Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav RSD555 » 2018-04-04 7:39:35

Manngen med denna tråd är dubbel:

>Dela med sig av exempel på missförstånd
>Analysera orsaker

Exempel på exempel:

Jag stod och väntade på bussen imorse. En tant stod bredvid mig med liten hund i koppel. Hunden tittade på mig och morrade. Det lät dock inte så skrämmande, mer som en orre eller något. Vet inte vilken fågel det lät som men lät mer gulligt än skrämmande.

Tanten bad innerligt om ursäkt och verkade skämmas.

-Det är inget problem, det låter mer som en fågel! Sa jag vänligt.

Tanten blev inte lugn som jag hoppats. Hon blev ganska röd i ansiktet och såg sur/sammanbiten och lite pressad ut.

Min mening med min mening var att vara trevlig. Tantens mening om min mening var någon helt annan. Meningen var dubbel.

PS. Att analysera andras exempel är inte bara tillåtet utan uppmuntras. DS
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav Alyana » 2018-04-04 11:55:17

Det här är svårt.
Jag hade kunnat säga nåt liknande och blivit missförstådd (?) också.
Vet inte hur man ska tolka det.
Tog hon illa upp av vad du sa?
Var det att uttrycken inte "stämde"?
Märker att människor kan inte lyssna på mig om jag inte tittar dem i ögonen och jag kan inte det oftast, tänker bättre när jag får titta någon annanstans.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav Fabela » 2018-04-04 12:07:08

RSD555, du skriver att hunden var liten.

Det kan ha varit därför: många tycker att små hundar är löjliga, och deras ägare likaså.

När jag var liten var det poppis att ropa "Äter din råtta ärter?" till ägare till små hundar.
Hon kan kanske ha uppfattat det lite på samma sätt.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav Smoyy » 2018-04-04 13:19:25

Var är dubbelbetydelsen? Jag fattar verkligen inte.
Hunden morrar, hon ber om ursäkt och du säger att den låter som en fågel? Hon blev väl mest besvärad över att hennes hund som tydligen låter som en fågel morrar på random personer, inget annat.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav RSD555 » 2018-04-04 13:52:22

Fabela skrev:RSD555, du skriver att hunden var liten.

Det kan ha varit därför: många tycker att små hundar är löjliga, och deras ägare likaså.

När jag var liten var det poppis att ropa "Äter din råtta ärter?" till ägare till små hundar.
Hon kan kanske ha uppfattat det lite på samma sätt.


Det stämmer precis med hennes reaktion! Tack!

Jag letade förtvivlat efter något hos mig eller efter något i situationen men hittade inget.

Tänkte inte så långt som du. Du kanske har bättre central koherens än jag, kan ta in ett vidare perspektiv. Intressant.

Mvh
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav RSD555 » 2018-04-04 13:55:17

Smoyy skrev:Var är dubbelbetydelsen? Jag fattar verkligen inte.
Hunden morrar, hon ber om ursäkt och du säger att den låter som en fågel? Hon blev väl mest besvärad över att hennes hund som tydligen låter som en fågel morrar på random personer, inget annat.


Jag menade att hunden var gullig och söt. Hon trodde jag menade att den var löjlig.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav RSD555 » 2018-04-04 13:58:46

Alyana skrev:Det här är svårt.
Jag hade kunnat säga nåt liknande och blivit missförstådd (?) också.
Vet inte hur man ska tolka det.
Tog hon illa upp av vad du sa?
Var det att uttrycken inte "stämde"?
Märker att människor kan inte lyssna på mig om jag inte tittar dem i ögonen och jag kan inte det oftast, tänker bättre när jag får titta någon annanstans.


Jag tittade henne i ögonen och visade henne ett tydligt vänligt ansikte. Hon tolkade mig som hånfull på grund av något utanför situationen. Fabela löste gåtan.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav Sisyfos » 2018-04-04 14:04:10

Det saknas information. Du får fylla i med information för en mer riktig analys.

Vad som är säkert: a), är att det låter som en fågel är inte direkt relaterat till ämnet fastän du uppfattade att det lät som en fågel; b), hur hon uppfattade ditt svar och effekten av hennes tolkningen av vad du sa skapade var inte lugn.

Vad som är oklart: a), om hur du sa det och ditt kroppsspråk; b), om din tolkning av hennes reaktion att hon såg sur/sammanbiten ut; c) hennes associationer till din person, innehållet i ditt svar, framförandet av ditt svar.

Som utgångspunkt kam det det antas att tanten önskade se till att situationen blev mindre beklämmande, hennes avsikt var att få dig till att känna dig mindre besvärad. Eftersom mycket är oklart, kan texten analyseras för att ge viss vägledning fastän det saknas närmare information om vad tanten sagt.

Textens konstruktion

Huvudsats
Det är inget problem


1. Subjektet
Verbfras
Det är ett pronomen med ett korrelat. Vem eller vad korrelerar pronomet till? Det kan rimligen antas att pronomet svarar mot händelsen, snarare tillståndet som uppkommit genom aktionen inte var något problem.
2. Predikatsledet
2a. är utgör ett huvudverb som kännertecknar ett tillstånd, är transativt med objekt.
2b. inget är ett adjektivistiskt nekande pronomen och ett satsadverbial.
Objekt
2c. Problem är ett objekt och utgör resultatet av det transitiva verbet "är".

Slutsats
Din huvudsats är en replik till tantens frågandesats eller påståendesats om tillståndet (pronoments korrelat); det framgår av din replik att situationen inte behövde lösas, jfr problem: uppgift som förelägges ngn till lösning gällande hundens agerande eller hunden i sig.

Bisats
det låter mer som en fågel!


Oklarheten framträder härigenom använding av pronomet det eftersom det inte kan syfte på hunden förutsatt gott språkbruk. Hunden tillhör deklinationen -n och därav ska fristående artikel, den svara mot hunden och inte det. Bisatsen inleds med pronomenet det. Bisatsen kan ha olika betydelse, men bör lämpligen svara mot predikatledet som uttrycker tillståndet med huvudverbet är; eftersom predikatsledet förklarar tillståndet som är replikens principiella föremål. Enligt korrekt språkbruk bör pronomets korrelat vara med logiskt konsekvent med tidigare syftning, d.v.s. samma korrelatet som i huvudsatsen: tillståndet.

Är frasen bestämd eller obestämd?
En fras är bestämd om den som lyssnar har tillräcklig förståelse till syfter därvidlag. Om ett missförstånd har uppstått någonstans kan det antas ett tillräcklig förståelse saknas, således är frasen obestämd.

1. Subjektet
Det är ett pronomen med ett korrelat. Vem eller vad korrelerar pronomet till? Det kan rimligen antas att pronomet svarar mot händelsen, inte var något problem.

2. Predikatsled
Verbfras
2a. Låter är ett transitivt eller intransitivt verb.
Subjunktion
2b. som är en komparativfras.
Objekt
2c. en är en obestämd artikel.
2d. fågel är ett objekt eller egentlig subjekt.

Angående oklarheter i bisatsen

Intransitiva verb
I språk där objekt kan stå i olika kasus är alla verb intransitiva som inte tar objekt i ackusativ. Distinktionen transitiv–intransitiv är ofta oklar eftersom många annars transitiva verb kan användas utan objekt (han äter/läser/gräver) och eftersom vissa annars intransitiva kan ta objekt (hänga sin mor i kjolarna, springa sig trött). Många verb kan med viss betydelseskillnad fungera antingen som transitiva eller som intransitiva (hon rullar bollen, bollen rullar)
Källa: Nationalencyklopedin

Egentliga subjekt
Egentligt subjekt, i svensk grammatik beteckning för ett satsled på objektsplats som semantiskt förhåller sig till verbet som ett subjekt, samtidigt som subjektsplatsen är upptagen av ett betydelsetomt pronominellt ord, oftast det: Det försvinner mycket vin. Det hade inte kommit några generaler. Termen används också om slutplacerade satser och infinitivfraser när dessa semantiskt förhåller sig som subjekt till det överordnade verbet och när dettas subjektsplats är upptagen av det: Det spelar ingen roll att ni skriker. Det roade henne att spela kort. Jämför formellt subjekt.
Källa: Nationalencyklopedin

Formellt subjekt
formellt subjekt, det grammatiska subjektet det i svenska satser där det semantiska (”egentliga”) subjektet står i satsens slutfält. Konstruktion med formellt och egentligt subjekt är möjlig framför allt i två fall: (a) när det egentliga subjektet är indefinit och när satsen primärt handlar om att det som betecknas med det egentliga subjektet finns någonstans (Det satt två katter på trappan.), (b) när det egentliga subjektet är en bisats eller en infinitivfras (Det är bra att du kommer. Det roade honom att brodera.). Ibland kallas också det grammatiska subjektet det i opersonliga satser (Regnade det?) för formellt subjekt.


Tolkning
Nominell bisats, obestämd nominalfras med substantivistka pronomen som huvudord.
Om det har uppstått ett missförstånd kan det tänkas att frasen är en obestämd nominal fras. Obestämda pronomet en kan ha betydelsen av allmänt och generaliserande, i linje med man -- f.ö. har modernt språkbruk sammanfört man och en just vid obestämda nominal fraser och även utvidgat betydelsen omfattningen. Utifrån texten förefaller det inte syfte på något bestämt subjekt; jfr ovan om att pronomets korrelat är tillståndet, vilket inte bör kunna låta som en fågel fastän ironi/sarkasm hade kunnat tillåta sådan tolkning.

Att avgöra om det är ett formellt subjekt. Kan det strykas utan att satsens betydelse ändras?

Låter som en fågel

Det låter som en fågel

Vad låter som en fågel? Har betydelsen förlorats när predikatsledets korrelat är detsamma i båda satserna? Det kan bekräftas att bisatsen är underordnad huvudsatsen och att bisatsen medelbart syftar till varför inget problem har uppstått.

Vad innebär en sådan tolkning?
En tolkning av en låter som en fågel, kan antyda att kvinnan låter som en fågel. Närmare betydelseomfånget av låta och fågel i kontexten kan bistå dig till vidare resonemang. Det ska i korthet påpekas att tolkningen även i ljuset av huvudsatsen inte utesluter en sådan tolkning.

EDIT:

RSD555 skrev:
Fabela skrev:RSD555, du skriver att hunden var liten.

Det kan ha varit därför: många tycker att små hundar är löjliga, och deras ägare likaså.

När jag var liten var det poppis att ropa "Äter din råtta ärter?" till ägare till små hundar.
Hon kan kanske ha uppfattat det lite på samma sätt.


Det stämmer precis med hennes reaktion! Tack!

Jag letade förtvivlat efter något hos mig eller efter något i situationen men hittade inget.

Tänkte inte så långt som du. Du kanske har bättre central koherens än jag, kan ta in ett vidare perspektiv. Intressant.

Mvh


En sådan tolkningar torde vara mindre logisk när du använder ordet det och inte den.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav Fabela » 2018-04-04 14:17:51

RSD555 skrev:
Fabela skrev:RSD555, du skriver att hunden var liten.

Det kan ha varit därför: många tycker att små hundar är löjliga, och deras ägare likaså.

När jag var liten var det poppis att ropa "Äter din råtta ärter?" till ägare till små hundar.
Hon kan kanske ha uppfattat det lite på samma sätt.


Det stämmer precis med hennes reaktion! Tack!

Jag letade förtvivlat efter något hos mig eller efter något i situationen men hittade inget.

Tänkte inte så långt som du. Du kanske har bättre central koherens än jag, kan ta in ett vidare perspektiv. Intressant.

Mvh
Nja, vet inte om jag har några särskilda förmågor, annat än att jag själv varit hundägare i ca 20 år, och under den tiden träffat på alla sorter :-)Happy

Men det är förstås ändå bara en gissning.
Det kan mycket väl vara som Smoyy skriver. Eller på nåt helt annat sätt.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav Sisyfos » 2018-04-04 14:41:55

Fabela skrev: Nja, vet inte om jag har några särskilda förmågor, annat än att jag själv varit hundägare i ca 20 år, och under den tiden träffat på alla sorter :-)Happy

Men det är förstås ändå bara en gissning.
Det kan mycket väl vara som Smoyy skriver. Eller på nåt helt annat sätt.


Vad är fel på min tolkning? Att hon sa just detvållar problem. Med användandet av pronomet det bör frasen förstås vara är en indefinit fras. Om vi ska kunna tolka situationen utan några som helst fakta utöver texten, vad tycker du inte motiverar att min slutsats är rimlig?
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav blitzen » 2018-04-04 14:51:30

Ibland måste situationen inte dissikeras ner och analyseras, kärringen var lite fin i kanten kanske? Känner inte nån normal människa som skulle bli förargad över att höra att deras hund låter som en fågel. Det borde lockat fram ett skratt eller någon rolig svarsreplik hos tanten kan man tycka, särskilt som du visade henne ett tydligt vänligt ansikte.
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav Fabela » 2018-04-04 14:52:39

Sisyfos, jag tror bara att du är teoretisk helt i onödan i just det här fallet.
Jag är tämligen säker på att själva språket inte har huvudrollen i SDR555s exempel, utan där handlar bara om att vi människor "lever i olika världar", beroende på våra respektive erfarenheter utifrån vilka sammanhang vi rört oss i, osv.

För att SDR555 ska kunna veta hur kvinnan eventuellt kan uppfatta "som en fågel" måste hon ha erfarenhet av hundkretsar. Det kan hon omöjligt göra med hjälp av bara språket.

Förstår du hur jag menar?
Det här är så självklart i mitt eget huvud att jag är osäker på hur det ser ut i text :-)Happy
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav Alyana » 2018-04-04 14:59:07

RSD555 skrev:
Alyana skrev:Det här är svårt.
Jag hade kunnat säga nåt liknande och blivit missförstådd (?) också.
Vet inte hur man ska tolka det.
Tog hon illa upp av vad du sa?
Var det att uttrycken inte "stämde"?
Märker att människor kan inte lyssna på mig om jag inte tittar dem i ögonen och jag kan inte det oftast, tänker bättre när jag får titta någon annanstans.


Jag tittade henne i ögonen och visade henne ett tydligt vänligt ansikte. Hon tolkade mig som håfull på grund av något utanför situationen. Fabela löste gåtan.

Ja det kan nog kanske varit så ja.
Jag har svårt att förstå såna här "löjliga" (för mig) saker, att man kan bli sur för sånt.
Men så kan det säkert vara.
Brukar försöka ursäkta mig i efterhand ibland ifall jag sagt något som kunnat uppfattas annorlunda än vad jag menade, så de förstår att jag inte menar att vara ohövlig eller så utan bara tänker på annat sätt.
Intressant frågeställning du tog upp.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav RSD555 » 2018-04-04 16:56:29

Alyana skrev:
RSD555 skrev:
Alyana skrev:Det här är svårt.
Jag hade kunnat säga nåt liknande och blivit missförstådd (?) också.
Vet inte hur man ska tolka det.
Tog hon illa upp av vad du sa?
Var det att uttrycken inte "stämde"?
Märker att människor kan inte lyssna på mig om jag inte tittar dem i ögonen och jag kan inte det oftast, tänker bättre när jag får titta någon annanstans.


Jag tittade henne i ögonen och visade henne ett tydligt vänligt ansikte. Hon tolkade mig som håfull på grund av något utanför situationen. Fabela löste gåtan.

Ja det kan nog kanske varit så ja.
Jag har svårt att förstå såna här "löjliga" (för mig) saker, att man kan bli sur för sånt.
Men så kan det säkert vara.
Brukar försöka ursäkta mig i efterhand ibland ifall jag sagt något som kunnat uppfattas annorlunda än vad jag menade, så de förstår att jag inte menar att vara ohövlig eller så utan bara tänker på annat sätt.
Intressant frågeställning du tog upp.


Att be om ursäkt verkar praktiskt men det är för komplicerat för mig. Det blir oftast värre när jag försöker.

Jag lägger allt krut på att formulera mig vänligt och lite ursäktande direkt från början. Och när det fallerar är jag helt tom. Vet inte hur jag ska lägga mig plattare. Kan bara gräva ner mig. Intressant ämne ursäkter.

mvh
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav RSD555 » 2018-04-05 7:10:21

Jag har via pm blivit informerad om att jag är sarkastisk i denna tråd och att jag gör det medvetet.

Personen vill dock inte avslöja var, när eller hur. Eftersom jag "gör det medvetet" antar jag.

Kan någon annan hjälpa mig förstå var denna eller dessa sarkasmer kan ses?

Mvh L
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav RSD555 » 2018-04-05 8:53:15

Läste att sarkastiska personer använder en djup och närmast mumlande röst.

Det är nog därför jag sällan uppfattas som sarkastisk ute i verkligheten. Jag har både vänligt kroppsspråk och vänlig ton. Lite barnsligt och spralligt intryck kanske. Verkar nog lite rädd och försiktig också. Liten och nyfiken.

mvh L
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav Alien » 2018-04-05 9:21:19

Tanten verkar vara överkänslig när det gäller hennes lilla hund, om hon tar illa upp för att någon säger att den låter som en fågel. Vilket visar att det är som att gå på glas när man ska kommunicera. Finns alltid möjlighet till missförstånd.

Men jag undrar mest varför hunden morrade. Antagligen ser den främmande människor som ett hot och ville att du skulle gå längre bort. Lite obekvämt att ha en sådan osäker morrande hund i stan, där man ständigt stöter på nya människor. Vad är nästa steg, att den biter om ett barn försöker klappa den "gulliga hunden"?

Jag tycker faktiskt det är ett problem med hundar som morrar åt människor. Så jag skulle kanske ha sagt "har du försökt gå en kurs med hunden för att få bort morrandet?" Men då kunde tanten också tagit illa upp och tyckt att jag överdrivit.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav Toblerone » 2018-04-05 12:15:54

Fabela skrev:
När jag var liten var det poppis att ropa "Äter din råtta ärter?" till ägare till små hundar.
Hon kan kanske ha uppfattat det lite på samma sätt.


Jag förstår inte, skulle det finnas en till betydelse??? Hjälp?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav blitzen » 2018-04-05 13:06:27

Alien skrev:Tanten verkar vara överkänslig när det gäller hennes lilla hund, om hon tar illa upp för att någon säger att den låter som en fågel. Vilket visar att det är som att gå på glas när man ska kommunicera. Finns alltid möjlighet till missförstånd.

Men jag undrar mest varför hunden morrade. Antagligen ser den främmande människor som ett hot och ville att du skulle gå längre bort. Lite obekvämt att ha en sådan osäker morrande hund i stan, där man ständigt stöter på nya människor. Vad är nästa steg, att den biter om ett barn försöker klappa den "gulliga hunden"?

Jag tycker faktiskt det är ett problem med hundar som morrar åt människor. Så jag skulle kanske ha sagt "har du försökt gå en kurs med hunden för att få bort morrandet?" Men då kunde tanten också tagit illa upp och tyckt att jag överdrivit.


Bra skrivet! De minsta är oftast kaxigast, har väl mindervärdeskomplex, och kan morra och skälla...har aldrig varit med om att en stor hund betett sig så mot mig.
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav blitzen » 2018-04-05 13:08:04

RSD555 skrev:Jag har via pm blivit informerad om att jag är sarkastisk i denna tråd och att jag gör det medvetet.

Personen vill dock inte avslöja var, när eller hur. Eftersom jag "gör det medvetet" antar jag.

Kan någon annan hjälpa mig förstå var denna eller dessa sarkasmer kan ses?

Mvh L


Kan inte avgöra om du är sarkastisk eller inte. Är du det så är det ju ditt problem, fattar inte vitsen med att säga en sak och mena en annan. Men, tror nog du är uppriktig, känns så.
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav Fabela » 2018-04-05 13:15:05

Toblerone skrev:
Fabela skrev:
När jag var liten var det poppis att ropa "Äter din råtta ärter?" till ägare till små hundar.
Hon kan kanske ha uppfattat det lite på samma sätt.


Jag förstår inte, skulle det finnas en till betydelse??? Hjälp?
Är jag dum nu, för jag fattar inte din fråga :lol:

Alltså det där med råttan var bara en jämförelse, för att det kanske skulle göra det enklare att se vad jag menade.
Om tanten tog det där med fågel som hån, så skulle det alltså ha samma betydelse som det med råttan.
Ingen ytterligare betydelse alltså, utan två uttryck för samma.

Svarade jag på din fråga?
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav Alien » 2018-04-05 13:28:01

Allting kan väl ha en dubbel betydelse. Dvs en skämtsam, sarkastiskt el hånfull betydelse förutom den ursprungliga. Ibland uppfattas det så, trots att avsikten inte var så.

Ett välbekant exempel: "Det där gjorde du allt bra!" Låter berömmande men kan sägas sarkastiskt och då menas motsatsen. Hur ska man veta? Ja, antingen ser man det på ansiktsuttrycket el hör det på tonfallet. Eller så får man dra sina slutsatser pga sammanhanget.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav Fabela » 2018-04-05 13:40:20

Ja ja, om man menar så, så har du förstås helt rätt, Alien.

Men jag jämförde bara uttrycken, eftersom jag trodde att det var det Toblerone menade.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav Toblerone » 2018-04-05 14:21:44

Fabela skrev:
Toblerone skrev:
Fabela skrev:
När jag var liten var det poppis att ropa "Äter din råtta ärter?" till ägare till små hundar.
Hon kan kanske ha uppfattat det lite på samma sätt.


Jag förstår inte, skulle det finnas en till betydelse??? Hjälp?
Är jag dum nu, för jag fattar inte din fråga :lol:

Alltså det där med råttan var bara en jämförelse, för att det kanske skulle göra det enklare att se vad jag menade.
Om tanten tog det där med fågel som hån, så skulle det alltså ha samma betydelse som det med råttan.
Ingen ytterligare betydelse alltså, utan två uttryck för samma.

Svarade jag på din fråga?


Okej. Nej, jag menade om det där med råttan och äterna hade någon mer betydelse som inte jag fattade. Jag fattade vad tanten menade och om jag hade fattat att TS var så osäker på det, så hade jag förklarat det också.

I fall det bidrar med något nyttigt nu: Jag tror säkert att tanten trodde att TS kanske på något sätt försökte säga att hunden bara är en löjlig liten sak som han ändå inte tar på allvar.

Vilket påminner mig om när en kollega tog med sig sin Yorkshire Terrier till jobbet och jag kunde inte låta bli att säga "titta där, en liten råtta!" Jag försäkrade genast att jag bara skojade och att jag gillar såna hundar, vilket kanske hjälpte lite.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in