Mobilen suger ur batteriet jättefort

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Mobilen suger ur batteriet jättefort

Inläggav Lilla Gumman » 2017-07-16 17:34:15

Jag har en Samsung Galaxy Note 4 med 3 batterier och 1 extern batteriladdare. Batteriladdaren är Samsung original, som laddar upp batteriet med en vanlig mobilladdare ansluten till ett vägguttag, och är alltså INTE en nödladdare.

Mobilen är 1 år och 4 månader.
I november fick jag lämna in den på garantireparation eftersom den slutade ta laddning. Laddkontakten byttes. Efter det funkade inte snabbladdning. Den gick heller inte att använda vid laddning, det minsta jag petade på den (svarade på ett sms ex.) så minskade batteriprocenten. Fick den vara i fred så laddade den snällt upp batteriet. Köpte då ett nytt batteri och en ny original laddare. Samma fel.

I januari köpte jag en extern batteriladdare original och då medföljde ett batteri till. Den externa batteriladdaren har jag laddat i ett vägguttag med hjälp av en mobilladdare, alltså micro usb och "klump", den är inte en nödladdare.

Batteriet har hållt cirka 4 timmar, alltså oavsett vilket batteri som suttit i. Jag har alltid 2 fullladdade batterier utöver det som sitter i mobilen. Mobilen laddas varje natt. Ska jag vara ute hela dan har jag klarat mig till framåt kvällen innan det börjar bli kris.

I fredags höll ett batteri i max 2 timmar. Nu idag laddas det ur jättefort.

  • ]Det finns inga appar som ligger i bakgrunden och drar batteri.
  • Vanliga tips som att stänga av wifi,stänga av bluetooth, stänga av skärmrotation etc. hjälper inte, det här beror på något annat.
  • Batterierna är INTE "slut", jag har ju 3 och det yngsta på 6 månader laddas ur lika fort som det äldsta.


En av mina kompisar har samma modell, Note 4. Den blir varm och stänger av sig. När batteriet kallnat går det att starta mobilen igen. Men min mobil blir inte het. Jag bara ser att batteriprocenten snabbt tickar ner.

Tänkte göra en total återställning av mobilen. Något mer jag kan göra? Har inte fått någon indikation på vad som kan vara fel.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Mobilen suger ur batteriet jättefort

Inläggav Lilla Gumman » 2017-07-16 20:00:15

inga ideer?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Mobilen suger ur batteriet jättefort

Inläggav Maggie89 » 2017-07-16 20:13:22

Lämna in den igen. Om du lämnade in den på reparation och får tillbaka den men vissa funktioner inte fungerar så få du väl lämna in den igen så de lagar mobilen helt. Antagligen har de inte gjort ordentligt när de bytte ut kontakten...
Maggie89
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2016-06-23

Mobilen suger ur batteriet jättefort

Inläggav Lilla Gumman » 2017-07-16 20:27:21

Maggie89 skrev:Lämna in den igen. Om du lämnade in den på reparation och får tillbaka den men vissa funktioner inte fungerar så få du väl lämna in den igen så de lagar mobilen helt. Antagligen har de inte gjort ordentligt när de bytte ut kontakten...

Visst, men batteritiden är ett nytt fel. Att snabbladdning inte fungerar beror på att jag inte köpte en ny laddare som klarar snabbladdning (finns tydligen olika). Men så här ska det ju inte vara.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Mobilen suger ur batteriet jättefort

Inläggav Lilla Gumman » 2017-07-16 21:00:16

Tog i alla fall mod till mig och kontaktade supporten. Nåt vajsing är det ju uppenbarligen.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Mobilen suger ur batteriet jättefort

Inläggav Lilla Gumman » 2017-07-17 9:31:55

En app "is draining your battery" och det är - hör och häpna - Telefon. Alltså Samsung/Googles standardapp för att ringa till folk. Märkligt.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till IT-forum



Logga in