Min pojkvän har undvikit mig

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Min pojkvän har undvikit mig

Inläggav Zirre » 2018-09-18 8:05:40

Han kan behöva egentid. Kanske för att återhämta sig från alla intryck som han upplever. Något att respektera. Alla vill/orkar inte ses eller höras jämt och ständigt.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Min pojkvän har undvikit mig

Inläggav Fabela » 2018-09-18 19:35:01

nallen skrev:Djävligt märklig "vetenskaplig" artikel då.

Nja, vetenskaplig kan den ju vara, även fast den inte erbjuder några instruktioner för problemlösning.
Så är det ju med all forskning, eller hur: man redovisar hur långt man kommit just då.

Men det finns säkert mer att läsa om sånt, bara googla loss.

Annars kan väl du bidra med data, åtminstone för oss här på forumet: vad funkar för dig i såna situationer? Hur bryter du lättast den cirkeln, eller t.o.m. förebygger att du hamnar där?


Jag för min del hakade upp mig på en annan detalj:
Banankaka skrev:... han omger sig av projekt för att hålla sig lite undan från andra.

Är det bara jag som tycker att det här låter bakvänt?
Jag blir så uppslukad av mina projekt, att jag öht inte tänker på andra människor. Projekten är alltså varken en metod eller ursäkt för att "hålla mig lite undan". Det bara är den naturliga ordningen, varken mer eller mindre.

Inte viktigt, jag vet. Men kan inte hjälpa att det fastnade i mitt "finn-fem-fel-filter" :roll:
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Min pojkvän har undvikit mig

Inläggav nallen » 2018-09-18 20:23:36

Fabela skrev:Nja, vetenskaplig kan den ju vara, även fast den inte erbjuder några instruktioner för problemlösning.

Visst kan en artikel vara vetenskaplig utan att erbjuda lösning på problem. Men den här erbjuder ju inget mer än en sammanställning av insamlade data, inget resonemang och ingen teoribildning. Ungefär som frimärkssamlande eller nåt sånt.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Min pojkvän har undvikit mig

Inläggav Banankaka » 2018-09-18 22:42:38

Fabela skrev:Jag för min del hakade upp mig på en annan detalj:
Banankaka skrev:... han omger sig av projekt för att hålla sig lite undan från andra.

Är det bara jag som tycker att det här låter bakvänt?
Jag blir så uppslukad av mina projekt, att jag öht inte tänker på andra människor. Projekten är alltså varken en metod eller ursäkt för att "hålla mig lite undan". Det bara är den naturliga ordningen, varken mer eller mindre.

Inte viktigt, jag vet. Men kan inte hjälpa att det fastnade i mitt "finn-fem-fel-filter" :roll:


Nästan säker på att det är samma för honom. Tror han bara försökte förklara att han inte har något socialt liv. Att han hellre håller på med sina projekt. Men skrev det lite tokigt. Det är första gången han reflekterar över om han har autism. Det är väl inte så lätt.
Banankaka
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2018-08-28

Min pojkvän har undvikit mig

Inläggav kiddie » 2018-09-29 2:22:18

Har en kompis som har någon form av autism som blev satt i en väldigt liknade situation som du. Hennes särbo sedan många år hade helt plötsligt fått för sig att de kanske skulle göra slut. Särbon har inte autism. Kompisen frågade om det var slut. Fick till svar, vet inte, behöver mer tid. Efter jättelång tid tog kompisen kontakt igen, och ville veta om de var ihop, om det var paus eller slut. Särbon kunde sagt att det var paus. Men hon sa bara vet inte, behöver mer tid. Efter en lång tid skrev min kompis till henne att det inte var juste att hålla henne i ovisshet så länge, hon måste få veta nu. Men särbon, som jag sagt inte har autism, fortsatte att inte veta.

Så man behöver ingen autismdiagnos för att vara väldigt brydd om sina egna känslor, kall inför andras, ansvarslös och bara tänker på sina egna behov.

I mitt fall var det autisten som handlade vettigt, men sånt hör man ju sällan om eftersom det BARA är fel på autister i folks ögon.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Min pojkvän har undvikit mig

Inläggav antonius » 2018-09-29 9:24:50

Ja, det är ju fel på alla mänskor som inte är som mig, och är dom som mig så härmas dom ju bara... 8)
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Min pojkvän har undvikit mig

Inläggav geocache » 2018-10-01 23:23:14

kiddie skrev:Har en kompis som har någon form av autism som blev satt i en väldigt liknade situation som du. Hennes särbo sedan många år hade helt plötsligt fått för sig att de kanske skulle göra slut. Särbon har inte autism. Kompisen frågade om det var slut. Fick till svar, vet inte, behöver mer tid. Efter jättelång tid tog kompisen kontakt igen, och ville veta om de var ihop, om det var paus eller slut. Särbon kunde sagt att det var paus. Men hon sa bara vet inte, behöver mer tid. Efter en lång tid skrev min kompis till henne att det inte var juste att hålla henne i ovisshet så länge, hon måste få veta nu. Men särbon, som jag sagt inte har autism, fortsatte att inte veta.

Så man behöver ingen autismdiagnos för att vara väldigt brydd om sina egna känslor, kall inför andras, ansvarslös och bara tänker på sina egna behov.

I mitt fall var det autisten som handlade vettigt, men sånt hör man ju sällan om eftersom det BARA är fel på autister i folks ögon.


Bra slutsatser, kiddie!
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in