Mötet med skolan gick åt pipan

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Mötet med skolan gick åt pipan

Inläggav rdos » 2007-11-21 21:01:46

Jaha, så var det då möte med rektor + lärare + en psykologtant om dotterns vara eller inte vara särskolan.

Psykologtanten började ungefär som förväntat med att "döma ut" Fridhems neuropsykiatriska team. Inte f-n kan dottern ha autism när hon själv dels inte tror att autism finns ö.h.t. och dels när hon ju själv har gjort denna underbara utredning där dottern blir klassad som utvecklingsstörd. Hon, varandes amatör-psykolog som inte tror på NPF vet bättre än läkare och proffs. Dottern har minsann också "selektiv mutism", en diagnos som praktiskt taget inte används längre.

När jag sedan förklarar för dem att barn som går ur särskolan inte har en gångbar utbildning, och troligen blir förtidpensionerade på ett tidigt stadium, så berättar man att det minsanna finns <b>jättefinna</b> utbildningar på särvux. Jomenvisst, en massa sociala jobb som ö.h.t. varken kan stimulera eller fungera för de flesta med NPF. Jag berättar också om Torbjörn Anderssons uppgifter att bara ett fåtal med autism-relaterade diagnoser jobbar (10-20%), och att majoriteten jobbar inom IT. Jomenvisst, men din dotter har ju inte något NPF så hon kommer säkert att klara detta galant (!)

Kan förresten någon förklara för mig vilken fördel det skulle vara ur arbetssynpunkt att bli klassificerad som utvecklingsstörd jämfört med att få en autism-relaterad diagnos? Att ha fått stämpeln utvecklingsstörd måste ju nästan helt säkert leda till förtidpension och gruppboende. Fast i psykologtantens förvirrade hjärna så blir allting bra bara man inte tror på NPF.

Ett fiasko får man nästan kalla det. Enda ljuspunkten är att det ska vara nytt möte i januari där vi ska lägga upp en plan på hur vi ska få dottern att avancera snabbare i matten som är hennes styrka.

Det måste ju förresten rimligen vara så att om psykologtantens utredning vore korrekt så har dottern under en rad av år understimulerats i särskolan eftersom hon inte blev bedömd som utvecklingsstörd när hon var 6 år. Nu tror jag dock inte den är rätt, Hon har helt enkelt valt ut tester som autister misslyckas på. Hon redogjorde själv för hur dottern inte hunnit med en massa uppgifter som varit på tid och att det var huvudorsaken till hennes låga poäng.

Grrrr.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:59:34, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav ufo » 2007-11-21 21:10:35

Rdos
Lyssna nu. NT verkar ofta inte höra vad vi med AS säger, vet inte varför men många ggr så framstår de som idioter. Men om en NT säger precis samma sak så skulle de förstå exakt.
Om det beror på tonläge kroppspråk eller vad fan vet jag.

Finns det möjlighet att du skaffar stöd ifrån LSS och tar med dig en handläggare "lalltant/muppförare" därifrån?
Eller en god NTvän.

Hursomhelst så verkar det farligt för dig att föra din egen talan ensam. NT förstår helt enkelt inte vad du säger.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:59:34, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-21 21:26:41

Jag hör talas om autister med riktiga jobb. Jag hör talas om företag som speciellt anställer sådana.

Utvecklingstörda har jag aldrig hört talas om något såndant...


Är din dotter autist ska hon fan gå i autistskola och inte i särskola!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:59:34, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav rdos » 2007-11-21 21:31:45

ufo skrev:Rdos
Lyssna nu. NT verkar ofta inte höra vad vi med AS säger, vet inte varför men många ggr så framstår de som idioter. Men om en NT säger precis samma sak så skulle de förstå exakt.
Om det beror på tonläge kroppspråk eller vad fan vet jag.

Finns det möjlighet att du skaffar stöd ifrån LSS och tar med dig en handläggare "lalltant/muppförare" därifrån?
Eller en god NTvän.

Hursomhelst så verkar det farligt för dig att föra din egen talan ensam. NT förstår helt enkelt inte vad du säger.


Det ligger nog något i det, men jag tvivlar på att en lalltant skulle göra någon större nytta.

När det gäller LSS stöd så är jag inte berättigad till det eftersom jag inte har någon diagnos, men jag tror något sådant skulle varit bra i den tidigare kontakten med socialtjänsten. Nu blir det istället en (vad jag uppfattar som NT) från Stulen Barndom som får föra vår talan emot socialtjänsten. Det är mycket möjligt att han genom att befinna sig på deras våglängs kan få till förändringar.

När det gäller skolan tvivlar jag på att det finns mycket att göra. Läraren påstår att dottern ligger på 4:ans nivå (hon går i 7:an). Enligt sjuk "praxis" i skolan får man högst gå om ett år. Det skulle ju inte räcka isf.

Tyvärr är det dessutom så att såväl habilitering som socialtjjänst och skola inte vill kännas vid NPF i vår kommun. Det lär inte någon tant kunna göra mycket åt. Det krävs nog helt andra insatser för att ändra på det.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:59:34, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2007-11-21 21:41:27

Savanten Svante skrev:Är din dotter autist ska hon fan gå i autistskola och inte i särskola!


Det verkar för fan inte finnas några sådana i kommunen!

Det går ett helt gäng av NPFare på särskolan, varav majoriteten säkert är felbedömda som utvecklingsstörda. Man har satt detta i system av någon orsak, men jag vet inte riktigt varför. Det borde rimligen kosta mer att sätta barn i särskolan än att placera dem i liten grupp inom vanliga skolan.

Vår plan var ju att det skulle bildas en Asperger / autism / ADHD-klass där dottern skulle placeras i. Vi nämnde t.o.m. några andra elever som också kunde gå där och ena barnets föräldrar var positiva till detta, men den idén diskuterades inte ens, ännu mindre var dessa föräldrar med. Nu blir istället detta barn tvunget att gå kvar och bli mobbad inom vanliga skolan igen.

Grrr. Igen.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:59:34, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-21 21:45:34

Grannkommunerna, man kan inte bussa dottern dit?

Fast det ska säkert gå genom tanten med selektiv dövhet.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:59:34, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav rdos » 2007-11-21 21:48:18

Savanten Svante skrev:Grannkommunerna, man kan inte bussa dottern dit?

Fast det ska säkert gå genom tanten med selektiv dövhet.


Jo, Lund har helt säkert sådana klasser. Man kanske skulle skicka en förfrågan till dem?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:59:34, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-21 21:51:18

Låter som en bra ide tycker jag!

Funkar det så kanske du ska tipsa de andra föräldrarna också?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:59:34, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav ufo » 2007-11-21 21:59:12

rdos skrev:När det gäller LSS stöd så är jag inte berättigad till det eftersom jag inte har någon diagnos, men jag tror något sådant skulle varit bra...

Gällde inte det här din dotter?
Det är din dotters hjälptanter som skall va med.

Du behöver en ifrån yrkeskategorien proffs som är med på mötet(känner på mig)
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:59:34, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav barracuber » 2007-11-21 22:21:16

Rdos, det måste väl finnas några AS/autism-specialskolor i Skåne-regionen?

Det verkar ju finnas lite varstans. Fast det förstås, det är ju inte så lätt ifall det blir långt att åka.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:59:34, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav rdos » 2007-11-21 22:28:13

ufo skrev:Gällde inte det här din dotter?
Det är din dotters hjälptanter som skall va med.


Hon har inga "hjälptanter". De enda hon har är fritidsfröknarna.

ufo skrev:Du behöver en ifrån yrkeskategorien proffs som är med på mötet(känner på mig)


Nu skämtar du väl? Inte finns det väl några proffs inom det området? För mig är allihop ett gäng med amatörer som dunkar varandras ryggar. Visserligen är det mesta kring LSS ganska positivt i kommunen, kanske för att de inte är organiserade i samma nämnd som soc & skolan, men man kan dessvärre misstänka att det just den organisationen som leder till inkompetensen inom soc. och skola.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:59:34, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav ufo » 2007-11-21 22:42:05

Nej jag skämtar inte.
Du nämde att hon har autism. Därmed är hon berättigad LSS.(står i lagen)
De som arbetar på den arbetsplatsen är mer benägna att framhålla de autistiska perspektiven än skolpsykologen(=kurator?)
Får du med dig någon som är påläst inom NPF och är lite auktoritär så lär inte den där fjantpsykologen våga öppna käften vid nästa möte.

Jag tycker du skall ringa till LSS snarast och begära stöd för din dotter.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:59:34, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav rdos » 2007-11-21 22:49:05

ufo skrev:Nej jag skämtar inte.
Du nämde att hon har autism. Därmed är hon berättigad LSS.(står i lagen)
De som arbetar på den arbetsplatsen är mer benägna att framhålla de autistiska perspektiven än skolpsykologen(=kurator?)
Får du med dig någon som är påläst inom NPF och är lite auktoritär så lär inte den där fjantpsykologen våga öppna käften vid nästa möte.


OK, då förstår jag hur du menar. Jag får väl testa detta vid tillfälle. Nästa möte ska vara mer informellt med bara lärare & föräldrar och vår dotter. Psykologfjanten kommer inte att vara med.

ufo skrev:Jag tycker du skall ringa till LSS snarast och begära stöd för din dotter.


OK. Fast hon har sin fritidsinsats genom LSS så vi har kontakt med LSS. Jag kan iofs mejla en förfrågan till handläggaren kring vad du säger. Det låter som ett intressant förslag.

Fast jag tror nog ändå att det kan ge mer att kontakta specialklasser i andra kommuner och höra med dem om det går att placera över kommungränsen.

Iofs skulle en "lalltant" via LSS kunna hjälpa till med kontakter utanför kommun också kanske.

Intressant.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:59:34, redigerad totalt 2 gånger.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-21 22:50:16

Finns det inget INOM kommungränsen tycker jag det vore konstigt om man inte fick placera UTANFÖR kommungränsen!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:59:34, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav ufo » 2007-11-21 22:56:53

rdos skrev:Fast jag tror nog ändå att det kan ge mer att kontakta specialklasser i andra kommuner och höra med dem om det går att placera över kommungränsen.

Satsa inte allt på en häst.
Kör båda racen och se vad som funkar bäst i just din dotters fall.

Jag håller tummarna.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:59:34, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav rdos » 2007-11-21 23:06:23

Jag har precis postat en förfrågan till vår LSS handläggare. Få se hur det utvecklas.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:59:34, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Lilla Gumman » 2007-11-21 23:16:24

Hej!

Jag håller tummarna för att din dotter slipper gå i särskola. Har man autism ska man inte gå i särskola, man har inte den problematiken. Skolan ska ju vara en lagom stor utmaning, man ska inte bli understimulerad men det ska heller inte vara svårare än man har en chans att klara av.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:59:34, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Mötet med skolan gick åt pipan

Inläggav Alien » 2007-11-22 13:54:12

Nu känner jag inte din dotter men även autister kan vara förståndshandikappade och då klarar de inte av den vanliga skolan. Har hon däremot AS är särskolan fel för henne.

En psykolog kan väl inte ensam ställa diagnos, det behövs en läkare till det, dvs en psykiater. Har psykologen haft kontakt med en läkare och har denna läkare träffat din dotter?

Låter verkligen skumt om psykologen inte "tror" på NPF. NPF är ingen religion.

Tur i oturen om ni bor i Skåne. Där verkar ju avstånden korta, tänk om ni bott i nån norrlandskommun med 20 mil till nästa samhälle.

Vare sig diagnosen "selektiv mutism" används el inte så finns fenomenet i verkligheten. En i min dotters klass hade det.

Antar att du redan känner till detta:

Få beslut i skolan kan överklagas. Till undantagen hör beslut fattade av styrelsen för skolan om mottagande av elev i viss utbildning. Styrelsens beslut överklagas till Skolväsendets överklagandenämnd.

Om det är något beslut i skolan som man inte är nöjd med skall man i första hand vända sig till rektorn. Rektorn är ytterst ansvarig för verksamheten i skolan. Om man behöver gå vidare med sitt ärende skall man vända sig till företrädare för den kommunala förvaltningen och de politiker, den nämnd, som är ansvarig för skolan. Även om möjligheterna till överklagande är begränsade inom skolan är det alltid bra att begära att eventuella beslut skall vara skriftligt. Ett annat alternativ är att använda sig av den tillsyn som Skolverket skall utöva. Skolverket skall genom sin tillsynsverksamhet pröva om verksamheten i skolan är förenlig med de nationella bestämmelserna, dvs skollagen och läroplanerna. En skriftlig anmälan till Skolverket kan leda till att ett tillsynsärende aktualiseras och verket kan uttala kritik mot huvudmannen.
http://www.autism.se/

Men det verkar enklare och större chans till framgång att leta efter en skola med Aspergerklass och att söka stöd hos en LSS-handläggare.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:59:34, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Mötet med skolan gick åt pipan

Inläggav rdos » 2007-11-22 17:10:25

Alien skrev:Nu känner jag inte din dotter men även autister kan vara förståndshandikappade och då klarar de inte av den vanliga skolan. Har hon däremot AS är särskolan fel för henne.


Det är lite cirkulärt eftersom diagnosen beror på IQ. Eftersom jag tvivlar på giltigheten i psykologens utvecklingsbedömning så är det svårt att avgöra om hon egentligen är autist eller AS.

Alien skrev:En psykolog kan väl inte ensam ställa diagnos, det behövs en läkare till det, dvs en psykiater. Har psykologen haft kontakt med en läkare och har denna läkare träffat din dotter?


Verkar så. Tydligen kan vilken amatör-psykolog som helst ställa diagnos "utvecklingsstörning" medan bara läkare kan ställa NPF-diagnoser. Det är minst sagt konstigt.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:59:34, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Tonzon » 2007-11-22 18:18:38

Kan man inte be en läkare att göra en NPF-utredning?
Att de skickar till en utredning som går rätt till så att din dotter får rätt diagnos.
Bara en tanke.
Senast redigerad av Tonzon 2011-05-04 10:59:34, redigerad totalt 1 gång.
Tonzon
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2007-09-25
Ort: Ljungby Småland

Inläggav rdos » 2007-11-22 20:34:56

Tonzon skrev:Kan man inte be en läkare att göra en NPF-utredning?


Det var en läkare som gav henne diagnosen "Autistiskt syndrom", men läkaren gjorde ingen egen utvecklingsbedömning, mestadels för att psykologtanten lovat att göra den. Hade det inte varit av rent ekonomiska skäl så hade jag antagligen låtit NPF-utredningsteamet gjort även utvecklingsbedömningen. Hade jag vetat om att hon skulle göra en så kass utredning hade jag inte låtit henne göra den.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:59:34, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Alien » 2007-11-23 1:31:01

rdos skrev:
Tonzon skrev:Kan man inte be en läkare att göra en NPF-utredning?


Det var en läkare som gav henne diagnosen "Autistiskt syndrom", men läkaren gjorde ingen egen utvecklingsbedömning, mestadels för att psykologtanten lovat att göra den. Hade det inte varit av rent ekonomiska skäl så hade jag antagligen låtit NPF-utredningsteamet gjort även utvecklingsbedömningen. Hade jag vetat om att hon skulle göra en så kass utredning hade jag inte låtit henne göra den.


Om du har kontakt med ett NPF-team kan du inte be läkaren där (el om de har en psykolog som känner till NPF) att testa henne? Förklara att du inte har förtroende för denna psykolog, eftersom hon "inte tror på NPF-diagnoser". Tror hon att såna inte finns, är hon inte kvalificerad att göra bedömningar. Även om hon skulle ha rätt betr din dotters utvecklingsnivå, så är det viktigt att veta om hon är autist. Kan tänka mig att hon har andra behov och behöver annat bemötande än en "vanlig utvecklingsstörd".
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:59:34, redigerad totalt 2 gånger.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Panika » 2007-11-23 11:54:14

Jag själv har ju också varit i greppet på en psykolog i fem år som inte tror på NPF...Efteråt har jag fått läkarintyg på att jag blivit felbehandlad i fem år. Så jag förstår fullständigt situationen med denna psykolog. Det är bl a pga henne som jag inte fått genomgå en utredning innan.
Vore det inte en idé att kräva en fullständig utredning, via regionen, av din dotter?
Som jag förstått det har ni bekostat utredningen själv, och därför inte fått hela paketet. Det låter som att du/ni skulle behöva det.
Jag håller även med de som menat att du inte borde vara ensam när du har kontakt med berörda.
Kontakta även det största borgerliga paritets representant i din kommuns motsvarighet till Bildningsnämnden, både skriftligen och muntligen. Borgarnas vallöfte var att dessa barn skulle få omedelbar hjälp, och i vissa kommuner - dock långt ifrån alla - gör de faktiskt försök att åtminstone försöka infria sitt löfte.
Säga vad man vill om politiker, men får man någon att lyssna - så brukar de reagera också. Och på pappret är de dom som bestämmer över samtliga tjänstemän inom kommun och region.
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 10:59:34, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav rdos » 2007-12-18 0:17:35

Uppdatering. Har nu varit på mötet med LSS kurator, psykolog och skolpersonal. I stort sett samma resultat. Kommunen har ingen asperger-klass och dottern ska ligga flera år efter sina jämnåriga. Enda positiiva var väl att psykologen inte vågade prata om sina tvivel på dotterns diagnos och gick med på att göra en ny utvecklingsbeömning med Raven eller annat viso-spatialt test. Idén om att bilda en autismklass på särskolan togs också upp, men jag är lite tveksam till att det verkligen är genomförbart. Jag känner bara en annan kille som har diagnos inom autismspektrum i rätt ålder. Det finns dock flera andra som förmodlgen är på autismspektrum med som saknar diagnos. Jag mejlade iaf dem ett förslag på vilka barn man skulle kunna placera i klassen. Det blir dock inte förrän till hösten.

Det hela känns rätt så hopplöst. Jag får väl avvakta psykologtantens nya bedömning.

Det som dock irriterar mig mest var nog deras snack kring diagnoser och utvecklingsstörning. Enligt dem så kan man inte sätta t.ex. diagnos dyslexi om ett barn också har utvecklingsstörning. Dessutom är det lågutbildade psykologer som ger "diagnos utvecklingsstörning". Detta verkar sannerligen helsjukt!
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:59:34, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in