Mediacirkusen kring Greta Thunberg

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Inläggav Dagobert » 2019-01-25 1:49:05

Här är hela talet från Polen, om ingen postat det förut:

https://www.di.se/ditv/quest-means-busi ... nferensen/
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav joey_truelove » 2019-01-25 4:29:11

Alien skrev:Malena Ernman har ju förlorat pengar på att inte längre kunna ta vissa jobb, eftersom hon inte vill flyga. Så jag undrar verkligen om de går med vinst på sitt klimatengagemang. Och jag tycker det är småttigt att fråga vad folk tjänar på det, när det gäller klimatfrågan. Vad förlorar vi alla på att den inte tas på tillräckligt allvar?
Möjligt att de inte går direkt med vinst som företag räknat, men ger gissningsvis viss inkomst lika så.

Och miljön är ju ett berömvärt ämnesområde att tjäna pengar på. Det gäller ju att hitta något ämne som är populärt hos många, lite krasst sätt.
joey_truelove

Anslöt: 2011-09-28

Inläggav joey_truelove » 2019-01-25 4:33:20

Fabela skrev:En fråga till dem som ifrågasätter Greta & Co´s agenda:

Vad är er egen agenda?

Inte provokation, utan en seriös fundering.

Tja, bara för att någon faktiskt gör något behöver det inte vara rätt sak att göra. Jag är säker på att många gör saker i det lilla, vilket sammantaget gör rätt mycket, även om det kanske inte skrivs så mycket om i media osv.

Men visst är det lätt att vara negativ emot de som har en agenda, oavsett hur rätt eller fel agendan kanske är som så. Detta för att det är lättare att enas om vad som är fel än vad som är rätt, ty det som påstås av någon att vara rätt går alltid att kritisera och analysera.
joey_truelove

Anslöt: 2011-09-28

Inläggav LordNelson » 2019-01-25 20:03:09

Flinta skrev:
Zirre skrev:Man behöver inte göra som Greta för att värna om miljön. Det finns många andra sätt att göra det på.
Källsortering är ett exempel och om man brukar köra bil så behöver inte alla resor ske med den.

Finns många fler sätt att ta till för att värna om miljön. Vi kan alla hjälpas åt.

Hon sporrar och inspirerar halva Sveriges befolkning att värna mer om miljön :-)049

Nej, jag blir bara förbannad. Jag har inte hört allt hon sagt men det verkar ju inte vara några nyheter.
LordNelson

Anslöt: 2010-06-25

Inläggav slackern » 2019-01-25 20:07:39

Ja mycket avundsjuka verkar det vara på en tonårig tjej som faktiskt har fått uppmärksamhet för att göra något vettigt. Att vuxna människor kan gnälla på en tonåring som har uppnått mer i sitt korta liv än vad dom har gjort är lite skrattretande.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav LordNelson » 2019-01-25 20:16:27

Flinta skrev:
LordNelson skrev:
Flinta skrev:Ja! Berätta vad har ni gjort som är bättre!

Vadå ”gjort som är bättre”? Jag behöver väl inte ha ”gjort nåt bättre” för att ha en åsikt. Greta har säkert i sitt liv hittills släppt ut mer co2 än jag gjort.

På vilka sätt har du lyckats sporra och inspirera halva Sveriges befolkning att värna mer om miljön? Har du några sätt som når ännu fler och får dom att göra bättre miljöval?

Hur vet du att Greta har sporrat halva Sverige att värna miljön. Varför inte dra till med halva världens befolkning. Är ganska säker på att halva befolkningen inte ens vet vem hon är.

Men jag har naturligtvis inte sporrat fler än Greta. Jag har antagligen inte sporrat någon och har inte påstått det heller. Jag får tycka vad jag vill ändå.
LordNelson

Inläggav LordNelson » 2019-01-25 20:23:43

slackern skrev:Ja mycket avundsjuka verkar det vara på en tonårig tjej som faktiskt har fått uppmärksamhet för att göra något vettigt. Att vuxna människor kan gnälla på en tonåring som har uppnått mer i sitt korta liv än vad dom har gjort är lite skrattretande.

Jag vet inte om jag är avundsjuk på henne. Sen tror jag hon är bortglömd relativi fort.
LordNelson

Inläggav LordNelson » 2019-01-25 20:26:06

slackern skrev:
Alien skrev:
Zirre skrev:Nu var det faktiskt ytters få i lokalen när hon framförde det hon ville säga.

Det kunde väl inte Greta veta i förväg.

F ö har hon inte talat bara i Katowice. Hon har även talat i t ex London, se https://www.dn.se/nyheter/sverige/greta ... jat-grata/

Hon har till och med blivit inbjuden till något möte med Arnold, det är stort för en femtonåring.

I totalt 15 dagar skolstrejkade 15-åriga Greta Thunberg för miljön. Nu har Arnold Schwarzenegger bjudit in henne till sitt årliga högnivåmöte för klimatet. ”Jag älskar att se någon som inte bara klagar utan faktiskt gör någonting åt saken”, twittrade Schwarzenegger.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/gret ... arzenegger

Hon kanske inte får hålla ett tal men säkert ändå en stor ära för henne.

Det finns väl ingen 15-åring som vet vem Arnold är.
LordNelson

Inläggav slackern » 2019-01-25 20:31:18

LordNelson skrev:
slackern skrev:
Alien skrev:Det kunde väl inte Greta veta i förväg.

F ö har hon inte talat bara i Katowice. Hon har även talat i t ex London, se https://www.dn.se/nyheter/sverige/greta ... jat-grata/

Hon har till och med blivit inbjuden till något möte med Arnold, det är stort för en femtonåring.

I totalt 15 dagar skolstrejkade 15-åriga Greta Thunberg för miljön. Nu har Arnold Schwarzenegger bjudit in henne till sitt årliga högnivåmöte för klimatet. ”Jag älskar att se någon som inte bara klagar utan faktiskt gör någonting åt saken”, twittrade Schwarzenegger.

Min son är exakt lika gammal som hon och han vet mycket väl vem han är.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav LordNelson » 2019-01-25 21:29:46

slackern skrev:
LordNelson skrev:
slackern skrev:

Min son är exakt lika gammal som hon och han vet mycket väl vem han är.

Terminator kom -84.

Alla har glömt handlingen.
LordNelson

Inläggav Fabela » 2019-01-25 21:59:25

LordNelson skrev:Nej, jag blir bara förbannad. Jag har inte hört allt hon sagt men det verkar ju inte vara några nyheter.

Men vad är det du blir så förbannad på då?

Själv tycker jag att hon är så oförarglig och lågmäld, och säger inget (kontroversiellt) som inte redan är sagt, av både vuxna och barn.
Blir lite fascinerad av att hon väcker så starka känslor. :-)Happy
Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Inläggav LordNelson » 2019-01-25 23:01:10

Fabela skrev:
LordNelson skrev:Nej, jag blir bara förbannad. Jag har inte hört allt hon sagt men det verkar ju inte vara några nyheter.

Men vad är det du blir så förbannad på då?

Själv tycker jag att hon är så oförarglig och lågmäld, och säger inget (kontroversiellt) som inte redan är sagt, av både vuxna och barn.
Blir lite fascinerad av att hon väcker så starka känslor. :-)Happy

Nej det är grejen runt henne. Jag blir väl inte så värst arg heller.
LordNelson

Inläggav xty3457 » 2019-03-16 5:56:38

Säkerligen finns det en viss del av kommersialism kring Thunberg.
Men tänk å andra sidan på vad hon gjort för npf rörelsen och för
att synliggöra asperger som diagnos som att förklara att alla
med asperger inte enbart sitter framför en dator och programmerar eller liknande.

Jag har börjat npf-frågor inom politik på gräsrotsnivå, det det har blivit
extremt mycket lättare när t.o.m människor i 60års åldern vet vad asperger
är och vem Greta Thunberg är samt att man pratar om henne på politiska möten.
Då slipper jag förklara vad asperger är och kan ta upp olika frågor istället.

Tidigare har jag enbart kunna driva npf-frågor i student och ungdomsförbund
bland människor som är en 10-15år yngre än mig och kanske vet vad en diagnos,
eftersom dessa människor är såpass unga att dem nog haft nogån klasskamrat
som haft en diagnos och därför är det mer naturligt för dem att tänka i dessa
termer.

Ja även ungdomar på en 10-15år har en helt annan kännedom om vad adhd är än vuxna
i min ålder (36 år) eller äldre.

Sen personligen försöker jag på bred front driva budskapet att man inte bör
diskriminera människor med npf och människor med npf ska ha samma rätt att
utöva yrken som andra.

Dock verkar det som att tänkande att utesluta saker som inte passar in härstammar
i det gamla folkhemstänkande fortfarande på vissa myndigheter 2019.

På Youtube kan man finna en film från en kvinna som numera är pensionär och var
inlagd på Restad mentalsjukhus i Västergötland på 1950-talet.

På hennes körkort som hon fick i slutet av 1950-talet stod på baksidan att hon
hade lidit av en mental sjukdom, därför fick hon skaffa en kopia på sitt körkort
där denna information inte finns med.

Mina föräldrar är födda på 1950-talet i Norden.
Min mormor var född på 1920-talet och kom till Sverige som flykting
efter andra världskriget.
Jag personligen är född 1982.

Då transportstyrelsen under 2010-talet fortfarande gör allt i sin makt
för att förbjuda människor med Asperger från att köra tåg och avkräver
alla autister på läkarintyg för att få ett vanligt körkort 2019 kan man
fråga sig hur mycket denna myndighets syn på människor med olika diagnoser
förändrats sedan 1950-talet!?
xty3457

Anslöt: 2015-02-23

Inläggav Micke » 2019-03-16 11:04:02

xty3457 skrev:Säkerligen finns det en viss del av kommersialism kring Thunberg.
Men tänk å andra sidan på vad hon gjort för npf rörelsen och för
att synliggöra asperger som diagnos som att förklara att alla
med asperger inte enbart sitter framför en dator och programmerar eller liknande.

Jag tycker att hon är en bra förebild för oss med asperger. Hon är väl påläst och talar klarspråk även inför världsledare utan att darra på manschetten. Hon är skärpt, sympatisk, genuin och står med båda fötterna på jorden trots den oerhörda uppmärksamhet hon har fått på sistone och trots den ikon hon har blivit. Hur många i hennes ålder skulle klara av det? Hur många vuxna skulle klara av det?

Det finns gott om krafter som ogillar henne starkt av förklarliga skäl. Det är därför inte så konstigt att hon blir ifrågasatt och att rena lögner sprids om henne. Det enda kommersiella för hennes del tycks vara att hon mot sin vetskap blev kopplad till ett företag en kortare period. Hon var enbart med i en förening (som hjälpte till att uppmärksamma henne från början) med samma ägare som företaget, men tog avstånd från den när hon fick vetskap om att hennes namn tyvärr användes även i företaget.

Självklart har hennes ålder använts för att påtala att hon måste vara en marionett, styrd utav andra krafter. För inte kan en 16-åring vara ordentligt insatt i klimatfrågan tänker/hävdar man. Skulle hon vara fel ute så är det pga forskarna som jag ser det, att dom har misstagit sig. För påläst det är hon i frågan som få andra.

Sen tycker jag det är ointressant om hon fick draghjälp av föreningen i början, vare sig ägaren där hade ett tveksamt motiv eller ej, eller av att hon har kända föräldrar. Jag tycker det är uppenbart att hon brinner för klimatfrågan efter att ha satt mig in i det här lite bättre, och därmed spelar det mindre roll vad som eventuellt hjälpte henne att få uppmärksamhet i början.

Det här tycker jag var en bra artikel om henne:

https://amp.theguardian.com/world/2019/mar/11/greta-thunberg-schoolgirl-climate-change-warrior-some-people-can-let-things-go-i-cant?__twitter_impression=true&fbclid=IwAR0fBUda6IOYgxUdgMq9pYIfhfdHXn30gFUuQGyu198vk9-zlqyRoFdkoWg
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Huggorm » 2019-03-17 20:36:18

Jag tycker mer och mer synd om henne när hysterin tilltar. Folk vill ha henne till statsminister och nobelpristagare och jag vet inte allt. Saker som hon omöjligen kommer kunna leva upp till. Hon är ju fortfarande bara ett barn som har blivit en symbol för något större. Ett oskyldigt offer.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav DIProgan » 2019-03-17 21:29:53

När vuxenvärlden inte lyckas få fram bra representanter för mest något alls vad ska de göra?
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Micke » 2019-03-17 22:06:15

Huggorm skrev:Jag tycker mer och mer synd om henne när hysterin tilltar. Folk vill ha henne till statsminister och nobelpristagare och jag vet inte allt. Saker som hon omöjligen kommer kunna leva upp till. Hon är ju fortfarande bara ett barn som har blivit en symbol för något större. Ett oskyldigt offer.

Hon säger dock själv att hon känner en mening med sitt liv nu till skillnad mot tidigare, och hon verkar rätt nöjd med hur det har utvecklat sig. Men visst man får hoppas det inte blir för mycket för henne.
Micke

Inläggav nomemorytoday » 2019-03-17 22:10:48

Hon e grym!
nomemorytoday

Anslöt: 2018-01-13

Inläggav Freedrone » 2019-03-17 22:23:29

Huggorm skrev:Jag tycker mer och mer synd om henne när hysterin tilltar. Folk vill ha henne till statsminister och nobelpristagare och jag vet inte allt. Saker som hon omöjligen kommer kunna leva upp till. Hon är ju fortfarande bara ett barn som har blivit en symbol för något större. Ett oskyldigt offer.
Nja, hon har ju gjort klart och tydligt att hon inte vill vara organiserad. Nyligen så bröt ju hon ett samarbete med ngn organisation för att de hade använt sig av foton på henne utan tillåtelse.

(Och jag hoppas att det där universitetet med larvig reklam för robotfrisörer som använde sig av bilder av henne slukas nästan helt av marken, förutom deras våta finger i luften.)
Freedrone

Anslöt: 2018-10-11

Inläggav Thor_Nilsson » 2019-03-18 12:51:48

Min syn på det hela: Greta blir inte utnyttjad. Däremot är det folk som använder henne som en front för att föra fram sin politiska agenda. Greta har dock samma mål och åsikter som dem varpå det är fel att säga att de utnyttjar henne. Jag tycker inte att hon är det minsta modig då det hon säger är det mest accepterade och politiskt korrekta man kan säga. Att vara "för miljön" är totalt riskfritt och någonting man väldigt sällan ens behöver argumentera för då det anser som avgjort att det finns ett problem.

Jag anser att det är en bluff som används för att uppnå politiska syften. För de som vill öka statens makt över människor är detta en bra taktik. Om du kan skrämma upp folk att det finns ett problem med miljön så kan du få dem att finna sig i att du stjäl pengar av dem (dvs. tar ut ännu mer skatt än staten redan gör) eller sätter käppar i hjulen för deras liv (dvs. kommer in och reglerar en affär mellan två frivilliga aktörer).

Jag har träffat på väldigt få klimatmänniskor som ens kunnat formulera vad de tycker. Vad händer t.ex. om ingenting görs åt "klimatproblemet". Går jorden under om 15 år (som de har sagt sedan 1960-talet)? Har aldrig fått ett svar. Spelar det någon roll att Sveriges utsläpp är under 0,1% av de globala utsläppen och att ingenting vi gör därför har någon effekt åt endera håller? Aldrig fått ett svar. Vad är den moraliska standarden, är det att människor ska må bra eller att "naturen" ska må bra? Om det är det senare så vore det bästa om alla människor dog, om det är den första så existerar naturens blott för att exploateras för mänskligt välbefinnande. Behöver inte starta en debatt, men vill delge åsikter som antagligen de flesta inte tidigare tagit del av.

Man ska inte överdriva effekten av "klimatstrejken". Hur många av de elever som "strejkade", dvs skolkade, skulle ha deltagit om manifestationen istället var på fritiden, t.ex. en lördag? Kanske 1% av dem. Nej, detta var primärt ett sätt att kunna skippa skolan utan att åka dit för det. Unga är lättpåverkade och okritiska, men de är också bekväma och ovilliga att offra någonting.
Thor_Nilsson
Ny medlem

Anslöt: 2019-03-18

Inläggav Richard » 2019-03-18 17:53:45

Tänk, det finns alltså folk som tar det här tramset på allvar!?

En timme efter att skitungarna "skolstrejkat för klimatet", så ser det ut så här...

Kidsen blev väl uttråkade. Det var nog mera intresset att lägga ut bilder på Snapchat och Instagram som var fokus för dagens ungdom på deras smartphones av kobolt från gruvor i Kongo som säljs av multinationella storföretag som smutsar ner och kapitaliserar på världens resurser.

Barn är allt bra söta och rara ♥️ Klimatångestbebisar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Richard

Inläggav Micke » 2019-03-18 19:57:09

Thor_Nilsson skrev: Jag tycker inte att hon är det minsta modig då det hon säger är det mest accepterade och politiskt korrekta man kan säga.

Tycker du inte det är modigt utav henne att mitt framför världsledare tala om för dom att dom inte är mogna nog att ta ansvar för situationen? För att välja ett exempel.

Nu är jag ingen "klimatmänniska" (bryr mig dock om miljön) men vill ändå kommentera följande frågor:

Spelar det någon roll att Sveriges utsläpp är under 0,1% av de globala utsläppen och att ingenting vi gör därför har någon effekt åt endera håller?

Man kan ju föregå med gott exempel/vara en förebild och därigenom kanske inspirera eller sätta press på andra. Alternativet uppgivenhet är väl inte bättre (om nu klimathotet är sant)?

Vad är den moraliska standarden, är det att människor ska må bra eller att "naturen" ska må bra? Om det är det senare så vore det bästa om alla människor dog, om det är den första så existerar naturens blott för att exploateras för mänskligt välbefinnande.

Det behöver väl inte vara antingen eller? Och för att människan ska må bra i det långa loppet behöver ju naturen också fortleva, och klimatet kanske helst inte genomgå några drastiska förändringar. Bör vi försöka vara förutseende och ta ansvar för miljön, eller bara tuta och köra på som vanligt tills det eventuellt går åt skogen? Bör vi bara tänka på oss själva, eller även på andra inklusive kommande generationer?...

Behöver inte starta en debatt, men vill delge åsikter som antagligen de flesta inte tidigare tagit del av.

Konspirationsteorier av det här slaget är inte särskilt ovanliga så det tror jag nog dom flesta har kommit i kontakt med. Med all respekt.
Micke

Inläggav Lissås » 2019-03-18 22:50:11

Jag tror att Greta agerar genuint, men jag tror också att folk/företag gärna vill visa hur bra de tycker att det är att hon står upp för vår planet så att de kan få bra PR, men att de själva är riktiga miljöhycklare spelar ingen roll.
Lissås
Ny medlem

Anslöt: 2018-12-15

Inläggav Vildsvin » 2019-03-18 23:32:49

C-ledaren Annie Lööf säger till Svenska Dagbladet att flygandet inte behöver minska:
– Om vi ställer om bränslet, då kan vi flyga mer.
Lööf säger att partiet står kvar vid sitt tidigare löfte att avskaffa flygskatten vid en eventuell valseger.

https://omni.se/loof-vi-kan-flyga-mer-a ... g/a/4dz5AV
Annie Lööf
‏@annieloof
Jag blev ordentligt berörd att stå mitt i folkhavet och känna kraften i barns och ungas vilja till rejäl förändring. Tack @GretaThunberg för att du inspirerar unga över hela världen och för att du får vuxna att lyssna.

https://twitter.com/annieloof/status/11 ... 4746333187
martinhedberg.se
Hej Annie Lööf. Jag kanske borde känna mig smickrad, men jag undrar lite stilla hur det kommer sig att du kopierar bilder från Facebook/Instagram och sedan använder som dina egna?
Bilden på dig och Greta Thunberg Thunberg på Mynttorget har du varken frågat om lov att använda eller länkat till källan vilket hade varit enkelt och korrekt.
Och det var inte "Hamid" som tog bilden, det var jag. Och jag vet att du vet det.
Både Facebook och Instagram har Dela-funktioner som är enkla att använda. Kolla hur de fungerar. Obs, att du själv är med på bilden eller tycker den är snygg räcker liksom inte.
Med vänlig hälsning, Martin Hedberg

annie_loof
@martinhedberg.se Hej Martin, ska omgående lägga till fotocred till dig. Ber om ursäkt för detta! /Annie
...
martinhedberg.se
@annie_loof Hej igen. Det var fint att du bad om ursäkt och skrev mitt namn. Men det får mig egentligen bara att undra ännu mer hur du/ni resonerar kring upphovsrätt och sociala media. (Det vore givande om du skrev några rader om det.)
Det räcker inte med att ange mitt namn, du har ju fortfarande varken frågat om lov att använda bilden, än mindre fått det, eller ens länkat credden.
Det är förmodligen krångligt att backa bandet, och du tappar nästan 6000 likes för bilden om du raderar den, men det är en huvudvärk som du (eller nån i ditt kansli) tog på er när ni kopierade bilden istället för att göra som man skall. Hade du gjort det så hade jag fått cred av dina besökare som gillade min bild, och det hade varit okay, eller hur?
Jag kanske låter lite besvärlig, men det är extra viktigt att publika personer, och i synnerhet politiska företrädare, gör rätt. Rätta mig om jag har fel i något av ovanstående.
/Martin

millebici
Tänk att sno en en bild utan tillåtelse... upphovsrätten är tydligen inget för @annie_loof?

annie_loof
@martinhedberg.se Du är inte alls besvärlig utan du har helt rätt i och det skulle gjorts i fredags. Jag är väldigt mån om just upphovsrätten och därför använder jag oftast egna bilder. Om du vill och det känns bättre för dig kan jag ta bort hela inlägget. Mejla mig gärna på Annie.loof@riksdagen.se så kan vi prata vidare. /Annie

martinhedberg.se
@annie_loof Hej Annie. Tack för dialog över mail. Jag vill med detta meddelande bekräfta att du kan använda bilden jag tog på dig och Greta Thunberg i sociala media eller på andra sätt.
Mvh, Martin

https://www.instagram.com/annie_loof/p/ ... 0ps6yov8uk
Vildsvin

Anslöt: 2011-01-03

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in