Någon som känner igen det här?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Någon som känner igen det här?

Inläggav Morre » 2016-09-07 19:31:44

Så länge jag kan minnas så tenderar många jag pratat med ofta att göra felaktiga antaganden och dragit slutsatser om mig som inte stämmer, men jag har varit ganska stum vid de ögonblicken och försökt förstå vad de menar vilket gång på gång verkar ha gjort att motparten uppfattat som en typ av bekräftelse, trots att antaganden ofta inte stämmer.

Jag har alltid irriterat mig på det men orkar inte säga något i just ögonblicket när jag funderar på vad de har sagt. Om jag överhuvudtaget säger något om det så är det oftast under utbrott vid olika tillfällen då jag blivit så less på alla deras felaktiga antaganden de har gjort under en längre tid. Och det är få personer jag sagt det till.

Det som irriterar mig mest är att de verkar ta ens tystnad som en sorts bekräftelse. Är det någon som känner igen det?
Morre
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2016-03-16

Någon som känner igen det här?

Inläggav Toblerone » 2016-09-07 20:12:02

Jo, jag förstår vad du menar. Det har hänt mig också. Och jag är ganska säker på att det beror helt enkelt på att vi är annorlunda. NT-samhället har svårt att förstå det. Folk tror att alla fungerar på NT-vis. Vi fungerar annorlunda, därför drar folk fel slutsatser.

Att de tror att tystnaden är bekräftelse - det kan också hänga ihop med att de är ganska säkra på att de tolka rätt. Om de inte har träffat på folk tidigare som fungerar annorlunda, så tror de att det självklart måste vara så. Och då måste man nog säga ifrån tydligt så att de fattar. Jag orkar inte alltid göra det heller. Men egentligen borde man.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Någon som känner igen det här?

Inläggav antonius » 2016-09-07 20:34:21

Toblerone skrev:Att de tror att tystnaden är bekräftelse - det kan också hänga ihop med att de är ganska säkra på att de tolka rätt. Om de inte har träffat på folk tidigare som fungerar annorlunda, så tror de att det självklart måste vara så. Och då måste man nog säga ifrån tydligt så att de fattar. Jag orkar inte alltid göra det heller. Men egentligen borde man.


Hade en arbetsledare som sa att om man teg så höll man med, efter det sa jag alltid att jag hade en annan uppfattning, bara för att markera. De andra sa aldrig något. Tillslut var de så vana att jag sa ifrån att de tittade på mig, varje gång vi fick knasiga arbetsuppgifter, men en gång sa jag inget och då fick dom lida och var sura på, gissa vem MOI!

Men jag hade fått nya arbetsuppgifter så tyvärr var jag tvungen lämna dem till sitt öde, ett exempel på när NT:mentaliteten får råda, ingen törs säga ifrån och göra sig obekväm... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Någon som känner igen det här?

Inläggav Morre » 2016-09-07 22:13:58

Inte bara jag då. Borde kanske säga ifrån tydligt, men det känns som det händer hela tiden. Även psykologen jag nu träffar drar ibland felaktiga slutsatser om mig och mitt liv och verkar bekräfta de för sig själv och går vidare till nästa punkt, och hon är ändå utbildad inom neuropsykiatri.

Jag har länge förstått att missförstånd är grunden till så mycket problem runt om i världen, men det är ändå svårt att ha förståelse för det och försöka ta hjälp av andra när det påverkar en hela tiden. Det är en av många anledningar till att det faktiskt är skönt och rationellt att isolera sig.
Morre
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2016-03-16

Någon som känner igen det här?

Inläggav Toblerone » 2016-09-07 22:52:43

Nja, man kan ju dra sig tillbaka ibland och man kanske behöver göra det då och då för att orka med. Men det enda sättet att få missförstånd ur världen, är ju att förklara det för folk. Sedan kan jag inte vara helt säker förstås om det bara är folk som verkligen missförstår dig eller om en del kan bero på att du missförstår dem eller att du missförstår situationer, sammanhang. Sånt kan ju också förklara en del av det hela.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Någon som känner igen det här?

Inläggav Morre » 2016-09-07 23:24:01

@Toblerone: Ja att förklara är väl den enda lösningen, jag har nog bara inte energi att göra det hela tiden. Jag kan nog missförstå en del om vad andra menar om mig jag också.
Morre
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2016-03-16

Någon som känner igen det här?

Inläggav Toblerone » 2016-09-07 23:29:47

Som sagt, jag förstår det. Jag orkar inte alltid heller förklara allt. :-)Happy
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in