Melodifestivalen 2019

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Melodifestivalen 2019

Inläggav Alien » 2019-02-02 20:54:40

Första deltävlingen i Göteborg.

En riktig veteran, Arja Saijonmaa, några nyare som varit med en el två gånger tidigare Wiktoria, Anna Bergendahl och Nano och så tre helt nya och okända (iaf för mig).

Edit: Tog bort "börjar ikväll kl 20" ur rubriken.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Melodifestivalen 2019 börjar ikväll kl 20

Inläggav Micke » 2019-02-02 22:00:54

Anna Bergendahl var bra. Snyggt nummer. Den såg jag inte komma.

Annars var det väl ett par till som var rätt okej. High15 påminde mig mycket om ett visst brittiskt popband som jag brukade lyssna på, minns inte namnet just nu.
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav triggerhappyD » 2019-02-02 23:26:28

Så det är sånt här tv-licens avgiften / tvångsbeskattningen ska gå till?

Skulle hellre få halsen avskuren av IS än o titta på nått så själslöst dumjippo som detta. No offence till er som gått genom livet utan att utveckla en musiksmak och gillar melodifestival :)
triggerhappyD

Anslöt: 2015-06-01

Inläggav Micke » 2019-02-02 23:57:50

triggerhappyD skrev:Så det är sånt här tv-licens avgiften / tvångsbeskattningen ska gå till?

Skulle hellre få halsen avskuren av IS än o titta på nått så själslöst dumjippo som detta. No offence till er som gått genom livet utan att utveckla en musiksmak och gillar melodifestival :)

Det handlar ju inte enbart om musiken, utan även om showen, underhållningen, tävlingsmomentet, prestationer, traditioner m m. Men uppskattar man inte konceptet i sin helhet, och kanske har en musiksmak som inte är så bred, så behöver man ju inte se på det. Eller nyttjar du allt annat som skattepengarna går till?

Man kan absolut diskutera om skattepengar skall gå till underhållningsprogram såsom Melodifestivalen, men det är kanske lite respektlöst att göra detta i en intresse-tråd för intresserade? Och det blir ju inte mindre respektlöst när man tar tillfället i akt att dumförklara dom som finner det i någon grad intressant. Bättre kan du! :-)Happy
Micke

Inläggav slackern » 2019-02-03 0:00:18

Micke skrev:
triggerhappyD skrev:Så det är sånt här tv-licens avgiften / tvångsbeskattningen ska gå till?

Det handlar ju inte enbart om musiken, utan även om showen, underhållningen, tävlingsmomentet, prestationer, traditioner m m. Men uppskattar man inte konceptet i sin helhet, och kanske har en musiksmak som inte är så bred, så behöver man ju inte se på det. Eller nyttjar du allt annat som skattepengarna går till?

Man kan absolut diskutera om skattepengar skall gå till underhållningsprogram såsom Melodifestivalen, men det är kanske lite respektlöst att göra detta i en intresse-tråd för intresserade? Och det blir ju inte mindre respektlöst när man tar tillfället i akt att dumförklara dom som finner det i någon grad intressant. Bättre kan du! :-)Happy

Fast dom drar ju bara ut på pinan, skulle ju vara betydligt mycket mer kostnadseffektivt att bara ha en uttagning som förr istället för femtioelva som i dagsläget.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Sjuckert » 2019-02-03 0:49:10

triggerhappyD skrev:Skulle hellre få halsen avskuren av IS än o titta på nått så själslöst dumjippo som detta. No offence till er som gått genom livet utan att utveckla en musiksmak och gillar melodifestival :)

Hey, jag har jävligt bra musiksmak men kan gilla kitschig underhållning också! Det ena utesluter inte det andra. Men jag håller med slackern om att det är för utdraget. Åtminstone andra chansen är fullständigt onödig, och de kunde gott satsa lite mer på kvalitet än kvantitet.

Nåväl, att Wiktoria gick till final var väntat. Den var helt okej för att vara en ballad och hon kan sjunga. Den andra finallåten var bara :-)ZZZ .
Sjuckert

Anslöt: 2013-05-11

Inläggav triggerhappyD » 2019-02-03 0:58:33

Micke skrev:Det handlar ju inte enbart om musiken, utan även om showen, underhållningen, tävlingsmomentet, prestationer, traditioner m m. Men uppskattar man inte konceptet i sin helhet, och kanske har en musiksmak som inte är så bred, så behöver man ju inte se på det. Eller nyttjar du allt annat som skattepengarna går till?

Hehe, jag skrev ju "No offence" :) Men sure kanske var onödigt o "dumförklara" folk, men är man trygg i vad man gillar så kvittar väl min åsikt.

Det var framförallt en subtil pik till Alien som inte tittar på "videoklipp" som skulle kunna rucka på hennes verklighetsuppfattning, men samtidigt försvarar public service tvångsbeskattning samt konsumerar deras fördummande verksamhet, så kontentan av min kommentar var ju mest ett påpekande av att den statliga indoktrineringen fungerar mycket väl.
triggerhappyD

Inläggav triggerhappyD » 2019-02-03 1:02:32

Sjuckert skrev:Hey, jag har jävligt bra musiksmak men kan gilla kitschig underhållning också! Det ena utesluter inte det andra. Men jag håller med slackern om att det är för utdraget. Åtminstone andra chansen är fullständigt onödig, och de kunde gott satsa lite mer på kvalitet än kvantitet.

Nåväl, att Wiktoria gick till final var väntat. Den var helt okej för att vara en ballad och hon kan sjunga. Den andra finallåten var bara :-)ZZZ .

:)
triggerhappyD

Inläggav Alien » 2019-02-03 1:11:12

slackern skrev:Fast dom drar ju bara ut på pinan

De drar ut på NÖJET!

En gång i tiden var det en enda programledare också, nu är det fyra.

Arja Saijonmaa gick tyvärr inte vidare. Wiktoria och Mohomi gick till final. Nano och Anna Bergendahl till Andra chansen. Jag gillade Wiktorias "regnshow" och hon sjöng bra men jag var inte särskilt förtjust i låten. Mohomi och Bergendah var mina favoriter. Anna Bergendahl deltog för nio år sedan och vann Melodifestivalen. Men det var första året som Sverige inte gick vidare efter semifinalen. Fattar inte varför, inget fel på vare sig låten el Anna. Men hon stack väl inte ut tillräckligt. Då kände hon förstås "Aldrig mer Melodifestivalen" men nu var hon här igen.

Arja Saijonmaa var nära att vinna Melodifestivalen 1987 med Högt över havet, men den här gången kom hon sist. Hon var en av författarna till texten som handlar om Moder Jord som vi måste ta hand om. Arja hade den vackraste klänningen men låten var inte lika bra som Högt över havet. Men det brukar sällan gå bra för äldre artister. Kanske för att det mest är tonåringar och barn som röstar?

Apropå rösta så ska man kunna ladda ner en app och då rösta gratis upp till fem gånger. Laddade ner den, men sen blev det problem "Ett fel som vi inte tagit höjd för inträffade. Starta om appen och försök igen senare." Vaddå "starta om appen", varenda gång jag sätter på mobilen kommer ju samma meddelande.
Alien
Moderator

Inläggav slackern » 2019-02-03 1:17:35

Alien skrev:De drar ut på NÖJET!

En gång i tiden var det en enda programledare också, nu är det fyra.

Arja Saijonmaa gick tyvärr inte vidare. Wiktoria och Mohomi gick till final. Nano och Anna Bergendahl till Andra chansen. Jag gillade Wiktorias "regnshow" och hon sjöng bra men jag var inte särskilt förtjust i låten. Mohomi och Bergendah var mina favoriter. Anna Bergendahl deltog för nio år sedan och vann Melodifestivalen. Men det var första året som Sverige inte gick vidare efter semifinalen. Fattar inte varför, inget fel på vare sig låten el Anna. Men hon stack väl inte ut tillräckligt. Då kände hon förstås "Aldrig mer Melodifestivalen" men nu var hon här igen.

Arja Saijonmaa var nära att vinna Melodifestivalen 1987 med Högt över havet, men den här gången kom hon sist. Hon var en av författarna till texten som handlar om Moder Jord som vi måste ta hand om. Arja hade den vackraste klänningen men låter var inte lika bra som Högt över havet. Men det brukar sällan gå bra för äldre artister. Kanske för att det mest är tonåringar och barn som röstar?

Apropå rösta så ska man kunna ladda ner en app och då rösta gratis upp till fem gånger. Laddade ner den, men sen blev det problem "Ett fel som vi inte tagit höjd för inträffade. Starta om appen och försök igen senare." Vaddå "starta om appen", varenda gång jag sätter på mobilen kommer ju samma meddelande.

Ja eller hur var det bättre förr inte dena PK hetts som i dagsläget.

slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav triggerhappyD » 2019-02-04 16:42:20

Ibland önskar man att man kunde redigera eller ta bort kommentarer ^^

Ber hur som om ursäkt för en något överdrivet dryg kommentar ang melodifestivalen.
Sry Alien, Micke och Sjuckert.
triggerhappyD

Inläggav Sjuckert » 2019-02-04 18:00:52

triggerhappyD skrev:Ibland önskar man att man kunde redigera eller ta bort kommentarer ^^

Ber hur som om ursäkt för en något överdrivet dryg kommentar ang melodifestivalen.
Sry Alien, Micke och Sjuckert.

För min del är det lugnt, men alltid trevligt med folk som faktiskt kan be om ursäkt. :-)005 Du är ju iaf inte ensam om att ha negativa åsikter om Melodifestivalen, man blir härdad...
Sjuckert

Inläggav Micke » 2019-02-05 0:49:31

Jag tog inte heller illa upp. Själv satt jag vid datorn samtidigt och tog fram skämskudden när programledarna skulle vara roliga, men tyckte låtarna lät hyfsat bra annars jämfört med det mesta från förra säsongen.
Micke

Inläggav triggerhappyD » 2019-02-05 20:31:29

Hehe "skämskudden" :)

Mja det var väl framförallt Alien jag borde be om ursäkt, vi kommer sällan överens och har oftast olika åsikter, och ibland blir jag lite väl skjutglad och hård i min retorik och kan ibland även gå över gränsen och bli rent av otrevlig i "stridens hetta" :(

Så jag ber dig om ursäkt Alien, jag vet att du inte accepterat min tidigare ursäkt och gör det säkert inte nu heller, vilket är fair enough, ska hur som försöka tänka på att inte uttrycka mig otrevligt eller nedvärderande.
triggerhappyD

Inläggav Alien » 2019-02-05 21:31:24

Det är ju bra att du inser att du gjort fel. Så jag accepterar visst din ursäkt.

Generellt ogillar jag folk som skriver i intressetrådar bara för att dissa intresset. Som moderator kan jag ju flytta bort inläggen, men det blir svårt när det gäller ens eget intresse, då anklagas man för att missbruka sin moderatormakt.

Public service är bred och ska vara det. Man blir inte dum för att man tittar på lätt underhållning, alla har rätt att ägna sig åt avkoppling. Så jag tar inte åt mig.

Nu räcker det med Off topic!
Alien
Moderator

Inläggav triggerhappyD » 2019-02-05 21:50:59

Tack. Och mjo jag håller med, det är direkt onödigt att skriva i intressetrådar för att dissa andras intressen.
triggerhappyD

Inläggav Micke » 2019-02-09 22:30:53

Ja det var ju väntat att Hanna och Liamoo skulle gå direkt till final, trots att balladen var ganska tråkig tycker jag. Då var det roligare att Zara Larsson-kopian Malou gick vidare. Vem kände till henne innan det här? Flera hyfsade nummer även denna kväll, dock ingen som jag fastnade för. Jag är svag för mäktiga nummer i Mello-sammahanget, sådana som bl a Loreen och Jon-Henrik brukar bjuda på. Den senare uppträder nästa vecka. :-)Happy
Micke

Inläggav Flinta » 2019-02-09 22:36:27

Jag vet knappt vad Melodifestivalen är. När började man säga Mello?
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Micke » 2019-02-09 23:01:24

Flinta skrev:Jag vet knappt vad Melodifestivalen är. När började man säga Mello?

Det är nog ganska längesedan.
Micke

Inläggav Alien » 2019-02-10 2:16:57

Den stressade nutidsmänniskan har inte tid att uttala 7-staviga ord som Melodifestivalen. Men jag tycker Mello låter så barnsligt.

Här var det alltså en veteran Andreas Johnson (deltog för 7:e gången), en riktigt gammal veteran Jan Malmsjö (86 år gammal!) och en som jag sett förut Margaret. De övriga var helt nya för mig.

Den låt jag gillade bäst var Andreas Johnsons Army of us. Den gick vidare till Andra chansen. Men tydligen är den för lik en annan populär låt.

Malou Prytz är bara 15 år och gick direkt till final med I do me. Rutig kjol och jacka, påmindes om en liknande ensemble jag hade i skolan. Hon var så söt och välsjungande. Men själva låten har jag redan glömt bort.

Hanna Ferm & Liamoo gick också direkt till final med låten Hold you. Samma där, söta, sjöng bra, men låten har jag glömt.

Oscar Enestad sjöng en tydligen självupplevd låt I love it om en kärlek som andra fördömde. Så jag trodde det var en annan kille han var kär i. Men så var det inte, utan "flickvännen" är 29 år äldre än han. Tydligen var han tvungen att censurera för att följa reglerna:

I love I love I love it
My parents don’t like it
But I don’t care it’s exciting
(tidigare "Fuck 'em, it's exciting")

Margaret sjöng en text jag inte fattade alls, kändes som ord på måfå.

Vlad får mig att tänka på Drakula (Vlad är en förkortning av Vladislav). Han gick inte vidare direkt till final och lika bra det mtp detta:
Vlad Reiser och hans tidigare Youtube-kollega Daniel Norlin kritiserades också efter att ha filmat en utmaning på stan där de tafsade på okända människor – framför allt kvinnors – rumpor.
Vintern 2017 möttes artisten av skarp kritik efter att ha skämtat om våldtäkt. På sin Snapchat hade Vlad Reiser lagt upp en meme med texten ”Döda tjejer kan inte säga nej”.
https://www.expressen.se/noje/melodifes ... andalerna/
Alien
Moderator

Inläggav Flinta » 2019-02-10 17:11:16

Alien skrev:Den stressade nutidsmänniskan har inte tid att uttala 7-staviga ord som Melodifestivalen. Men jag tycker Mello låter så barnsligt.
Jaha så det är pga tidsbrist förkortningen tillkommit. Apropå förkortningar så är jag uppväxt med Överskottsbolaget och Hennes och Mauritz och använder inte ÖB eller HM i vardagligt tal som de flesta andra. Va nog också ganska nyligen jag fattade vad Bolaget var en förkortning för.
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Sjuckert » 2019-03-09 22:35:52

Lite dålig aktivitet här på sistone va? Jag tror att John Lundvik vinner. Kanske är det min favorit också, har haft lite svårt att hitta nån sån.
Sjuckert

Inläggav Alien » 2019-03-09 22:45:22

Mina favoriter är Jon Henrik Fjällgren, Anna Bergendahl och John Lundvik. Lundvik är favorittippad. Internationella juryn gillar honom bäst också.
Alien
Moderator

Inläggav Sjuckert » 2019-03-09 23:03:14

Det blev visst Lundvik som vann. Jag är inte upprörd = bra betyg. :)
Sjuckert

Återgå till Intressanta intressen

Logga in