Misstankar om Aspergers: Stämmer det eller stämmer det inte?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Misstankar om Aspergers: Stämmer det eller stämmer det inte?

Inläggav thainesen » 2012-11-29 22:46:16

Goddagens på er allesammans!

Är ny här på Aspergerforum och hoppas jag kan få bra respons från er mer kunniga om denna symptom. Jag förväntar mig inte att någon ska kunna ställa mig en diagnos men ändå kunna säga om jag har starka drag som passar in hos er som har fått en AS diagnos.


Under senaste veckan har jag grävt mig ner på djupet hur Aspergers Syndrom fungerar och dom olika symptomerna man ska uppfylla. Tycker att dom flesta stämmer in på mig och vissa gör det inte, men så är det ibland. Ska försöka beskriva så tydligt som det går.

Det konstiga med det hela är att jag berättade för min mor om att jag känt mig annorlunda i skolan. Men hon säger bara att alla är på sitt sätt och ingen är den andra lik.

Men det som uppmärksammade mig om att jag var annorlunda från andra är att jag inte kunnat sätta mig in i en konversation som inte involverar någonting jag gillar. Har ändå försökt att konversera inom ämnen andra pratar om. Men det har bara blivit att man blivit utelämnad och tystlåten då jag inte vet vad jag ska säga mer. Men när det väl kommer till något som jag är i mycket hög grad är intresserad av, då blir det som att jag bara spottar ut mig hur mycket som helst. Men när jag väl gör det så är det som om ingen finner det intressant att lyssna på alls.

Även att jag upplevs som stel och har själv upptäckt att jag har en väldigt dålig mimik. Därmed har jag ibland fått frågor om varför jag har just det ansiktsuttrycket vid det tillfället (vilket ha varit helt opassande till situationen jag befann mig i).
Använder inte heller mitt kroppsspråk som dom andra jag känner. Sitter inte och viftar med händerna eller liknande, är oftast stel som sagt.

Som liten var jag väldigt noga och petig med mina leksaker, alla pennorna skulle ligga i färgordning. Alla leksaker skulle stå precis på det stället där dem stod innan jag började leka med dom. Hade även en tendens att leka Lejonkungen, ungefär en gång i veckan hände detta. Om ni kommer ihåg från första Lejonkungen-filmen så när babianen håller upp Simba på det berget, så var alla djuren riktade mot honom. Detsamma gjorde jag med alla mina djur jag hade. Alla djuren skulle vara riktade mot samma håll och inte nog med det, djuren skulle vara indelade med. Grisarna för sig, girafferna för sig, tigrarna för sig och så vidare...
Kan även tillägga att jag hade över 250 djurleksaker så det gick ju inte på en kvart precis.
Vet även att jag kunde sitta i flera timmar i sträck och bygga stora legofort/byggnader och kom så väl ihåg att jag blev ofta irriterad om det var en legobit av samma färg fattades. (t.ex om jag hade byggt ett legohus i rött och hade en legobit kvar men den var gul)

Har alltid gjort det jag är bäst på mitt egna vis, skulle det vara någon annan som la sig i mitt arbete så skulle jag ändå rätta till det och ändra det till så jag ville ha det.
Med andra ord så var jag ingen lagspelare. Hade inte heller något intresse av mer populära intressen som fotboll, handboll, ishockey och liknande lagsporter. Andra saker som jag fann intressanta var min passion för djur. Ända sen i ung ålder läste jag böcker och gick till och med till biblioteket för att låna djurböcker i brist på att jag redan läst igenom mina egna böcker allt för många gånger. Var nog 7-9 år första gången jag bad pappa hänga med mig till biblioteket för att låna djurböcker. Djurintresset har följt med mig en stor del av mitt liv. (från de jag var 4 till 15-16 års ålder)

Är även ganska kunnig när det gäller bilar Inte mekaniskt sätt men kan se på själva bilen och berätta direkt var det är för bil och vilken modell den hade och det exakta namnet på den. (dom mer exotiska bilar, vardagliga bilar intresserade mig inte ett dugg)

Har hört från min bror väldigt ofta att jag har haft en låg ton när jag pratat då jag var 10-12 år då hände det rätt så ofta. Men numera håller jag ett ganska normalt tonläge men ibland har vissa påmint mig att jag pratar lågt även nu, men det är sällan det händer.

Något min bror även la märke till vid 8-10 års ålder, var att jag gick ofta på tårna? Det är lite oförklarligt för mig, då jag anser att det är lite udda att göra det bara sådär i hemmet. Men är det också någon Aspergers-grej som många här har gjort i såna unga åldrar?

Alla intressen jag har haft, har jag blivit jättekunnig i och är alltid engagerad och vill inte bli störd när jag håller på med mina specialintressen. Blir irriterad om någon avbryter mig då jag håller på med mitt specialintresse.

Har även varit den som varit lättövertygad/lättlurad när det gäller ironi och sarkasm. Kan inte avgöra själv om någon är ironisk emot mig eller inte, det brukar ofta bli så att dom säger:

- Du behöver inte vara så seriös med allting.
- Du går ju på allting jag säger, vad det än är.

Detta få vara nog för mig, känner att det blev mer än tillräckligt. Hoppas ni kan relatera detta till er själva, och inte tycker det är för jobbigt att läsa igenom.
Är tacksam för god respons och ytterligare frågor om ni undrar något annat. :D
thainesen
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2012-11-29
Ort: Anderstorp

Misstankar om Aspergers: Stämmer det eller stämmer det inte?

Inläggav Fortytwo » 2012-11-29 22:55:53

Sök en utredning om du känner att du behöver en diagnos. Det verkar som du har en del drag av AS om inte annat.

thainesen skrev:Något min bror även la märke till vid 8-10 års ålder, var att jag gick ofta på tårna? Det är lite oförklarligt för mig, då jag anser att det är lite udda att göra det bara sådär i hemmet. Men är det också någon Aspergers-grej som många här har gjort i såna unga åldrar?


Jo, en del med AS gör det. Jag gör det fortfarande i vuxen ålder, hehe... fast bara när jag är hemma såklart. :-)005 Jag är under utredning så jag vet inte säkert om jag har aspergers än, ska tilläggas.
Fortytwo
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-11-02

Misstankar om Aspergers: Stämmer det eller stämmer det inte?

Inläggav MsFrost » 2012-11-29 23:00:02

thainesen skrev:Något min bror även la märke till vid 8-10 års ålder, var att jag gick ofta på tårna? Det är lite oförklarligt för mig, då jag anser att det är lite udda att göra det bara sådär i hemmet. Men är det också någon Aspergers-grej som många här har gjort i såna unga åldrar?

http://www.1177.se/Uppsala-lan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Tagang-hos-barn/
MsFrost
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2012-03-27

Misstankar om Aspergers: Stämmer det eller stämmer det inte?

Inläggav thainesen » 2012-11-29 23:31:47

Fortytwo skrev:Sök en utredning om du känner att du behöver en diagnos. Det verkar som du har en del drag av AS om inte annat.


Har faktiskt bett om att få en utredning redan förra veckan och fick en tid så tidigt som den 11 december. Så det ser jag faktiskt fram emot.
Tack för du sa det, för min mor har tvivlat på att jag har något inom Autismspektrumet. Men tycker ändå AS passar bäst in på mig.

Det visste jag inte att många med AS gjorde det i tidig ålder, då har man lärt sig något nytt idag :)




Tack för länken :)
thainesen
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2012-11-29
Ort: Anderstorp

Misstankar om Aspergers: Stämmer det eller stämmer det inte?

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-11-30 7:07:34

Fortytwo skrev:Jo, en del med AS gör det. Jag gör det fortfarande i vuxen ålder, hehe... fast bara när jag är hemma såklart.


Jag med.. :lol: ofast om jag är upprymd eller stressad. Tyvärr gör jag det inte bara hemma..
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Misstankar om Aspergers: Stämmer det eller stämmer det inte?

Inläggav Fortytwo » 2012-11-30 9:42:05

svarabhaktivokal skrev:
Fortytwo skrev:Jo, en del med AS gör det. Jag gör det fortfarande i vuxen ålder, hehe... fast bara när jag är hemma såklart.


Jag med.. :lol: ofast om jag är upprymd eller stressad. Tyvärr gör jag det inte bara hemma..


Ja, när jag är upprymd gör jag det med. Exet beskriver det ganska bra: "När du är glad så hoppar du runt lite och går på tå och flaxar med armarna, sedan är det över!". Låter jätteautistiskt ju. :shock:

Jag är väldigt spänd när jag är utanför hemmets väggar och tillåter mig knappt att ens ticsa. Är sjukt självmedveten och orolig för hur jag uppfattas av andra människor. Jag borde släppa lite på det för att slippa bli så trött. Jag framstår som NT när jag inte är hemma (tror jag iaf) men det är nog inte värt det energimässigt.
Fortytwo
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-11-02

Misstankar om Aspergers: Stämmer det eller stämmer det inte?

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-11-30 18:09:51

Fortytwo skrev:
svarabhaktivokal skrev:
Fortytwo skrev:Jo, en del med AS gör det. Jag gör det fortfarande i vuxen ålder, hehe... fast bara när jag är hemma såklart.


Jag med.. :lol: ofast om jag är upprymd eller stressad. Tyvärr gör jag det inte bara hemma..


Ja, när jag är upprymd gör jag det med. Exet beskriver det ganska bra: "När du är glad så hoppar du runt lite och går på tå och flaxar med armarna, sedan är det över!". Låter jätteautistiskt ju. :shock:


Haha :D flaxar med armarna gör jag också... och klappar händerna.. det är som om jag inte kan hålla all upprymdhet inom mig utan måste flaxa bort lite av den.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Misstankar om Aspergers: Stämmer det eller stämmer det inte?

Inläggav thainesen » 2012-11-30 21:08:05

Fortytwo skrev:Jag är väldigt spänd när jag är utanför hemmets väggar och tillåter mig knappt att ens ticsa. Är sjukt självmedveten och orolig för hur jag uppfattas av andra människor. Jag borde släppa lite på det för att slippa bli så trött. Jag framstår som NT när jag inte är hemma (tror jag iaf) men det är nog inte värt det energimässigt.


Känner igen mig i det du skriver och kan bero på att man har dålig självkänsla så det blir så att man nästan blir som en ispinne om du skulle råka göra något litet misstag.
thainesen
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2012-11-29
Ort: Anderstorp

Misstankar om Aspergers: Stämmer det eller stämmer det inte?

Inläggav kapuni » 2012-12-06 6:50:08

Det är typiskt föräldrar att förneka att ens barn är "speciellt" eller något utöver det normala. Min mamma trodde inte jag hade Aspergers syndrom "du vill bara vara speciell" och "alla har någonting om man tänker efter", "du är bara lat" fick jag bl a. som svar från henne.
Samtidigt undrar hon "varför kan du inte vara som alla andra?", "varför har du inga kompisar?", "varför gillar du inte att festa och ha kul som alla andra?" ETC

Nu har hon inte så mycket att säga till om då hon själv deltog i min NPF-utredning genom anhörigintervju och det visade sig att jag hade Aspergers syndrom.
Och något som mina föräldrar trodde skulle växa bort (mina tics och tvångstankar när jag var liten) visade sig vara Tourettes syndrom i vuxen ålder.
Senast redigerad av kapuni 2012-12-06 6:56:17, redigerad totalt 1 gång.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Misstankar om Aspergers: Stämmer det eller stämmer det inte?

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-12-06 6:55:54

kapuni skrev:"du vill bara vara speciell"


Den där har jag också fått kastad på mig... :-)Raging Maken till förminskande får man leta efter.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Misstankar om Aspergers: Stämmer det eller stämmer det inte?

Inläggav thainesen » 2012-12-07 1:48:11

kapuni skrev:Det är typiskt föräldrar att förneka att ens barn är "speciellt" eller något ut över det normala. Min mamma trodde inte jag hade Aspergers syndrom "du vill bara vara speciell" och "alla har någonting om man tänker efter", "du är bara lat" fick jag bl a. som svar från henne.
Samtidigt undrar hon "varför kan du inte vara som alla andra?", "varför har du inga kompisar?", "varför gillar du inte att festa och ha kul som alla andra?" ETC


Stämmer exakt in på vad jag har fått höra genom åren. Man upplevdes ofta som lat i vardagen och fick inte mycket mer gjort än att man satt vid datorn och kollade på tv som alla andra dagar.

Har aldrig riktigt haft ett strukturerat liv och det började visa sig så sent som i gymnasiet. Man började komma efter mer och mer, betygen blev riktigt dåliga. Sen en dag när det såg som värst ut så fick jag hjälp av en Specialpedagog på skolan. Vi gjorde upp läxscheman under ett par veckors tid som jag då skulle följa och se hur det utvecklade sig. Det visade sig att jag aldrig jobbat så intensivt som jag gjorde. Gjorde aldrig en enda läxa hemma annars, men tack vare denna hjälpen gick det hur bra som helst.

Är glad att jag ska börja en utredning för AS och Autism inom några dagar och då förhoppningsvis får jag den hjälpen jag behöver i vardagen om jag nu blir diagnostiserad. :)
thainesen
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2012-11-29
Ort: Anderstorp

Misstankar om Aspergers: Stämmer det eller stämmer det inte?

Inläggav kapuni » 2012-12-07 2:58:53

thainesen skrev:Har aldrig riktigt haft ett strukturerat liv och det började visa sig så sent som i gymnasiet. Man började komma efter mer och mer, betygen blev riktigt dåliga. Sen en dag när det såg som värst ut så fick jag hjälp av en Specialpedagog på skolan. Vi gjorde upp läxscheman under ett par veckors tid som jag då skulle följa och se hur det utvecklade sig. Det visade sig att jag aldrig jobbat så intensivt som jag gjorde. Gjorde aldrig en enda läxa hemma annars, men tack vare denna hjälpen gick det hur bra som helst.

Är glad att jag ska börja en utredning för AS och Autism inom några dagar och då förhoppningsvis får jag den hjälpen jag behöver i vardagen om jag nu blir diagnostiserad.

Vad bra att du fick hjälp till slut i skolan! Tyvärr fick inte jag någon hjälp i skolan, min mamma mutade min tvilling att göra mina uppgifter jag hade problem med.
Ja en utredning kommer nog hjälpa dig ytterligare :-)Happy Jag lärde mig mycket om mig själv genom min utredning.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Misstankar om Aspergers: Stämmer det eller stämmer det inte?

Inläggav thainesen » 2012-12-07 10:09:02

kapuni skrev:Ja en utredning kommer nog hjälpa dig ytterligare Jag lärde mig mycket om mig själv genom min utredning.


Har förberett mig ett längre tag nu och även läst om hur utredningar går till. Bara fått en liten insyn på det hela, som att om dom anser nödvändigt så blir det en så kallad Neuropsykiatrisk Utredning. :o Hur går allt detta till?

Är det till att fylla i formulär och såna grejer eller enbart intervjuer? :)
thainesen
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2012-11-29
Ort: Anderstorp

Misstankar om Aspergers: Stämmer det eller stämmer det inte?

Inläggav Alien » 2012-12-07 15:40:00

Det är en del tester också, inte bara intervjuer.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Misstankar om Aspergers: Stämmer det eller stämmer det inte?

Inläggav thainesen » 2012-12-07 17:37:27

Alien skrev:Det är en del tester också, inte bara intervjuer.


Är bara så spänd nu inför detta så vill vara så förberedd som möjligt på vad det är man kommer möta.

Men från de att utredningen börjar, tills en diagnos kan ställas tar väl normalt 2-3 månader om jag inte har fel?
thainesen
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2012-11-29
Ort: Anderstorp

Misstankar om Aspergers: Stämmer det eller stämmer det inte?

Inläggav kapuni » 2012-12-07 17:42:53

Det är nog olika hur lång tid det tar. Min tog 3-4 månader har jag för mig. Intervjuer, tester, somatisk undersökning, neurologisk undersökning.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Misstankar om Aspergers: Stämmer det eller stämmer det inte?

Inläggav Alien » 2012-12-08 2:27:13

Här står med om utredning: neuropsykiatrisk-utredning-t5301.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Misstankar om Aspergers: Stämmer det eller stämmer det inte?

Inläggav antonius » 2013-12-17 5:20:53

Vad det är rart att läsa om er när ni upptäcker att andra gör liknande saker som ni själva, gör samma sak själv, det är som att man upptäcer att andra fått del av ngn hemlighet eller hemlig klubb, haha :-)018
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Misstankar om Aspergers: Stämmer det eller stämmer det inte?

Inläggav Neurofunk » 2013-12-18 6:11:25

Känner igen mig i mycket, men föreslår likt andrs att en utredning är bättre på sin plats även om vi kan känna igen oss i dig och tvärtom mer/mindre. Nu uppfattade jag inte din ålder, men mig veterligen vad jaf fått förklarat ur littdratur och av utredare så kan man uppvisa mycket symtom på ett autismspektrumtillstånd i ung ålddr och sedan växa ifrån det i vuxen ålder så pass att man klarar vardagen rätt hinderfritt ändå. Utred dig, om du känner att en AS-diagnos kan hjälpa dig att förstå dig själv samt strukturera din vardag (genom LSS-berättigande iochmed en AS-fastställelse).
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Misstankar om Aspergers: Stämmer det eller stämmer det inte?

Inläggav thainesen » 2013-12-18 9:45:59

2013-10-29 Var min utredning klar, och jag fick diagnosen Aspergers syndrom och även uppmärksamhetsstörning. (vilket i sin tur kan vara möjlighet till ytterligare diagnos så som ADD eller ADHD) Då det är väldigt vanligt med komorbiditet när det gäller NPF-diagnoser.

Det kändes som en väldig lättnad att få svar på alla frågor och funderingar som jag haft angående hur jag fungerat under alla dessa år, men nu vet jag. :D
thainesen
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2012-11-29
Ort: Anderstorp

Misstankar om Aspergers: Stämmer det eller stämmer det inte?

Inläggav notwoodstock » 2013-12-23 1:14:42

Hej!

(Allra första inlägget...)

Jag har fått sådana bra resultat på psykologtestet, att psykosmottagningen gav mig en lunta papper om Asperger. Jag har inte fått psykologutredningen slutförd än, det är precis på gång med en ny psykolog efter denne. Och inte konstigt nog heller kommit att diskutera utredningen med läkaren.

Ville bara främst kolla om det är ok att jag kör på Aspergerforumet, då? :-)063

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Misstankar om Aspergers: Stämmer det eller stämmer det inte?

Inläggav Alien » 2013-12-23 4:42:40

Klart det är ok, man behöver inte ha diagnos för att skriva här! Det räcker med att man misstänker att man har AS. Eller bara att man är intresserad av AS. Eller att man tycker att det är så intelligenta/intressanta/trevliga människor här att man vill hänga här. 8)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in