Mobilt bredband som då o då slutar att fungera..

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Mobilt bredband som då o då slutar att fungera..

Inläggav Flinta » 2012-09-30 12:59:06

Jag har mobilt bredband hos Tele 2 som varje gång jag är uppkopplad och surfar på nätet automatiskt slutar att fungera.

Jag löser det genom att stänga ner Internet Explorer och starta om datorn. Oftast räcker det med det och att jag ansluter till Internet igen men d är ändå ordentligt störande när man är mitt uppe i att läsa texter o dyl.

Vilka möjliga orsaker kan tänkas finnas bakom detta? (Kan tillägga att jag har långsam uppkoppling för att få e billig månadsfaktura på 99:-).
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Mobilt bredband som då o då slutar att fungera..

Inläggav Krillo » 2012-09-30 13:36:38

Kan det vara så att modemet växlar mellan GPRS och 3G, och sen tappar uppkopplingen på 3G? Så var det för mig när jag hade Telia för några år sen. Jag skickade tillbaks modemet (ångervecka).
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Mobilt bredband som då o då slutar att fungera..

Inläggav Flinta » 2012-09-30 13:47:36

Kanske? Men detta problemet hade jag inte dom första månaderna/åren.. Det har blivit allt vanligare det senaste året.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Mobilt bredband som då o då slutar att fungera..

Inläggav Krillo » 2012-10-02 23:01:32

Flinta skrev:Kanske? Men detta problemet hade jag inte dom första månaderna/åren.. Det har blivit allt vanligare det senaste året.

Om det är fler användare på samma mast ökar risken för att man tappar uppkopplingen. Har befolkningen ökat där du bor?
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Mobilt bredband som då o då slutar att fungera..

Inläggav Flinta » 2012-10-03 16:52:35

Krillo skrev:
Flinta skrev:Kanske? Men detta problemet hade jag inte dom första månaderna/åren.. Det har blivit allt vanligare det senaste året.

Om det är fler användare på samma mast ökar risken för att man tappar uppkopplingen. Har befolkningen ökat där du bor?


Det är möjligt att det kan bero på det.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Mobilt bredband som då o då slutar att fungera..

Inläggav Parvlon » 2012-10-03 20:51:19

Det är nog större risk isf att fler börjat använda mobilt bredband. Du har testat att flytta modemet?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Mobilt bredband som då o då slutar att fungera..

Inläggav Flinta » 2012-10-04 17:36:47

Parvlon skrev:Det är nog större risk isf att fler börjat använda mobilt bredband. Du har testat att flytta modemet?


Testat att flytta dator + mobilt bredband till en annan ort/annan geografisk plats menar du?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Mobilt bredband som då o då slutar att fungera..

Inläggav Parvlon » 2012-10-04 17:42:30

Räcker med modemet, jag menade i lägenheten eller var du nu håller hus. Trådlösa förbindelser är känsliga och det kan vara vad som helst som stör ut din, t.ex grannens mikrovågsugn.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Mobilt bredband som då o då slutar att fungera..

Inläggav Miche » 2012-10-04 20:42:56

Många gånger kan man förbättra mottagningen rejält om man sätter en USB-förlängningskabel mellan modemet och datorn samt placerar modemet i fönstret!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Mobilt bredband som då o då slutar att fungera..

Inläggav rdos » 2012-10-05 20:42:21

Hade ett helvete under flera månader med mobilt bredband som inte funkade. Det spelade ingen roll om det var Telia, 3 eller Telenor, inget av dem fungerade. Numera har jag ADSL igen, och det fungerar nästan alltid. Även om leverantörerna av mobilt bredband skryter med mer än de 2Mbit jag har med ADSL, så är det bättre att ha 2MBit som fungerar än 5Mbit som nästan aldrig fungerar.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Mobilt bredband som då o då slutar att fungera..

Inläggav Mellanvärld » 2012-10-06 15:29:14

Flinta skrev:
Krillo skrev:
Flinta skrev:Kanske? Men detta problemet hade jag inte dom första månaderna/åren.. Det har blivit allt vanligare det senaste året.
Om det är fler användare på samma mast ökar risken för att man tappar uppkopplingen. Har befolkningen ökat där du bor?

Det är möjligt att det kan bero på det.
Det är nog alla ajfånar och androider som står för den värsta belastningen, och dessa blir ju inte direkt färre, samtidigt som utbyggnaden av 3gnätet nästan helt avstannat.
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Mobilt bredband som då o då slutar att fungera..

Inläggav barracuber » 2012-10-06 15:38:33

Mellanvärld skrev:
Flinta skrev:
Krillo skrev:Om det är fler användare på samma mast ökar risken för att man tappar uppkopplingen. Har befolkningen ökat där du bor?

Det är möjligt att det kan bero på det.
Det är nog alla ajfånar och androider som står för den värsta belastningen, och dessa blir ju inte direkt färre, samtidigt som utbyggnaden av 3gnätet nästan helt avstannat.


Har du inte sett annonserna på 4G? :) * skojar bara * det ligger kanske en del i det..på min android har jag iofs oftast bättre internetkontakt med 3G än med Wifi hemma (pga att mitt Comhem suger på alla sätt utom ett - det är billigt :roll: ) Så jag är hyfsat nöjd med Tele2:s 3G - det brukar iofs vara nere ibland - men inte mer än kanske en gång varannan månad.

Bara som kuriosa och egentligen en förstärkning av det du skrev: jag har hört att den mobila marknaden (dvs antalet mobila enheter - mobiler/plattor osv - och potentiella användare) är 5 gånger större än den traditionella webben (via vanliga datorer). Detta är en utmaning för Internets hela grundstruktur. Det är därför IPv6 håller på att komma.
Senast redigerad av barracuber 2012-10-06 15:50:41, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Mobilt bredband som då o då slutar att fungera..

Inläggav rdos » 2012-10-06 15:46:28

Möjligt att den mobila marknaden har stor potential, men jag kommer iaf aldrig att surfa via mobil eller platta. Det är värdelöst. Smärtgränsen ligger vid en mini-PC, men jag föredrar stationär dator med ordentligt tangentbord och mus.

Däremot så kan jag tänka mig att det finns en stor potentiell marknad för trådlösa enheter i allmänhet. Vårt företag har drygt 500 GPRS-abonnemang över hela Sverige. Dock blir det mer och mer problem på 3G nätet p.g.a. ajfånar och androider, så därför har vi satt om till 2G på många ställen. Idealt vore ett nytt nät där interaktiva användare, och automatiska uppgraderingar var bannlysta.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Mobilt bredband som då o då slutar att fungera..

Inläggav Krillo » 2012-10-06 16:41:13

Kanske en smula off topic:

Apple insåg ju att deras pro-image låg dem i fatet. En gång i tiden var det ju bara musikstudios och grafiska designers etc som använde Mac. Apple var tvugna att hitta ett sätt att sänka ingångströskeln för deras produkter. Och vilken produkt är det i dagsläget lägst tröskel för - mobiler! Med avbetalningsplaner etc. Samtidigt är det ju det ultimata MLM verktyget. Alla polare går och visar upp vad de kan göra med sin ajfån, vilket gör det frestande att hoppa på tåget, vilket många gör. Detta har ju slagit an en ton, ett sätt att använda internet. Folk betalar i slutändan rätt mycket pengar för ett lågkvalitativt internet, vilket får bättre lösningar att bli mindre populära och därmed dyrare...
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Mobilt bredband som då o då slutar att fungera..

Inläggav Flinta » 2012-10-06 18:41:12

rdos skrev:Möjligt att den mobila marknaden har stor potential, men jag kommer iaf aldrig att surfa via mobil eller platta. Det är värdelöst. Smärtgränsen ligger vid en mini-PC, men jag föredrar stationär dator med ordentligt tangentbord och mus.


Instämmer. Nu har jag inte övat så mkt att surfa via mobil eller platta, bara testat lite och inte blivit direkt fångad. Om jag fortsätter ha möjligheten att inte behöva va tillgänglig jämt via Internet så kommer jag välja att bara surfa hemma i lugn o ro.

Min stresströskel ( d v s ångest över att behöva va tillgänglig jämt säger stopp). Det räcker med att jag har med mig mobil med mig när jag går hemifrån (ibland är det skönt att även kunna lämna den hemma). Det kan även va skönt att stänga av mobilen helt ibland..
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Mobilt bredband som då o då slutar att fungera..

Inläggav Mellanvärld » 2012-10-06 18:57:54

barracuber skrev:Har du inte sett annonserna på 4G?
Hjälper dock inte då flertalet mobiler saknar LTE/4G-stöd.
rdos skrev:Idealt vore ett nytt nät där interaktiva användare, och automatiska uppgraderingar var bannlysta.
vad nu en icke-interaktiv användare är
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Mobilt bredband som då o då slutar att fungera..

Inläggav rdos » 2012-10-06 19:00:14

Instämmer i att inte behöva vara tillgänglig jämt och ständigt. Jag anser det som en mänsklig rättighet att ha på mobilen när man själv vill, och besöka nätet när man själv vill.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Mobilt bredband som då o då slutar att fungera..

Inläggav Miche » 2012-10-06 20:51:59

Jag använder inte min platta (och mobil) primärt för att vara tillgänglig jämt utan för att stå ut med allt åkandet i kollektivtrafiken, apparaterna sänker min stressnivå rejält och jag tycker att jag kopplar av istället för att känna mig stressad över att missa en bytestid, missar jag en buss eller ett tåg gör det mig inte så mycket numera, jag sitter och läser på forumet istället!

Nu har det blivit så iofs att min dotter gärna chattar med mig och jag kan svara henne rätt snabbt när jag är ute och far, men det är mera ett glädjemoment än ett stressmoment.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till IT-forum



Logga in