Min son med AS hotar mig och vägrar att flytta

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Min son har Asperger

Inläggav slackern » 2016-12-01 13:46:59

Toblerone skrev:Det låter rimligt att man har ett annat namn som nick och råkar skriva sitt eget. Inläggen för övrigt har inte alls karaktär av trollinlägg. Han har det nog tillräckligt svårt, så jag tycker inte att man ska ifrågasätta hans avsikter här. Vi får inte bli för nojiga bara för att det finns folk som svartmålar oss.


Det är det här inlägget som antyder om troll. Så det är 1 person som har vräkt ur sig det.

post1429231.html#p1429231
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Min son har Asperger

Inläggav Anders75 » 2016-12-01 13:49:40

Hej Titus!

Som en bekant sade till mig som även känner min son, så utnyttjar min son människor för egen vinnings skull, inte av ren ondska, utan av resultatmässiga skäl för hans egen del. Fokus är på resultat och framgång.
Här får man inte låta sig själv luras, vilket jag har gjort. Av överdriven godhet, viljan att göra sitt bästa, men tyvärr glömt bort mig själv helt och hållet.
Min sons mor sade till mig, att han utnyttjar dig.
Jag har väl haft dåligt samvete också, dels för den lågkonjunktur som drabbade familjen under tidigt 1990-tal, och även honom med flytt under skolgången, aldrig haft råd med gemensamma resor annat än till släktens sommarställe.

Det här med polisen, det är ju det som så laddat. Att polisanmäla sina barn är ju inget naturlig tanke för oss flesta, det är för mig ett stort nederlag i en relation. Men vår relation är ju inte ömsesidigt välment, så det finns ju inget val. Trist, mycket trist när man i en familj inte kan visa ömsesidig respekt till varandra. Folk bråkar och kivas under sin levnad, många gånger till ingen nytta?

Efter mitt beslut igår att varsla om vad som kommer hända vid nästa gång han uppträder med att kränka mig och mina ägodelar, så blev stämningen mycket tryckt. Det känns mer som att ha sin värsta fiende hemma, vad gör han inne i huset när jag åker hemifrån?
Jag är själv övertygad om att det bästa är att han flyttar omgående och så får vi ev ta ett omtag framöver. Men det är det som han vägrar, han vill bygga färdigt sin modul, som senare skall fraktas till hans egen tomt 6 mil från där vi bor nu. Dessutom vill han "sko sig" som han alltid har skojat om, dvs han vill inte betala en krona i sitt eget uppehälle, hans mål är att bli dollarmiljonär, och då får man inte "ta några fångar".

Hälsningar
Anders
Anders75
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2016-11-29

Min son har Asperger

Inläggav Toblerone » 2016-12-01 13:55:16

Titus skrev:
Anders75 skrev:Hej!

Vad beträffar min egen son, så har han en högfungerande autism, men hans otrevliga härskarattityd och i övrigt bristfälliga empatilösa uppträdande behöver inte återfinnas i hans Aspergerdiagnos.
De sidor som härrör till hans diagnos har jag kunnat leva med i alla dessa år, den sociala biten är ju mer hans problem i avsaknad av vänner. Hans specialintressen stör mig inte alls, kan i o f s vara lite jobbigt när han skall byta motor på natten och vill att jag lyser med ficklampan i mörkret för att han måste bli klar, medans han sover bort hela förmiddagen nästa dag, för att på nytt stå med golvlampan ute halva natten.

Hälsningar
Anders


Om din son inte vill flytta frivilligt (eller ens diskutera detta med dig eller någon annan) så får du avhysa honom. Polisen hjälper dig med detta. Du har även rätt att använda våld för att avvisa en person som inte lämnar din bostad efter tillsägelse.


Han är ju orolig för hämndaktioner, förstår du? Det kan därför vara bättre att försöka lösa det där så lugnt som möjligt.

Och Anders: Varför gör du såna saker som att hjälpa honom med bilar trots att han är otacksam? Jag har haft situationen med min yngsta dotter (ADHD även hon). Hon skulle ha hjälp med sina läxor, men när jag väl hjälpte henne så skällde hon på mig, frågar om jag är dum i huvudet och liknande. Jag började väl med att hota att inte hjälpa henne mera, men till slut var jag tvungen att verkligen avbryta hjälpen, annars hade det inte blivit nån ändring på det. Så, jag avbröt hjälpen varje gång hon började skrika och skälla. Och det blev bättre, även om jag tyckte då att det inte verkade hjälpa. Det tog nämligen flera år tills man verkligen såg en förändring. Och då var väl också puberteten över. Problemet var också att hon gick till nån annan i familjen, efter att hon skrikit på en. Men alla var väl ganska konsekventa till slut, för att alla var så less på det.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Min son har Asperger

Inläggav Toblerone » 2016-12-01 13:58:59

slackern skrev:
Toblerone skrev:Det låter rimligt att man har ett annat namn som nick och råkar skriva sitt eget. Inläggen för övrigt har inte alls karaktär av trollinlägg. Han har det nog tillräckligt svårt, så jag tycker inte att man ska ifrågasätta hans avsikter här. Vi får inte bli för nojiga bara för att det finns folk som svartmålar oss.


Det är det här inlägget som antyder om troll. Så det är 1 person som har vräkt ur sig det.

post1429231.html#p1429231


Nej, det var ju fler som sa det sedan. Men det är nog inte så i det här fallet. Det låter som en person som är i den situationen, inte nån som bara hittar på.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Min son har Asperger

Inläggav Titus » 2016-12-01 14:22:39

Anders75 skrev:Hej Titus!

Som en bekant sade till mig som även känner min son, så utnyttjar min son människor för egen vinnings skull, inte av ren ondska, utan av resultatmässiga skäl för hans egen del. Fokus är på resultat och framgång.
Här får man inte låta sig själv luras, vilket jag har gjort. Av överdriven godhet, viljan att göra sitt bästa, men tyvärr glömt bort mig själv helt och hållet.
Min sons mor sade till mig, att han utnyttjar dig.
Jag har väl haft dåligt samvete också, dels för den lågkonjunktur som drabbade familjen under tidigt 1990-tal, och även honom med flytt under skolgången, aldrig haft råd med gemensamma resor annat än till släktens sommarställe.

Det här med polisen, det är ju det som så laddat. Att polisanmäla sina barn är ju inget naturlig tanke för oss flesta, det är för mig ett stort nederlag i en relation. Men vår relation är ju inte ömsesidigt välment, så det finns ju inget val. Trist, mycket trist när man i en familj inte kan visa ömsesidig respekt till varandra. Folk bråkar och kivas under sin levnad, många gånger till ingen nytta?

Efter mitt beslut igår att varsla om vad som kommer hända vid nästa gång han uppträder med att kränka mig och mina ägodelar, så blev stämningen mycket tryckt. Det känns mer som att ha sin värsta fiende hemma, vad gör han inne i huset när jag åker hemifrån?
Jag är själv övertygad om att det bästa är att han flyttar omgående och så får vi ev ta ett omtag framöver. Men det är det som han vägrar, han vill bygga färdigt sin modul, som senare skall fraktas till hans egen tomt 6 mil från där vi bor nu. Dessutom vill han "sko sig" som han alltid har skojat om, dvs han vill inte betala en krona i sitt eget uppehälle, hans mål är att bli dollarmiljonär, och då får man inte "ta några fångar".

Hälsningar
Anders


Toblerone skrev:
Han är ju orolig för hämndaktioner, förstår du? Det kan därför vara bättre att försöka lösa det där så lugnt som möjligt.


Ännu större anledning att koppla in polisen innan det går ännu längre. Man bör inte låta sig utsättas för brott av rädsla för hämnd.

Jag förstår motviljan till att använda tvångsåtgärder mot sitt eget barn. Men att inte våga göra det av rädsla för hämnd trots att flera brott har begåtts och TS inte vill ha sin son boende hos sig, det är helt fel.

Dessutom pratar vi om en vuxen person som redan har en egen bostad här.

slackern skrev:
Titus skrev:Om din son inte vill flytta frivilligt (eller ens diskutera detta med dig eller någon annan) så får du avhysa honom. Polisen hjälper dig med detta. Du har även rätt att använda våld för att avvisa en person som inte lämnar din bostad efter tillsägelse.


En fråga hur är det med uppsägningstid och besittningsrätt? Jag förstår att polisen och kronofogden måste bli inkopplade, men att använda våld från TS sida låter rätt vanskligt ur juridisk mening?


Besittningsskydd förutsätter att det finns ett kontrakt mellan TS och hans son som innefattar detta. Det låter inte ens som att det finns ett kontrakt, och även om det gör det inkluderar man normalt inte besittningsskydd för inneboende. Har faktiskt aldrig hört talas om det. Besittningsskydd är något som finns i s.k. förstahandskontrakt.

I och med det så har TS rätt att - säga upp ett kontrakt om ett sådant nu finns - och avhysa sin son med våld/och eller med hjälp av polis om det behövs.

Toblerone skrev:Vi får inte bli för nojiga bara för att det finns folk som svartmålar oss.


Jo faktum är att man knappt kan vara nog vaksam för det, så normaliserat som det är. Ta bara trådens rubrik som exempel. Säkert inte avsiktligt - men det ser mycket illa ut med tanke på det tråden handlar om.
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Min son har Asperger

Inläggav Toblerone » 2016-12-01 15:08:28

Titus skrev:Ännu större anledning att koppla in polisen innan det går ännu längre. Man bör inte låta sig utsättas för brott av rädsla för hämnd.

Jag förstår motviljan till att använda tvångsåtgärder mot sitt eget barn. Men att inte våga göra det av rädsla för hämnd trots att flera brott har begåtts och TS inte vill ha sin son boende hos sig, det är helt fel.

Dessutom pratar vi om en vuxen person som redan har en egen bostad här.


Har du nån gång råkat ut för en psykopats hämnd? Det har jag, och det är just därför jag råder att vara försiktig och inte gå fram för aggressivt. Det triggar/utmanar en psykopat så himla mycket. Jag säger inte att man inte ska stoppa sonen, men det måste gå lugnt till. Och konsekvent.

Toblerone skrev:Vi får inte bli för nojiga bara för att det finns folk som svartmålar oss.

Jo faktum är att man knappt kan vara nog vaksam för det, så normaliserat som det är. Ta bara trådens rubrik som exempel. Säkert inte avsiktligt - men det ser mycket illa ut med tanke på det tråden handlar om.


Visst, men det blir ju bara ännu värre om vi dessutom misstror varandra här. Då har vi inte bara den "normala världen" mot oss, utan vi ser fiender här också? Inte bra.

Moderator: Rättade trasiga citat.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Min son har Asperger

Inläggav Titus » 2016-12-01 15:30:12

Toblerone skrev:Visst, men det blir ju bara ännu värre om vi dessutom misstror varandra här. Då har vi inte bara den "normala världen" mot oss, utan vi ser fiender här också? Inte bra.


Sant. Men vi måste ju kunna ha diskursen internt också. Om vi ska uppnå någon större enighet i frågan det vill säga.
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Min son har Asperger

Inläggav Kostymhippie » 2016-12-01 15:32:04

Anledningen till att jag, liksom Huggorm, direkt fick trollkänsla var dels olika signaturer och inläggens karaktär, dessa har förklarats på tillfredsställande sätt tycker jag. Användarnamnet var även det lite skumt, 75 på slutet indikerar för mig att man är född 1975, men varken TS eller hans son kan rimligtvis vara födda då. Det kanske finns en rimlig förklaring till detta också.

Om vi nu utgår ifrån att det TS skriver är sant så är mina kommentarer följande:
Du bör omedelbart se till att din son flyttar till sin egen fastighet samt se till att hans byggmodul fraktas till hans mark. Går han inte med på det får du lov att ringa snuten. Psyk eller soc kan inte göra något, din son har inte sökt hjälp frivilligt och har, såvitt vi vet, ingen missbruksproblematik. Alltså ligger detta utanför deras uppdrag. Det låter dessutom som din son, förutom Asperger, också har ADHD, ODD (trotssyndrom) och bipolär sjukdom - kanske inte allt i kombination men minst en eller två andra diagnoser finns med och komplicerar bilden. Han skulle behöva hitta strategier för att hantera sin ilska, stress och frustration samt hitta bra sätt att ägna sig åt sina specialintressen - finns ju massor av jobb inom bygg, fastighet och bilreparationer, allt ifrån bilmekaniker, bovärd (tidigare gårdskarl) för något bostadsbolag eller grovis på byggjobb till bilförsäljare, fastighetsägare, fastighetsmäklare eller byggnadsingenjör.

Sen undrar jag också vad det är för utbildning din son påbörjat men inte slutfört? För oss aspergare är dagens universitetsstudier med mycket grupparbeten och dylikt väldigt jobbigt då det är socialt och emotionellt utmattande för oss att sitta i grupp och prata i flera timmar utan att uppnå resultat. Utbildningen ska därför, enligt min åsikt, vara avgränsad till specialintressen och nödvändiga anpassningsåtgärder bör diskuteras med lärosätets ansvariga för studenter med funktionsnedsättning.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Min son har Asperger

Inläggav Titus » 2016-12-01 16:30:16

Toblerone skrev:Har du nån gång råkat ut för en psykopats hämnd? Det har jag, och det är just därför jag råder att vara försiktig och inte gå fram för aggressivt. Det triggar/utmanar en psykopat så himla mycket. Jag säger inte att man inte ska stoppa sonen, men det måste gå lugnt till. Och konsekvent.


Nej det har jag inte, vad jag vet. Men jag ser heller inget som tyder på att sonen skulle vara psykopat (antisocial personlighetsstörning). Om du nu anser att du har det stärker inte ditt etos i frågan. Det är din åsikt.

Hänvisar till tidigare inlägg. Man bör inte acceptera brott av rädsla för hämnd eller repressalier. Speciellt inte då det rör ens eget hem.

Det självklart att det kommer att bli besvärligt att använda tvångsmedel. Speciellt mot sitt eget barn. Men situationen är redan allvarlig och verkar förvärras över tid. Därför är det nog nödvändigt. Det är min åsikt. Och TS har lagen på sin sida.

Uppmanat moderator att ändra rubrik.
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Min son har Asperger

Inläggav Anders75 » 2016-12-01 16:46:54

Hej Kostymhippie!

Det jag vet är att han även är bipolär enl kliniken.
Han påbörjade en utbildning till högskoleingenjör, 3 år, men har nu lite drygt 1 termin kvar. Han tyckte att grupparbetena var jobbiga minns jag, men han löste det och fick ändå sina poäng på de kurserna.
Han tycker att han tjänar mer pengar på att fixa och dona själv än att lägga tid på kvarvarande studier, dock har han sagt att han skall påbörja de framöver, utan att det inverkar för stort på hans övriga byggande.
Att det finns något som heter trotssyndrom var något nytt för mig. Skall läsa på om detta.

Hälsningar
Anders
Anders75
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2016-11-29

Min son har Asperger

Inläggav Titus » 2016-12-01 16:58:53

Anders75 skrev:Hej Kostymhippie!

Det jag vet är att han även är bipolär enl kliniken.
Han påbörjade en utbildning till högskoleingenjör, 3 år, men har nu lite drygt 1 termin kvar. Han tyckte att grupparbetena var jobbiga minns jag, men han löste det och fick ändå sina poäng på de kurserna.
Han tycker att han tjänar mer pengar på att fixa och dona själv än att lägga tid på kvarvarande studier, dock har han sagt att han skall påbörja de framöver, utan att det inverkar för stort på hans övriga byggande.
Att det finns något som heter trotssyndrom var något nytt för mig. Skall läsa på om detta.

Hälsningar
Anders


Vill bara varna för att "fiska efter" eller "klistra på" fler diagnoser inte kommer att hjälpa din situation. Du behöver agera och så länge LPT eller LVM inte kan tillämpas och din son inte söker hjälp själv är psykiatrin fel instans.
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Min son har Asperger

Inläggav Kostymhippie » 2016-12-01 22:25:02

TS, då fattar jag läget lite bättre.

Som sagt, din son måste flytta och ta med alla sina byggprojekt.
Plugga kan han göra ändå fast han delvis jobbar med sina specialintressen och på så sätt slipper studielån, han skulle t.ex. kunna läsa in de kvarvarande kurserna på halvfart och fokusera på sitt modulbygge och ev. hyra ut något hus för resten och på så vis få in pengar.
Sen kan du säga åt honom att som ingenjör kommer han tjäna fasen så mycket bättre än som någon hobbybyggare/bilmek och hyra ut bostäder i andra hand.
Hoppas det ordnar sig.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Min son har Asperger

Inläggav Anders75 » 2016-12-04 15:49:52

Hej!

Tack för allt engagemang. Jag har försökt glömma allt som hänt under några dagar, men tankarna mal hela tiden om vad som gjorts och hur allt kunde sett helt annorlunda ut.
Min sons beteende har säkerligen sin grund i andra orsaker än diagnoserna Asperger och bipolärt syndrom. Hans trotsiga beteende hade kanske kunnat påverkas med rätt uppfostran från början, han är tycker jag mycket överkänslig när något går emot honom, och då vill han göra världen uppmärksam på att det är någon/något som jävlas med honom, och det är då han går sin bärsärkagång.

Tack skall ni alla ha!
Jag har tagit ett första steg, och nästa gång blir det konfrontation på riktigt (tyvärr).

Hälsningar
Anders (född 1957, vilket blev 75)
Anders75
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2016-11-29

Min son har Asperger

Inläggav slackern » 2016-12-04 16:31:17

Anders75 skrev:Hans trotsiga beteende hade kanske kunnat påverkas med rätt uppfostran från början, han är tycker jag mycket överkänslig när något går emot honom, och då vill han göra världen uppmärksam på att det är någon/något som jävlas med honom, och det är då han går sin bärsärkagång.


Jag tycker inte att du skall klandra dig själv för hans trotsiga beteende, det är 70-talets tankegång att problemen beror på uppfostran, i dagsläget har vi kommit längre. :)
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in