Mer ansiktshår = ökade hormoner?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Mer ansiktshår = ökade hormoner?

Inläggav Lilla Gumman » 2010-05-05 12:14:04

Hej!

Jag har sedan en tid tillbaka blivit mera hårig i ansiktet. Förut hade jag en liten osynlig "mustasch" under näsan och fick ibland rycka bort något enstaka hårstrå på hakan. Nu har jag mer hårstrån på hakan och ner på halva halsen. Jag har även små hårstrån mellan örat och munnen, på kindbenet ungefär.

Jag rakar mig inte, men får ständigt vara där med pincetten och rycka bort styva eller långa hårstrån.

Nej, jag äter ingen ny medicin så det är ingen biverkning.

Jag tänkte om hormonerna har ökat av nån anledning. Eller om det bara blir så med åren, att hårväxten ökar.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Mer ansiktshår = ökade hormoner?

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-05 12:22:14

Lilla Gumman skrev:Hej!

Jag har sedan en tid tillbaka blivit mera hårig i ansiktet. Förut hade jag en liten osynlig "mustasch" under näsan och fick ibland rycka bort något enstaka hårstrå på hakan. Nu har jag mer hårstrån på hakan och ner på halva halsen. Jag har även små hårstrån mellan örat och munnen, på kindbenet ungefär.

Jag rakar mig inte, men får ständigt vara där med pincetten och rycka bort styva eller långa hårstrån.

Nej, jag äter ingen ny medicin så det är ingen biverkning.

Jag tänkte om hormonerna har ökat av nån anledning. Eller om det bara blir så med åren, att hårväxten ökar.

Hälsningar

Lilla Gumman

Det kan vara normalt, speciellt om man är mörk.

Det kan också vara tecken på vissa hormonstörningar, där t.ex. testosteron är förhöjt. Ett tillstånd som kallas PCO eller PCOS kan också ge ökad hårväxt.

Om du vill utesluta sådant så kan du ta kontakt med en gynekolog.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Lilla Gumman » 2010-05-05 16:49:09

Hej!

Jag har normalt sett mörkbrunt hår (har färgat det svart), har bruna ögon och mörka ögonbryn. Känner mig inte sjuk för övrigt, så det känns lite onödigt att besöka gynekolog. Men om hårväxten ökar ännu mera eller jag känner mig sjuk ska jag definitivt göra det.

Jag har aldrig tänkt på att mörka personer får mer hår. Trodde bara det syntes mindre på ljusa.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav pH » 2010-05-05 17:08:15

Det är normalt att få lite grövre, mörkare hår när ju äldre man blir. Man kan exempelvis få hår på överläppen, kinderna, hakan och runt bröstvårtorna. Är det inte så mycket är det ju bara att använda vax eller pincett (aldrig vax på brösten). Är det mycket kanske det är värt att tala med en skönhetssalong. Jag har fått det förklarat med att hormonbalansen förändras när man blir äldre. Ingenting att oroa sig för alltså, om det inte är extremt eller förändringen kommer mycket hastigt. Men självklart skall du hellre rådfråga en läkare än tro på en främling på internet om du är orolig!
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav MsTibbs » 2010-05-05 19:15:04

Jag har också styva hår som jag får rycka bort med pincett, mest på hakan, men ibland på födelsemärken på ett ställe på underarmen. Syns inte, för jag är ljus egentligen (färgat håret svart) men jag blir galen av dem och måste ta bort så snabbt jag märker något.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav pH » 2010-05-05 19:33:09

Som jag förstått beror den normala ökningen av hårväxt på kvinnor under åldrande inte på ökade hormonnivåer utan på att mängden av vissa hormon minskar med tiden (vilket kanske gör att andra får mer inflytande)
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav carl » 2010-05-06 0:43:15

Jag har fått längre och grövre hårväxt på kroppen eftersom jag blivit äldre. Är inte det samma både för män och kvinnor?
Äldre människor sen brukar ju ibland ha riktigt stora hårbuskar i bl.a. öron och näsa.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-06 7:03:12

carl skrev:Jag har fått längre och grövre hårväxt på kroppen eftersom jag blivit äldre. Är inte det samma både för män och kvinnor?
Äldre människor sen brukar ju ibland ha riktigt stora hårbuskar i bl.a. öron och näsa.

Men utvecklande av manlig kroppsbehåring hos kvinnor, kan bero på minskande östrogen, eller ökande testosteron, eller minskande SHBG (som ska binda upp testosteronet).

I klimakteriet och efter, är det naturligt att testosteronet får mer spelrum när östrogenet minskar kraftigt.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Lilla Gumman » 2010-05-08 23:19:47

Hej!

"Mustaschen" har jag haft i över 15 år. Enstaka hår på brösten har jag haft lika länge. Styva hår på hakan har jag fått rycka i cirka två år. På senare tid hat det blivit mer hår på hakan och halsen, rycker bort med pincett det som är för långt eller känns för styvt.

Beror det på en sjukdom har jag haft den i 15 år och aldrig känt av den :wink: så nej, jag är nog inte sjuk.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till Aspergare och vården



Logga in