kändis för att någon ska svara om man är en man!

alla kvinnor får en massa pm hela tiden, oavsett vem dom är, hur de ser ut!

orättvist.


Sådär kände jag också när mitt självförtroende och livslust var i botten.
Har insett att det verkligen inte stämmer. Kvinnor får äckliga sexerbjudanden hela tiden. Tror du inte går miste om så mycket.
Det är en del ytlighet i första avseendet inom nätdejting såklart eftersom det är det första man har att gå på.
Nätdejting är lite av ett helttidsjobb, du måste ha många bollar uppe i luften samtidigt. Får du inte svar, glöm och gå vidare. Kvinnor gillar män som tar initiativ, sitt inte och vänta.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav Toblerone » 2015-01-23 16:00:54

Fighterbabe skrev:
habiti skrev:alla kvinnor får en massa pm hela tiden, oavsett vem dom är, hur de ser ut!

orättvist.


Absolut, vi tjejer får en massa meddelanden. Men det kan vara från folk som man inte ALLS är intresserad av. Killar som inte ens kan läsa en presentation innan de skriver eller tror att de skulle vara Gud eller nåt så att alla tjejer vill ha dem, villkorslöst.
Om jag har skrivit att jag söker män i åldrarna XX-XX och så kommer 75% av alla svar från män som är både 10 och 15 år äldre än vad jag söker, då ledsnar man! Det resulterar bara i en massa onödig tid som går åt att sålla bort oviktiga mail.
Så det där med att det skulle vara orättvist... Nja! Tänk efter själv -om du fick hundratals svar från tjejer som du inte ALLS skulle vara intresserad av...


Precis! Jag var 40 när jag var singel. Och så var det 60-åringar som skrev till mig. 40-åringarna var inte intresserade (inte ens om jag kontaktade dem) - de ville ju ha en tjej som är så där 15 år yngre. Knäppisar! Dessa män är ofta inte särskilt vältränade, många orkar inte lika mycket som kvinnorna i sin egen ålder. Ska de springa på disco med en 25-åring?

Och så fick man enskilda förslag av mycket unga killar som absolut ville testa en äldre kvinna. Och så är det folk som bara vänsterprasslar eller folk som bara dejtar och aldrig bestämmer sig för någon. Om man söker något seriöst, så är ju alla dessa också värdelösa.

Det hjälper inte att få en massa meddelanden om det inte finns en enda kille som skulle passa. Det är ungefär som om ett företag får en massa ansökan för ett job och ingen av dem ansökande är kvalificerad.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav Toblerone » 2015-01-23 16:04:29

H2SO4 skrev:
habiti skrev:man måste vara sjukt snygg, sjukt rolig + kändis för att någon ska svara om man är en man!

alla kvinnor får en massa pm hela tiden, oavsett vem dom är, hur de ser ut!

orättvist.


Sådär kände jag också när mitt självförtroende och livslust var i botten.
Har insett att det verkligen inte stämmer. Kvinnor får äckliga sexerbjudanden hela tiden. Tror du inte går miste om så mycket.
Det är en del ytlighet i första avseendet inom nätdejting såklart eftersom det är det första man har att gå på.
Nätdejting är lite av ett helttidsjobb, du måste ha många bollar uppe i luften samtidigt. Får du inte svar, glöm och gå vidare. Kvinnor gillar män som tar initiativ, sitt inte och vänta.


Helt rätt. Det hjälper inte att få många svar om inte en enda är användbar. Och det stämmer att det är mycket jobb. Jag tror jag dejtade 100 stycken män. Alltså typ fikadejt i ett café eller så. Ibland var de inte min typ, men även väldigt många av männen var jättekräsna. Eller om de inte var kräsna, så var de inte redo eller det passade bara inte. Många gånger ville de prata av sig, hade inte kommit över sitt ex. Så jag kände mig som en terapeut, fick sitta och peppa dem att reda ut sina problem. :roll:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav Alien » 2015-01-23 16:07:09

habiti skrev:man måste vara sjukt snygg, sjukt rolig + kändis för att någon ska svara om man är en man!

alla kvinnor får en massa pm hela tiden, oavsett vem dom är, hur de ser ut!

orättvist.


Det "orättvisa" består i att killarna spammar kreti och pleti.

Skulle du själv gillar om du fick pm från en massa kvinnor 50+ som var både ateister och feminister trots att du skrivit att du föredrog t ex kristna tjejer 20-25 år? Och vara tvungen att gå igenom alla dessa pm för att hitta något ev intresssant? Radera, radera, radera, nähä, det var ingen som var intressant idag heller...
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav sugrövmanövern » 2015-01-23 16:21:01

Alien skrev:
Det "orättvisa" består i att killarna spammar kreti och pleti.
:-)049 Exakt så är det. Känslan av att vara priviligerad som kvinna på dejtingsajter uteblir därmed.

Man är bara en i mängden som blir skriven till på måfå av män som vill vara först. Tror ärligt talat de flesta bara kollar på namnet (kvinnligt, check) och skriver direkt.

Är man som jag, närmare 40 så blir det en hel del av det som någon nämnde, unga män som vill testa en äldre. Blir lite fel då jag är en människa med barnasinnet i behåll för att säga det på ett fint sätt :-| .

Serveras även gruppsex om man så vill.

Men "normala män som vill ha ett enkelt och trevligt förhållande med just mig utan att skaffa ungar, (egna barn är okej)" har då aldrig jag hittat. De man skriver åt på eget initiativ verkar tro man är desperat och svarar inte alltid, för de tänker nog: Vad är det för fel på henne? Hon är kvinna men får inte tillräckligt med mail?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav kullan » 2015-01-23 16:29:00

Jag blir lite full i skratt. Vad är det med vissa killar. Vid en vänförfrågan på skype tex kan man klart se en profilbild förställande ett manligt könsorgon i upphetsat tillstånd ( om man inte säga det snuskigt). Men asså vad tror dom? Att man blir kåt och slår till direkt? Själv brukar jag blocka denna typ av typer.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav rdos » 2015-01-23 17:31:17

Tja, värdelöst verkar rätt bra. Dottern brukar jämt klaga på att alla killar börjar snacka sex strax efter de sagt hej (i bästa fall). Man får väl anta att nätdejting är ungefär som kontaktannonser för typ 20 år sedan, alltså för folk som leker eller är desperata. Att leta partner bland sådana verkar inte speciellt meningsfullt, varken för killar eller tjejer.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in