När kan barn vad osv

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

När kan barn vad osv

Inläggav Sheyen » 2015-07-15 17:02:28

Min dotter lärde sig att räkna till 3 när hon var 19 månader
Hon började gå när hon var strax under 21 månader
Hon började med 2-ordsmeningar vid 20 månader
Hon började öva på 4 stavelser långa ord när hon var 18 månader (och det kan hon nu)

Jag skulle vilja veta när era ungar lärde sig dessa saker.

Vill inte skryta (jo), men min unge verkar vara väldigt intelligent. 8)

Just det med räkningen hittar jag ingenstans, trots att jag våldtar Google regelbundet. Fattar inte varför det ska vara så svårt. Hon försöker för övrigt att räkna till 5.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

När kan barn vad osv

Inläggav Kevlarsoul » 2015-07-15 17:06:55

Jag har 0 egna ungar men som jag fattat det är det väldigt olika såntdär.
Har vart med om barn som knappt säger ett ord förrän de är typ 2.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

När kan barn vad osv

Inläggav plåtmonster » 2015-07-15 17:11:13

Åldern de kan läsa och skriva är väl det riktigt intressanta?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

När kan barn vad osv

Inläggav Sheyen » 2015-07-15 17:16:33

Ja, men hon är ju bara en liten blöjunge!

Kan iaf berätta att jag lärde mig att läsa och skriva (nybörjarstyle) när jag var 4 år. Men det är jag, det! 8)
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

När kan barn vad osv

Inläggav tahlia » 2015-07-15 17:23:11

Jösses, minnet är nog inte vad det brukar. När tjejerna började räkna minns jag inte (finns säkert dokumenterat i både dagbok och bebisbok men de är nedpackade).

De började båda prata vid 7 månaders ålder (precis som jag) och använde treordsmeningar strax innan 1,5 års ålder.
De började gå vid 11 månader respektive 13 månaders ålder. Längre än så sträcker sig inte minnet.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

När kan barn vad osv

Inläggav Fenren » 2015-07-15 17:24:36

plåtmonster skrev:Åldern de kan läsa och skriva är väl det riktigt intressanta?


nej. när de kan göra upp eld.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

När kan barn vad osv

Inläggav tahlia » 2015-07-15 17:25:02

Fenren skrev:
plåtmonster skrev:Åldern de kan läsa och skriva är väl det riktigt intressanta?


nej. när de kan göra upp eld.


Ja den kan bli mer intressant än man tänkt sig.
:D
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

När kan barn vad osv

Inläggav Fenren » 2015-07-15 17:25:50

tahlia skrev:
Fenren skrev:
plåtmonster skrev:Åldern de kan läsa och skriva är väl det riktigt intressanta?


nej. när de kan göra upp eld.


Ja den kan bli mer intressant än man tänkt sig.
:D


som en öppen spis i vardagsrummet, trots att man inte har skorsten!
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

När kan barn vad osv

Inläggav Flatline » 2015-07-15 17:39:37

Fenren skrev:
plåtmonster skrev:Åldern de kan läsa och skriva är väl det riktigt intressanta?


nej. när de kan göra upp eld.


Är det gnida pinnar för att få eld som gäller eller räcker det med att ha kunnat använda en tändare?
För isf var jag ungefär 6 månader.
Farsan berättade det för mig att jag had rultat runt på golvet och hittat en tändare som jag på något vänster fick liv i och fick eld på en gardin.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

När kan barn vad osv

Inläggav Fenren » 2015-07-15 17:42:34

Flatline skrev:
Fenren skrev:
plåtmonster skrev:Åldern de kan läsa och skriva är väl det riktigt intressanta?


nej. när de kan göra upp eld.


Är det gnida pinnar för att få eld som gäller eller räcker det med att ha kunnat använda en tändare?
För isf var jag ungefär 6 månader.
Farsan berättade det för mig att jag had rultat runt på golvet och hittat en tändare som jag på något vänster fick liv i och fick eld på en gardin.


:mrgreen: det duger!
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

När kan barn vad osv

Inläggav Sheyen » 2015-07-15 17:50:51

Flatline skrev:
Fenren skrev:
plåtmonster skrev:Åldern de kan läsa och skriva är väl det riktigt intressanta?


nej. när de kan göra upp eld.


Är det gnida pinnar för att få eld som gäller eller räcker det med att ha kunnat använda en tändare?
För isf var jag ungefär 6 månader.
Farsan berättade det för mig att jag had rultat runt på golvet och hittat en tändare som jag på något vänster fick liv i och fick eld på en gardin.

Fan, vilket jävla hålligång ni måste ha haft i ert hem! :D :lol:
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

När kan barn vad osv

Inläggav colaflaska » 2015-07-15 18:45:29

Beror inte det mycket på hur mycket stimulans barnen får? Mina småkusiner gick inte på dagis och sa knappt ett ord förrän de var 3-4 år, supersena. Men så har de AS båda två också.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

När kan barn vad osv

Inläggav Sheyen » 2015-07-15 19:29:25

colaflaska skrev:Beror inte det mycket på hur mycket stimulans barnen får? Mina småkusiner gick inte på dagis och sa knappt ett ord förrän de var 3-4 år, supersena. Men så har de AS båda två också.

Det är ju irrelevant hur mycket stimulans de får (jag kan inte använda den informationen till någonting vettigt ändå). Min frågeställning är enkel.

För övrigt är det autism som medför sent tal; inte Asperger. Folk med Asperger brukar börja tala tidigt.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

När kan barn vad osv

Inläggav Pikachu » 2015-07-15 19:55:10

Det låter som er dotter är en skarp liten tjej :-)Happy .

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om det här med tidig utveckling i barnaåldern, känns som ett tveeggat svärd liksom.

Å ena sidan så finns det intelligenstester för små barn, och psykologer brukar säga att ens IK börjar stabiliseras vid 6 års ålder. Och att tidig utveckling signalerar begåvning.

Å andra sidan så har enäggs studier visat att ens intellektuella kapacitet blir mer och mer hereditär ju äldre man blir. Pojkar utvecklas långsammare än flickor, fast i vuxen ålder får män generellt sett en högre IK (marginellt).

Barn från de högsta samhällsklasserna tenderar att vara relativt efter de jämnåriga, fast slutar i den högsta kategorin.

Genier sägs behöva två extra år för att mogna. Eftersom de har mer hjärnceller och större hjärnor.

Östasiater som har den högsta IK;n (egentligen Judar, men nämner Östasiater i det här sammanhanget för förenklingens skull) utvecklas långsammast, de kan lyfta huvudet, krypa och gå senare än vita barn, som i sin tur har en längre mognadsfas än svarta barn.

I djurriket brukar biologer mena på att det generella mönstret för att bestämma en arts intelligens är dess barndom, ju längre barndom ju intelligentare art. Det behövs, människans barndom är extremt lång i förhållande till andra djurs. Vi har bland de största hjärnorna i förhållande till kroppsstorleken också. Barn som skjuter i höjden väldigt snabbt får ofta problem med motoriken, liksom stora hjärnor behöver tid för att mogna.

En ståndpunkt jag har hört som jag kan hålla med om är att man efter 15 års ålder kan man bestämma en individs intellekt.

Att er dotter är så pass tidigt utvecklad betyder förmodligen åtminstone att hon inte har några intellektuella handikapp :-)Happy (troligtvis också riktigt skarp.)
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

När kan barn vad osv

Inläggav rapchic » 2015-07-15 22:31:31

I boken "Stora boken om barn" (jättebra bok förresten) Har dom listat upp några steg i utvecklingen.

---------------------------------------Tidigast-Vanligen-Senast
Ligger på mage och lyfter huvudet; 1 mån - 2-3 mån - 4-5 mån
Griper medvetet: 2 mån - 3-4 mån - 6 mån
Vänder från mage till rygg och tvärtom: 3 mån - 5-6 mån - 7-8 mån
Sitter med stöd: 4-5 mån - 5-6 mån - 8-9 mån
Sitter själv: 5-6 mån - 7-8 mån - 9-10 mån
Kryper (några hoppar över det): 5 mån - 7-10 mån - 10-12 mån
Reser sig, går efter möbler: 6-7 mån - 9-10 mån - 14-16 mån
Går själv: 8-9 mån . 10-14 mån - 17-18 mån

Hmm vet inte hur bra det syns men men.

Vår dotter har hittills varit tidig med allt hittills (till sitta själv) men hon har inte krupit än men då kröp jag själv aldrig heller.
edit: det kan vara värt att det inte riktigt finns nått onormalt bara mer eller mindre vanligt statistiskt sett
Senast redigerad av rapchic 2015-07-15 22:43:14, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

När kan barn vad osv

Inläggav Sheyen » 2015-07-15 22:41:23

Pikachu skrev:Det låter som er dotter är en skarp liten tjej :-)Happy .

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om det här med tidig utveckling i barnaåldern, känns som ett tveeggat svärd liksom.

Å ena sidan så finns det intelligenstester för små barn, och psykologer brukar säga att ens IK börjar stabiliseras vid 6 års ålder. Och att tidig utveckling signalerar begåvning.

Å andra sidan så har enäggs studier visat att ens intellektuella kapacitet blir mer och mer hereditär ju äldre man blir. Pojkar utvecklas långsammare än flickor, fast i vuxen ålder får män generellt sett en högre IK (marginellt).

Barn från de högsta samhällsklasserna tenderar att vara relativt efter de jämnåriga, fast slutar i den högsta kategorin.

Genier sägs behöva två extra år för att mogna. Eftersom de har mer hjärnceller och större hjärnor.

Östasiater som har den högsta IK;n (egentligen Judar, men nämner Östasiater i det här sammanhanget för förenklingens skull) utvecklas långsammast, de kan lyfta huvudet, krypa och gå senare än vita barn, som i sin tur har en längre mognadsfas än svarta barn.

I djurriket brukar biologer mena på att det generella mönstret för att bestämma en arts intelligens är dess barndom, ju längre barndom ju intelligentare art. Det behövs, människans barndom är extremt lång i förhållande till andra djurs. Vi har bland de största hjärnorna i förhållande till kroppsstorleken också. Barn som skjuter i höjden väldigt snabbt får ofta problem med motoriken, liksom stora hjärnor behöver tid för att mogna.

En ståndpunkt jag har hört som jag kan hålla med om är att man efter 15 års ålder kan man bestämma en individs intellekt.

Att er dotter är så pass tidigt utvecklad betyder förmodligen åtminstone att hon inte har några intellektuella handikapp :-)Happy (troligtvis också riktigt skarp.)

Oh, vilken mysig kvällsläsning! Tack! :-)Hug

Ja, hon är skärpt, den lilla sötnosan.

Men du, angående det här med att svartas mognadsprocess går snabbare; har du någon statistik på när svarta barn brukar börja gå? Jag tänker att de borde vara uppe på fötterna snabbt som attan, liksom.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

När kan barn vad osv

Inläggav Sheyen » 2015-07-15 22:43:25

rapchic skrev:I boken "Stora boken om barn" (jättebra bok förresten) Har dom listat upp några steg i utvecklingen.

---------------------------------------Tidigast-Vanligen-Senast
Ligger på mage och lyfter huvudet; 1 mån - 2-3 mån - 4-5 mån
Griper medvetet: 2 mån - 3-4 mån - 6 mån
Vänder från mage till rygg och tvärtom: 3 mån - 5-6 mån - 7-8 mån
Sitter med stöd: 4-5 mån - 5-6 mån - 8-9 mån
Sitter själv: 5-6 mån - 7-8 mån - 9-10 mån
Kryper (några hoppar över det): 5 mån - 7-10 mån - 10-12 mån
Reser sig, går efter möbler: 6-7 mån - 9-10 mån - 14-16 mån
Går själv: 8-9 mån . 10-14 mån - 17-18 mån

Hmm vet inte hur bra det syns men men.

Vår dotter har hittills varit tidig med allt hittills (till sitta själv) men hon har inte krupit än men då kröp jag själv aldrig heller.

Nä, vissa ungar skippar ju det. Fenren kröp inte, t.ex. Jag kröp säkert lite, men jag ville alltid bli buren. Extremt otrygg och rädd...
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

När kan barn vad osv

Inläggav plåtmonster » 2015-07-15 22:54:04

Så hur gammal behöver dottern bli innan hon kan bygga sin egen kärnreaktor? :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

När kan barn vad osv

Inläggav Pikachu » 2015-07-15 23:39:22

https://books.google.se/books?id=rPNFXB ... on&f=false
Det ser ut som om svarta barn kan gå efter 11 mån, vita barn efter 12 och östasiatiska efter 13 mån. På sidan 177 finns lite övergripande beskrivningar om olika rasers mognadshastighet.

Ett tillägg om judars IK, när man brukar mena på smarta Judar är det allt som oftast Askenaser man menar. Andra etniska grupper är också Judar men det är de vita Askenase som erhåller högre IQ-snitt än övriga världens människor. Svarta Judar har ett "svart" IQ-snitt osv.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

När kan barn vad osv

Inläggav Sheyen » 2015-07-16 19:18:01

Pikachu skrev:https://books.google.se/books?id=rPNFXBnwuNoC&pg=PA177&lpg=PA177&dq=black+white+and+east+asian+maturation&source=bl&ots=7MMjhWr_I2&sig=_v66MjUeULaSvI0hTAlfxm8wF_U&hl=sv&sa=X&ved=0CCAQ6AEwAGoVChMI87Ds84vexgIVod9yCh2-Zgtk#v=onepage&q=black%20white%20and%20east%20asian%20maturation&f=false
Det ser ut som om svarta barn kan gå efter 11 mån, vita barn efter 12 och östasiatiska efter 13 mån. På sidan 177 finns lite övergripande beskrivningar om olika rasers mognadshastighet.

Ett tillägg om judars IK, när man brukar mena på smarta Judar är det allt som oftast Askenaser man menar. Andra etniska grupper är också Judar men det är de vita Askenase som erhåller högre IQ-snitt än övriga världens människor. Svarta Judar har ett "svart" IQ-snitt osv.

Det här är faktiskt jävligt intressant! Varför säger så många att inga biologiska skillnader finns när det gäller raser? Tokstollar!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

När kan barn vad osv

Inläggav Fenren » 2015-07-16 19:21:43

plåtmonster skrev:Så hur gammal behöver dottern bli innan hon kan bygga sin egen kärnreaktor? :P


Kolla med Richard hur gammal han är... 8)
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

När kan barn vad osv

Inläggav alixha » 2015-07-16 19:28:39

... By the age of two the AVERAGE child can count to three but only really understand the concept of the number one.
By the END of two the AVERAGE child can count to 5 and understand the concept of up to three.

- Nelson's textbook of Pediatrics 2012
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

När kan barn vad osv

Inläggav Fenren » 2015-07-16 19:30:43

Jag vet att det tar tid att förstå noll. Lång tid.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

När kan barn vad osv

Inläggav plåtmonster » 2015-07-17 0:53:50

Fenren skrev:
plåtmonster skrev:Så hur gammal behöver dottern bli innan hon kan bygga sin egen kärnreaktor? :P

Kolla med Richard hur gammal han är... 8)

Det är en essentiell kunskap ;)

Andra utvecklingsnivåer är förmåga att vittja eluttag på energi (bzzbZZZ *P00F*), skapa elektriska kretsar, hacka datorer, torrenta, osv. :D

"Mamma jaa hackade dagis helt själv så blinkar alla ljusen i följd och alla fröknarna rusade runt *hihi*" :mrgreen:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in