Någon som får någon form av hjälp??

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Någon som får någon form av hjälp??

Inläggav Gersa » 2012-09-18 17:03:14

Frågan ställd med avseende på att jag under de senaste sju åtta åren laget ned all tillgänglig energi på att få någon form av hjälp med att ha någon form av liv. Jag har då ställt frågan till alla myndigheter, politiker och div. tjänstemän: Vad ska jag göra, hur ska jag bete mig och vart ska jag vända mig?

Ingen har kunnat besvara den frågan än...

Så det har slutat med att jag nu lever på försörjningsstöd. Har boendestöd men det fungerar inte på grund av att Försörjningsstöd inte kan tala om om jag får bo svar i lägenheten för mer än en månad framåt, så det gör att jag inte riktigt kan hitta motivation till att flytta in. Trotts att jag bott i lägenheten i drygt 1,5 år...
Har en LSS-handläggare men den enda kontakten vi har är att jag skickar frågor hon svarar "vet ej måste kolla, återkommer" så har det varit sedan hon tillträdde i maj.
Fick min Asperger diagnos i november förra året och hade sedan tidigare ett antal andra diagnoser ADHD, GAD, panikångest, recidiverande depression samt en del somatiska besvär.
Har nekats sjukpenning och sjukersättning i omgångar. Senast idag fick jag avslag på min omprövning av ansökan om sjukersättning.
Mina läkare vet inte vad de ska göra de har aldrig fått sina läkarintyg ifrågasatta av FK tidigare.
Alla jag talar med är så förstående, men ingen kan göra något. Och det enda svar jag får från alla är att jag nog egentligen borde tala med någon annan. Men det är ingen som har en aning om vem denna andra kan vara.

Under tiden mina olika läkare remitterat, utrett och spekulerat har jag tappat både min kvalificerande inkomst för sjukpenning och numera också kvalificerande inkomst för sjukersättning...

Trots att jag inte har gjort något fel har jag hamnat i en tillsynes helt omöjlig situation där ingen har en aning om vad jag ska göra eller vända mig...

Så nu undrar jag är det någon som fått någon hjälp att komma vidare och i så fall från vem?

Ni får gärna svara med ett PM om det är något som ni inte vill ska synas på forumet.


Jag har kört fast helt och sedan Asperger diagnosen har allt bara blivit värre... Enligt mina läkare skulle allt ordna sig när jag fått min Asperger diagnos men det har blivit precis tvärt om...

Tacksam för alla förslag.
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Någon som får någon form av hjälp??

Inläggav ElsaS » 2012-09-18 20:45:22

Gersa, det här var mycket talande och väl beskrivet av din situation. Skicka inlägget till din LSS-handläggare. Censurera INTE!
Fortsätt sedan att skicka samma en gång i veckan tills hon gett dej ordentliga svar, och hjälpt dej med din situation. Kanske kan du göra samma med de andra instanserna.
Hoppas de snart, mycket snart hjälper dej.
ElsaS
 
Inlägg: 580
Anslöt: 2012-08-12
Ort: Skåne

Någon som får någon form av hjälp??

Inläggav Gersa » 2012-09-18 21:10:17

Jag har nog skickat skarpare formulerade mejl än innehållet i detta inlägga till alla jag kan komma på. Det är som sagt ingen som reagerat än...
Men visst kan jag skicka det här med....
Tror dock det inte framkommer något i detta som de inte redan vet...
Men det är nu gjort...
Så nu lär det väl vara kört med tandvårdsintyget jag bett om i ett par månader... ;-)
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Någon som får någon form av hjälp??

Inläggav Miche » 2012-09-18 22:13:12

Gersa skrev:Så nu lär det väl vara kört med tandvårdsintyget jag bett om i ett par månader... ;-)

Kontakta Habiliteringen om det, det gjorde jag och hade det i posten tre veckor senare så nu har jag inga hål längre! :D
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Någon som får någon form av hjälp??

Inläggav Gersa » 2012-09-18 22:32:20

Miche skrev:
Gersa skrev:Så nu lär det väl vara kört med tandvårdsintyget jag bett om i ett par månader... ;-)

Kontakta Habiliteringen om det, det gjorde jag och hade det i posten tre veckor senare så nu har jag inga hål längre! :D


Redan gjort, de hänvisar till LSS-handläggaren...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Någon som får någon form av hjälp??

Inläggav Miche » 2012-09-18 22:49:52

Gersa skrev:
Miche skrev:
Gersa skrev:Så nu lär det väl vara kört med tandvårdsintyget jag bett om i ett par månader... ;-)

Kontakta Habiliteringen om det, det gjorde jag och hade det i posten tre veckor senare så nu har jag inga hål längre! :D


Redan gjort, de hänvisar till LSS-handläggaren...

Jag kontaktade Habiliteringen i Tullinge, vilken Habilitering har du försökt med?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Någon som får någon form av hjälp??

Inläggav Gersa » 2012-09-18 23:07:08

Rosenlund, det är dit jag blir skickad när jag kontaktar Habiliteringen, men de kunde inte hjälpa mig med något alls. Men det var dom som informerade om tandvårdskortet och sa åt mig att kontakta min LSS-handläggare för att få hjälp att skriva intyget... När jag kontaktade Habiliteringen igen och meddelade att jag inte fick någon kontakt med min LSS-handläggare gav de mig kontaktuppgifterna till tandvårdsenheten hos landstinget som säger att de inte kan göra något utan hänvisar mig till min LSS-handläggare...
Det är så mitt liv ser ut, jag talar om för 100 personer vad jag behöver hjälp med och alla svarar att jag borde tala med någon annan... Men det händer absolut ingenting...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Någon som får någon form av hjälp??

Inläggav Miche » 2012-09-18 23:53:19

@Gersa, har du provat med Aspergercenter? Jag tror faktiskt de har rätt att skriva ut tandvårdskort, åtminstone antydde de det när jag gick på kurs där i våras!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Någon som får någon form av hjälp??

Inläggav Zima33 » 2012-09-19 1:28:58

Gersa du kanske kan få hjälp av ett PO.

http://www.personligtombud.se/
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Någon som får någon form av hjälp??

Inläggav Uddaaspergare » 2012-09-19 1:31:32

Gersa skrev:Det är så mitt liv ser ut, jag talar om för 100 personer vad jag behöver hjälp med och alla svarar att jag borde tala med någon annan... Men det händer absolut ingenting...
Precis så är det även för mej.. Har kört med samma psykolog alldeles för länge och som inte gett ett skit.. har sagt vad jag behöver hjälp med ett flertal gånger klart och tydligt men istället halkas det in på att köpa sej ett wienerbröd och att jag ska ställa mej på en trottoar och känna efter om nåt farligt kan hända och har sagt irriterat.. vad är du missnöjd med? :-)049 hurra hurra nä alltså det är fördjävligt att man inte kan få ett råd eller nån form av peppning utan istället ger kritik och blir sen knäpptyst.. som sagt får själv avskeda psykologen nu jo definitivt! har inget att förlora på det när det ända inte fungerar för fem öre.. som sagt händer inget som är på nåt sätt utvecklande överhuvudtaget kan jag säga.. så det känns nu bara.. :-)051
Uddaaspergare
 
Inlägg: 163
Anslöt: 2011-09-21

Någon som får någon form av hjälp??

Inläggav Gersa » 2012-09-19 12:13:11

Miche skrev:Aspergercenter
Miche skrev:@Gersa, har du provat med Aspergercenter? Jag tror faktiskt de har rätt att skriva ut tandvårdskort, åtminstone antydde de det när jag gick på kurs där i våras!

Det är Rosenlund det, samma ställe bara två olika namn...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Någon som får någon form av hjälp??

Inläggav Gersa » 2012-09-19 12:15:02

Zima33 skrev:Gersa du kanske kan få hjälp av ett PO.

http://www.personligtombud.se/


Har PO men han har ju samma arbetsgivare som min LSS-handläggare och socialsekreterare... Så jag har full förståelse för att han inte vill blanda sig i och riskera sitt jobb...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Någon som får någon form av hjälp??

Inläggav Gersa » 2012-09-19 12:18:47

Uddaaspergare skrev:
Gersa skrev:Det är så mitt liv ser ut, jag talar om för 100 personer vad jag behöver hjälp med och alla svarar att jag borde tala med någon annan... Men det händer absolut ingenting...
Precis så är det även för mej.. Har kört med samma psykolog alldeles för länge och som inte gett ett skit.. har sagt vad jag behöver hjälp med ett flertal gånger klart och tydligt men istället halkas det in på att köpa sej ett wienerbröd och att jag ska ställa mej på en trottoar och känna efter om nåt farligt kan hända och har sagt irriterat.. vad är du missnöjd med? :-)049 hurra hurra nä alltså det är fördjävligt att man inte kan få ett råd eller nån form av peppning utan istället ger kritik och blir sen knäpptyst.. som sagt får själv avskeda psykologen nu jo definitivt! har inget att förlora på det när det ända inte fungerar för fem öre.. som sagt händer inget som är på nåt sätt utvecklande överhuvudtaget kan jag säga.. så det känns nu bara.. :-)051


Jag uppfattar det som nuvarande läkare och psykolog gör vad de kan för att hjälpa mig... Men jag har också haft några läkare som varit till större belastning än nytta... Det gäller som sagt att våga säga ifrån och byta...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Någon som får någon form av hjälp??

Inläggav Gersa » 2012-09-19 12:22:01

För övrigt kan jag tillägga att min LSS-handläggare svarat på mejlet med inlägget...
Några gissningar?
Hon svarar "jag ska kolla med min chef, återkommer". Lite mer text var det, min essensen var samma som i tidigare mejl...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Någon som får någon form av hjälp??

Inläggav ElsaS » 2012-09-19 13:28:01

Så lätt det verkar för din LSS-handläggare att gömma sej bakom mail. Är det din fysiska närvaro som behövs (dina handikapp till trots)?
Kanske skulle du packa en väska med nödvändig kost, lite bra musik i en liten hörsnäckeapparat, några goda intressanta böcker, och massor av envishet. Parkera dej utanför hennes kontor Kl.08.00 - 17.00 varje dag tills du får konkreta svar och human hjälp.
ElsaS
 
Inlägg: 580
Anslöt: 2012-08-12
Ort: Skåne

Någon som får någon form av hjälp??

Inläggav ElsaS » 2012-09-19 13:32:23

Tycker även du kan skicka henne hela denna tråden,varje gång du får nytt svar ,om de andra som svarat här tycker det är ok förstås.
ElsaS
 
Inlägg: 580
Anslöt: 2012-08-12
Ort: Skåne

Någon som får någon form av hjälp??

Inläggav Gersa » 2012-09-19 13:37:33

Skickade detta svar på hennes mejl

Hej

Att få fram ett tandvårdsintyg som du eller tidigare handläggare borde ha informerat mig om att jag har rätt till för ett halvår sen förstår jag inte varför du behöver ta med din chef...
Det intyget borde jag haft i december förra året så hade jag sluppit allt strul med tandläkarfakturor hit och dit...

Så se till att jag får tandvårdintyget nu! Och tala om hur jag ska bete mig, vart det ska skickas för att jag ska få tandvårdskort... Jag har flera hål i tänderna som behöver åtgärdas.
Eller om du ska skicka tandvårdsintyget direkt till Landstinget, vilket som nu är era rutiner???
Men det borde ni väl veta??
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Någon som får någon form av hjälp??

Inläggav ElsaS » 2012-09-19 13:42:09

Man kan ju undra om hon fiskar efter en anmälan på sej... :-)063
ElsaS
 
Inlägg: 580
Anslöt: 2012-08-12
Ort: Skåne

Någon som får någon form av hjälp??

Inläggav ElsaS » 2012-09-19 13:42:56

Hon = LSS-handläggaren
ElsaS
 
Inlägg: 580
Anslöt: 2012-08-12
Ort: Skåne

Någon som får någon form av hjälp??

Inläggav Gersa » 2012-09-19 13:48:50

Men grundproblemet är inte tandvårdskortet eller min LSS-handläggares frånvaro i sig... Problemet är att ingen har en aning om vad jag ska göra eller hur jag ska bete mig för att få tillbaka någon form av liv...
Jag anser inte att behöva be om pengar för sin överlevnad varje månad är människovärdigt... Jag kan förstå funktionen som sådan i akuta situationer. Men att utsättas för denna förnedring varenda dj.. månad för att få ett belopp son ligger nästan en tusenlapp det som andra myndigheter kallar existensminimum anser jag inte vara mänsklig...

Jag kan i morgondag få en LSS-insatts för säkerligen närmare eller över 100k per månad. Men jag kan inte få en garanti att jag får bo kvar i min lägenhet eller några tusenlappar extra per månad så jag har råd att göra något annat än att lägga all min energi på att bara överleva...
Jag förstår inte syftet... Annat om det är att driva en till att avsluta sitt liv förstås. Vilket jag tyvärr inte kan göra för att jag i min ungdom lovade mina föräldrar att aldrig göra det så länge de lever..... Jag och min stora dj.. käft... ;-)
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Någon som får någon form av hjälp??

Inläggav Gersa » 2012-09-19 13:50:19

Jag har ju redan anmält Soc. tidigare. Men inte just min LSS-handläggare men jag vet redan resultatet så jag orkar inte lägga energi på det...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Någon som får någon form av hjälp??

Inläggav tahlia » 2012-09-19 14:00:52

Tja.. jag vet inte riktigt faktiskt.. jag har ju fått permanent sjukersättning på heltid och det kan inte direkt kallas att få livet tillbaka eftersom även mitt liv i princip handlar om att överleva från den ena månaden till den andra och lär så fortsätta resten av livet. Ingen kan ju hjälpa mig få mitt liv tillbaka sedan jag brände ut mig och numer dras med permanenta problem från detta - det finns liksom inget botemedel.

Klart är att en fast inkomst, om än tämligen låg, är att föredra tillika en fast bostad (vilket så klart blir lättare att få till med en fast inkomst) så i det avseendet skulle det säkerligen underlätta för dig om du t.ex fick sjukersättningsgarantin. Problemet idag är ju just att få ersättningen beviljad då det i princip inte spelar någon roll i hur taskigt skick man är, jobba ska man liksom klara ändå..
.
Fördjävlig situation det där. :/
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Någon som får någon form av hjälp??

Inläggav ElsaS » 2012-09-19 14:06:06

Nä, du ska inte anmäla.
Din situation är urk, och ja det är så det ser ut i Sverige idag, de som redan är förnedrade förnedras mer. Jag tror ändå att det är din LSS-handläggare som kan göra största skillnaden i ditt liv, i samarbete med ditt PO. Men de verkar behöva påtryckning. De verkar behöva få veta att andra får ta del av deras urusla bemötande av dej. Att det inte är osynligt hur du ignoreras. Det måste bli synligt, deras beteende.
Hon måste få veta att hennes förfarande diskuteras.
Det kan komma in någon på denna tråden som är både kunnig och insatt och som inte har så svåra handikapp, och då kommer denna person att sopa mattan med henne.
Det vet hon.
Hon gömmer sej för att hon kan.
ElsaS
 
Inlägg: 580
Anslöt: 2012-08-12
Ort: Skåne

Någon som får någon form av hjälp??

Inläggav Miche » 2012-09-19 14:14:06

@Gersa, du kanske kan vända dig till medierna, det har gjort skillnad för vår familj så mina barn fick den logopedhjälp som de hade rätt till enligt lag.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in