Mediacirkusen kring Greta Thunberg

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Inläggav Fabela » 2019-01-22 16:52:10

En fråga till dem som ifrågasätter Greta & Co´s agenda:

Vad är er egen agenda?

Inte provokation, utan en seriös fundering.
Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Inläggav Flinta » 2019-01-22 19:57:38

Fabela skrev:En fråga till dem som ifrågasätter Greta & Co´s agenda:

Vad är er egen agenda?

Ja! Berätta vad har ni gjort som är bättre!
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Zirre » 2019-01-23 11:40:20

Mam behöver inte göra som Greta för att värna om miljön. Det finns många andra sätt att göra det på.
Källsortering är ett exempel och om man brukar köra bil så behöver inte alla resor ske med den.

Finns många fler sätt att ta till för att värna om miljön. Vi kan alla hjälpas åt.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav alexew » 2019-01-23 12:17:36

Som en person som har följt alla turerna runt Greta, så måste jag säga att säga att även om jag tycker att Greta i stora drag har rätt, dvs vi gör för lite för att minska utsläppen. Så tycker jag att hon har fel när hon säger som hon gjorde på Skavlan att klimatfrågan är någonting svartvitt, dvs allt som leder till större klimatförändring är dåligt och allt som leder till mindre är bra.

Säg om jag tex köper någonting som är tillverkat i Vietnam, då så

(1) Jag bidrar till den ekonomiska utvecklingen i tredje världen.

(2) Jag bidrar till den globala uppvärmningen genom transport och tillverkningen av varan, vilket påverkar den tredje världen negativt.

Om effekten av (1) är större än effekten av (2) vet jag inte, men jag tycker att det är lite väl enkelspårigt att säga att det alltid skulle vara bättre att inte köpa varan eftersom det bidrar till den globala uppvärmningen.
alexew
Ny medlem

Anslöt: 2019-01-11

Inläggav LordNelson » 2019-01-23 19:05:46

Flinta skrev:

Vad är er egen agenda?

Vadå ”gjort som är bättre”? Jag behöver väl inte ha ”gjort nåt bättre” för att ha en åsikt. Greta har säkert i sitt liv hittills släppt ut mer co2 än jag gjort.
Senast redigerad av LordNelson 2019-01-23 19:15:02, redigerad totalt 1 gång.
LordNelson

Anslöt: 2010-06-25

Inläggav Fabela » 2019-01-23 19:12:46

Flinta skrev:

Vad är er egen agenda?

Fast min fråga gällde inte att vara bättre.

Utan varför man ifrågasätter Gretas agenda. Vad vill man uppnå? Varför tror man på vissa uppgifter som cirkulerar om henne, istället för andra?
Och varför lägger man på henne ett ansvar och en uppgift som hon - såvitt jag vet - aldrig har gjort anspråk på?
Fabela

Inläggav manne » 2019-01-23 22:04:02

vilken hjälte. :-)049 :-D
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Zirre » 2019-01-24 0:19:05

manne skrev:vilken hjälte. :-)049 :-D
Vad grundar du det på?
Zirre

Inläggav ShakeItOut » 2019-01-24 0:23:18

Zirre skrev:Mam behöver inte göra som Greta för att värna om miljön. Det finns många andra sätt att göra det på.
Källsortering är ett exempel och om man brukar köra bil så behöver inte alla resor ske med den.

Finns många fler sätt att ta till för att värna om miljön. Vi kan alla hjälpas åt.

Utesluter sådana basic grejer annat? Greta inspirerar till att ta bättre beslut för miljön, vilka de än är. Jag kommer inte att äta helt veganskt, jag kommer antagligen att flyga nångång mer i livet men mitt övergripande miljötänk förbättras av Greta med flera.
ShakeItOut

Anslöt: 2018-10-19

Inläggav Flinta » 2019-01-24 0:29:47

Zirre skrev:Mam behöver inte göra som Greta för att värna om miljön. Det finns många andra sätt att göra det på.

Hon sporrar och inspirerar halva Sveriges befolkning att värna mer om miljön :-)049
Flinta

Inläggav Flinta » 2019-01-24 0:34:49

LordNelson skrev:
Flinta skrev:

Vad är er egen agenda?

Vadå ”gjort som är bättre”? Jag behöver väl inte ha ”gjort nåt bättre” för att ha en åsikt. Greta har säkert i sitt liv hittills släppt ut mer co2 än jag gjort.

På vilka sätt har du lyckats sporra och inspirera halva Sveriges befolkning att värna mer om miljön? Har du några sätt som når ännu fler och får dom att göra bättre miljöval?
Flinta

Inläggav Flinta » 2019-01-24 0:37:47

Fabela skrev:
Utan varför man ifrågasätter Gretas agenda. Vad vill man uppnå? Varför tror man på vissa uppgifter som cirkulerar om henne, istället för andra?
Och varför lägger man på henne ett ansvar och en uppgift som hon - såvitt jag vet - aldrig har gjort anspråk på?

Vilket ansvar och vilken uppgift syftar du på?
Flinta

Inläggav Fabela » 2019-01-24 0:59:14

Flinta skrev:Vilket ansvar och vilken uppgift syftar du på?

Att hon själv ska vara nån sorts expert och åstadkomma nånting världsomvälvande, eller hur jag nu ska uttrycka det.

Det hon gör är ju bara att försöka få folk att tänka efter och agera. Vad jag vet, alltså.

Jag har svårt att förstå varför en del blir så provocerade av henne.
Fabela

Inläggav Fabela » 2019-01-24 1:05:14

Zirre skrev:
Vad grundar du det på?

Jag tycker att en ung tjej som har AS är en hjälte, när hon går emot sin egen blyghet och ställer sig och pratar inför hela världen för nånting hon tror på. Absolut.
Fabela

Inläggav Flinta » 2019-01-24 2:57:49

Fabela skrev:
Zirre skrev:
Vad grundar du det på?

Jag tycker att en ung tjej som har AS är en hjälte, när hon går emot sin egen blyghet och ställer sig och pratar inför hela världen för nånting hon tror på. Absolut.

Jag upplever henne som genuin och äkta. Hon gör sin grej. Tar kontrollen över ngt vettigt utanför henne själv hon kan påverka, miljön, istället för att kontrollera det inre kaoset genom självsvält.
Flinta

Inläggav Zirre » 2019-01-24 10:14:30

Fabela skrev:
Zirre skrev:
Vad grundar du det på?

Nu var det faktiskt ytters få i lokalen när hon framförde det hon ville säga.
Zirre

Inläggav Alien » 2019-01-24 12:30:24

Zirre skrev:
Fabela skrev:
Zirre skrev: Vad grundar du det på?

Det kunde väl inte Greta veta i förväg.

F ö har hon inte talat bara i Katowice. Hon har även talat i t ex London, se https://www.dn.se/nyheter/sverige/greta ... jat-grata/
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav slackern » 2019-01-24 12:59:02

Alien skrev:
Zirre skrev:
Fabela skrev:Jag tycker att en ung tjej som har AS är en hjälte, när hon går emot sin egen blyghet och ställer sig och pratar inför hela världen för nånting hon tror på. Absolut.

Det kunde väl inte Greta veta i förväg.

F ö har hon inte talat bara i Katowice. Hon har även talat i t ex London, se https://www.dn.se/nyheter/sverige/greta ... jat-grata/

Hon har till och med blivit inbjuden till något möte med Arnold, det är stort för en femtonåring.

I totalt 15 dagar skolstrejkade 15-åriga Greta Thunberg för miljön. Nu har Arnold Schwarzenegger bjudit in henne till sitt årliga högnivåmöte för klimatet. ”Jag älskar att se någon som inte bara klagar utan faktiskt gör någonting åt saken”, twittrade Schwarzenegger.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/gret ... arzenegger

Hon kanske inte får hålla ett tal men säkert ändå en stor ära för henne.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Alien » 2019-01-24 13:00:50

Micke skrev:Att man inte ser något stort i vad Greta har gjort är en sak, men varför detta behov av att förminska henne som person?...

Det kallas Jantelagen:

Du skall inte tro att du är något.

Du skall inte tro att du är klokare än vi.

Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.

Du skall inte tro att du vet mer än vi.

Etc etc.

Sedan finns det de som anser att Greta utnyttjas av media, vuxna miljöaktivister m fl.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav geocache » 2019-01-24 14:14:13

:-)049
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav RapeRegs » 2019-01-24 17:16:52

Meanwhile in Davos

Bild

Det senaste dygnet har Greta fått in en artikel i Washington Post, åkt tåg till Davos och talat världsledarna till rätta. Man uppmärksammar hennes budskap i ledande media världen över.

"– Jag har slutat flyga av klimatskäl för jag vill inte säga en sak och göra en annan. Jag vill leva som jag lär. Jag tycker att det är vansinnigt att människor som samlas för att prata om klimatet kommer hit i privata flygplan, säger Thunberg i Davos."

Det är under bara ett dygn en större klimatinsats än vad tangentbordskrigarna i tråden kan uppvisa. Tillsammans. Under sin samlade livstid.

Så visa gärna Greta lite respekt nu va. Det här hon förtjänat.

En del inlägg i den här tråden är ju fullständigt bisarra. Maken till missunnsam småaktighet :-)Raging
RapeRegs
Förhandsgranskad

Anslöt: 2015-06-19

Inläggav Fabela » 2019-01-24 18:38:54

Zirre skrev:
Fabela skrev:Jag tycker att en ung tjej som har AS är en hjälte, när hon går emot sin egen blyghet och ställer sig och pratar inför hela världen för nånting hon tror på. Absolut.

Tänker du bara på det där talet i Polen?

Jag menar inte det (bara), utan hon har varit med på många olika saker som sänts i olika länder, och ligger på YouTube mm.
Gör en YT-sökning på hennes namn på skoj, och se hur många träffar du får.
Hon vet att varje gång hon ställer sig framför en kamera, kommer det att sändas/läggas ut nånstans.
Lägg till alla tryckta intervjuer.
Hon kommer inte att kunna gå utanför dörren utan att bli igenkänd, och främmande människor kan tänkas gå fram och prata med henne också.
Men hon kör sitt race ändå, trots att hon inte är riktigt okej med det där - surprise, surprise, för en aspergare :wink:

Jag känner inte henne och har inte en susning om vad som försiggår i hennes huvud - precis lika lite som nån annan här.

Men mitt personliga intryck är att hon inte är bara uppmärksamhetssökande eller bimbo, utan seriös i sitt engagemang.

Hon har säkert fått en - avsiktlig eller inte - skjuts av att Malena är så känd. Jag ser inget märkvärdigt i det.
Alla vi är kända i de kretsar vi rör oss i, hur skulle det kunna vara annorlunda för Malena och Greta?
Att Greta skulle utnyttjas av sina föräldrar för deras eget miljöengagemangs skull, som en del påstår, verkar inte så sannolikt. Det är mitt intryck.
Däremot kan jag se att Malenas erfarenhet av media mm kan vara till stor hjälp för Greta, hon kan säkert ge Greta bra råd och skydda henne, åtminstone till viss del.

Men självklart har du rätt: man måste inte göra som Greta, för att hjälpa den här planeten. Alla kan bidra, genom att leva på ett vettigt sätt.

Jag ser bara ingen motsättning i att hon gör det hon kan och andra det de kan, bara för att hon har möjligheten att nå många människor.
Det är väl bara för oss andra att tacka och ta emot, det gynnar ju oss också :-)Happy
Fabela

Inläggav Vildsvin » 2019-01-24 22:53:07

Fabela skrev:På vilket sätt skulle det vara raka motsatsen till tonårsuppror..?

Greta charmar vuxna, typ som en barnstjärna i Hollywood. Tonårsuppror handlar däremot om att göra revolt mot de vuxna och knyta närmare band till jämnåriga. Gör man "uppror" på uppmaning av vuxna och skriver en bok om det tillsammans med föräldrarna är man ingen rebell utan väldigt väluppfostrad. Det är helt bakvänt mot hur en tonårsidol får med sig sina jämnåriga på tåget agerar.

Fabela skrev:På vilket sätt skulle det vara negativt mtp hennes hemmasitteri för flera år sen?

Googlar man på vad som skrivits om Greta innan skolstrejken så är det artiklar där Malena beklagar sig över barnens psykiska ohälsa. Vet man att hon haft svårt att orka med det sociala i skolan så är det ganska beräknande att som vuxen erbjuda henne ett "reklamjobb" som gör att hon slipper en del av skolan.

Om en niondeklassare skulle jobba i en butik varje fredag istället för att gå i skolan skulle folk bli upprörda och kalla det barnarbete.

Fabela skrev:Skulle vuxna och barn/ungdomar inte få samarbeta och inspirera varandra när de har samma intresse och mål?

Det var Bo som sökte upp Greta och inte Greta som sökte upp Bo. Han har ett stort övertag i och med att han är vuxen.

Sen dyker Greta även upp i bolaget We Don’t Have Time:s broschyr där man erbjuds köpa andelar i bolaget:

sida 30:
Inbjudan till teckning av units i We Don’t Have Time
Bolaget och majoritetsägarna har beslutat om ett erbjudande avseende units bestående av nyemitterade aktier och teckningsoptioner i Bolaget.
I enlighet med villkoren i detta Prospekt erbjuds investerare att teckna units bestående
av nyemitterade aktier och teckningsoptioner i Bolaget för ett pris om 10,50 SEK per unit, motsvarande ett marknadsvärde på Bolaget om cirka 19 miljoner SEK före Erbjudandet.

sida 64:
Greta Thunbergs klimatstrejk utanför Sveriges Riksdag. I slutet av augusti 2018 inledde Greta Thunberg sin “skolstrejk” utanför Sveriges Riksdag. Istället för att gå i skolan så satte hon sig helt ensam utanför riksdagshuset i protest mot vuxenvärldens oförmåga att ta klimathotet på allvar. Ledande företrädare från We Don’t Have Time var först med att uppmärksamma Gretas protest genom Facebook- och Twitterinlägg samt Youtube- lmer som ck viral spridning. Bolaget spelade därmed en central roll för att ge Greta Thunbergs protest stor nationell och internationell uppmärksamhet. Bolaget publicerade en artikel om protesten som blev en av bloggens mest lästa texter någonsin. Den text som hittills fångat est läsare är dock Gretas egen debattartikel som Bolaget översatte till engelska och spred via sociala medier.
Bolagets artiklar, videofilmer och sociala medier-inlägg har sammantaget setts över 1 000 000 gånger.

sida 67:
The Guardian publicerade en artikel om Greta Thunbergs klimatstrejk och citerade We Don’t Have Times blogginlägg från september 2018.
...
The New Yorker publicerade en lång artikel om Greta Thunbergs klimatstrejk i oktober 2018. Artikeln inkluderade en länk till We Don’t Have Time.

https://map.wedonthavetime.com/docs/prospectus.pdf

När det är mångmiljonbelopp inblandade så är det inte längre barn och vuxna som samarbetar och inspirerar varandra. Om det stämmer att Ernmans inte får betalt mer än omkostnader så är Greta en reklampelare som jobbar gratis.

När en barnstjärna inte är liten och söt längre utan en jobbig tonåring så blir den ofta dumpad av filmbolagen. Jag tror tyvärr det kommer att bli ganska tomt kring Greta när hon inte är "lönsam" längre.
Vildsvin

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav Fabela » 2019-01-25 0:53:59

Ah, Vildsvin, jag missuppfattade ditt inlägg, som det där var svar på.
Jag trodde att det var Malena du anklagade, och inte Bo.
Har inte detaljerna klara för mig i vilken ordning allt det där hände, så jag får vänta med att tänka vidare tills jag ev. kollar upp det.

Det där med bolaget säger jag inget alls om. Inte mitt område, och har inte råd att lägga ork på att kolla upp det, så att jag fattar det ordentligt.

Håller fortfarande inte med dig om tonårsrevolt, däremot, din bild känns teoretisk och smalspårig jämfört med den verklighet jag känner till.
För det första finns det inga fasta mallar för hur det går till.
För det andra har Greta riktat sig till ungdomar och/eller pratat ur deras perspektiv.
För det tredje gjorde Greta uppror mot vuxenvärldens konsumtionsmönster mm, genom att ifrågasätta och inte följa det mönstret, skolstrejka mot sina föräldrars vilja mm.
För det fjärde har ungdomsrebeller i alla tider samarbetat med vuxna - annars skulle vi inte ha ikoner som James Dean och Sex Pistols. Det är bara frågan om vilka vuxna.
En gång i tiden handlade det om droger och sex, nu handlar det om shopping, det är en viss skillnad. :wink:

Men hur som helst: tror att du har helt rätt i att Gretas tid i rampljuset är begränsad. Det hör liksom till, så som världen ser ut.
Jag hoppas att hennes föräldrar har förberett henne på det, och finns där och ser till att hon landar mjukt, ifall det skulle behövas. Men vem vet, hon kanske bara tycker att det är skönt, den dan det lugnar ned sig.
Fabela

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in