Någon som har erfarenhet av att gå i en aspergerklass?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Någon som har erfarenhet av att gå i en aspergerklass?

Inläggav nor » 2009-03-03 16:05:03

Hur det funkar att börja en sådan klass först på högstadiet och när den ligger insprängd i en s.k "vanlig skola". Om man känner sig utpekad i en sådan grupp osv.
Senast redigerad av nor 2011-05-04 18:19:59, redigerad totalt 1 gång.
nor
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2009-02-16

Inläggav zeidon » 2009-03-03 16:25:41

Låter lite jobbigt ja. Får du problem med nån kan du skicka pm till mig.

Jag är bra på att "resonera" "snällt" med allehanda mobbare, översittare och mördare.

Expert på det.
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 18:19:59, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav lillsanna » 2009-03-03 17:09:34

jag har inte själv gått där, men min son har gjort och han började där i högstadiet och i en klass insprängd i skolan. visserligen hade hans klass inte så mycket med resten av skolan att göra, men de blev inte mobbade i den mån de hade kontakt på rasterna.

Det enda han/jag hade att säga om det hela var att undervisningen inte gav det den borde ha gjort, lärarna hade alldeles för låga krav vilket innebar IG i grundämnena. Något han löste i en fantastiskt bra IG-grupp på yrkeskolan. Där fick de palarallet med att de läste in grundämnena gå i praktik på de program de tyckte var intressanta och var när de var klara även hemma i det program de valt.
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 18:19:59, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav nano » 2009-03-03 21:36:19

Inte gått i aspergerklass men de satte mig i en obs-klass efter mycket övertalning.
Jag skulle få komma ikapp och de berättade ju att de satte egna betyg så jag behövde inte oroa mig för det, och det gjorde jag inte, jag struntade fullständigt i betygen men jag ville lära mig vettiga saker.
För min egen del tyckte jag teknik var vettigt, matte gick an, engelska kunde jag överleva men avskydde svenska (stavade bra, kunde ofta räkna antalet stavfel på ena handen för en hel termin men det räknades tydligen inte så mycket).

När jag väl var där så visade det sig att allt gick mycket långsamt, att jag räknade hälften så fort som i klassrummet sågs som en framgång så började jag göra något åt saken, söla, fyy fan vad jobbigt det var, bara sitta där och apa efter de andra som kastade pappersbitar och hittade på ursäkter för allehanda idiotiskt beteende.
Fanns en bra sak iofs, en engelskalektion där man fick prata engelska i samtalsform :)
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in