muskelminne och AST

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

muskelminne och AST

Inläggav dandansson » 2021-11-19 14:24:06

Har vi med AST sämre muskelminne än NT-folket? Stämmer det?
Är det kanske därför många av oss inte anser att repetition i fysiska färdigheter hjälper lika mycket. Jag ogillar själv all repetitions-tjat vissa lärare håller på med när jag tränar på något fysiskt. Självklart måste jag repetera men få mycket mer då jag inte har det där muskelminnet som folk tror att jag har.
Vad har professionella sagt till er om detta? Är det kanske bara ibland som detta problem kommer fram dvs ibland har man kanske inte sämre muskelminne?
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

muskelminne och AST

Inläggav Någon » 2021-11-19 15:18:46

Det jag tror ställer till det är att vi har svårt att samordna intryck.

För att utföra en sammansatt rörelse krävs inte bara att musklerna kan arbeta lagom mycket och i rätt ordning.
Det behövs också en förmåga att hela tiden anpassa vad musklerna gör till vad som händer i omgivningen.
Kroppen själv skapar ju dessutom intryck inifrån, när vi
är i rörelse, som nervsystemet behöver hantera.
Motorisk kontroll fungerar dåligt utan god sensorisk förmåga.
Du ska kunna orientera dig i rummet, hantera intryck av beröring och temperatur i din egen kropp, synintryck, ljud och lukter.

Det verkar som många av oss har både över- och underkänslighet för intryck.
Då får hjärnan och nervsystemet inte tillräcklig information för att kunna styra rörelserna väl, när någon faktor förändras.

Vi har i allmänhet (ofta) svårt att göra saker på autopilot, vilket hänger ihop med det här, tror jag.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

muskelminne och AST

Inläggav dandansson » 2021-11-19 15:39:41

Någon skrev:Du ska kunna orientera dig i rummet,

inte när jag sjunger, eller :-)063
jag har även problem med muskelminnet i sången. Kan inte sjunga medan nån, kanske jag själv, spelar noter på pianot och sen liksom bara kan jag till slut sjunga utan pianot. Funkar liksom ej och min lärare vet detta som tur är.
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

muskelminne och AST

Inläggav dandansson » 2021-11-19 15:42:35

Någon skrev:Vi har i allmänhet (ofta) svårt att göra saker på autopilot, vilket hänger ihop med det här, tror jag.

men ändå är många med AST extremt duktiga på tex ett musikinstrument, dans eller vad de nu är duktiga på där det krävs automatisering. :-)003 Automatisering kan vissa i alla fall klara av.
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

muskelminne och AST

Inläggav Riksamiralen » 2021-11-19 15:44:06

Vet inte det är så svårt att mäta ''muskelminne''. Jag är bra på att köra bil och lärde mig det snabbt så körkortet gick smidigt, men jag känner många NT som inte är bra, och alla manövrar med bilen är inte självklara för dem, de kan inte bilens placering utantill utan måste kolla mycket fler vinklar och liknande och annan osäkerhet i trafiken. Vet inte om jag har något mer exempel på det...? Enligt mig är det nog individuellt hur lätt man har för att memorera ett rörelsemönster. Vet inte vad som räknas mer, fingerfärdighet? Motorik? I så fall sägs det ju att vi med Aspergers har dålig motorik och kan gå lite svajigt när vi rör oss framåt. Jag fick gå på speciell motorik-idrott utöver den vanliga idrotten när jag gick i skolan ihop med andra NPF-elever, där jobbade vi med att kasta boll till varandra, fånga lyror och de fina rörelserna. Jag tyckte själv jag inte behövde det men lärarna insisterade. Men som sagt motorik har väl inget med muskelminne att göra så muskelminnet kan nog vara opåverkat för en del av oss med Aspergers.
Senast redigerad av Riksamiralen 2021-11-19 15:46:20, redigerad totalt 1 gång.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

muskelminne och AST

Inläggav dandansson » 2021-11-19 15:46:00

Riksamiralen skrev:Men som sagt motorik har väl inget med muskelminne så muskelminnet kan nog vara opåverkat för en del av oss med Aspergers.

vi är ej professionella och kan inte riktigt förklara detta.
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

muskelminne och AST

Inläggav Riksamiralen » 2021-11-19 15:47:48

dandansson skrev:vi är ej professionella och kan inte riktigt förklara detta.

Hur menar du, jag förstår inte riktigt?
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

muskelminne och AST

Inläggav Någon » 2021-11-19 17:13:48

dandansson skrev:
Riksamiralen skrev:Men som sagt motorik har väl inget med muskelminne så muskelminnet kan nog vara opåverkat för en del av oss med Aspergers.

vi är ej professionella och kan inte riktigt förklara detta.

Jo. Mitt yrke är sjukgymnast/fysioterapeut. Jag är dessutom vidareutbildad.
Men tydligen kan jag inte förklara så du förstår.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

muskelminne och AST

Inläggav Någon » 2021-11-19 17:20:48

dandansson skrev:
Någon skrev:Du ska kunna orientera dig i rummet,

inte när jag sjunger, eller :-)063
jag har även problem med muskelminnet i sången. Kan inte sjunga medan nån, kanske jag själv, spelar noter på pianot och sen liksom bara kan jag till slut sjunga utan pianot. Funkar liksom ej och min lärare vet detta som tur är.


När du spelar på pianot behöver du använda händernas finmotorik.
När du sjunger behöver du styra andning, mun och tunga, stämband.
För att kunna göra det behöver inkommande information från alla inblandade kroppsdelars nerver samordnas med den information som ska gå ut till de muskler du använder.

Sådan samordning kan vara svårare för någon med ASD.

Dessutom behöver du kunna lyssna både på sången och på pianot och justera sång respektive spel efter vad du hör.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

muskelminne och AST

Inläggav Riksamiralen » 2021-11-19 17:22:36

Någon skrev:Jo. Mitt yrke är sjukgymnast/fysioterapeut. Jag är dessutom vidareutbildad.
Men tydligen kan jag inte förklara så du förstår.

Jo jag förstod vad du skrev jag svarade dandansson. Vad du skrev tycker jag låter som det stämmer, men man kan se variationer också, i mina jobb har jag fått höra att jag förstår väldigt snabbt, ''snabblärd'', och lätt tar till mig nya uppgifter, medans jag haft NT som elever på min station på jobbet och som inte riktigt gjort uppgiften likadant som jag visade eller instruerade, de fattade heller inte lika snabbt som jag gjorde i början på den platsen när jag var ny. Men sen har jag stött på kritik också jag har fått höra på jobbet att jag tog för mycket egna initiativ, jag ville effektivisera ett ställe men då blev de arga på mig för det skulle tydligen vara som det alltid har varit där, ineffektivt och krångligt, trivdes inte bra alls, nu jobbar jag inte där längre.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

muskelminne och AST

Inläggav dandansson » 2021-11-19 17:24:26

Någon skrev:
dandansson skrev:
Riksamiralen skrev:Men som sagt motorik har väl inget med muskelminne så muskelminnet kan nog vara opåverkat för en del av oss med Aspergers.

vi är ej professionella och kan inte riktigt förklara detta.

Jo. Mitt yrke är sjukgymnast/fysioterapeut. Jag är dessutom vidareutbildad.
Men tydligen kan jag inte förklara så du förstår.

det kunde ha skrivit. Då är du ju faktiskt professionell. 8)
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

muskelminne och AST

Inläggav dandansson » 2021-11-19 17:30:59

Någon skrev:
dandansson skrev:
Någon skrev:Du ska kunna orientera dig i rummet,

inte när jag sjunger, eller :-)063
jag har även problem med muskelminnet i sången. Kan inte sjunga medan nån, kanske jag själv, spelar noter på pianot och sen liksom bara kan jag till slut sjunga utan pianot. Funkar liksom ej och min lärare vet detta som tur är.


När du spelar på pianot behöver du använda händernas finmotorik.
När du sjunger behöver du styra andning, mun och tunga, stämband.
För att kunna göra det behöver inkommande information från alla inblandade kroppsdelars nerver samordnas med den information som ska gå ut till de muskler du använder.

Sådan samordning kan vara svårare för någon med ASD.

Dessutom behöver du kunna lyssna både på sången och på pianot och justera sång respektive spel efter vad du hör.

så hur definierar man muskelminne? Är det ens en bra term?
I sångträning verkar man gå mer på att minnas hur något kändes än att använda gehöret. Är att minnas hur något kändes det som vi AST-personer oftast är dåliga på om vi inte får specifik träning? Sånglärare gör mig oftast bara arg!
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

muskelminne och AST

Inläggav Riksamiralen » 2021-11-19 17:35:34

Okej jag förstår vad du menar nu dandansson men jag utgick ifrån mina upplevda erfarenheter, jag är inget proffs på det här men man kan lära sig mycket bara genom att observera omgivningen och jämföra i förhållande till sig själv. Som sagt jag har gett mina erfarenheter så jag tror också dessa svårigheter kan variera från fall till fall eftersom jag kan stöta på NT som har svårt för vissa saker jag har lätt för som relaterar till körning/arbete/repetitiva sysslor och så vidare.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

muskelminne och AST

Inläggav slackern » 2021-11-19 17:35:52

dandansson skrev:så hur definierar man muskelminne?


Muskelminne är väl sådant om man engång har lärt sig det så kan man alltid göra det som T.ex Cykla?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

muskelminne och AST

Inläggav Riksamiralen » 2021-11-19 17:39:53

slackern skrev:
dandansson skrev:så hur definierar man muskelminne?


Muskelminne är väl sådant om man engång har lärt sig det så kan man alltid göra det som T.ex Cykla?

Precis det skulle jag också definiera det som. Det är som en inlärd rörelse som du kan frammana när du behöver den utan att känna dig förvirrad eller som en nybörjare.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

muskelminne och AST

Inläggav Någon » 2021-11-19 17:42:53

Jag gillar inte ordet muskelminne.
Alla kroppsrörelser är neuromuskulära. Neuron betyder nervcell. Ingen muskel kan röra sig på något sätt utan att nerver till och från hjärnan, både utgående (motoriska) och ingående (sensoriska) är inblandade.

Vad gäller inlärning av sångteknik tror jag det finns olika sätt. Alla jobbar kanske inte med ”muskelminne”.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

muskelminne och AST

Inläggav dandansson » 2021-11-19 18:43:57

Någon skrev:Jag gillar inte ordet muskelminne.
Alla kroppsrörelser är neuromuskulära. Neuron betyder nervcell. Ingen muskel kan röra sig på något sätt utan att nerver till och från hjärnan, både utgående (motoriska) och ingående (sensoriska) är inblandade.

Vad gäller inlärning av sångteknik tror jag det finns olika sätt. Alla jobbar kanske inte med ”muskelminne”.

och detta har inget med minne att göra :-)063
men om du nu ogillar detta ord så måste du väl ha något annat som du använder itsället. FInns det ett annat ord som används?
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

muskelminne och AST

Inläggav AlexRG8 » 2021-11-19 21:07:11

Inom musiken klarar jag av det mesta på allehanda stränginstrument, klaviatur och slagverk.
Lär mig fort långa stycken, komplex rytmik samt långa sekvenser av skalor.
Improvisera lång solo stycken bekommer naturligt.
Utanför musik bubblan är jag klumpig, välter saker och kan inte lära mig varken dansa eller köra bil.
Urusel på sporter, min polare säger att jag har noll boll kontroll.
AlexRG8
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2021-11-16
Ort: Stockholm

muskelminne och AST

Inläggav Någon » 2021-11-23 15:03:07

AlexRG8 skrev:Inom musiken klarar jag av det mesta på allehanda stränginstrument, klaviatur och slagverk.
Lär mig fort långa stycken, komplex rytmik samt långa sekvenser av skalor.
Improvisera lång solo stycken bekommer naturligt.
Utanför musik bubblan är jag klumpig, välter saker och kan inte lära mig varken dansa eller köra bil.
Urusel på sporter, min polare säger att jag har noll boll kontroll.

Intressant.
Undrar om det beror på att du får så mycket återkoppling i just ljudform när du spelar.
Och då fungerar finmotoriken och koordinationsförmågan bra.
Men när du måste förlita dig på annan återkoppling, visuell eller taktil, utan komplexa ljud, fungerar det sämre.
Eller om det bara är en träningsfråga.
Att du tränat mycket på att spela musik, kanske började i tidig ålder, kanske haft många som spelar instrument i din omgivning? Vad tror du?
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

muskelminne och AST

Inläggav Någon » 2021-11-23 15:07:14

dandansson skrev:
Någon skrev:Jag gillar inte ordet muskelminne.
Alla kroppsrörelser är neuromuskulära. Neuron betyder nervcell. Ingen muskel kan röra sig på något sätt utan att nerver till och från hjärnan, både utgående (motoriska) och ingående (sensoriska) är inblandade.

Vad gäller inlärning av sångteknik tror jag det finns olika sätt. Alla jobbar kanske inte med ”muskelminne”.

och detta har inget med minne att göra :-)063
men om du nu ogillar detta ord så måste du väl ha något annat som du använder itsället. FInns det ett annat ord som används?


Jo, det har med minne och inlärning att göra.
Men musklerna arbetar inte utan både inkommande och utgående nervsignaler. Så det är snarare de mönster som nervsignalerna bildar, som skapar och minns rörelserna, än själva musklerna.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

muskelminne och AST

Inläggav AlexRG8 » 2021-11-24 2:41:56

Någon skrev:
AlexRG8 skrev:Inom musiken klarar jag av det mesta på allehanda stränginstrument, klaviatur och slagverk.
Lär mig fort långa stycken, komplex rytmik samt långa sekvenser av skalor.
Improvisera lång solo stycken bekommer naturligt.
Utanför musik bubblan är jag klumpig, välter saker och kan inte lära mig varken dansa eller köra bil.
Urusel på sporter, min polare säger att jag har noll boll kontroll.

Intressant.
Undrar om det beror på att du får så mycket återkoppling i just ljudform när du spelar.
Och då fungerar finmotoriken och koordinationsförmågan bra.
Men när du måste förlita dig på annan återkoppling, visuell eller taktil, utan komplexa ljud, fungerar det sämre.
Eller om det bara är en träningsfråga.
Att du tränat mycket på att spela musik, kanske började i tidig ålder, kanske haft många som spelar instrument i din omgivning? Vad tror du?


Det är nog både idogt övande och hur ljud stimulerar mig.
Jag började spela gitarr när jag var sju och med åren blev det mer instrument då gehöret utvecklades.
Jag trivdes bäst i min ensamhet och spenderade flera timmar om dagen att spela, lyssna och analysera musik.
I mellanstadiet, som högstadiet spenderade jag mina raster i skolans musiksal med min musiklärare Johannes.
I musiksalen fanns det massor av olika instrument.
Så oavsett vilket instrument det var tyckte jag att det var otroligt fascinerade att få ljud ur den.
Johannes introducerade mig till klassisk musik och det var en otrolig upplevelse.
Jag var med i flera band men utvecklades mycket snabbare än vad andra bandmedlemmar gjorde.
Även när jag som femtonåring spelade gitarr med vuxna så tog det inte lång tid när jag var bättre än de.
Musik i alla dess former vara logiska, de följde tonarter, takter, format och det talade till mig som inget annat någonsin gjort.
Så min finmotorik och koordinationsförmåga är troligtvis resultatet av ändlöst övande och att jag har en fallenhet att kunna härma och återskapa ljud i alla dess former.
AlexRG8
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2021-11-16
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in