Melodifestivalen 2023

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Melodifestivalen 2023

Inläggav Alien » 2023-02-11 21:16:28

Första omgången blev helt fiasko för mig. Hela tiden gick åt att förgäves ladda ner Melloappen.

Nu ska jag iaf titta.

Först Wiktoria: "All my life I've been waiting on you". Hela livet har jag passat upp på dig?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Melodifestivalen 2023

Inläggav Karamell » 2023-02-11 21:47:09

Hejar på Uje bara för han är så cool. :-)Happy
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Melodifestivalen 2023

Inläggav Alien » 2023-02-11 21:51:43

Jag tyckte bäst om countrylåten Now I know med Tennessee Tears.

Men när jag sen hörde Maria Sur med Never give up så föll jag totalt. Gick inte att låta bli att tänka på Ukrainas kamp. Hennes far är kvar i Ukraina och önskar förstås att han kunnat vara med i publiken.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Melodifestivalen 2023

Inläggav atoms » 2023-02-11 22:02:32

Alien skrev:Första omgången blev helt fiasko för mig. Hela tiden gick åt att förgäves ladda ner Melloappen.

Nu ska jag iaf titta.

Först Wiktoria: "All my life I've been waiting on you". Hela livet har jag passat upp på dig?


Nu får du väl rensa hörselgångarna, eller åtminstone använda Google -

All my life I've been waiting. For you to bring a fairytale my way. Been living in a fantasy without meaning...


Edit; nej det var en annan låt som var så... :lol: :lol: :lol:
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18069
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Melodifestivalen 2023

Inläggav Alien » 2023-02-11 22:29:42

Where have you been all my
Been all my life
I've been waiting on you

Ska det inte heta "wating for you"?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Melodifestivalen 2023

Inläggav atoms » 2023-02-11 22:45:53

Alien skrev:Where have you been all my
Been all my life
I've been waiting on you

Ska det inte heta "wating for you"?


Nej, kolla ett lexikon.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18069
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Melodifestivalen 2023

Inläggav Alien » 2023-02-11 22:58:12

Ja, jag har då fått lära mig att "wait on" betyder "betjäna, passa upp på", medan "vänta på" heter "wait for". t ex "Vänta på mig!" blir "Wait for me!"
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Melodifestivalen 2023

Inläggav Zia1985 » 2023-02-11 23:08:39

Alien skrev:Where have you been all my
Been all my life
I've been waiting on you

Ska det inte heta "wating for you"?


Kan inte uttala mig huruvida det är språkligt korrekt eller inte, men ”waiting on you” låter galet.
Röstar också på att for är rätt och rimligt i sammanhanget.

Tack och lov för Magnus Carlsson och Linda Bengtzing, synd att de inte gick att rösta på.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Melodifestivalen 2023

Inläggav atoms » 2023-02-11 23:12:58

Alien skrev:Ja, jag har då fått lära mig att "wait on" betyder "betjäna, passa upp på", medan "vänta på" heter "wait for". t ex "Vänta på mig!" blir "Wait for me!"


Du stavade waiting wating, det var det jag reagerade på som felaktigt. För övrigt går det säkert att säga "wait on" som "vänta på" likaväl som "wait for" som "vänta på."

Du kanske skulle konsultera en engelsman, en amerikan och en skotte.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18069
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Melodifestivalen 2023

Inläggav Alien » 2023-02-11 23:46:16

Jag kan stava men fingrarna slår fel på tangenterna ibland.

Jag tror stenhårt på vad jag lärde mig i skolan men språket kan ju ha försä... eh förändrats sen dess. Jag känner varken någon engelsman, amerikan el skotte, jag får förlita mig på min egen språkkänsla.

Maria Sur och Panetz gick direkt till final. Tennessee Tears och Theoz gick till semifinal.

Förra gången kunde jag inte rösta för att jag inte lyckades ladda ner Melloappen. Den här gången var den nedladdad men ...
Spoiler: visa
Efterrättspajen var inte klar förrän efter kl 20 så det blev lite stressigt. När jag skulle rösta med appen så gick det inte! När jag skulle rösta på vanliga telefonen så var det svårt för att de pratade på teven. Måste lägga ner ljudet, var är fjärrkontrollen? Måste hitta tidningen där telefonnumren står, var är den? När jag skulle slå siffrorna på telefonen blev det bara fel. Äntligen lyckades det men då var röstningen slut.


Varför kunde jag inte rösta i appen? Kanske mobilen behövde vara fulladdad, det var den inte.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Melodifestivalen 2023

Inläggav Alien » 2023-02-20 4:03:45

Tredje deltävlingen och äntligen kunde jag rösta i appen.

Först ut var Paul Rey med Royals. Den gillade jag och den gick också till final. Sedan kom Casanovas med en dansbandslåt, nja. Sen kom låtskrivaren Melane Wehbe med For the show. Nu debuterade hon som artist och jag tyckte hon sjöng bra. Den gick till semifinal.

Så kom Nordman tillbaka. Nostalgi men har man inte hört den låten förut? Eller snarare någon nästan likadan.

Änne en låtskrivare som debuterade som artist Laurell med Sober. Men nu hade jag suttit för länge i tv-soffan ch började krokna.

Norska tvillingarna Markus och Martinus tyckte det var stort att vara med i Melodifestivalen. Men Norge har ju sin motsvarighet, Melodie Grand Prix, varför deltog de inte i den i stället? Tydligen är de popullärare i Sverige nuförtiden. Men de känns som mera för mycket unga fans.

I omröstningen så redovisades telefonrösterna först. Sedan kom de olika åldersgrupperna. Misstänker att de flesta telefonröstare är äldre, sådana som inte har smarttelefonen el inte kan ladda ner appen.

Markus och Martinus gick direkt till final med Air. Inte mitt val men de andra gillade jag. Så jag kan för en gångs skull vara nöjd med resultatet.

Fick höra Afr-o-Dite med Bang en Boomerang som sjöngs av Svenne och Lotta i ESC 1975. En melodi som fastnar direkt. Det var bättre förr eller? (Men ljudkvaliteten på youtubeklippet är usel)

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Melodifestivalen 2023

Inläggav Alien » 2023-02-25 21:01:40

Vad är viktigast för att en schlager ska slå igenom? Melodin, texten el artisten? Ja, det är då inte texten.

En kulturskribent klagar på texterna i Melodifestivalen.

Melodifestivalen fortsätter att generera usla låttexter – och de blir bara sämre. Viktor Andersson uppmanar författare och poeter att rädda folkfesten genom att bomba festivalen med bidrag.

Bland låtarna som vi halvvägs till finalen har fått höra firar de usla texterna nya segrar: "Det är nått i det du gör/ Din vibe och dina moves dom gör mig galen" ("Mer av dig"), "Och när du får chansen/ Kan du ta den och shake body" ("On my way"), "Nu har jag äntligen träffat en brud/ Som inte bryr sig vill bara ha kul" ("Raggen går"). Texterna blir sämre för varje år som går – och de svenska trumfas bara av de engelska.
---
Schlagerartister kommer och går, men textförfattarna består. Trots att de på vilket annat jobb som helst hade fått sparken för sina hafsverk.
---
Vi är på väg att förlora förmågan att formulera oss. Relationen till språket knakar i fogarna också hos personer med språket som arbetsverktyg. Snart återstår bara läten och lösryckta klichéer av det som en gång var vårt språk.
https://unt.se/kultur/kronika/artikel/m ... t/rmz2v4nl

Som sagt, är melodin bra och artisten bra så bryr sig inte så många om texten. Föruom de som har språket och texten som yrke.

Eller vad tycker ni?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Melodifestivalen 2023

Inläggav LordNelson » 2023-02-25 21:20:41

Bäst i dag: Gullan Bornemark
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Melodifestivalen 2023

Inläggav Freddy Dreadful » 2023-02-25 22:03:52

Musik för de som inte är intresserade av musik!
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 865
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Melodifestivalen 2023

Inläggav Alien » 2023-02-26 2:02:11

En sak som gör att texterna inte är så intressanta är att det är ett begränsat antal teman, så ständigt variationer av dessa.

1) Lycklig kärlek/ny kärlek

3) Olycklig kärlek för att en har gjort slut

4) På senare år: Glädje över att ett förhållande äntligen tagit slut

5) Glädje över att man accepterat sig själv/uppmaning till andra att acceptera sig själva

6) Sånger om att inte ge upp trots motgångar

7) Sånger om (längtan efter) frihet

8) Sånger på temat dansa hela natten lång

Jag försökte lyssna extra på texterna denna gång. Tyvärr blev det hela lite rumphugget för mig. Loreen blev avbruten och sedan ringde telefonen. När samtalet var slut var alla snabbgenomgångar och omröstningar slut.

Kiana - Where did you go. Söt 16-åring i vit klänning. Men låten gjorde inte tillräckligt intryck.

Signe & Hjörds (låter som gamla tanter på äldreboende) - Edelweiss. Två blonda väna systrar, barnbarn till Gullan Bornemark (hon med "Sudda, sudda bort din sura min" och andra barnvisor). Jag gillar ju visor men blev inte klok på vad låten handlar om, antar att det var tema nr 6.

Smash into pieces - Six feet under. Dyster titel. Fyra killar varav en bakom en mask. Gillade musiken men texten var verkligen enahanda, det var som om hela sången bestod av en refräng som ständigt upprepades.

Mariette - One Day. Texten var en pepptext enligt tema nr 6

Emil Henrohn - Mera mera mer. Texten typisk tema nr 8

Axel Schylström - Gorgeous. Sång på tema nr 5. Gillade den, den bottnade ju i hans egna erfarenheter och känslor. (Han blev svår brännskadad som 19-åring men det har inte stoppat honom från att bli artist.)

Så kom låten alla sett extra mycket fram emot Loreen med Tattoo. Jag hann se att hon låg på golvet och sjöng.

Loreen gick som väntat vidare till final. Den andra som gick direkt till final var Smash into pieces. Kiana och Mariette gick till semifinal.

Men hur är det med säkerheten på mello?

När Loreen uppträdde i Melodifestivalens sista deltävling på lördagskvällen stormades scenen av flera aktivister. Numret fick avbrytas men kunde göras om kort därpå. Fyra personer har omhändertagits.
https://www.dn.se/kultur/melodifestival ... ndertagna/

Nu tycks det ha varit klimataktivister men tänk om det varit terrorister.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Melodifestivalen 2023

Inläggav Mats » 2023-02-26 10:39:38

Alien skrev:Vad är viktigast för att en schlager ska slå igenom? Melodin, texten el artisten? Ja, det är då inte texten.

En kulturskribent klagar på texterna i Melodifestivalen.

Melodifestivalen fortsätter att generera usla låttexter – och de blir bara sämre. Viktor Andersson uppmanar författare och poeter att rädda folkfesten genom att bomba festivalen med bidrag.

Bland låtarna som vi halvvägs till finalen har fått höra firar de usla texterna nya segrar: "Det är nått i det du gör/ Din vibe och dina moves dom gör mig galen" ("Mer av dig"), "Och när du får chansen/ Kan du ta den och shake body" ("On my way"), "Nu har jag äntligen träffat en brud/ Som inte bryr sig vill bara ha kul" ("Raggen går"). Texterna blir sämre för varje år som går – och de svenska trumfas bara av de engelska.
---
Schlagerartister kommer och går, men textförfattarna består. Trots att de på vilket annat jobb som helst hade fått sparken för sina hafsverk.
---
Vi är på väg att förlora förmågan att formulera oss. Relationen till språket knakar i fogarna också hos personer med språket som arbetsverktyg. Snart återstår bara läten och lösryckta klichéer av det som en gång var vårt språk.
https://unt.se/kultur/kronika/artikel/m ... t/rmz2v4nl

Som sagt, är melodin bra och artisten bra så bryr sig inte så många om texten. Föruom de som har språket och texten som yrke.

Eller vad tycker ni?

Förra gången kultureliten försökte skriva schlagertexter fick vi "höjdpunkten" "Dina bröst är som svalor som häckar". Jag har svårt att se att de citerade textexemplen skulle vara väsentligt sämre.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Melodifestivalen 2023

Inläggav Alien » 2023-02-26 13:33:33

Hur tänkte författaren där med denna långsökta liknelse? Såg han för sig ett svalpar som låg i boet? Nåja, en sak uppnådde han, uppmärksamhet. Ingen har glömt det bidraget. kanske var han inspirerad av Höga visan, den här liknelsen känns också långsökt:

Dina bröst är som två killingar,
tvillingar av en gasell.


Den heter Sommarn som aldrig säger nej (även om folk kanske kommer ihåg den som "Dina bröst är som svalor som häckar):


Det är måndag och gatan blänker vått
Under en himmel som är grå och nött
Det är tisdag och människorna har brått
Det är ett vimmel som är grått och trött
Är jag grå, är du sorgsen, är det höst?

Dina bröst är som svalor som häckar
Det är sommarn som bor i dig
Sommarn som gror i dig
Sommarn som ler i dig
Sommarn du ger åt mig
Du är sommarn som aldrig säger nej


Texten av Lars Forsell. Men musiken var skriven av Carl-Axel och Monica Dominque.

Men det är ingen idé med en "seriös" författare om hen bara gör det med vänsterhanden.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Melodifestivalen 2023

Inläggav Fredriksam » 2023-02-26 14:04:25

Har sett alla deltävlingarn och jag gillar Loreens låt allra bäst. Den påminner tidvis om Abbas - the winner takes it all i början men det gör inget. Väldigt oförskämt av aktivisten att störa hennes nummer. Tur nog gick hon ändå direkt till final. Hon är strong, girl Power!!!!!!!.

Av de andra låtarna som varit med diggar jag dessa speciellt och varför:

Arc North, Jon Henrik Fjällgren - Where You Are (Sávežan) (feat. Adam Woods):Jojk är så coolt. Tillsammans med beaten blir det extra bra.

Elov & Beny - Raggen Går: Trallvänlig och oemotståndlig vissling. En partylåt helt enkelt som helst ska spelas med bra bas.

Maria Sur - Never Give Up: Hennes röst är så bra. Dessutom trevlig ballad.

Nordman - Släpp alla sorger: Glatt med svensk folkmusik. Dessutom är det ju Nordman och dem är alltid bra.

Panetoz - On My Way: Också trallvänlig uptempo låt. Man blir glad och vill dansa.

Theoz - Mer av dig: Trevlig vissling och trevlig uptempo helt enkelt. Lätt att sjunga med i.
Fredriksam
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2006-01-24
Ort: Karlskrona

Melodifestivalen 2023

Inläggav nescio » 2023-02-26 15:15:54

Fredriksam skrev:Väldigt oförskämt av aktivisten att störa hennes nummer.
När jag tittade igår tog Loreens låt slut underligt plötsligt. Sen sade programledarna att de måste prata ett tag. Men jag fattade inte vad som hade hänt och inte pratade de om det heller. Jag tittade inte så noga just då för jag gillade inte Loreens låt.
nescio
 
Inlägg: 3835
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Melodifestivalen 2023

Inläggav slackern » 2023-02-26 16:32:51

Här tycker jag att analysen på SVT sammanfattar mello rätt så bra.

Melodifestivalen har blivit musikens DDR. Här odlas artister som är stjärnor inom mellobubblan men som är helt vilse i den verkliga världens konkurrens.

https://www.svt.se/kultur/mello-har-bli ... konkurrens

Observera bara att det är min åsikt delar ni den inte så går det bra alla har olika åsikter.

Jag tycker att både DN-skribenten och du är ute och cyklar.

Abba var en grupp som vann ESC och som ingen människa kommer ihåg idag? Carola vann Meldodifestivalen och är en föredetting liksom Tommy Körberg och Måns Zelmerlöw.

Nej, Abba blev världsberömda och turnerade både i USA och Australien. Carola har varit populär i 40 år. En del är okända när de slår igenom via Melodifestivalen. Men idag finns ju många andra program att slå igenom i, t ex Idol el Så mycket bättre. Andra är redan berömda men ställer ändå upp i Melodifestivalen. Kanske för att de tycker det är kul, kanske för att bli ännu mer berömda.

Nej, det där med bubblan är dumheter. Det är inte en särskild sorts artister som uppträder i Melodifestivalen. Att en del upplever det så är för att de inte ser alla konserter och turnéer med dessa artister. Sen kanske ine alla som deltar slår igenom men det är ju självklart.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Melodifestivalen 2023

Inläggav Micke » 2023-02-26 17:26:57

Visst är Mellon en bubbla kan man säga. Och i denna bubbla håller jag på Loreen i år. Men jag tyckte även om bidrag nummer två och tre om man håller sig till den senaste deltävlingen. De tidigare deltävlingarna har jag i stort sett glömt redan, fast Jon Henrik är ju alltid bra. Dock har han haft bättre låtar tidigare. Den här gången var det en märklig mix och mystiken försvann lite grann.

Aktivisten som tog sig friheten att förstöra Loreens nummer var en forskare från Lund. Klimathotet är viktigare än allt annat. Sen om det är verkligt eller inte, det är det väl få forskare som ens försöker att ta reda på själva. Men sådan är världen vi lever i idag. Vetenskapen är den nya religionen.
Senast redigerad av Micke 2023-02-26 17:28:24, redigerad totalt 1 gång.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Melodifestivalen 2023

Inläggav Karamell » 2023-02-26 17:28:23

Kul när det strular. Jäklar vad programledarna fick babbla på.

Freddy Dreadful skrev:Musik för de som inte är intresserade av musik!
:lol:
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Melodifestivalen 2023

Inläggav Alien » 2023-03-04 21:55:16

Jaha, så var det Andra chansen, nej semifinal heter det nu.

Jag gillar allt, även numret med Leif och Billy, nej Elov och Beny hette de visst. Men inget jag röstade på.

Mina favoriter är Victor Crone (Diamonds) och Tennesee Tears (Now I Know) fast de jag gillar brukar inte gå vidare. Jag har väl för exklusiv smak. :wink:
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Melodifestivalen 2023

Inläggav Harrytulipan » 2023-03-06 15:21:42

Är inte melodifestivalen bolibompa för queer-personerna?
Harrytulipan
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2022-04-17

Återgå till Intressanta intressen



Logga in