Minska ner bilder

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Minska ner bilder

Inläggav Lilla Gumman » 2015-03-09 13:41:39

När jag tar bilder med smartphonen blir de så himla stora. De går inte att posta på forum utan att jag för över dem till datorn och minskar ner dem. På min Wordpress-blogg kan jag posta dem i originalstorlek, men de blir ju jättestora.

Jag har installerat Gimp på datorn. Finns det någon här som har tips på hur mycket bilderna ska förminskas? Jag får ingen känsla för hur stor bilden blir efter förminskingen. Man kan ju använda många olika alternativ som pixlar, milimeter och så vidare vilket inte gör det hela lättare. Jag kan ju inte posta inlägg på min blogg bara för att testa hur stor en bild blev, och sen radera inlägget.

I Gimp lyckas jag inte beskära bilderna. Är det verkligen så att Gimp inte klarar detta? I så fall måste jag ju gå via Paint och ta bort det som jag inte vill ha på bilderna. Om jag använder Paint, blir inte bilden i sämre kvalite efteråt?

Vore tacksam för alla tips jag kan få. Har inte använt Gimp sen det fanns att installera från diskett ... men nog borde man kunna beskära bilden om jag inte minns helt fel?

Edit: Jag har nu gått in i kameraappen på smartphonen och valt den minsta bildstorleken. Hädanefter blir inte bilderna så enorma när jag tar dem. Men ovanstående frågor kvarstår ändå.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Minska ner bilder

Inläggav Lispington » 2015-03-09 14:28:40

Hej,

Gimp är inte alltid så pedagogiskt, men du kan göra allt det där i programmet.

Hitta rätt bildstorlek
Lek dig fram.
1. I bildens menyrad, klicka på Arkiv > Ny…
2. Skapa en kvadratisk bild på 100×100 px fylld med bakgrundsfärg (vit) för att få ett hum om hur stort det är.

Bildformat följer numera ofta skärmformat, så skapa också två nya bilder med storlekarna

3. 400×300 px (format 4:3, "gammelteve")
4. 1600×900 px (fomat 16:9 "bredbildsteve")

5. Spara en bild, som du tycker är lagom stor, från nätet.
6. Öppna den sparade bilden i Gimp och välj menyn Bild > Bildegenskaper.
7. Skriv ner bildens höjd och bredd (bildstorleken) och skapa en sista lekbild med den storleken.

8. Börja jämföra och leka runt så mycket du bara kan med lekbilderna (som ju kan lekas sönder utan att det gör något :)).

Minska/öka bildstorlek
1. I bildens menyrad, klicka på Bild > Skala bild…
2. Se till så att den lilla kedjelänken bredvid höjd- och breddfälten visar att den är hel/sitter ihop. Det gör att du bara behöver ändra höjd eller bredd, den andra ledden anpassar sig automatiskt.
3. Ta dina fyra nya lekbilder och testa att ändra storlek på dem, så att du får en känsla för vad som passar din dator eller din blogg.
a. Ändra storlek i pixlar.
b. Ändra storlek i procent.

Om du anger en storlek i pixlar, så är det en s.k. absolut storlek, d.v.s. bilden kommer att vara precis så stor (i px) som du har skrivit in.

Om du anger förändringen i procent, så anger du istället en relativ storlek. Bildstorleken förändras i relation till den befintliga storleken (längd- och höjdstorleken) enligt den procentandel du skriver in. 100% innebär den befintliga storleken, procenttal under 100 innebär en minskning av storleken, procenttal över 100 innebär en ökning.
Några hållpunkter:

100% – ingenting ändras

200% – dubbel storlek
400% – fyrdubbel storlek
1000% – tiodubbel storlek

50% – halv storlek
25% – kvarts storlek
10% – tiondels storlek

Beskära bild
Det enklaste sättet att beskära en bild i Gimp är att använda markeringsfunktionen.
1. Fokusera bildens fönster genom att klicka på fönsterramen och välj det rektangulära markeringsverktyget i verktygslådan (längst upp till vänster i verktygslådan eller Verktyg-menyn > Markeringsverktyg > Rekt. markering eller kortkommando R).
2. Markera det område av bilden, som du vill ha.
3. Gå till menyn Bild > Beskär till markering.

Alternativet "Autobeskär bild" tar bort allt tomrum i en rektangel runt bilden, men är ganska klumpigt och oprecist.
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Minska ner bilder

Inläggav Lilla Gumman » 2015-03-09 22:23:54

Tack för hjälp, här ska lekas sen.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Minska ner bilder

Inläggav Lispington » 2015-03-09 23:05:29

Lilla Gumman skrev:Tack för hjälp, här ska lekas sen.

Varsågod. Jag är gravt okunnig om sådana här saker, så jag brukar leka runt för att försöka förstå saker i Gimp. Men om det blir för komplicerat, så finns t.ex. följande program.

Enkla men bra
Paint.Net
Pixlr

Lite svårare, men fortfarande bra
IrfanView
XnView
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Minska ner bilder

Inläggav Lilla Gumman » 2015-03-11 13:57:52

Lispington skrev:
Lilla Gumman skrev:Tack för hjälp, här ska lekas sen.

Varsågod. Jag är gravt okunnig om sådana här saker, så jag brukar leka runt för att försöka förstå saker i Gimp. Men om det blir för komplicerat, så finns t.ex. följande program.

Enkla men bra
Paint.Net
Pixlr

Lite svårare, men fortfarande bra
IrfanView
XnView


IrfanWiev känner jag till. Även det var på en diskett, som geocache hade. Eller jag, nä, jag tror det var geocaches diskett.

Nä, Gimp är inte för svårt. Jag har bara inte använt det så mycket. Förr var det andra program. Adobe hade nån variant, man scannade in bilden och ändrade den i nåt halvenkelt program. Det var en bunt program som såldes ihop, folkhögskolan jag gick på och läste data och multimeda hade det. Adobe, det var den där luftballongen med en massa färgglada färger i själva ballongen.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Minska ner bilder

Inläggav Lispington » 2015-03-11 16:21:06

Lilla Gumman skrev:IrfanWiev känner jag till. Även det var på en diskett, som geocache hade. Eller jag, nä, jag tror det var geocaches diskett.

Jag lovar att inte skvallra för honom, att du har slarvat bort den ;)

Lilla Gumman skrev:Adobe hade nån variant, man scannade in bilden och ändrade den i nåt halvenkelt program. Det var en bunt program som såldes ihop, folkhögskolan jag gick på och läste data och multimeda hade det. Adobe, det var den där luftballongen med en massa färgglada färger i själva ballongen.

Ja, det var ett bra program. Men jag har inte sett det på åratal. Många webbaserade bildredigeringsprogram fungerar på ett liknande sätt som det Adobe-programmet, men istället för att skanna in bilden laddar man upp den.

Jag använder Gimp till större projekt, men XnView till att storleksändra många bilder samtidigt (för tillfället, jag är inte jättenöjd med användarvänligheten). Det finns ett antal program som bara storleksändrar bilder, men de är för det mesta ganska gamla vid det här laget.
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Minska ner bilder

Inläggav alixha » 2015-03-11 18:11:23

1. Du kan gå in på Googles bildsökning för att få en uppfattning om hur stora bilderna blir om du är osäker.
Google - Bilder - Sökverktyg - Storlek - Välj olika och kolla runt.

2. Det går alldeles utmärkt att ändra storlek på bilden i både Gimp och Paint utan att beskära.
Paint - Ändra storlek - Bildpunkter - Lek med bredd/höjd
Gimp - Bild - Skala bild - Lek med bredd/höjd

3. Wordpress - Vänsterspalt - Inställningar - Media - Bildstorlekar

4. Dom flesta bilderna på Wordpress-sidor ligger mellan 450px breda och upp till 600px breda, det beror lite på hur stor din huvudspalt är.
Allting mellan 450 och upp till 600 i bredd är alltså helt okej för Wordpress.

5. Bry dig inte om höjden på bilden så mycket.
I både Paint och Gimp kan man låta bredd/höjdförhållandet vara som det är, det vill säga om du ställer in bildens bredd så ändras höjden automatiskt för att bilden ska vara proportionerlig.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Minska ner bilder

Inläggav Lilla Gumman » 2015-03-13 22:53:47

alixha skrev:Det går alldeles utmärkt att ändra storlek på bilden i både Gimp och Paint utan att beskära.
Paint - Ändra storlek - Bildpunkter - Lek med bredd/höjd
Gimp - Bild - Skala bild - Lek med bredd/höjd


Givetvis. Men jag kanske vill beskära bilden för att få bort oönskade saker, eller ändra storlek på bilden, eller både och. Största problemet var att hitta beskärningsverktyget. Glömde att jag ju för all del kan markera det jag vill ha kvar, och klippa ut det, och spara som en ny bild.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till IT-forum



Logga in