Melodifestivalen 2020

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Melodifestivalen 2020

Inläggav Alien » 2020-02-01 20:51:50

I kväll börjar det! Första deltävlingen.

I Norge är det deras fjärde deltävling. Fast den får jag titta och lyssna på på datorn: https://tv.nrk.no/serie/melodi-grand-pr ... HU26002120

Den artist jag känner mest till av dem som tävlar ikväll är Felix Sandman. Han har deltagit förut och har en viktig roll i Netflexserien Störst av allt. Sonja Aldén känner jag också till. Robin Bengtsson låter anonymt för mig men det var ju han som vann Melodifestivalen år 2017.

I den första deltävlingen i Linköping tävlar Malou Prydz, Felix Sandman, OVÖ, The Mamas, Suzi P, Sonja Aldén och 2017 års vinnare Robin Bengtsson.
---
Felix Sandman tävlar med bidraget ”Boys with emotions”.

– Budskapet är att killar ska våga visa känslor och våga visa sig sköra och svaga. Men också våga visa sig glada och euforiska. Jag har inspirerats av samtalsämnen som jag och mina killgäng har. Det är en fet låt som jag skrev i LA för ett tag sedan med ett budskap som jag har haft i min hjärna länge, säger han.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... a-artister
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Melodifestivalen 2020

Inläggav Alien » 2020-02-02 0:48:37

Programledarna i år är Lina Hedlund, Linnea Henriksson och David Sundin. Kvinnorna är sångerskor och mannen komiker.

Alla tre fick berätta om Ögonblicket då de insåg att de skulle arbeta med musik. Jan Johansen och Se på mig, Lili och Sussie och Sean Banan. Alla dök också upp på scenen.

Robin Bengtsson med Take a chance och The Mamas med Move gick direkt till final.

Felix Sandman med Boys with emotions och Malou Prydz med Ballerina gick till Andra chansen.

Överraskningen var att förhandsfavoriten Felix Sandman inte gick direkt till final. Var han för modern för vissa?
Alien
Moderator

Melodifestivalen 2020

Inläggav nomemorytoday » 2020-02-02 0:51:34

Alien skrev:Jan Johansen

spelat schack med, resten verkar krånglingt. Intelligläns här...
nomemorytoday
Förhandsgranskad

Anslöt: 2018-01-13

Melodifestivalen 2020

Inläggav Alien » 2020-02-02 1:12:09

Sandmans bidrag är kanske för modernt för mig när det gäller själva musiken. Men texten är ovanlig i schlagersammanhang, så jag gillar låten ändå.

What’s wrong with boys that We can’t admit
It’s ok to talk you Don’t need your fists
It’s alright to feel things
But that’s something we don’t permit yeah
If you need a hug then I’ll give you it
When we’re young they say to keep it all inside, all inside
When the boys are blowing up we wonder why
Yeah we wonder yeah we wonder Why

Boys with emotions
Trying not to show it
Leave it unspoken
We’re all a little bit broken
Boys with emotions
Trying not to show it
Keeping it in don’t wanna admit
We’re all boys with emotions

Forget what your dad said
Put it out of your head
It’s ok to cry and
It’s ok to vent
If you don’t let it out
The monster will eat you instead yeah
The hurt that you’re holding
Let it out of your chest
Alien
Moderator

Melodifestivalen 2020

Inläggav nomemorytoday » 2020-02-02 5:31:07

Mer blöta 303

vore nice
nomemorytoday
Förhandsgranskad

Melodifestivalen 2020

Inläggav Karamell » 2020-02-02 17:54:33

David Sundin är för skön. Han kan nog bli hur stor som helst. :) :-)154
Karamell

Anslöt: 2016-03-28

Melodifestivalen 2020

Inläggav Alien » 2020-02-02 19:27:09

Nu kunde jag inte se hela programmet utan hörde bara musik i bakgrunden. Först mot slutet kunde jag ägna mig helt åt programmet. Inte att undra på att jag gillade Sonja Aldén och Felix Sandman bäst.

Spoiler: visa
Jag skulle ladda mobilen för att kunna använda Melloappen. Men när jag skulle betala fick jag bara felmeddelande, måste avbryta och börja om från början. När det äntligen var klart, så krävde Melloappen att jag skulle identifiera mig med epostadress. Jag gav en men fick meddelande att den inte fanns, då fick jag ge den andra epostadressen. Så skickades en kod till min epost. Men för att se den måste jag gå bort från Melloappen. Skrev upp numret och började från början med att ange epostadress igen. Jag är inte snabb när det gäller att skriva på mobilen.
Alien
Moderator

Melodifestivalen 2020

Inläggav Alien » 2020-02-08 18:19:05

Thorsten Flinck skulle ha sjungit i kväll men han blev diskad för att han är åtalad för vandalism och olaga hot. Låten Miraklernas tid var skriven just för honom. Nu får Jan Johansen sjunga i stället. Jag är otursförföljd, säger Flinck. För tre år sedan fick han inte delta i Let's dance eftersom han hade för dåliga värden.

Vaddå "otur"? Han tappade humöret, han har sig själv att skylla. Kanske även för sin dåliga hälsa, han lever väl inte så hälsosamt. En överårig "bad boy".

Sen kan man förstås ifrågasätta diskningen. Varför kolla inte SVT upp artisterna i förväg, om det är så viktigt? Det gäller ju inte grova brott som våldtäkt och grov misshandel. Och ville inte SVT ha Flinck just för att han är "spännande"?

Det finns inga regler om att man inte får vara dömd för brott för att få delta i Melodifestivalen. Men att vara åtalad men ännu inte dömd går inte?

Aftonbladet skrev:Under torsdagen kunde Nöjesbladet berätta att duon OVÖ båda är dömda för brott. 2017 dömdes Jean-Willy Akofely, 32, för penningtvätt efter en härva av annonsbedrägerier. Och i oktober förra året dömdes bandkollegan Nickie Osenius Kouakou, 31, till skyddstillsyn för narkotikabrott.

Begär inte ut belastningsregistret
Vad har ni för kriterier för att få vara med i det som är Sveriges största familjeprogram på tv?

– Som sagt så har vi en dialog. Det är förtroliga samtal där vi pratar om de artister som vi är intresserade av att ha med i den här tävlingen. Om vi begär ut några brottsregister? Svaret på den frågan är: nej det gör vi inte.
---
Vilken typ av brott skulle få er att säga att man inte kan vara med och tävla i Melodifestivalen?

–Jag kommer inte gå in på det. Det är från fall till fall. Det får vi ta ställning till när det dyker upp.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... tsregister

Nähä, inga klara regler, totalt godtycke, det får alltså komma som en överraskning för både artister och publik om en artist blir diskad.
Alien
Moderator

Melodifestivalen 2020

Inläggav Micke » 2020-02-08 19:42:45

Alien skrev:
Det finns inga regler om att man inte får vara dömd för brott för att få delta i Melodifestivalen. Men att vara åtalad men ännu inte dömd går inte?

Vad många inte verkar ha förstått är att Flink utesluts pga den framtida osäkerheten i o m åtalet. Det är alltså för att man inte kan vara säker på att han skulle kunna delta i Eurovision ifall att han skulle vinna Mellon som han inte får vara med.
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Melodifestivalen 2020

Inläggav Alien » 2020-02-08 19:47:21

Ja, det låter rimligt. Går inte an att vinnaren sitter i fängelse när ESC går av stapeln. Men varför säger inte SVT det rent ut då istf att humma om att det får "avgöras från fall till fall"?
Alien
Moderator

Melodifestivalen 2020

Inläggav Alien » 2020-02-08 20:54:37

Jan Johansen fick alltså frågan i samband med att han uppträdde i mellanakten förra lördagen. Så han har haft en vecka på sig att repetera.

DN skrev:I stället blir det artisten Jan Johansen, som tävlat i Melodifestivalen fyra gånger förut, som framför numret ”Miraklernas tid”.

– Låten är specialskriven (av Thomas G:son reds. anm) till Thorsten och den är väldigt teatralisk så det här är lite utanför min comfort zone måste jag erkänna. Men jag kommer att göra den på mitt sätt. Jag kommer inte att härma hans uttryck, säger Jan Johansen till DN.
---
Hur skulle du beskriva låten?

– Det är en slags powerballad i valstakt. En visballad kanske. Den har en väldigt poetisk text som handlar om att hitta lyckan, kärleken och miraklernas tid i världen.
https://www.dn.se/kultur-noje/jan-johan ... da-numret/

Men jag kommer nog inte att tycka att den var bättre än hans vinnare 1995 (3:a i ESC), Se på mig:

Så se på mig, åhå..., en hamn i stormen
Som en våg som fötts att bära dig
Ja, se på mig, åhå..., i ljus och mörker
Är jag där och aldrig lämnar jag dig

Den är förstås omodern, men det är jag också.
Alien
Moderator

Melodifestivalen 2020

Inläggav Micke » 2020-02-08 22:00:11

Dotter tycker jag var bäst ikväll. Kanske den enda ljusglimten faktiskt på två Mello-omgångar. Man börjar nästan längta tillbaka till Sean Banan. :-|

Anna Bergendahl sjunger alltid bra men den låten fungerar inte för mig. Inte alls som den hon sjöng förra året.
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Melodifestivalen 2020

Inläggav Alien » 2020-02-09 2:28:30

Jag gillade Anna Bergendahls bidrag Kingdom come bäst. Hon sjöng bra och jag tycker om hennes röst.
Gillade också Dotters bidrag Bulletproof.

Paul Rey såg söt ut men sjöng inte lika bra. Hans Talking in my sleep gick till Andra chansen.
Mendez feat. Alvaro Estrella och deras låt Vamos amigos gick också till Andra chansen. En partylåt i mitt tycke.

Jan Johansen åkte ut. Men det känns som om bara ungdomar har en chans. Linda Bengtzing såg mycket bra ut men är ju också en veteran så hon åkte ut.

Anna blev så glad när hon gick vidare direkt att hon snubblade och ramlade omkull. Men hon lika glad ut ändå när hon sjöng sin låt omigen.

Men den här gången gick det inte alls att rösta i Melloappen för mig. Mobilen hade legat i handväskan och laddat ur. Det tog över en timme att ladda den.
Alien
Moderator

Melodifestivalen 2020

Inläggav nomemorytoday » 2020-02-09 6:34:06

Jag tycker det är bra att dem som proddat kommer fram mer, även fast man kan ha åsikter runt dem. Eller det kanske är just därför.
nomemorytoday
Förhandsgranskad

Melodifestivalen 2020

Inläggav nomemorytoday » 2020-02-09 6:34:38

Alien skrev:Den är förstås omodern, men det är jag också.

Eller tvärtom
nomemorytoday
Förhandsgranskad

Melodifestivalen 2020

Inläggav Alien » 2020-03-02 3:00:10

Victor Crone hade jag hoppats på eftersom jag verkligen gillade när han sjöng för Estland förra året. Dessutom är det en av de två sånger från ESC jag brukar höra på radio. (Den andra är förstås John Lundviks bidrag.)

Men jag blev lite besviken över låten. Crone är inte världsbäst på koreografi heller. Ack, den gamla goda tiden när det räckte att bara stå rakt upp och ner och sjunga. Han ser bra ut men det räcker inte; det kommer att vara många snyggingar av alla kön i ESC. Vad är det för kedjor som hänger i byxan?
(Påminner mig om den nyckelkedja min man har i sin byxficka.)

Han gick vidare till final liksom Hanna Ferm:

Hon ser verkligen mycket bra ut (men den blanka klänningen finner jag vulgär). Men låten tycker jag är inte är något särskilt.

Nej, jag har inte sett/hört något bidrag som skulle kunna vinna ESC (el ens bli tvåa el trea). Bara Sverige kommer vidare till finalen. :-)063
Alien
Moderator

Melodifestivalen 2020

Inläggav Alien » 2020-03-08 2:09:16

Ja, så var det final.

Anna Bergendahl och Dotter var favoriter:

Den är bra men jag läste att hon använder autotune?

Men en annan låt vann med bara en poäng:

Jag hade aldrig trott att de skulle vinna, de var ju med förra året som körsångerskor bakom John Lundvik. Min egen favorit Anna Bergendahl blev trea.

Först röstade den internationella juryn och då låg The Mamas och Dotter lika. Sedan fällde tittarnas röster utslaget.
Alien
Moderator

Melodifestivalen 2020

Inläggav Alien » 2020-03-09 0:56:27

Samma kväll hade Danmark sin uttagningstävling, Melodi Grand Prix som de kallar det där. Men pga coronaviruset så fanns det ingen publik!

svt skrev:Den danska Melodifestivalen kommer att framföras utan publik på lördag på grund av oro för coronaviruset, skriver danska DR. Enligt SVT finns det inga planer på liknande beslut inför den svenska Mellofinalen på lördag, men man ber sjuk publik stanna hemma.

Beslutet att genomföra den danska tävlingen utan publik kommer som en direkt följd av att landets statsminister Mette Frederiksen (S) under fredagen meddelade att danska myndigheter rekommenderar att alla tillställningar med över 1000 personer samlade ska ställas in, eller skjutas upp, skriver DR.

– På grund av statsministerns rekommendation har vi fattat beslutet om att genomföra Melodi Grand Prix utan publiken, säger Gustav Lützhøft, talesman för showen.
https://www.svt.se/kultur/danska-melodi ... -pa-lordag

Vilken avslagen tillställning det borde ha blivit. Hur känns det för artisterna att inte se någon publik som jublar och klappar händerna?

Hur blir det med ESC i Rotterdam? Tänk om det också blir utan publik?
Alien
Moderator

Melodifestivalen 2020

Inläggav nomemorytoday » 2020-03-09 1:20:56

vi gör en egen,

Kan göra en hel bok om denna låt.

nomemorytoday
Förhandsgranskad

Melodifestivalen 2020

Inläggav nomemorytoday » 2020-03-09 10:58:13

Alien skrev:Vilken avslagen tillställning det borde ha blivit.

Jo
nomemorytoday
Förhandsgranskad

Melodifestivalen 2020

Inläggav Manipura » 2020-03-14 12:23:34

Alien skrev:Jag gillade Anna Bergendahls bidrag Kingdom come bäst. Hon sjöng bra och jag tycker om hennes röst.

Repris nu på mellofinalen. Anna var bäst tycker jag, både subjektivt och ”objektivt”, om man kan säga så. (Att en artist är ”objektivt” bra.)
Manipura
Förhandsgranskad

Anslöt: 2020-01-26

Melodifestivalen 2020

Inläggav Manipura » 2020-03-14 12:43:30

Micke skrev:Anna Bergendahl sjunger alltid bra men den låten fungerar inte för mig. Inte alls som den hon sjöng förra året.

Håller på ett sätt med men höjer henne lite mer än du. Förra årets låt var magisk och årets hälften så bra. Men ändå bäst.
Manipura
Förhandsgranskad

Melodifestivalen 2020

Inläggav Manipura » 2020-03-14 13:10:16

Manipura skrev:
Micke skrev:Anna Bergendahl sjunger alltid bra men den låten fungerar inte för mig. Inte alls som den hon sjöng förra året.

Håller på ett sätt med men höjer henne lite mer än du. Förra årets låt var magisk och årets hälften så bra. Men ändå bäst.

Förra årets låt, är det ”Kundalini” som är ”jaget”?

Älskar Annas subtila minspel, speciellt kanske när hon sjunger ”I’m the final destination”. Känns som hon med ögonen säger: ”-Ni fattar va? Vem JAG är?”
Manipura
Förhandsgranskad

Melodifestivalen 2020

Inläggav Manipura » 2020-03-14 13:19:07

Årets låt handlar om det som skulle hända 2012? Nya världen?
Manipura
Förhandsgranskad

Återgå till Intressanta intressen

Logga in