Minskat energi- och proteinintag = cellreparation och nerver

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Minskat energi- och proteinintag = cellreparation och nerver

Inläggav plåtmonster » 2013-03-31 10:41:04

SVT: Fasta dig frisk

I programmet redogör de för forskning som visar att om man klämmer in dagar med minskat energi- och proteinintag (fasta) och äter som vanligt de andra dagarna med näringsrik mat så börjar kroppen att reparera celler istället för att med IGF1 slarvigt producera nya. Dessutom ökar nervtillväxten i hjärnan eftersom man behöver vara smartare för att få fatt på mer mat.

Så nu behöver man inte ha så dåligt samvete för att man inte lagar mat när man försjunkit sig i intressant litteratur eller projekt ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Minskat energi- och proteinintag = cellreparation och nerver

Inläggav Unib12 » 2013-03-31 10:44:23

Ja, eller när man glömmer bort att äta under semestern.
Unib12
 
Inlägg: 191
Anslöt: 2012-03-29
Ort: Solna

Minskat energi- och proteinintag = cellreparation och nerver

Inläggav plåtmonster » 2013-03-31 10:58:23

wiley.com: The IGF-1 receptor in cancer biology
Downregulation of the IGF-1R leads to massive apoptosis of cancer cells.

Wops! ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Minskat energi- och proteinintag = cellreparation och nerver

Inläggav Pentti Varg » 2013-03-31 11:02:16

Jag såg programmet igår och det var väldigt intressant. Den typen av kosthållning skulle ju enligt programmet dessutom drastiskt minska risken för att drabbas både av cancer och hjärtkärlsjukdomar.
Det jag tyckte var väldigt ologiskt var att det inte skulle spela så stor roll vad man åt under "ätardagarna". Jag tänker att vräker man i sig hamburgare o godis dom dagarna så borde väl det ändå påverka negativt...?
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

Minskat energi- och proteinintag = cellreparation och nerver

Inläggav plåtmonster » 2013-03-31 11:38:52

Det är nog "bra" mat som avses. Dvs inte dåligt fett och intressanta tillsatser. Har märkt att även bra olivolja som upphettas får dåliga egenskaper.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Minskat energi- och proteinintag = cellreparation och nerver

Inläggav Pentti Varg » 2013-03-31 11:49:13

Dom sa aldrig vad jag hörde iaf hur mkt eller lite protein som var lämpligt per dag. Undrar hur lite de menar? Har gogglat på dessa nya "sifferdieter" men inte hittat nån info... Det där med olivolja är fö lite märkligt för trots att den lär bli onyttig vid upphettning så envisas ju alla kockar på matlagningsprogram med att steka i olivolja. :-)003
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

Minskat energi- och proteinintag = cellreparation och nerver

Inläggav plåtmonster » 2013-03-31 11:53:41

75% av ordinarie intag är tipset för denna "fasta" som endast skall utföras högst varannan dag. Enligt SVT:s program.

Kockar lagar maten för att den skall vara god och det är väldigt mycket traditioner involverat. Matlagningsprogrammen är skapade för att sälja till tja.. inte vet jag, men den främsta målsättningen är nog inte att göra folk mår bättre på riktigt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Minskat energi- och proteinintag = cellreparation och nerver

Inläggav Miche » 2013-03-31 12:04:49

Må bra handlar inte enbart om att äta nyttigt, det handlar minst lika mycket om att äta gott för inte mår du bra av att äta mat som smakar fan (även om den nyttig).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Minskat energi- och proteinintag = cellreparation och nerver

Inläggav mikael » 2013-03-31 12:18:40

Spännande program
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Minskat energi- och proteinintag = cellreparation och nerver

Inläggav plåtmonster » 2013-03-31 12:37:45

@Miche, Det behöver inte stå i motsatsförhållande.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Minskat energi- och proteinintag = cellreparation och nerver

Inläggav Miche » 2013-03-31 12:43:10

plåtmonster skrev:@Miche, Det behöver inte stå i motsatsförhållande.

Självklart inte, ska man lyckas med att äta nyttigt så är det extremt mycket lättare om det dessutom är gott.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Minskat energi- och proteinintag = cellreparation och nerver

Inläggav Gafsan » 2013-04-01 9:20:39

plåtmonster skrev:75% av ordinarie intag är tipset för denna "fasta" som endast skall utföras högst varannan dag. Enligt SVT:s program.


Efter vad jag såg så skulle man äta 25% av normalt intag. Fast det kanske var så du menade (att man skulle avstå 75%).

Verkar synnerligen intressant iaf! Jag ska testa den varianten som Michael Mosley körde i programmet (fasta 2 dagar/vecka). Varannan dag däremot låter lite jobbigt.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Minskat energi- och proteinintag = cellreparation och nerver

Inläggav Gafsan » 2013-04-01 10:07:39

Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Minskat energi- och proteinintag = cellreparation och nerver

Inläggav Pentti Varg » 2013-04-01 10:37:42

Gafsan skrev:
Efter vad jag såg så skulle man äta 25% av normalt intag.


Jo, så var det att man skulle som kvinna äta ca 500 kcal/dag fastedagarna. Men jag tänkte på i min fråga ovan hur pass lite protein man generellt skulle äta för att dra nytta av dom hälsovinster dom hävdade att ett minskat proteinintag skulle ge. (oj, det blev en lång mening.)

Jag TROR att dom nuvarande rekommendationerna gällande proteinintag ligger så svävande som 0,5-1,5 gram/kg kroppsvikt och dag.

I min gröna ungdom för typ 100 år sen så förekom det dieter som rekommenderade att man åt lite varannandag och som vanligt varannan. Enligt det skulle man då "lura" kroppens ämnesomsättning. Har ingen aning om vad den dieten kallades, men det låter ju som nåt liknande som detta med varannandags fasta.

Jag är mkt intresserad av att prova den dieten som förespråkade fasta 2 dagar/v.
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

Minskat energi- och proteinintag = cellreparation och nerver

Inläggav Gafsan » 2013-04-01 10:47:09

Pentti Varg skrev:Jo, så var det att man skulle som kvinna äta ca 500 kcal/dag fastedagarna. Men jag tänkte på i min fråga ovan hur pass lite protein man generellt skulle äta för att dra nytta av dom hälsovinster dom hävdade att ett minskat proteinintag skulle ge. (oj, det blev en lång mening.)


Aha, jag förstod inte att Plåtmonsters inlägg var svar på din fråga. Då missförstod jag (det var inte första gången och säkert inte sista heller... :P)

Pentti Varg skrev:I min gröna ungdom för typ 100 år sen så förekom det dieter som rekommenderade att man åt lite varannandag och som vanligt varannan. Enligt det skulle man då "lura" kroppens ämnesomsättning. Har ingen aning om vad den dieten kallades, men det låter ju som nåt liknande som detta med varannandags fasta.

Ja, det här är nog inget nytt egentligen. Mina föräldrar brukade fasta i sin gröna ungdom... Det som är nytt är nog att man har forskning som beskriver hur och varför fastan är bra.

Pentti Varg skrev:Jag är mkt intresserad av att prova den dieten som förespråkade fasta 2 dagar/v.


Samma här! Jag läste i SvD om en variant som innebär att man avstår från allt utom vätska (kalorifri sådan) under minst 16 timmar under två eller tre dagar i veckan. Det tycker jag låter klart görbart. Håller på och testar just nu, får väl se om jag bryter ihop innan middagsdags :mrgreen:
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Minskat energi- och proteinintag = cellreparation och nerver

Inläggav Pentti Varg » 2013-04-01 11:09:57

Gafsan skrev:
Samma här! Jag läste i SvD om en variant som innebär att man avstår från allt utom vätska (kalorifri sådan) under minst 16 timmar under två eller tre dagar i veckan. Det tycker jag låter klart görbart. Håller på och testar just nu, får väl se om jag bryter ihop innan middagsdags :mrgreen:


Ja, jag läste din länk ovan och det låter ju sig göras om man tex äter en mkt lätt måltid på em/kvällen med typ max 250 kcal (kanske bara 2 frukter typ) och sen äter 2 frukter till frukost dan därpå. Och sen lunch som vanligt mitt på dan. Då har man från lunch - lunch fått i sig ca 500 kcal. Jag tror jag ska börja så och sen se om jag kan gå över till att bara dricka till frukosten. Man får nog prova sig fram. :?

Jag vet inte om det var på programmet dom sa det eller om jag läst det nånstans; att vi från vår tid som stenåldersmänniskor egentligen inte är anpassade biologiskt att glufsa i oss mat varje dag...
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

Minskat energi- och proteinintag = cellreparation och nerver

Inläggav Gafsan » 2013-04-03 17:34:15

Här är ytterligare en artikel om "periodisk fasta".

http://www.styrkelabbet.se/periodisk-fasta/
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Minskat energi- och proteinintag = cellreparation och nerver

Inläggav yakamoko » 2013-04-03 17:58:27

Såndär 16timmars fasta har jag kört till och från under nåt år eller så. I kombination med hyfsat strikt paleolitisk kost. Det funkar väl rätt bra tycker jag. Förutom att jag när jag haft för många såna dagar i sträck märker att jag "faller dit" lättare och på något sätt överäter under en dag eller två istället (och då oftast lååångt ifrån min vanliga "nyttiga" kosthållning).


Jag undrar dock om det är så att man kan nolla proteinet (animaliska produkter) och äta frukt&grönt och få samma effekt? Jag tror inte så mycket på det där med kalorier egentligen. Proteinkalorier kan helt enkelt inte ha samma effekt i kroppen som exempelvis rentsockerkalorier om man säger så.

Så, vad tror ni, är det i själva verket proteinet som är "boven i dramat"?
yakamoko
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2012-12-27

Minskat energi- och proteinintag = cellreparation och nerver

Inläggav Parvlon » 2013-04-03 18:11:51

Är nog kolhydrater om du menar att suget är ditt drama. Renast energi.

Själv är jag vegetarian och kan också "falla dit" ibland genom att trycka i mig en brödlimpa på en kväll nån gång i månaden. Plus det jag brukar äta. Rätt sjukt hur mycket man får plats i en mage. Äter större måltider än tjockisarna. :-)Happy Men jag går inte runt hungrig och gnyr. Kommer inte ihåg senast jag var tvungen att "laga till något snabbt" förutom brödet.. Löser det rätt bra genom att köpa så dyrt "onyttigt" som möjligt så blir det mer sällan. När jag får bättre kök så blir det att baka bröd igen. Började med att baka själv men nu går det inte tyvärr.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Minskat energi- och proteinintag = cellreparation och nerver

Inläggav yakamoko » 2013-04-03 18:19:59

Ah, nej, jag menade inte mitt personliga drama (med överätning efter periodisk fasta under längre tid), jag menade om det helt enkelt räcker att dra ner på proteinet (att nolla det) under perioder och få samma effekt som fastan ger. I programmet talade de ju om att proteinet var gasa-och-kör eller hur de uttryckte det och när man inte åt så mycket protein så började kroppen att laga sig själv och andra nyttigheter istället.
Så.. kanske räcker det att dra ner rejält på proteinet under perioder då och satsa mer på grönsaker helt enkelt?

(I mitt personliga drama så äter jag rätt bra med kolhydrater normalt, ingen stenhård lchf här inte, haha)
yakamoko
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2012-12-27

Minskat energi- och proteinintag = cellreparation och nerver

Inläggav yakamoko » 2013-04-03 18:23:27

Och ytterligare så påverkas män och kvinnor olika på fasta. Det tog de inte upp alls i programmet heller..
yakamoko
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2012-12-27

Minskat energi- och proteinintag = cellreparation och nerver

Inläggav Pentti Varg » 2013-04-03 18:25:00

yakamoko skrev:
Så, vad tror ni, är det i själva verket proteinet som är "boven i dramat"?


Njae, jag tror inte det. Dvs hälsofördelarna med att korttidsfasta verkar bero på att man inte äter NÅGRA kalorier. Sen tog ju Vetenskapensvärld i lördags upp även att protein "gasar på" kroppen, precis som du sa här ovan, och det av den anledningen var bra att äta mindre protein för att bla bromsa åldrande. Så är det bara den effekten man vill åt så borde det ju funka att äta mer grönt istället.

Jag har också experimenterat med sk stenålderskost. Men upplever att det är svårt att hålla. Jag åter inte så nu. Jag har också provat med att utesluta gluten o mjölkprodukter under lång tid. När jag var yngre var jag vegetarian i många år men började sedan äta kött igen, mår bättre på det. Det är intressant det där med kost, det påverkar nog mer än vi tror. Synd bara att det ska bli så dyrt om man vill vara nyttig...

EDIT: Jag tror inte man ska nolla proteinet - man bör nog hålla sig på en miniminivå - vi behöver ju protein. Men man behöver ju inte äta animaliskt protein.
Senast redigerad av Pentti Varg 2013-04-03 18:34:31, redigerad totalt 1 gång.
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

Minskat energi- och proteinintag = cellreparation och nerver

Inläggav Parvlon » 2013-04-03 18:26:05

yakamoko skrev: Så.. kanske räcker det att dra ner rejält på proteinet under perioder då och satsa mer på grönsaker helt enkelt?
För att få i dig kalorierna som krävs för att du inte ska känna dig eländig så krävs det en hel del grönsaker. Proteinerna kommer på köpet med en massa annat som är nyttigt. Får du ditt protein överhängande genom köttätande så kan du vara säker på att djuren fått sämre grönt att äta än vad som finns i affären. Stressade jävlar också.

Jag såg inte programmet på dumburken så kan inte kommentera det.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Minskat energi- och proteinintag = cellreparation och nerver

Inläggav Unib12 » 2013-04-03 18:54:15

Jag önskade bara att de någon gång kom fram till att frossa då och var bra istället för att fasta.
Unib12
 
Inlägg: 191
Anslöt: 2012-03-29
Ort: Solna

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in