Multiple-complex Developmental Disorder McDD

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Multiple-complex Developmental Disorder McDD

Inläggav matterik » 2010-09-01 6:21:43

Jag skapade denna tråd om Mcdd.

Mcdd ligger på autism spektrumet men 17 % av de som har det utvecklar schizofreni som vuxna. Här är lite info.

McDD is a developmental disorder with symptoms that are to be divided in three groups.

1. Regulation of affective state (anxiety, panic and aggression).
*Intense generalized anxiety, diffuse tension, or irritability.
*Unusual fears and phobias that are peculiar in content or in intensity.
*Recurrent panic episodes, terror, or flooding with anxiety.
*Episodes lasting from minutes to days of behavioral disorganization or regression with the emergence of markedly immature, primitive, and/or self-injurious behaviors.
*Significant and wide emotional variability with or without environmental precipitants.
*High frequency of idiosyncratic anxiety reactions such as sustained periods of uncontrollable giggling, giddiness, laughter, or "silly" affect that is inappropriate in the context of the situation.

2. Consistent impairments in social behavior and sensitivity.
*Social disinterest, detachment, avoidance, or withdrawal in the face of evident competence (at times) of social engagement, particularly with adults. *More often attachments may appear friendly and cooperative but very superficial, based primarily on receiving material needs.
*Inability to initiate or maintain peer relationships.
*Disturbed attachments displaying high degrees of ambivalence to adults, particularly to parents/caregivers, as manifested by clinging, overly controlling, needy behavior, and/shifting or aggressive, oppositional behavior toward parents, teachers, or therapists are common.
*Profound limitations in the capacity of empathy or to read or understand others' affects accurately.

3. Impaired cognitive processing (thinking disorder)
*Thought problems that are well out of proportion with mental age, including irrationality, sudden intrusions on normal thought process, magical thinking, neologisms or nonsense words repeated over and over, desultory thinking, blatantly illogical bizarre ideas.
*Confusion between reality and fantasy life.
*Perplexity and easy confusability (trouble with understanding ongoing social processes and keeping one's thoughts "straight").
*Delusions, including fantasies of personal omnipotence, paranoid preoccupations, overengagement with fantasy figures, grandiose fantasies of special powers, and referential ideation.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Forummedlem » 2010-09-01 7:09:07

Källan till citatet?
Forummedlem
 
Inlägg: 303
Anslöt: 2009-09-09
Ort: Stockholm

Inläggav matterik » 2010-09-01 15:54:01

använd google.


Admin

Det är ett krav att man citerar korrekt och följaktligen anger källan till citat oavsett om man citerar en forumist eller en utomstående källa. Detta har upprepats många gånger här i olika sammanhang och det står även i forumreglerna.

Forumreglerna skrev:Grunden för all närvaro på forumet är netikett. I korthet innebär det

• tänk på vad du skriver och vem du skriver det till.
• skriv tydligt så att andra förstår vad du menar.
• skriv med vanlig text, inte enbart stora bokstäver.
• håll dig till ämnet för tråden.
• dela in texten i stycken.
• var noga med att citera korrekt .


För detta tillsammans med din direkt oförskämda replik på påpekandet och önskemålet om källan till citatet får du en varning.

Meddelas även i PM.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav MsTibbs » 2010-09-01 16:24:18

Jag skrev texten om McDD på svenska på Wiki, där finns vissa källor, jag minns dem dock inte i huvudet och jag vet inte om siffran 17% stämmer, så jag kan inte bekräfta det.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav LILITH_ » 2010-09-01 16:58:16

Resten av dem med schizofreni-diagnos då? Varifrån kommer deras problematik ifrån?

Det här är jätteintressant men jag orkar inte riktigt sätta mig in i detta just nu.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav MsTibbs » 2010-09-01 19:44:43

Schizofreni finns ofta i familjer också, om än inte i lika hög grad som autismspektrum och NPF.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav matterik » 2010-09-01 19:48:40

LILITH_ skrev:Resten av dem med schizofreni-diagnos då? Varifrån kommer deras problematik ifrån?

Det här är jätteintressant men jag orkar inte riktigt sätta mig in i detta just nu.


En del med schizofreni har inte autism spektrum alls. Vissa kan få schizofreni symptom också från att röka hasch. Men sen utvecklar vissa schizofreni trots att de varken röker hasch eller har autistiska drag. Man tror att orsaken att folk utvecklar schizofreni är en kombination av miljö och genetik. Till exempel stress och en benägenhet att utveckla schizofreni. Finns exempel med folk som haft benägenheten och utvecklat schizofreni i samband med tuffa högskolestudier. Eller kanske i samband med pappans död och en skillsmässa som slutar med att man står där med barnen. Men vad jag förstår så vet de inte egentligen varför folk utvecklar schizofreni.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav matterik » 2010-09-02 21:43:14

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KnsqrGB_pr4[/youtube]
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav A » 2010-09-03 23:10:43

Jag la in det här på ett annat forum förra året

McDD
Multiple-complex Developmental Disorder

McDD står för Multiple-Complex Developmental Disorder och beskrevs först av Donald Cohen 1986. McDD räknas i dagsläget som en symtombaserad autismspektrumstörning, en distinkt subtyp under diagnosen PDD-NOS, det som I folkmun kallas atypisk autism. McDD är en arbetsdiagnos som täcker området där autismspektrum, schizofrenispektrum (inkluderat schizoid personlighet), borderline-personlighet, debuterande bipolär sjukdom och franska “psykotisk disharmoni” överlappar varandra.

McDD räknas mer som en utvecklingsrelaterad störning (PDD) än som ett psykotiskt syndrom, då den syns redan under barndomen. De informationssidor som finns är primärt på holländskt språk, då det är I det landet man redan nu ger subtyp-diagnosen; dock räknas McDD att först komma med som en egen diagnos i DSM-V som kommer ut år 2011 i reviderad utgåva. Diagnosen är alltså inte officiell ännu enligt DSM, men används redan idag av primärt barn- och ungdomspsykiatrer för att beteckna vissa typer av psykiatrisk problematik.

McDD gick tidigare under namnet “Multiplex Development Disorder (MDD)”, men begreppet ändrades 1994 till McDD för att undvika den förvirrande sammanblandningen med det långt vanligare förekommande begreppet MDD i betydelsen “Egentlig depression” (Major Depressive disorder).

Autismspektrum vs. Schizofrenispektrum
Autismens samband med schizofreni har varit föremål för diskussion. Fram till 1970-talet användes beteckningen “barndomsschizofreni” om autistiska barn. I de 30 åren sedan dess har begreppet barndomsschizofreni fasats ut och autismbegreppet baseras endast på sociala, sensoriska och kommunikativa symtom, utan några referenser till tankestörningar typiska för schizofreni. Vissa av barnen med sociala, kommunikativa och sensoriska brister typiska för autism, visar dock ÄVEN symtom som exempelvis att höra röster, vara emotionellt instabila och ha tankestörningar liknande schizofreni. Det är dessa barn som kallas McDD.

Till skillnad från schizofreni uppstår McDD-symtom i tidiga barndomen. McDD kan ha allt från intensiv till helt avsaknad av känslor och McDD är även oberoende av intelligensnivå. Det finns en mycket hög samsjuklighet med inlärningssvårigheter, AD/HD, tvångssyndrom, depression, bipolär sjukdom, social fobi, Tourettes syndrom, personlighetsstörningar, epilepsi och fobier, McDD-barn riskerar en psykotisk utveckling i tonåren med sannolikhet för återkommande psykotiska episoder och några utvecklar schizofreni som vuxna. McDD är sannolikt relativt stabilt med hög risk för negativ utveckling.

Symtom vid McDD
McDD utgör en egen grupp inom autismspektrum, som kännetecknas av bland annat störd reglering av ångest och känslomässiga tillstånd, nedsatt socialt beteende och känslighet, samt tankestörningar och självskadebeteende. Hos personer med McDD är inte de sociala problemen primära, utan problemen med att reglera tankeverksamhet och känslor. McDD kan ha svårt med “känslan” I sociala relationer; känslor kan uttryckas allt för intensivt och det är vanligt med snabba humörsvängningar och svartvitt tänkande, bland annat i form av hatkärlekförhållande till föräldrar eller annan primärvårdare. Personer med McDD kan reagera hastigt med panik, glädje, ledsamhet eller bli snabbt uttråkade. De har också svårt för att göra skillnad mellan nära bekanta och främlingar och skillnaden I hur man skall bete sig I förhållande till relationen. Ibland kan de uppfattas svara konstigt på frågor, personer med McDD har en stark fantasi och de kan ha svårt att skilja verkligheten från fantasin. Ibland talar de om "hör röster" eller "personer" i huvudet, som kan styra dem utan att de kan motstå det. Termometern som reglerar tankar och känslor fungerar mindre bra.

Personer med McDD tar initiativ till sociala relationer, men förstår inte alltid de sociala spelreglerna, de fungerar därför ofta bäst i en-till-en relationer med vuxna. I mer komplexa och ostrukturerade miljöer blir det fel och personer med McDD kan reagera snabbt med ilska eller ledsenhet. Personer har svårt för nya situationer och tycker om förutsägbarhet och att veta vad som förväntas av dem, de har svårt för situationer där mycket nya personer och händelser kommer på en gång. Vad skall jag göra? När skall jag göra det? Hur länge?

Det finns inget läkemedel som botar McDD som funktionshinder (precis som vid andra autismspektrumstörningar), men det finns exempelvis läkemedel som lugnar och som lindrar kaos och aggression eller psykotiska symtom. En person på autismspektrum vill inte alla gånger nödvändigtvis bli "botad" då diagnosen inte endast ses som ett problem utan den har även positiva sidor och är en del av deras personlighet; för en person med autismspektrumpersonlighet, är det normalt att ha autism. För en person med autism, är det personer som inte har autism, som upplevs bete sig ologiskt och konstigt.

Det finns identifierbara skillnader mellan McDD och PDD-NOS, en är att personer med McDD har svårare att hantera sina känslor och kan därför reagera kraftfullare och svårare än de med PDD-NOS gör. De med McDD har svårt att känna sig trygga i världen med mycket folk omkring sig och de är ofta mycket rädda. McDD behöver inte ha lika stora problem med sociala kontakter som de med PDD-NOS, men de har ändå svårt att förstå och bli förstådda.

McDD har i forskning visat sig vara relaterat med ångeststörningar, störande beteende och psykotiska tankestörningar, medan PDD-NOS var relaterat till problem med och brist på social kontakt.
McDD-symptomen kan räknas in i tre huvudgrupper

1. Känsloreglering (Affektiva symtom):
--- Störning i känsloreglering; ångest, grips lätt av panik och spändhet/irritabilitet, svårigheter i känsloreglering. --- Aggressiv med snabba kraftiga humörsvängningar utan synbar orsak. --- Emotionell instabilitet. Dagliga utbrott. Reagerar känslomässigt. --- Ovanliga fobier (situationer eller föremål). --- Panikattacker eller överväldigad primitiv rädsla (dissociation). --- Snabb tankegång. --- Impulsivitet, depression, sömnproblem.

2. Svårigheter i socialt beteende och utveckling (Autistiska symtom).
--- Svårigheter att skaffa och behålla relationer, kan lätt såra andra utan att förstå det. Social apati eller begränsat socialt intresse trots sociala färdigheter. --- Begränsade, repetitive och stereotypa beteenden och specialintressen. --- Svårigheter med att förstå hur andra känner/tänker (Theory of Mind). --- Svårigheter i att uttrycka sig. --- Tolkar saker bokstavligt. --- Hatkärlekförhållanden, i synnerhet mot vuxna och primärt mot föräldrar och/eller primärvårdare. --- Bristande empati och ömsesidighet, men tillräckligt fa kunna manipulera. --- Störningar i samordningen av sinnesintryck, perceptuell överkänslighet. --- Inlärningssvårigheter. --- Beslutsångest/svårigheter att ta beslut. --- Dålig motorik, dåligt “sunt förnuft”. --- Ibland semantisk – pragmatisk språkstörning.
3. Tankestörningar (psykotiska symtom):
--- Svårigheter i att återberätta händelseförlopp och exakt vad som hänt. --- Svårigheter att skilja fantasier från verkliga händelser och bisarra fantasier. Mycket fabulering. --- Osynliga/imaginära vänner och storhetsvansinne, speciella krafter. --- Magiskt tänkande (alltså felaktiga slutsatser angående orsak och verkan: "det var nog för jag inte var snäll som mor och far skilde sig"), tankeinsättning, neologismer, egenpåhittade ord, --- Uppmärksamhetsstörningar/koncentrationssvårigheter. --- Svårt att få omvärlden till en helhet, splittrad, svårt att förstå vad som händer omkring dem. --- Hallucinationer. --- Storhetstankar/omnipotensfantasier och misstänksamhet/paranoia. --- Negativa symptom såsom känslomässig avflackning mm. --- Oorganiserade affekter såsom okontrollerbart skratt och olämpliga ansiktsuttryck. --- Tillfälliga förvirrat beteende, svårigheter att “hålla röd tråd”. --- Risk för psykosgenombrott, fragmentering, farlighet.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav matterik » 2010-09-04 3:48:02

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=GfB02hTDzbk[/youtube]
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav matterik » 2010-09-12 11:03:27

Another interesting indication that autistic-like children differ from autistic children, is the course of the disease. Follow-up studies show that autism is a relatively stable condition, while autistic-like disorders show a development towards the schizophrenic spectrum, with 6–29% of autistic-like children developing schizophrenia later in life. Similarly, 17% of MCDD children manifest schizophrenia as adults, while 56% develop a schizoid or schizotypal personality disorder (Van Engeland and Van der Gaag, 1994).


http://www.nature.com/npp/journal/v28/n ... 0046a.html
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav LILITH_ » 2010-09-13 14:00:06

matterik skrev:
LILITH_ skrev:Resten av dem med schizofreni-diagnos då? Varifrån kommer deras problematik ifrån?

Det här är jätteintressant men jag orkar inte riktigt sätta mig in i detta just nu.


En del med schizofreni har inte autism spektrum alls. Vissa kan få schizofreni symptom också från att röka hasch. Men sen utvecklar vissa schizofreni trots att de varken röker hasch eller har autistiska drag. Man tror att orsaken att folk utvecklar schizofreni är en kombination av miljö och genetik. Till exempel stress och en benägenhet att utveckla schizofreni. Finns exempel med folk som haft benägenheten och utvecklat schizofreni i samband med tuffa högskolestudier. Eller kanske i samband med pappans död och en skillsmässa som slutar med att man står där med barnen. Men vad jag förstår så vet de inte egentligen varför folk utvecklar schizofreni.

Och allt ovanstående kan lika väl räknas in som psykosgenombrott pga. underliggande autismproblematik - dvs. just kombination av miljö och genetik.
(OBS! Påstår inte att alla med "scizofreni-diagnos är autister.)

Jag är kluven till den här McDD-diagnosen.
Måste man dissekera en människa så här för att kunna ställa en rättvis diagnos? Det känns kontra-produktivt.
Varför inte bara slå fast att vissa med autism är så pass känsliga att de ibland utvecklar psykoser och allt det andra som listas under McDD?
Det känns som en konstig eftergift att efter decennier av feldiagnosticering, felbehandling och de djupa personliga tragedierna det medfört för de drabbade (och anhöriga) nu gå med på att det finns en koppling mellan autism och psykoser mm. men ändå noga kategorisera de individerna i en egen liten avvikande fack.
Jag tror inte på det här.

Men kan ha fel. Det kanske är en bra sak detta?
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav LILITH_ » 2010-09-13 16:01:55

A skrev:Till skillnad från schizofreni uppstår McDD-symtom i tidiga barndomen. McDD kan ha allt från intensiv till helt avsaknad av känslor och McDD är även oberoende av intelligensnivå. Det finns en mycket hög samsjuklighet med inlärningssvårigheter, AD/HD, tvångssyndrom, depression, bipolär sjukdom, social fobi, Tourettes syndrom, personlighetsstörningar, epilepsi och fobier, McDD-barn riskerar en psykotisk utveckling i tonåren med sannolikhet för återkommande psykotiska episoder och några utvecklar schizofreni som vuxna. McDD är sannolikt relativt stabilt med hög risk för negativ utveckling.

Kan inte släppa det här.
Är inte ovanstående precis det vi diskuterat gånger flera på detta forum? Alltså som en del av den problematik många av oss med AS bär på?
Är många av oss då feldiagnostiserade?
Det är ju helt befängt!
För mig låter det mest som att man fortfarande inte greppat komplexiteten i att ha en avvikande autistisk personlighet som ibland resulterar i stor mental ohälsa.

Jag påstår fortfarande att autism är grunden och ger dessa symtom.
Det behövs ingen vidare klassificering i undergrupper eller som det verkar här - en ny diagnos och "nyupptäckt" åkomma som länkar till autism, en atypisk sådan.
Det är att sopa problemet under mattan!
Hur behandlar man dessa individer som får McDD-diagnos i framtiden? Om inte den framtida vården grundar sig uteslutande på ett förhållningssätt med utgångspunkt i autismens speciella problematik och även styrkor så kommer man ingen vart! Plus minus noll.

Det är ju den nuvarande miljön på olika psykiatriska vårdinrättningar och behandlingen samt (i många fall tvångs-)medicineringen som gör att dessa individer blir kroniskt sjuka och tvångsvårdas i åratal. Samt den förkrossande okunskap som fortfarande råder angående hur autism yttrar sig.

Det måste bli en ändring! Det handlar om människor som far otroligt illa pga. ett syndrom de inte rår för, som de inte får adekvat hjälp att hantera och därmed blir utsatta för omfattande felbehandling med massiv medicinering med tung psykostatika och åratal av frihetsberövande.
Det här är bara toppen av ett isberg.

:(
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav LILITH_ » 2010-09-17 13:23:53

Har någon koll på var i Sverige de börjat använda McDD som alternativ diagnos?
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav MsTibbs » 2010-09-17 14:09:31

Jag fick höra om McDD då min psykolog gav mig två lappar med bla diagnoskriterierna, men han sa att det var inte för att diagnosticera mig, utsn för jag var med i ett projekt med asperger vs. schizofreni. Kan tänka mig att McDD ingår där. Två överläkare från Karlstad, tror de skriver i Göteborg.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Multiple-complex Developmental Disorder McDD

Inläggav aspiemamman » 2012-01-30 12:27:12

Jag tycker det är svårt det här. Har en son, som stämmer väl överens med McDD, egentligen den enda diagnosen som förklarar allt hos honom. Han har en autism diagnos och även ADHD, men han tål ingenting, inte sånt som många med samma diagnoser tål. Det är svårt att skydda honom, eftersom han borde klara saker, han absolut inte tål, enligt diagnoserna han har, idag.

Han har varit mycket sjuk, rent psykiskt alltså, och då väller symptomen på nästan alla psykiska diagnoser du kan hitta fram. Han har stora inlärningssvårigheter och nu är han även drabbad av efterverkningarna av alla svåra perioder han har haft.

Idag är han hemma på heltid, mår och fungerar bra, utifrån hans förmåga och han äter inga mediciner, utom Theralen till natten.

Jag har även en son, som har AS/ADHD och han klarar av så mycket mer, än sin bror, även om han också är känslig.

Jag är helt säker på att det är McDD, min son har. Problemet om man har större svårigheter, än de diagnoser man har, som jag stöter på, är att få gehör för den extrema känsligheten, för den är helt makalöst extrem. Han kan gå från att må bra och fungera, till att bli så sjuk, att det inte går att beskriva, på bara ett par dagar av fel saker. Han gick in i sin första psykos efter bara 3 dagar i första klass, vi förstod inte vad som var på gång och hann inte agera i tid, för att stoppa det.

Som jag ser det, så kan McDD som diagnos vara ett verktyg för oss, att använda för att få till den förståelse, som behövs för att kunna få rätt hjälp. Han klarar inte av att vara inne på en skola, inte ens i eget rum, utan kontakt med de andra barnen, han blir sjuk, jättesjuk! Han behöver 1 till 1 med en vuxen varenda sekund, om han inte är i hemmet, där han är lugn. Han har provat att vara på särskolan, alltså vi var där en eftermiddag och det blev en massiv reaktion (läs utbrott), eftersom miljön var för rörig, för honom.

Försök att som förälder förklara för personal på en särskola, att mycket måste förändras, för att ens barn ska kunna gå där, där som de är vana att hantera autistiska barn. Lycka till, kan jag ju bara säga;) Det är inget som går in, innan det redan är försent.

Jag tackade i alla fall nej till att placera honom i särskolan, eftersom jag såg direkt, att det här går inte alls. Han behöver en speciallösning med en helt egen verksamhet, vilket ännu inte har blivit. Därför är han hemma och jag undervisar honom själv, i den mån det går, eftersom han har stora inlärnings svårigheter och inte klarar av så mycket på en och samma dag. Fokus ligger mer på att lära honom att ta hand om sig själv, eftersom jag ser hur svårt det kommer att bli i framtiden, för andra att kunna hjälpa honom, han tål det liksom inte, inte om det blir många olika personer. Det tar ca 6 månader till 1 år för min son att känna sig tillräckligt trygg med någon annan än mig, tillräckligt för att jag ska kunna lämna honom.

Det enda i McDD diagnosen jag inte känner igen, är hat/kärleken till vårdnadshavaren....fast den är bekant när han mår dåligt förstås, då är det ju jag, som får ta smällarna! Så fort han inte är med mig, ökar hans inre oro markant och han kan bara vara med någon han känner väl då, annars får han ångest...och så bryter alla symptom ut. Det är ju inte så att han hämtar sig fort direkt, han blir sjuk i minst 6 månader och måste då hållas isolerad i hemmet under den tiden, för att återhämta sig igen. Inte för att det går att ta ut honom, han får panik och slår sönder allt omkring sig, om man försöker.

Om man inte har upplevt det här, sett med egna ögon, stått i det, så är det kanske lätt att säga att McDD diagnosen inte behövs, eller inte ens finns. Jag kan inte med ord beskriva det här, så att någon utomstående förstår. Min son hade behövt den, om den kunde förklara för andra, vad han behöver, för att må bra och få fungera utifrån sina förmågor och oförmågor.

Som det är nu, är det en ständig strid för att andra inte ska klampa in och tro att han klarar mer än han gör. Jag är den enda, som står mellan honom och samhället, som inte förstår och inte skulle tveka att skicka honom till en institution, om han skulle få alla symptom igen, alla symptom (OCD, Schizofreni, TS, borderline, bipolär för att nämna några diagnoser han uppfyller kriterierna för när han blir sjuk, förutom autism och ADHD, som han alltid har), som ingår i diagnosen, McDD.
aspiemamman
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2009-11-13

Re: Multiple-complex Developmental Disorder McDD

Inläggav Miche » 2012-01-30 12:40:20

aspiemamman skrev:Idag är han hemma på heltid, mår och fungerar bra, utifrån hans förmåga och han äter inga mediciner, utom Theralen till natten.

Har ni provat med boll- eller kedjetäcke? Går att få via habiliteringen och kan mycket väl hjälpa till att skapa en bra sömn helt utan mediciner!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Multiple-complex Developmental Disorder McDD

Inläggav aspiemamman » 2012-01-30 12:44:15

LILITH_ skrev:
A skrev:Till skillnad från schizofreni uppstår McDD-symtom i tidiga barndomen. McDD kan ha allt från intensiv till helt avsaknad av känslor och McDD är även oberoende av intelligensnivå. Det finns en mycket hög samsjuklighet med inlärningssvårigheter, AD/HD, tvångssyndrom, depression, bipolär sjukdom, social fobi, Tourettes syndrom, personlighetsstörningar, epilepsi och fobier, McDD-barn riskerar en psykotisk utveckling i tonåren med sannolikhet för återkommande psykotiska episoder och några utvecklar schizofreni som vuxna. McDD är sannolikt relativt stabilt med hög risk för negativ utveckling.


Kan inte släppa det här.

Är inte ovanstående precis det vi diskuterat gånger flera på detta forum? Alltså som en del av den problematik många av oss med AS bär på?

Är många av oss då feldiagnostiserade?

Det är ju helt befängt!

För mig låter det mest som att man fortfarande inte greppat komplexiteten i att ha en avvikande autistisk personlighet som ibland resulterar i stor mental ohälsa.



Jag påstår fortfarande att autism är grunden och ger dessa symtom.

Det behövs ingen vidare klassificering i undergrupper eller som det verkar här - en ny diagnos och "nyupptäckt" åkomma som länkar till autism, en atypisk sådan.

Det är att sopa problemet under mattan!

Hur behandlar man dessa individer som får McDD-diagnos i framtiden? Om inte den framtida vården grundar sig uteslutande på ett förhållningssätt med utgångspunkt i autismens speciella problematik och även styrkor så kommer man ingen vart! Plus minus noll.



Det är ju den nuvarande miljön på olika psykiatriska vårdinrättningar och behandlingen samt (i många fall tvångs-)medicineringen som gör att dessa individer blir kroniskt sjuka och tvångsvårdas i åratal. Samt den förkrossande okunskap som fortfarande råder angående hur autism yttrar sig.



Det måste bli en ändring! Det handlar om människor som far otroligt illa pga. ett syndrom de inte rår för, som de inte får adekvat hjälp att hantera och därmed blir utsatta för omfattande felbehandling med massiv medicinering med tung psykostatika och åratal av frihetsberövande.

Det här är bara toppen av ett isberg.



:(


Jag känner mer att det blir felbehandlat för att just diagnosen autism, inte riktigt räcker till som förklaring i bland. I det står ju jag, hur ska jag förklara för andra att han är ännu känsligare än vad de som har autism, brukar vara. Hur ska jag förklara...

Han kan ju få en massa tilläggs diagnoser, visserligen, men om det finns en, som förklarar allt, så känns ju det lättare att hantera. Det finns inga direkta förhållningssätt för hur man ska tänka och hantera en person med autism, ADHD, OCD, schizofreni, borderline, bipolär, TS och lite annat i mixen. Däremot finns det om McDD, särskilt på holländska, att tillgå. Det är bara lite svårt för att få gehör för det, om diagnosen är autism, eftersom en person med McDD behöver ännu mer anpassat (läs extremt anpassat), än vad som är brukligt vid autism.
aspiemamman
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2009-11-13

Re: Multiple-complex Developmental Disorder McDD

Inläggav aspiemamman » 2012-01-30 12:52:13

Miche skrev:
aspiemamman skrev:Idag är han hemma på heltid, mår och fungerar bra, utifrån hans förmåga och han äter inga mediciner, utom Theralen till natten.

Har ni provat med boll- eller kedjetäcke? Går att få via habiliteringen och kan mycket väl hjälpa till att skapa en bra sömn helt utan mediciner!


Tack för tipset, han har det också, bolltäcke alltså.

Alltså, hur ska jag förklara, med hans svårigheter, så kan vi skratta oss lyckliga att vi bara behöver Theralen idag. Han har varit medicinerad med starkare saker än så, innan jag fick nog...

Hans problematik är så komplext att om vi skulle börja medicinera en sak, skulle bara nästa grej komma, som också behövdes medicineras mot och vi skulle sluta med så många mediciner att apoteket kunde gå runt med bara oss som kund;)
aspiemamman
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2009-11-13

Re: Multiple-complex Developmental Disorder McDD

Inläggav Miche » 2012-01-30 13:33:50

aspiemamman skrev:Tack för tipset, han har det också, bolltäcke alltså.

Kedjetäcke är kanske ännu bättre då det är tyngre.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Multiple-complex Developmental Disorder McDD

Inläggav OiOiOi » 2013-02-14 12:50:30

Jag diagnosen Asperger Syndrom, min morfar hade Schizofreni, så risken finns att jag får de med? :-)006
OiOiOi
Inaktiv
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2012-08-13

Multiple-complex Developmental Disorder McDD

Inläggav slackern » 2013-02-14 12:56:26

OiOiOi skrev:Jag diagnosen Asperger Syndrom, min morfar hade Schizofreni, så risken finns att jag får de med? :-)006


Autism som AS är klassades som Schizofreni fram till 1980 när DSM-III släpptes.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in