Minecraftserver till min 14-åriga son.

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Minecraftserver till min 14-åriga son.

Inläggav Xtal » 2015-01-27 17:34:29

Jag har en en server över. Tänkte den skulle få bli minecraftserver åt min 14-åring.

Jag är rätt usel på spelservrar, jag kan driva dom, men administration av spelare vill jag överlåta till andra.

Men jag har ju inte en aning om vad Minecraft kräver..... Varken i hur mycket minne, bandbredd eller någonting, så om någon kan bara hjälpa mig att fylla i gapen på ett ungefär vad jag kan förvänta mig. Eller inte förvänta mig.

Servern är en KVM med en 64-bitars Linux. Maskinen fysiskt har 2 st Xeon E3-1230v2 med hyperthreading, dvs 4 kärnor per CPU (8 kärnor Totalt, räknar man in hyperthreading är det 16 kärnor). KVMen i fråga har 6 kärnor (12 om man räknar hyperthreading).

En "tom" server utan Oracle's jvm (Eller för den skull OpenSource JVM som fungerar lika bra) eller minecraft startat använder ca 200MB RAM.

En "tom" server med en 10 000 x 10 000 map (Jag har ju inte en aning, så tyckte den här såg bra ut; http://www.minecraftworldmap.com/worlds ... 529/-7/0/0 ) med 150 spelare max så tar den ca 500MB RAM till (500+200MB). ***Men utan anslutna spelare***. Den är inte skarp än.

Vad tar spelarna i RAM per styck? 20 spelare har jag förstått är lite. Sonen är inte alltid på det klara med spelarantal. Han sa att 100 är många.

Vad tar varje spelare i bandbredd? Bandbredd är inget stort problem, servern sitter på Core-Backbones nät.

Har aldrig varit intresserad av Minecraft men sonen älskar det spelet. Hjälp....

/X - Pinsamt okunnig :-D
Xtal
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2009-07-01
Ort: Ja.

Minecraftserver till min 14-åriga son.

Inläggav Sadistic » 2015-01-27 18:43:11

Jag är ju rätt kass på tekniken men mjukvara är jag bättre på...
och på senaste tiden har jag haft väldigt svårt med att få minecraft servrar att fungera som dom ska, dom hade en uppdatering för ett tag sedan som smått förstörde spelet med lagg etc.

Spelet tenderar också att läka en hel del minne, och där ett tag ( innan vi avbröt det ) funkade inte ens realms som det skulle och det var super laggigt.

Så om det inte funkar så bra kan det vara en ide för dig att skaffa en äldre server och äldre spelversion för att få det att funka bättre
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Minecraftserver till min 14-åriga son.

Inläggav Xtal » 2015-01-27 18:58:56

Sadistic skrev:Jag är ju rätt kass på tekniken men mjukvara är jag bättre på...
och på senaste tiden har jag haft väldigt svårt med att få minecraft servrar att fungera som dom ska, dom hade en uppdatering för ett tag sedan som smått förstörde spelet med lagg etc.

Spelet tenderar också att läka en hel del minne, och där ett tag ( innan vi avbröt det ) funkade inte ens realms som det skulle och det var super laggigt.

Så om det inte funkar så bra kan det vara en ide för dig att skaffa en äldre server och äldre spelversion för att få det att funka bättre


Jag har inte problem med varken minne eller bandbredd. Jag vet bara inte hur jag ska dimensionera. Jag började läsa på lite igår. Dessförinnan dissikerade jag den officiella Minecraftserverns struktur för att kolla att den inte hade dumheter för sig. (Det har den. Många.). (Tekniskt, jag har inte skrivit på en NDA).

Sen föreslog sonen att jag skulle köra Craftbukkit, men den bröt ju mot en massa DMCA, så den vill jag inte köra.

Jag behöver mest få reda på som total newbie, vad kan jag / inte köra. Känns ungefär som när Microsoft köpte Hotmail här... några Linuxburkar i ett hörn som det tog Microsoft flera år att komma ikapp att kunna skala i samma grad.

/X
Xtal
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2009-07-01
Ort: Ja.

Minecraftserver till min 14-åriga son.

Inläggav Xtal » 2015-01-27 19:37:15

Jag får börja med att starta ett VPN så jag kan "ungefär" mäta på en användare. Tydligen ska demoklienten kunna köra på ett LAN och ansluta mot en server.. säger folk.
Xtal
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2009-07-01
Ort: Ja.

Minecraftserver till min 14-åriga son.

Inläggav Xtal » 2015-01-29 13:59:50

I got a meaningful reply from a person. Now I onlu have to translate it to something people understand.

What do a average player take in bandwidh and CPU.

I have no clue whatsoever.
Xtal
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2009-07-01
Ort: Ja.

Minecraftserver till min 14-åriga son.

Inläggav RainBowChild » 2015-01-29 14:33:24

Jag tror inte nån kan säga vad du kan förvänta dig, såvida dom inte har exakt samma hårdvara. Du får helt enkelt testa och se vad det klarar. Om minne och bandbredd inte är nåt problem så har du inget att förlora iaf. Förutom möjligen lite tid.
RainBowChild
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1072
Anslöt: 2013-07-12

Minecraftserver till min 14-åriga son.

Inläggav Xtal » 2015-01-30 21:39:40

Kort sammanfattning efter mätning. Det här är ungefärsiffor.

ca 1 kb/användare. 200 användre ger ca 2 GB RAM. Så inget går att räkna på.

Så fort jag får något ANVÄNDBART att räkna på så delar jag med mig av det. Tills dess så känner jag mig hopplöst okunnig. Så Jag får helt enkelt köra trial and error.
Xtal
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2009-07-01
Ort: Ja.

Minecraftserver till min 14-åriga son.

Inläggav Xtal » 2015-01-31 14:43:22

Ju mer jag sätter mig in i minecraft desto omöjöigare blir det att beräkna. Jag får helt enkelt höfta. Något som får mig mycket obekväm.
/X
Xtal
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2009-07-01
Ort: Ja.

Minecraftserver till min 14-åriga son.

Inläggav Braincandy » 2015-02-01 23:02:14

Kan inte själva tekniken men vet att inte allt är laddat på samma gång i en värld. minecraft är uppdelat i så kallade "chunks" som laddas eller tvärtom beroende på hur långt bort du befinner dig. Skulle flera spelare befinna sig långt bort från varandra på samma värld kräver det mera resurser.

Minecraft är skrivet i Java.

Detta kanske förvirrar mer, men det är lite mer ingående om hur chunks fungerar:

http://minecraft.gamepedia.com/Chunk_format
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Återgå till IT-forum



Logga in