Min dotter har fått en AS-diagnos.

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Min dotter har fått en AS-diagnos.

Inläggav Oroligs mammas ex » 2008-05-29 18:20:42

Jag är en ensamstående far till en 13-åring tjej som nyligen fått AS-diagnos, jag undrar var jag bäst kan hämta information och stöd om AS.
Jag har kontaktat habilitering.nu och väntar på deras svar.

Som mitt användarnamn säger så är jag "orolig mammas" ex, dom få av hennes inlägg jag läst så verkar dom bara visa en liten del av helheten.

Min främsta uppgift just nu är att lära mig förstå min dotter bättre, så att hon aldrig mer spårar ur som hon gjorde senast, då hennes kompisars regler blev viktigare än mina regler.

Jag har nu en full kontakt med min dotter igen och hon kommer snart att flytta hem till mig, hennes mor klarar inte av att etablera en kontakt med sin dotter och skyller allt på mig.

Om ni har några råd eller visdoms ord så tar jag tacksamt emot.
Senast redigerad av Oroligs mammas ex 2011-05-04 14:14:32, redigerad totalt 1 gång.
Oroligs mammas ex
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2008-05-13
Ort: Öster om Stockholm

Inläggav Matulda » 2008-05-29 19:38:41

Om du vill ha seriösa svar så akta dig för att kasta skit på ditt ex! Ni har varsin bild av sanningen och i betraktarens ögon ligger i regel alltid sanningen mittemellan...

Jag förstår dock din oro...jag har varit med om samma sak med min son...ingen förstår att man faktiskt inte kan kontrollera barnet. De tycker att "det är ju bara att säga till" eller "tala om för dem vad som gäller". Riktigt så enkelt är det inte!

De här barnen "spårar ur" om de inte får rätt hjälp och stöd. Kan inte föräldrarna ge dem det eller behöver hjälp med det, anser jag att man ska kunna få det via BUP eller soc. Tyvärr är det enklare att skylla på föräldrarna än att faktiskt göra något. Oförståendet är stort.

Jag är inte till någon större hjälp, mer än att jag förstår både dig och ditt ex...ni har ingen lätt situation! Jag har turen att mitt barns pappa och jag står på samma våglängd så vi kan samarbeta. Inte för att det hjälper så mycket men vi kan åtminstone stötta varandra i en svår situation...
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 14:14:32, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Inläggav pH » 2008-05-29 20:19:19

Jag tyckte att det var mycket ärligt av dig att tala om vem du är och att en annan bild kan ha givits av dig än den du känns vid. Öppna kort, sådant uppskattar jag. Jag uppskattar också att du visar din vilja genom att söka information, bland annat här.

Jag har tyvärr heller inga bra råd att ge.Som de flesta här har jag själv AS. Men jag har inga barn. Jag uppskattar föräldrars kamp och förstår att jag själv inte alltid var lätt att vara förälder åt.

På attentions forum finns många fler föräldrar till barn med NPF än här, och de brukar stötta och råda varandra där. Därmed inte sagt att du är ovälkommen. Men fler ställen att söka råd kan ju inte skada tänker jag.

Jag önskar dig väl.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 14:14:32, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Ganesh » 2008-05-29 22:21:09

Välkommen.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 14:14:32, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav alfapetsmamma » 2008-05-29 22:43:46

Välkommen först.

Autismforum. se är en bra sida för info. Allt för föräldrars forum, tråd Autismspektrum under rubriken Barn och sen Funktionshinder är ett bra ställe för att ställa frågor, avhända sig lite och peppa varann. Där är det få män så du blir säkert varmt välkomnad! :)

Lägger in en länk som kanske inte funkar om några dagar, tog den sida jag hade uppe redan.

http://www.alltforforaldrar.se/snack2/f ... .php?f=111

Det finns maaaassor av böcker som är bra, men jag vet inte om det var det du frågade efter. Vill du ha lästips så delar jag gärna med mig. Du kan iofs redan nu få ett tips om en lättläst och informativ bok, Nördsyndromet av Inger Jalakas.

Hur ställer sig dottern till diagnosen undrar jag?

Själv har jag två flickor som utreds för ADHD och AS. Jag tror de kommer att landa på varsin dubbeldiagnos. Själv väntar jag på utredning och tror jag också får bekräftat att jag är ganska häftigt bokstavsberikad.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:14:35, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav sommar » 2008-07-09 17:04:12

Välkommen
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:14:35, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Oroligs mammas ex » 2008-07-09 17:22:24

Jag har haft problem att logga in, så efter några försök så gav jag upp.

Nu verkar det dock fungera, situationen har förändrats sen jag skrev mitt inlägg, då var AS diagnosen helt färsk och jag visste inte hur jag skulle hantera det men eftersom jag umgåtts med min dotter mer och mer(en vecka där å helgerna hursomhelst) så har jag hittat tillbaka min dotter igen, så oavsett diagnos så är det min dotter.

Jag och min dotter är ett radarpar, så vilka svårigheter vi än möter så försöker vi ställa upp för varandra.

M/
Oroligs mammas ex
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2008-05-13
Ort: Öster om Stockholm

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in