Min blick missförstås (Hemskt)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Min blick missförstås (Hemskt)

Inläggav Tikki » 2012-09-15 4:47:42

Förutom att jag kan se arg ut fast jag inte är det, finns där ett ännu större problem.
Tydligen kan jag titta hungrigt på tjejer som jag inte är intresserad av.
Tom på killar fast jag är hetero.
I enstaka fall har det blivit jätteproblem, nämligen om jag tittat på en ung flicka med hungriga ögon.
Fler som haft problem med detta eller är jag sexuellt störd?
:(
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Min blick missförstås (Hemskt)

Inläggav Iridia » 2012-09-15 4:57:22

Jag vet inte hur man tittar på någon med hungriga ögon, särskilt inte om man inte är intresserad.

Varför skulle du vara sexuellt störd? Menar du att du misstänker att du är mer intresserad än du tror och att det är därför dina ögon tittar hungrigt? Eller är det personer i din omgivning som misstolkar dina blickar?

På något sätt måste du väl i så fall ha tittat på dem, även om du inte ville ha sex med dem? Var de intressanta på något annat vis?

När jag var tonåring kunde jag bli passionerat fascinerad av detaljer i vissa personers utseende och då glodde jag säkert mer än jag borde, men det betydde ju inte att jag ville ha sex med dem. Lyckligtvis var det ingen som trodde det heller.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Min blick missförstås (Hemskt)

Inläggav Tikki » 2012-09-15 6:29:36

Det är min blick, ev hela mitt ansiktsuttryck, som missförstås.
Tex så upplevde en fd kompis att jag tittade på hennes 14-åriga dotter på ett olämpligt sätt.
Tyvärr ledde detta till att vi inte umgås längre.
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Min blick missförstås (Hemskt)

Inläggav Iridia » 2012-09-15 11:03:55

Men gjorde du det då? Hon kanske inte gillade att någon tittade på dottern över huvud taget?

Kolla dig själv i spegeln och låtsas att du tittar på några av de personer som du råkat i klistret över, och se om du själv ser vad du gör. Eller be någon du litar på att spela in dig med mobilen när du kollar på andra.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Min blick missförstås (Hemskt)

Inläggav Kimmelie » 2012-09-15 11:14:21

Det är ju rätt vanligt bland aspergare att ansiktsuttrycket inte stämmer överrens med hur man känner sig. Men jag känner inte till nåt sätt att öva sig på att ändra sitt ansiktsuttryck till att bättre stämma överrens med vad man känner...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Min blick missförstås (Hemskt)

Inläggav Peace » 2012-09-15 14:41:56

Jag har lite liknande problem, fast inte just att jag ser "hungrig" ut. Ibland ler jag tydligen på ett retsamt vis (utan att mena det så) och ler när jag öht inte borde göra det. När jag är neutral så tror folk ofta att jag är sur. När jag är försjunken i mina tankar så har jag ibland fått kommentarer om att jag ser ledsen ut.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Min blick missförstås (Hemskt)

Inläggav DIProgan » 2012-09-15 14:50:27

Vad folk brukar reagera på mer än själva blicken är ju om den är långvarig. Något som vanligtvis signalerar intresse men kan även vara att man drömmer sig bort. Om du ändå ser "hungrig" ut då har du nog en ovanlig blick på något sätt ja. Du vet ju bäst själv i fallet med 14-åringen.

Förövrigt så är det helt normalt för en man att blicken automatiskt dras till kvinnliga attribut som ju kan börja komma i den åldern. Det är inget man ibland rår för men givetvis något man försöker undvika av förklarliga skäl när de är så unga.

Det låter som att du har dåligt självförtroende och då är ett sådant här subtilt ämne något att se upp med när folk börjar ge förslag på vad det kan vara. Det kan bli en väldig soppa om du börjar lyssna för mycket på andra istället för att på något sätt komma till rätta med dina egna tankar om hur det egentligen ligger till.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Min blick missförstås (Hemskt)

Inläggav sugrövmanövern » 2012-09-15 16:21:01

Jag ser ofta kåt ut har jag förstått. Har även blivit misshandlad pga detta en gång då en man trodde han skulle få fitta för att jag sett kåt ut hela kvällen på en hemmafest.

Dock verkar de flesta snarare bli skrämda av min blick såatte. Kanske tur det.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Min blick missförstås (Hemskt)

Inläggav Sammelsurium » 2012-09-15 16:46:58

DIProgan skrev:Vad folk brukar reagera på mer än själva blicken är ju om den är långvarig.


Tror jag också. Speciellt om man samtidigt har ett nollställt ansiktsuttryck. Det ser lätt "rovdjursaktigt" ut, som om man samtidigt drömmer sig bort eller fantiserar om det man tittar på.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Min blick missförstås (Hemskt)

Inläggav Tikki » 2012-09-16 22:25:41

Iridia skrev:Men gjorde du det då? Hon kanske inte gillade att någon tittade på dottern över huvud taget?

(Inte hela citatet.)
Är övertygad om att det inte är mamman som är problemet här.
Jag tycker absolut inte jag tittade på dottern på ett olämpligt sätt.
Men det är ju min bild.
Jag tittade heller inte länge på henne.

Med tanke på antal svar verkar det inte va ett utbrett problem.
Min frågeställning kan man säga är;
Om jag har hebefila/pedofila drag eller om det handlar om AS?
:-)154
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Min blick missförstås (Hemskt)

Inläggav Choklad » 2012-09-16 23:50:09

Kimmelie skrev:Det är ju rätt vanligt bland aspergare att ansiktsuttrycket inte stämmer överrens med hur man känner sig. Men jag känner inte till nåt sätt att öva sig på att ändra sitt ansiktsuttryck till att bättre stämma överrens med vad man känner...
Hela mitt liv har jag övat på ansiktsuttryck i spegeln, det är väldigt bra. Om man utgår från ett uttryck på en film eller något annat och sedan försöker sig på det framför spegeln och sedan känner efter hur det känns i musklerna försöker man koppla det till sammanhanget man såg det i. När man sedan är i en liknande situation tänker man på filmen och försöker göra likadant.

Man får öva mycket men samtidigt som man blir bättre på att kontrollera sitt ansikte blir man bättre på att tolka andras.

Detta har jag gjort nästan tvångsmässigt sedan jag var liten innan jag hade diagnos eller misstanke fanns. Det bästa att öva till var top model då lärde man sig mycket om samspelet mellan tjejer vilket inte är så lätt att bara förstå.

Tikki skrev:Om jag har hebefila/pedofila drag eller om det handlar om AS?
Kände du att du kollade in henne och tyckte hon var snygg?

Om du skulle råkat kolla in en 14åring så är det inte hela världen, när jag var 14 såg jag knappast så pass ung ut och enligt andra så kollade vuxna män in mig ganska ofta då(jag märker själv inte sådant så lätt).
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Min blick missförstås (Hemskt)

Inläggav DIProgan » 2012-09-17 0:15:31

Tikki skrev:
Iridia skrev:Men gjorde du det då? Hon kanske inte gillade att någon tittade på dottern över huvud taget?

(Inte hela citatet.)
Är övertygad om att det inte är mamman som är problemet här.
Jag tycker absolut inte jag tittade på dottern på ett olämpligt sätt.
Men det är ju min bild.
Jag tittade heller inte länge på henne.

Med tanke på antal svar verkar det inte va ett utbrett problem.
Min frågeställning kan man säga är;
Om jag har hebefila/pedofila drag eller om det handlar om AS?
:-)154


Frågan är inte hur du tycker att ditt tittande framstod utan hur det FAKTISKT VAR. För sjutton gubbar! Ingen kan berätta din sexualitet för dig det vet du själv. Sedan vad morsan tycker sig ha sett är ju fullkomligt skit samma om du inte var intresserad av dottern. Om det handlar om Asperger är inte relevant heller. Detta är DU helt oavsett och folk får börja acceptera det om de ska va omkring dig och om det behövs får du förklara att du kan se ut så ibland men att det inte betyder något om det nu är så. Som sagt INGEN kan berätta för dig vem du är attraherad av bättre än du själv och med allt det här virrandet är man benägen att tro att du inte egentligen vill acceptera en hård sanning men det är fortfarande du som vet det bäst.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Min blick missförstås (Hemskt)

Inläggav Tikki » 2012-09-17 1:42:01

Nu försöker jag för tredje gången förklara att jag inte var/är intresserad av henne.
Men så upplevde inte hennes mamma det.
När jag skrev i en annan tråd om att jag kunde se arg ut fast jag inte var det
så tänkte jag att det kanske är samma fenomen här.
Gällande arg blick så verkar det som om flera känner igen sig och att det kanske är ett AS-drag.
Men att titta på unga tjejer/killar på ett olämpligt sätt, fast man är ointresserad, verkar va ovanligt.
Det verkar alltså som det inte har ett dugg med AS att göra.
:-)154
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Min blick missförstås (Hemskt)

Inläggav Choklad » 2012-09-17 1:53:50

Då är du inte attraherad av yngre människor som du frågade utan har bara en något avvikande blick ibland. Jag frågade igen eftersom du verkade osäker på hur du kände med tanke frågan i ditt förra inlägg.

Öva på ansiktsuttryck och att ta kontroll över ditt minspel istället för att grubbla på vad blicken beror på. Testa det sättet jag beskrev tidigare, det har varit väldigt bra för mig.

Avvikande blick vid asperger kan se olika ut hos olika personer.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Min blick missförstås (Hemskt)

Inläggav Iridia » 2012-09-17 4:39:13

Jag tror det kan vara relaterat till dålig kontroll över sitt minspel och att det kan ha med AS att göra. Jag har hört andra beskriva att de fått kritik för att de tittat 'för mycket' eller 'för länge' medan det vanligaste är att man tittat 'för lite' och inte tar 'tillräcklig' ögonkontakt. Men som Choklad säger, det spelar mindre roll vad det beror på, det viktiga är att få kontroll över det så att du inte blir misstolkad igen.

Som sagt, be någon spela in dig med mobilen eller tala om för dig exakt hur du ser ut när du tittar 'fel' så att du kan lära dig att titta mer 'normalt'.

Håller även med DIProgan: bara DU kan veta om du är intresserad. Om du inte är det så är det bättre att öva på det där med blicken.

Sen låter det på som att det inte bara är ditt 'fel'. Om du förklarat tre ggr att du inte är intresserad så måste mamman väl för katten acceptera det!
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Min blick missförstås (Hemskt)

Inläggav River » 2012-09-17 14:07:28

Ja, jeg ser flyktig og motvillig på andre eller alle. (Men inne i meg har jeg likevel mine favoritter).
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Min blick missförstås (Hemskt)

Inläggav Krillo » 2012-09-17 14:29:51

Ett av mina favoritcitat lyder: "Verkligheten är vad vi känner till om verkligheten."

Vi lever i ett översexualiserat samhälle. Mycket tolkas som att det har med sexualitet att göra, helt enkelt för att det ligger långt fram i folks medvetande.
Jag har varit med om att "vänner" försökt få ihop mig med andra killar för att de uppfattat att jag skulle vara bög. Jag har fått höra att jag varit för glad. Jag har fått höra att jag ser sur och avvisande ut. Jag har fått höra att jag borde möta tjejers blick och "bjuda på ett leende". Jag helt enkelt fått många kommentarer om min blick, och den verkar alltid vara fel.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Min blick missförstås (Hemskt)

Inläggav Hildurrr » 2012-09-19 20:54:33

Det kan bero på din AS, då många Aspergare har ett ansiktsuttryck som inte stämmer med vad man faktiskt känner, som flera här har skrivit. NT-människor brukar vad jag vet i första hand gå på vad ansiktsuttrycken säger. En kompis till mig var ett tag övertygad om jag var asexuell (vilket inte är fallet), fast det handlade bara om jag inte riktigt visste hur jag skulle flirta enligt normen.

Det är bara du själv som kan vara expert på hur din egen sexualitet ser ut, vilka preferenser du har. Det kan ingen annan göra. Sedan är det svårt att bortse från att vi lever i ett sexualiserat samhälle och därför kan blickar tolkas som inviter m.m.
Hildurrr
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2012-06-02

Min blick missförstås (Hemskt)

Inläggav Krillo » 2012-09-20 11:18:26

Hildurrr skrev:många Aspergare har ett ansiktsuttryck som inte stämmer med vad man faktiskt känner, En kompis till mig var ett tag övertygad om jag var asexuell (vilket inte är fallet), fast det handlade bara om jag inte riktigt visste hur jag skulle flirta enligt normen.

Det är bara du själv som kan vara expert på hur din egen sexualitet ser ut


Jag blir så förbryllad över hur okritiskt en blick sammankopplas med sexualitet!
Man har inte sex med ögonen. Jag har i alla fall inte det. Det är som att folk är besatta av sexfantasier och applicerar allt som andra gör på det. Det kan vara så att (en viss) NT är sexmissbrukare och (en viss) AS inte är det.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Min blick missförstås (Hemskt)

Inläggav Jesters Tear » 2012-09-20 11:34:14

Jag får ofta höra att jag ser sur ut. Kan också ha en tendens att titta lite för länge på folk men jag tror inte jag signalerar intresse med det, snarare verkar det nog som om jag blänger. Mitt ex säger att min blick och mitt ansiktsuttryck sällan stämmer överens med de känslor jag känner. Om jag säger "det var jätteroligt att gå på museum idag" svarar han "vad bra, det trodde jag inte för det syntes inte på dig".
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Min blick missförstås (Hemskt)

Inläggav Choklad » 2012-09-20 23:37:12

Krillo skrev:Det kan vara så att (en viss) NT är sexmissbrukare och (en viss) AS inte är det.
Jag tror inte att sexmissbruk har så mycket att göra med hur man tolkar blickar...

Tycker det låter mer sannolikt att Tikki inte riktigt förmedlar samma känsla i ansiktet som han känner.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Min blick missförstås (Hemskt)

Inläggav Kouzelny » 2012-09-20 23:45:10

Låter oxå troligt att den där morsan fått för sig något för att hon är livrädd om sin dotter.


Det ska faan att vara AS are. Med folk som registrerar en på det mest underliga vis.

Jag är 55 år och får fråga folk hur man ska vara.
Människan är en konstig individ.
Kouzelny
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2012-09-17

Min blick missförstås (Hemskt)

Inläggav Akleja » 2012-09-22 0:00:07

Folk brukar säga att jag ser stöddig eller kaxig ut. Inte så kul att höra. Känner mig inte det minsta stöddig eller kaxig.
Ibland när man tänker på något, kan blicken liksom fastna rakt fram. Ibland tror folk att jag stirrar på dom. Pinsamt.
Akleja
 
Inlägg: 152
Anslöt: 2012-08-18

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in