Någon som varit med i en bokcirkel?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Någon som varit med i en bokcirkel?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-18 19:04:05

Är det någon som varit med i en bokcirkel?

Jag tycker det där verkar så himla kul, men i praktiken skulle det nog aldrig bli av för min del. Man måste ju ta sig väg någonstans, och ofta verkar det som folk turas om med att vara hemma hos varandra och då även bjuda på mat eller I alla fall något tilltugg. Och så är risken stor att alla ska läsa en bok som man själv inte gillar, och får svårt att komma igenom. Eller att folk inte läser boken och sedan sitter och låtsas gjort det.

Ändå kan jag inte låta bli att tycka att det verkar så mysigt. Kanske har jag fått en romantiserad bild efter att ha tittat på filmer i stil med "Jane Austen Book Club" och sånt.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Någon som varit med i en bokcirkel?

Inläggav honeypie81 » 2017-01-18 21:43:32

detta kan jag verkeligen rekommendera. Jag är inte så social av mig och det var väll i ärlighets namn inte de andra deltagarna heller. Det var en mamma bokklubb för oss som hade "nya små bebisar".

Vi läste bland annat Murakami Fågeln som vrider upp världen (tycker mycket om den) och Livs linjer av Nancy Huston som jag rekommenderade för det är en sådan bra bok! Sedan flyttade Anja som var "den drivande" kraften bakom bokciklen och med detta så rann det ut i sanden som man brukar säga. Men det var mysigt när vi träffades ena gången drack vi te och åt nybakta scones, andra gången satt vi i en av deltagarnas trädgård och drack "himmagjord" saft.
Som allt annat i livet kärvs både att någon håller i det och att man trivs med människorna som också deltager
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Någon som varit med i en bokcirkel?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-18 23:43:17

honeypie81 skrev:detta kan jag verkeligen rekommendera. Jag är inte så social av mig och det var väll i ärlighets namn inte de andra deltagarna heller. Det var en mamma bokklubb för oss som hade "nya små bebisar".

Vi läste bland annat Murakami Fågeln som vrider upp världen (tycker mycket om den) och Livs linjer av Nancy Huston som jag rekommenderade för det är en sådan bra bok! Sedan flyttade Anja som var "den drivande" kraften bakom bokciklen och med detta så rann det ut i sanden som man brukar säga. Men det var mysigt när vi träffades ena gången drack vi te och åt nybakta scones, andra gången satt vi i en av deltagarnas trädgård och drack "himmagjord" saft.
Som allt annat i livet kärvs både att någon håller i det och att man trivs med människorna som också deltager


Åh, vad mysigt det låter med te och scones! Kanske kan jag få vara med om något liknande i framtiden.

Jag har bara läst en bok av Murakami, men jag kan tänka mig att läsa fler.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Någon som varit med i en bokcirkel?

Inläggav Flinta » 2017-01-19 19:14:14

Brukar du gå på författaraftnar o liknande på bibliotek och konsthallar? Där man t ex diskuterar böcker tillsammans och ibland träffar författare som berättar om sina nyutgivna böcker? Jag tänker på sådana träffar då man anmäler sig i förväg för varje tillfälle något ordnas.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Någon som varit med i en bokcirkel?

Inläggav Alien » 2017-01-19 20:33:51

Jag är med i en bokcirkel som en bibliotekarie håller i. Vi träffas alltså på biblioteket.

Visst finns risken att det blir en bok man inte tycker om. Åas får man möjlighet att läsa intressanta böcker som man aldrig hittat till själv.

Är det en bok man inte orkat igenom (för att den är svårläst el huvudpersonen för osympatisk/idiotisk etc), så får man ju säga det när man träffas. Och lyssna till vad de andra tycker. Det är ofta jag inte hunnit läsa klart boken när vi träffas, men något har jag alltid läst.

Det finns också en risk att vi svävar ut och börjar prata om helt andra saker. Men vi börjar alltid med boken!
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Någon som varit med i en bokcirkel?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-20 21:55:14

Tack Alien och Flinta!! Det var jättebra idéer, tack!!! :D
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Någon som varit med i en bokcirkel?

Inläggav nisse » 2017-01-27 21:21:35

Själv håller jag i en läsecirkel i samarbete med ABF där vi läser Sven-Eric Liedmans biografi över Karl Marx. Eftersom det är en studiecirkel hos ABF så får vi använda deras lokaler då vi träffas.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Någon som varit med i en bokcirkel?

Inläggav KrigarSjäl » 2017-01-27 21:30:29

nisse skrev:Själv håller jag i en läsecirkel i samarbete med ABF där vi läser Sven-Eric Liedmans biografi över Karl Marx. Eftersom det är en studiecirkel hos ABF så får vi använda deras lokaler då vi träffas.

Låter helt klart intressant.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Någon som varit med i en bokcirkel?

Inläggav nisse » 2017-01-27 21:51:54

KrigarSjäl skrev:
nisse skrev:Själv håller jag i en läsecirkel i samarbete med ABF där vi läser Sven-Eric Liedmans biografi över Karl Marx. Eftersom det är en studiecirkel hos ABF så får vi använda deras lokaler då vi träffas.

Låter helt klart intressant.


Jag kan varmt rekommendera Liedmans Marxbiografi. Den är både välskriven och lättläst.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Någon som varit med i en bokcirkel?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-30 19:31:12

nisse skrev:Själv håller jag i en läsecirkel i samarbete med ABF där vi läser Sven-Eric Liedmans biografi över Karl Marx. Eftersom det är en studiecirkel hos ABF så får vi använda deras lokaler då vi träffas.


Aha, ja studieförbund kanske har en del också. Tack för tipset!
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Någon som varit med i en bokcirkel?

Inläggav River » 2017-01-31 19:28:25

.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Någon som varit med i en bokcirkel?

Inläggav Fleure123 » 2017-02-01 0:34:30

River skrev:.


Bra inlägg! :lol:
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Återgå till Intressanta intressen



Logga in