Missionären mötte Pirahã och blev ateist o lingvist

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Missionären mötte Pirahã och blev ateist o lingvist

Inläggav Alien » 2012-10-26 2:30:52

Såg ett intressant program i Vetenskapens värld. Pirahã är ett folk som lever som jägare och samlare vid en biflod till Amazonas. Missionären Daniel Everett for dit med hustru och barn. Han avlöst en annan missionär och fick lära sig språket från scratch. Det var ett hårt liv där barnen drabbades av sjukdomar och infödingarna hotade att döda honom. Han levde där i 25 år och lyckades inte omvända en enda; det var de som omvände honom. Men han lärde sig språket iaf och började forska.

Enligt honom hade språket inga former för dåtid el framtid; alla levde i presens. De hade inte färgord och inga räkneord. En mor vet alltså inte hur många barn hon har; däremot vet hon vad de heter. Att Daniel Everett påstod att deras språk saknade rekursion strider emot vad den berömde Chomsky hävdar.

Hos pirahastammen lärde han sig ett nytt språk där alla meningar beskriver nutid. Prästen blev lingvist och hans teorier om vad som formar ett språk utmanar dagens forskning i grunden. Men den akademiska striden har tagit hans orörda paradis ifrån honom.
http://www.svt.se/vetenskapens-varld/att-leva-i-presens

Detta folk riskerar att dö ut, men är ju mycket intressant för vetenskapen. Var det så de första primitiva språken var? De är intressanta ur en annan aspket också: De har ingen religion. Alla primitiva folk har ju varit animister.

Här står om folket på wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Pirah%C3%A3_(folkslag)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Missionären mötte Pirahã och blev ateist o lingvist

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-10-26 17:42:40

Ja det var ett intressant program men jag tycker inte att man bör använda begreppet "primitiva folk" för det låter ju som om man tycker att människorna är primitiva. Det är möjligtvis deras teknik som man kan kallas primitiv. De hade ju en otrolig kunskap och anpassning till sin omgivning.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Missionären mötte Pirahã och blev ateist o lingvist

Inläggav Alien » 2012-10-26 18:17:16

Jag är inte så PK av mig. Med "primitiva" menar jag "ursprungliga". Vår tids civilisation och kultur bygger på jordbrukssamhället. Men en del menar att vi var lyckligare när vi levde som nomader, jägare och samlare. Åas är alla sådana folk mycket sårbara både för sjukdomar och för påverkan utifrån.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Missionären mötte Pirahã och blev ateist o lingvist

Inläggav lasseivägen » 2012-10-26 19:49:18

Såg också programmet, har förstått att man inte skall försöka komma med andra ståndpunkter när överheten hävdar att gener styr något.
Noam Chomsky är ju guru i den världen.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Missionären mötte Pirahã och blev ateist o lingvist

Inläggav lillmupp » 2012-10-26 20:21:28

Är tyvärr alltid svårt att värdera denna typ av repotage.
Det kan ju vara en vinkling med en agenda som inte är så.. sund?
Men det kan lika gärna vara så att "etablissemanget" gör vad de kan för att försvara en doktrin eheru felaktig. Katolska kyrkan är ett av de mest flagranta exemplen men lååångt ifrån det enda.
Ett annat exempel är det som nobel-kemipristagaren 2011 som fick utstå enormt mycket skit för sitt (korrekta) påstående om kvasikristaller.
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Missionären mötte Pirahã och blev ateist o lingvist

Inläggav Zombie » 2012-10-27 3:02:43

Jo. Intressant ämne, en hel del intressant fick man veta, men inget som det går att säga "vem som har rätt" på grundval av. (För att nu låna den populistiska dramaturgin; det är alltså troligtvis mer komplicerat än så – men på vilket sätt?)

Tack för tipset!
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Missionären mötte Pirahã och blev ateist o lingvist

Inläggav Alien » 2012-10-27 4:35:15

Rekursion är alltså när man bygger flera bisatser i en mening. Chomsky anser att människan har en medfödd inbyggd grammatik, se http://sv.wikipedia.org/wiki/Generativ_grammatik

Men tänk om Pirahafolket har så primitiv grammatik att de bara uttrycker sig i huvudsatser? De har inget behov av bisatser, liksom de inte har behov är sifferord el ord för färger el imperfekt och futurum. I stället har de ord för allt som omger dem (växter och djur) och har också ett visselspråk.

Visst är det också lätt att tänka sig att det måste vara skönt att varken behöva gräma sig över det förflutna el oroa sig över framtiden.

Pirahãfolket mottog Daniel Everett som en kär vän och han var själv tydligt glad över det. Men tyvärr skulle han aldrig få träffa dem igen. Funai (Fundação Nacional do Índio) hade förbjudit det. För att han inte skulle påverka dem? Med tanke på hur få de är tycker man att forskare borde få undersöka deras språk; snart kan det vara borta för alltid. Däremot skulle man förstått om de inte ville att missionärer kom dit för att omvända dem (och förstöra deras kultur).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Missionären mötte Pirahã och blev ateist o lingvist

Inläggav Zombie » 2012-10-27 13:33:36

Alien skrev:För att han inte skulle påverka dem?

... vilket filmteamet, som fick åka dit, konstaterade att myndigheterna (?) hade gjort. Bra att få kompetens även för omvärlden; men jag skulle velat veta mer om hurpass på deras villkor det var gjort. Jag fick ett illavarslande intryck av brutal traditionalism i det avseendet. Man ska ju inte slå sig till ro och vara nöjd med bristande självbestämmande bara för att de kanske inte kan massakreras ostraffat längre.

Det som sades i programmet om varför Everett inte fick åka dit var att chefen för traktens "indianbyrå" hade förbjudit missionärer; det skulle alltså ha varit hans förflutna som gick igen via byråkratin. Själv gissade han på att det verkliga skälet var att folk i Chomskylägret (för den skull inte nödvändigtvis med Chomskys egen vetskap) ville slå undan förutsättningarna för hans forskning. I så fall en ömkligt ovetenskaplig taktik, och riskabel på litet sikt, men tyvärr en som förekommer.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Missionären mötte Pirahã och blev ateist o lingvist

Inläggav Tallbarr » 2013-03-08 8:50:19

Alien skrev:Men tänk om Pirahafolket har så primitiv grammatik att de bara uttrycker sig i huvudsatser? De har inget behov av bisatser, liksom de inte har behov är sifferord el ord för färger el imperfekt och futurum. I stället har de ord för allt som omger dem (växter och djur) och har också ett visselspråk.

Visst är det också lätt att tänka sig att det måste vara skönt att varken behöva gräma sig över det förflutna el oroa sig över framtiden.


Jag har inte sett programmet däremot undrar jag om det krävs språkliga strukturer för att förstå och hantera koncept som ligger utanför språket.

Min hjärna har bild och "video" som första språk och det är i videoläge som jag hanterar tidsaspekter bl.a.
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in