Melodifestivalen 2019

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Melodifestivalen 2019 börjar ikväll kl 20

Inläggav Karamell » 2019-03-09 23:46:01

Tyckte inte vinnaren var nåt vidare alls, men man blir så glad för hans skull när man ser hur lycklig han blev. Gulligt!! :-)Happy Ashes to ashes tyckte jag nog var bäst.
Karamell

Anslöt: 2016-03-28

Inläggav Alien » 2019-03-10 1:17:16

Alla jurygrupper gav honom högsta poäng, och svenska folket också.

Nu var han inte min favorit (det var samen och renen), men Lundvik sjöng bra. Tyckte inte han var så snygg som de brukar vara men han var charmig och glad.

Barnet Bishara kom tvåa. Tur att han inte vann. Inte bra att slå igenom så ung (tänker på Ted Gärdestad, Justin Bieber lär vara olidlig). Det andra barnet Malou Prytz kom sist. Sexiga paret kom trea och min favorit kom fyra. Anna Bergendahl kom som nr 10 men Arvingarna kom 6. Inte konstigt att Lundvik vann men annars fattar jag inte hur folk röstar.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav nescio » 2019-03-10 13:50:15

Karamell skrev:Tyckte inte vinnaren var nåt vidare alls, men man blir så glad för hans skull när man ser hur lycklig han blev.
Alien skrev:Alla jurygrupper gav honom högsta poäng, och svenska folket också.
Den var inte bra. Jag minns inte alls hur den gick.
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Inläggav habiti » 2019-03-11 0:30:51

det var länge sedan sverige skickade en låt av bra klass till eurovision. senast var roger pontare, när vindarna vänder.
habiti

Anslöt: 2014-08-23

Inläggav Alien » 2019-03-12 3:44:23

John Lundviks föräldrar heter Johan och Jane. Mao, hela familjen bär en variation av namnet Johannes.

John Lundvik har också skrivit Storbritanniens bidrag.

Nu kommer John Lundvik att representera Sverige i Eurovision song contest i Tel Aviv, Israel, i maj. Där blir han också historisk – han kommer nämligen att tävla mot sig själv. John Lundvik har även vunnit Storbritanniens uttagning till Eurovision som låtskrivare. Han ligger bakom låten ”Bigger than us” tillsammans med Laurell Barker, Anna-Klara Folin och Jonas Thander, en låt som först var inskickad till den svenska Melodifestivalen. Där fick den inte vara med, men i Storbritannien vann låten, framförd av Michael Rice. Det blir första gången någonsin som en person är med i Eurovision som både låtskrivare och artist åt två olika bidrag.
https://www.dn.se/kultur-noje/john-lund ... alen-2019/

Tänk så många fantastiska poplåtar britter skrivit. Om de måste vända sig utomlands så beror det på att man där tappat intresset för Eurovisionsschlagern. Och därför vinner de inte längre utan hamnar i slutet av listan.

Finns det något land som har så dåligt självförtroende att de låter en internationell jury vara med och bestämma vilken låt som ska skickas att tävla? Bara Sverige, antar jag. Detta efter den gång som Sverige åkte ur i semifinalen. Vad snopet! Sedan såg Christer Björkman till att finalvinnaren skulle vara tillräckligt internationell. Det gällde att förhindra att svenska folket röstade fram fel låt. Därför lär aldrig en låt på svenska vinna i Melodifestivalens final. Den här gången var det bara två som sjöng på svenska: Jon Henrik Fjällgren och Arvingarna.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2019-03-12 4:06:11

I det här fallet sammanföll internationella juryn med folkets röstar: John Lundvik

Svenska folkets röster:
1. John Lundvik
2. Bishara
3. Liamoo & Hanna Ferm
4. Jon Henrik Fjällgren
5. Mohombi
6. Arvingarna
7. Anna Bergendahl
8. Wiktoria
9. Lisa Ajax
10. Malou Prytz
11. Nano
12. Lina Hedlund

Internationella juryns röster:
1. John Lundvik
2. Nano
3. Liamoo & Hanna Ferm
4. Lisa Ajax
5. Bishara
6. Wiktoria
7. Lina Hedlund
8. Mohombi
9. Arvingarna
10. Malou Prytz
11. Anna Bergendahl
12. Jon Henrik Fjällgren

Mina två favoriter kom sist! Bort med internationella juryn! Tokigt också att folket kan rösta efer att de fått veta juryns röster. Sådant kan påverka röstandet.

Den internationella juryn bestod av följande 8 länder: Portugal, Österrike, Australien, Cypern, Frankrike, Finland, Storbritannien och Israel. Kanske var Fjällgrens ren och jojk för udda? Nej, Finland som ju också har samer gav inte Fjällgren en enda röst. Men Australien och Storbritannien gav honom 8 poäng.
Alien
Moderator

Melodifestivalen 2019

Inläggav Alien » 2019-05-16 20:42:31

habiti skrev:det var länge sedan sverige skickade en låt av bra klass till eurovision. senast var roger pontare, när vindarna vänder.

Beror på vad man menar med "bra klass". Om man menar låtar som vinner i ESC har du fel; Sverige har vunnit hela 6 gånger. Endast Irland har varit mer framgångsrikt, de har vunnit 7 gånger.
Alien
Moderator

Melodifestivalen 2019

Inläggav Karamell » 2019-05-16 20:43:57

John Lundvik är töntig men vilken läcker kropp han har! :P
Karamell

Anslöt: 2016-03-28

Återgå till Intressanta intressen

Logga in