Nån som har erfarenheter av Truxal?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav Kidzi » 2022-03-08 0:44:54

Zima33 skrev:
Kidzi skrev:Hoppas det funkar utan nozinanet. Det har ju också ingen framtid i Sverige eftersom det saknar tillverkare. Var en ny såg jag som plockade upp den medicinen, så den finns ett tag till.

Den andra tillverkaren har funnits rätt länge.


Aha. Jag trodde det var så med alimemazin som fanns som Theralen innan. Jag blandar ihop.

Vad fick du för biverkningar av Nozinan? När jag fortfarande gick på psyk här så fick jag en stafettläkare som ville att jag skulle ta både Nozinan och Truxal. Jag testade aldrig.

Jag har bara testat Nozinan en gång och det var som att dö, var helt utslagen.

En jag vet fick Fluanxol och hen blev trött av den. Den ska även ha antidepressiva egenskaper. Men vet inte om den har bättre biverkningslista eller om den ens finns längre.

Jag förstår känslan att ha testat massa mediciner. Tror jag testat 41 stycken. Men får fortfarande ibland höra att jag borde testa någon dundermedicin som jag redan avverkat för 30 år sedan. Lol.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav Jicac » 2022-03-10 22:52:26

När man söker på truxal, stavar fel och ändå får upp nåt relevant.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Truxa

En skitgammal trollkarl från danmark namngav det där preparatet. Hur gammal är den där medicinen egentligen?
Jicac
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2020-10-01

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav Zima33 » 2022-03-24 11:06:53

Kidzi skrev:
Zima33 skrev:
Kidzi skrev:Hoppas det funkar utan nozinanet. Det har ju också ingen framtid i Sverige eftersom det saknar tillverkare. Var en ny såg jag som plockade upp den medicinen, så den finns ett tag till.

Den andra tillverkaren har funnits rätt länge.


Aha. Jag trodde det var så med alimemazin som fanns som Theralen innan. Jag blandar ihop.

Vad fick du för biverkningar av Nozinan? När jag fortfarande gick på psyk här så fick jag en stafettläkare som ville att jag skulle ta både Nozinan och Truxal. Jag testade aldrig.

Jag har bara testat Nozinan en gång och det var som att dö, var helt utslagen.

En jag vet fick Fluanxol och hen blev trött av den. Den ska även ha antidepressiva egenskaper. Men vet inte om den har bättre biverkningslista eller om den ens finns längre.

Jag förstår känslan att ha testat massa mediciner. Tror jag testat 41 stycken. Men får fortfarande ibland höra att jag borde testa någon dundermedicin som jag redan avverkat för 30 år sedan. Lol.


Jag tog nozinan rätt länge, först fick jag hemska självmordstankar och var helt matt i kroppen, segt att röra på mig. Så gick tillbaks till theralen. Så småningom funkade inte theralen (var tvungen att ta så hög dos att jag blev seeeeg av den) så provade nozinan igen. Sen har jag haft den till och från och självmordstankarna blev mindre framträdande. Men den förvärrar de depressiva symtomen på mig.
Annars var det mest hemsk nästäppa, grusiga ögon som är torra och rinner samtidigt, muntorrhet, smärta i ögonen, suddig syn.

Ja visst känns det hopplöst när de föreslår mediciner som man redan provat. :(
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav Zima33 » 2022-03-24 11:21:24

Jicac skrev:När man söker på truxal, stavar fel och ändå får upp nåt relevant.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Truxa

En skitgammal trollkarl från danmark namngav det där preparatet. Hur gammal är den där medicinen egentligen?


Från FASS.se

Första godkännandet: Tabletter 25 mg 1969-06-18, Tabletter 50 mg 1960-02-29
Förnyat godkännande: Tabletter 25 mg 2008-01-01, Tabletter 50 mg 2008-01-01
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav Flinta » 2022-03-24 18:34:10

Zima33 skrev:
FuzzyFluffy skrev:Kostar bara 79 kr och är receptfritt så de skadar inte att testa...

Med tanke på att jag måste ta fem mediciner för att kunna sova så tror jag inte att ett naturläkemedel mot lindrig oro och lindriga sömnsvårigheter skulle fungera.


@FuzzyFluffy: Du har ju inte varit här så länge och kanske inte läst så mycket Zima skrivit heller så med det i åtanke kan det vara svårare att ge anpassade råd. Visst kan det vara så att du bara vill väl men det du rekommenderar brukar rekommenderas vid lindriga sömnbesvär, mild oro. Att rekommendera det till någon i Zimas situation när hon inte ens bett om rekommendationer tycker jag är respektlöst. Jämför med att komma med någon "hälsodryck", smoothie eller dylikt till någon som har långt gången cancer. Det kan man ju göra men då ska man känna varandra väl. Rådet hade varit ok i en tråd där någon ber om råd kring sömnstörningar rent allmänt.

Zima skriver ju i trådstarten att det hon vill är att hitta någon som tar/tagit Truxal och vill berätta om egna erfarenheter av den medicinen.
Det är väl egentligen bara den hjälpen hon bett om.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-03-24 19:50:25

Flinta skrev:
Zima33 skrev:
FuzzyFluffy skrev:Kostar bara 79 kr och är receptfritt så de skadar inte att testa...

Med tanke på att jag måste ta fem mediciner för att kunna sova så tror jag inte att ett naturläkemedel mot lindrig oro och lindriga sömnsvårigheter skulle fungera.


@FuzzyFluffy: Du har ju inte varit här så länge och kanske inte läst så mycket Zima skrivit heller så med det i åtanke kan det vara svårare att ge anpassade råd. Visst kan det vara så att du bara vill väl men det du rekommenderar brukar rekommenderas vid lindriga sömnbesvär, mild oro. Att rekommendera det till någon i Zimas situation när hon inte ens bett om rekommendationer tycker jag är respektlöst. Jämför med att komma med någon "hälsodryck", smoothie eller dylikt till någon som har långt gången cancer. Det kan man ju göra men då ska man känna varandra väl. Rådet hade varit ok i en tråd där någon ber om råd kring sömnstörningar rent allmänt.

Zima skriver ju i trådstarten att det hon vill är att hitta någon som tar/tagit Truxal och vill berätta om egna erfarenheter av den medicinen.
Det är väl egentligen bara den hjälpen hon bett om.


Sen undrar jag Flinta. Har du testat de som jag föreslog i den här tråden? Om inte.. hur kommer de sig då att du jämför de med en smoothie med en hälsodryck om du aldrig överhuvudtaget har använt själv?

Nej ärligt Flinta. Har du testat min rekommendation? Har du någon koll på vad de är för något? Du har säkert inte ens gjort så mycket som att googla de. Eller hur?
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav Kidzi » 2022-03-24 20:16:28

FuzzyFluffy skrev:Nej ärligt Flinta. Har du testat min rekommendation? Har du någon koll på vad de är för något? Du har säkert inte ens gjort så mycket som att googla de. Eller hur?


Har testat valerian. Funkar absolut inte om man har riktiga sömnstörningar.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-03-24 20:27:50

Kidzi skrev:
FuzzyFluffy skrev:Nej ärligt Flinta. Har du testat min rekommendation? Har du någon koll på vad de är för något? Du har säkert inte ens gjort så mycket som att googla de. Eller hur?


Har testat valerian. Funkar absolut inte om man har riktiga sömnstörningar.


Ja generalisera inte. Bara för att de inte funkar på dig betyder inte att de inte kan funka på någon annan. Ursäkta mig. Men de läkemedel som Zima föreslog har en lista på biverkningar som är 300 sidor lång. Zima själv har ju berättat vad de är hon har tagit. En lång lista av väldigt starka preparat. Jag kanske inte spontant vill tipsa henne om att gå och skaffa ett till preparat med 5000 biverkningar som kanske får henne att må allmänt piss.

Jag tycker inte att de är särskilt smart att tänka oj om jag nu har svåra sömnstörningar så måste jag leta efter jättestarka preparat som kanske ger mig permanent hjärnskada. De blir liksom facit. Om man nu tänker att "riktiga" sömnstörningar enbart kan botas med mediciner på recept, mediciner med en lista av biverkningar på 300 sidor.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-03-24 20:40:44

Har någon tänkt på om sömnstörningar kanske delvis beror på att personen har hamnat i ett ekorrhjul där man jagar efter olika mediciner desto starkare de är desto bättre? Man har fått ett till kapitel i berättelsen om sitt liv. En lång lista av ärr som kan agera som en conversation starter. Du blir din sömnstörning. De har nu förvandlats till att bli en del av din personlighet. De där är ju livsfarligt. Sen förstår jag att de inte är lika spännande de blir inte lika effektivt story wise om man tar något som inte är på recept, om man tar något som inte har en 80 procent chans att ge en hjärnskada resten av livet. Men jag kan tycka att de är värt de. Du kanske är en procent tråkigare som människa men du kommer i alla fall inte ingå i ett livslångt missbruk.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav Flinta » 2022-03-24 21:10:41

FuzzyFluffy skrev:
Flinta skrev:
Zima33 skrev:Med tanke på att jag måste ta fem mediciner för att kunna sova så tror jag inte att ett naturläkemedel mot lindrig oro och lindriga sömnsvårigheter skulle fungera.


@FuzzyFluffy: Du har ju inte varit här så länge och kanske inte läst så mycket Zima skrivit heller så med det i åtanke kan det vara svårare att ge anpassade råd. Visst kan det vara så att du bara vill väl men det du rekommenderar brukar rekommenderas vid lindriga sömnbesvär, mild oro. Att rekommendera det till någon i Zimas situation när hon inte ens bett om rekommendationer tycker jag är respektlöst. Jämför med att komma med någon "hälsodryck", smoothie eller dylikt till någon som har långt gången cancer. Det kan man ju göra men då ska man känna varandra väl. Rådet hade varit ok i en tråd där någon ber om råd kring sömnstörningar rent allmänt.

Zima skriver ju i trådstarten att det hon vill är att hitta någon som tar/tagit Truxal och vill berätta om egna erfarenheter av den medicinen.
Det är väl egentligen bara den hjälpen hon bett om.


Sen undrar jag Flinta. Har du testat de som jag föreslog i den här tråden? Om inte.. hur kommer de sig då att du jämför de med en smoothie med en hälsodryck om du aldrig överhuvudtaget har använt själv?

Nej ärligt Flinta. Har du testat min rekommendation? Har du någon koll på vad de är för något? Du har säkert inte ens gjort så mycket som att googla de. Eller hur?


Jag minns inte kanske testade jag Valeriana i tonåren innan jag fick allvarligare problem?

Det är bara att dumförklara mig :wink:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav Flinta » 2022-03-24 21:12:01

FuzzyFluffy skrev:
Flinta skrev:
FuzzyFluffy skrev:Jag tycker att det är respektlöst att du inte låter Zima tala för sig själv. Istället har du vid ett flertal tillfällen pratat för henne i den här tråden... har Zima önskat att du ska prata för henne? De är en rättighet som du bara tar för dig lite när du nu själv känner eller? Du har läst allt Zima har skrivet på forumet så du kan prata för henne? :roll:


Jag vill att hon ska känna att hon har mitt stöd, mina sympatier. Har varit i liknande sits och uppskattat när andra hjälpt till när jag inte orkat eller haft förmåga. Hon får protestera om jag går för långt eller skriver något som inte stämmer.


Du antar att Zima inte har förmåga att hon inte orkar. Det är ett respektlöst antagande. Hon får protestera.. vänta lite Flinta. Med vilken kraft då? Med vilken kraft ska Zima protestera emot dig.Hon var precis trött och verkningslös. Märker du Flinta hur andra människor blir trötta och verkningslösa enbart när de passar dig? :-)063



Vi har pm:at tidigare.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav Flinta » 2022-03-24 21:31:19

FuzzyFluffy skrev:
Kidzi skrev:
FuzzyFluffy skrev:Nej ärligt Flinta. Har du testat min rekommendation? Har du någon koll på vad de är för något? Du har säkert inte ens gjort så mycket som att googla de. Eller hur?


Har testat valerian. Funkar absolut inte om man har riktiga sömnstörningar.


Ja generalisera inte. Bara för att de inte funkar på dig betyder inte att de inte kan funka på någon annan. Ursäkta mig. Men de läkemedel som Zima föreslog har en lista på biverkningar som är 300 sidor lång. Zima själv har ju berättat vad de är hon har tagit. En lång lista av väldigt starka preparat. Jag kanske inte spontant vill tipsa henne om att gå och skaffa ett till preparat med 5000 biverkningar som kanske får henne att må allmänt piss.

Jag tycker inte att de är särskilt smart att tänka oj om jag nu har svåra sömnstörningar så måste jag leta efter jättestarka preparat som kanske ger mig permanent hjärnskada. De blir liksom facit. Om man nu tänker att "riktiga" sömnstörningar enbart kan botas med mediciner på recept mediciner med en lista av biverkningar på 300 sidor.


Du låter inte kunnig i hur man kan behöva hantera svåra sömnstörningar. Har man en allvarlig psykisk sjukdom parallellt kan man behöva vara extra försiktig. Då är sömn jätteviktigt för att man inte ska försämras i sin depression, psykos, mani etc. Den psykiska sjukdomen skadar antagligen hjärnan mer än tillfälligt bruk av sömnmedel. Dock kan det ju vara bra att när man känner sig bättre att pröva annat som sömnskola, KBT, annan terapi. Och då kan det ju vara läge också för Valerina om man vill pröva det. Det är bra att det finns.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-03-24 23:07:13

https://www.drugs.com/comments/valerian/

Valerian has an average rating of 7.2 out of 10 from a total of 22 ratings on Drugs.com. 65% of reviewers reported a positive effect, while 20% reported a negative effect.


“I have always had issues with falling a sleep. I take two capsules of a name brand valerian supplement before bed. It helps me. I notice it when I don't take it, I take longer to fall a sleep. I have had no side effects. No tummy issues.”


Take as needed. No addictive. Doesn’t have the harmful and potentially life threatening side effects of Valium. Works great to calm you down and relieve tension without making you foggy or cloudy at all.”


“I have used valerian off and on for 26 years, no major side effect, at low doses. Usually I used this herb for insomnia which it works well. Also can be used for anxiety and stress;
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav atoms » 2022-03-24 23:53:13

Tråden låst för moderering.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav atoms » 2022-04-09 14:58:01

23 inlägg har flyttats till OT-tråden.

Tråden öppen igen.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav Zima33 » 2022-04-09 15:15:29

FuzzyFluffy skrev:
Kidzi skrev:
FuzzyFluffy skrev:Nej ärligt Flinta. Har du testat min rekommendation? Har du någon koll på vad de är för något? Du har säkert inte ens gjort så mycket som att googla de. Eller hur?


Har testat valerian. Funkar absolut inte om man har riktiga sömnstörningar.


Ja generalisera inte. Bara för att de inte funkar på dig betyder inte att de inte kan funka på någon annan. Ursäkta mig. Men de läkemedel som Zima föreslog har en lista på biverkningar som är 300 sidor lång. Zima själv har ju berättat vad de är hon har tagit. En lång lista av väldigt starka preparat. Jag kanske inte spontant vill tipsa henne om att gå och skaffa ett till preparat med 5000 biverkningar som kanske får henne att må allmänt piss.

Jag tycker inte att de är särskilt smart att tänka oj om jag nu har svåra sömnstörningar så måste jag leta efter jättestarka preparat som kanske ger mig permanent hjärnskada. De blir liksom facit. Om man nu tänker att "riktiga" sömnstörningar enbart kan botas med mediciner på recept, mediciner med en lista av biverkningar på 300 sidor.

Är du min läkare @FuzzyFluffy? :-)063
Jag har inte bara sömnstörning utan kronisk PTSD och de mediciner jag tar är nödvändiga för att jag överhuvudtaget ska få någon sömn.
Bara för att det finns många listade biverkningar måste man inte få alla, eller ens någon.
Jag har tagit Truxal i ca två månader nu och den funkar bra. Har inte fått några biverkningar vad jag vet. Har t.o.m. kunnat minska på en annan medicin.
Så du kan sluta tjata om valeriana. Tack! Mitt liv, min kropp.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Aspergare och vården



Logga in