Mediacirkusen kring Greta Thunberg

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Inläggav Maggi » 2018-12-06 12:49:53

slackern skrev:
Kahlokatt skrev:Visste ni att det var Gretas farfar (Olof Thunberg) som var den klassiska berättarrösten till Bamse? :-)Happy

Tack där fick jag lära mig något nytt. :)

Den rösten glömmer man inte!
Maggi

Anslöt: 2013-09-04

Inläggav Kahlokatt » 2018-12-06 21:35:31

Maggi skrev:
slackern skrev:
Kahlokatt skrev:Visste ni att det var Gretas farfar (Olof Thunberg) som var den klassiska berättarrösten till Bamse? :-)Happy

"Det är löjligt med juuul..." :mrgreen:
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Geastrum » 2018-12-07 6:47:46

Maggi skrev:
slackern skrev:

Och inte heller glömmer man Gretas mammas röst - La Voix.
Geastrum

Anslöt: 2014-05-08

Inläggav slackern » 2018-12-07 14:42:29

Geastrum skrev:
Maggi skrev:
slackern skrev:

Pricken över i.et.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Maggi » 2018-12-07 14:53:20

slackern skrev:
Geastrum skrev:
Maggi skrev:Den rösten glömmer man inte!

Pricken över i.et.

Förstod aldrig hur den kunde vara så populär.
Malena var lite snygg men musiken????
Men ash! Jag är ju ingen shlagerfestivalsmänniska ändå!
Maggi

Anslöt: 2013-09-04

Inläggav BellaBelle » 2018-12-07 15:11:26

”Hur kan en 15-årig Stockholmstjej på bara några månader bli en internationellt känd klimataktivist som får dela podium med FN:s generalsekreterare António Guterres?
Att ha ett av Sveriges främsta pr-snillen på sin sida kan i alla fall inte vara en nackdel.
En av de allra första, sannolikt den allra förste, att uppmärksamma Greta Thunbergs skolstrejk för klimatet var Ingmar Rentzhog, grundare av Laika Consulting, som sysslar med finansiell kommunikation; ett bolag han sålde i våras.”

”Enligt journalisten och krönikören Andreas Henriksson är Rentzhog "pr-strategen bakom Greta Thunbergs lobbykampanj och skolstrejk för klimatet".
Henriksson bygger sitt resonemang på indicier, för att tala rättegångsspråk, på antaganden och på sin yrkesmässiga erfarenhet från att ha bevakat pr-branschen:
Jag känner igen en pr-kampanj när jag ser en, skriver han på Facebook.”

https://www.sydsvenskan.se/2018-12-06/m ... kom-barnet
BellaBelle

Anslöt: 2017-10-29

Inläggav BellaBelle » 2018-12-07 15:34:43

”Mattias Goldmann, vd Fores, om Greta Thunbergs deltagande i tankesmedjans evenemang. 15-åringen frågades ut på scen om klimathotet. Cecilia Blomberg, som menar att Fores exploaterar ett barn, svarar i samma inlägg.”

http://www.gp.se/ledare/replik-och-slut ... 1.11558041
BellaBelle

Anslöt: 2017-10-29

Inläggav Fretshi » 2018-12-07 22:09:09

Jag gillar inte henne så enkelt är det. Har i och för sig bara läst henne på twitter men ändå.
Fretshi

Anslöt: 2015-05-26

Inläggav Vildsvin » 2018-12-30 17:43:59

Kolla inslaget från klimatmötet i Katowice på SVT:

Det slutar med att Greta går ned för podiet och det är tomt i publiken!

https://henrikalexandersson.blogspot.co ... g.html?m=1
Vildsvin

Anslöt: 2011-01-03

Greta Thunberg "kommer ut" som Aspie

Inläggav ShakeItOut » 2019-01-19 13:03:57

Go Greta!

Jag tror att vem vi lyssnar på har ändrats, hade gärna lyssnat till äldre som brann för något som Greta gör för sitt intresse/livsstil. (Gör det ibland såklart) I min värld är Greta dock inte direkt gud eller ofelbar och tror inte att hon kommer att svänga med vinden i sina åsikter. Vill någon lära mig något så är det fritt fram men att lyssna på någon som inte är insatt i ämnet...
ShakeItOut

Anslöt: 2018-10-19

Inläggav LordNelson » 2019-01-20 0:05:12

Hon gör det ju bara för att slippa skolan. Andra ungar smiter väl också iväg och boffar eller så.
LordNelson
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-06-25

Inläggav Micke » 2019-01-20 15:16:02

ankhh skrev:All respekt för Greta för att hon "kommer ut" och säger bra saker om AS.

Men jag håller nog med Jennifer Wegerup (även om hon skriver i den föraktliga Expressen) när hon kommenterar det här med att upphöja unga till profeter...

Det där var väl ändå att dra alla unga över en kam. En del unga är ju väldigt förståndiga och kunniga inom vissa områden, och Greta lutar sig ju mot befintlig forskning till skillnad från många äldre. Dessutom har vi s k vuxna i regel ett större motstånd mot att förändra vår livsstil. Vi kör i stort sett på som vi alltid har gjort. Vi kanske slutar med plastpåsar för miljöns skull och känner oss duktiga, samtidigt som vi fortsätter att flyga på semesterresor, och då kan en person som Greta provocera. Nej verkliga förändringar åstadkoms i regel genom att den yngre generationen tar vid, och den äldre dör ut. Tyvärr.

Fabela skrev:Vuxna sviker återigen henne och andra med sina reaktioner: istället för att ägna sig åt miljöfrågan pratar man hennes och hennes familjs agenda, huruvida hon utnyttjas, hur hon tillåts skippa lektioner osv, osv.
Allt för att slippa erkänna och ta tag i själva problemet.
Klart underbetyg för de vuxna.

Just så.

Moderator: Flyttat från greta-thunberg-kommer-ut-som-aspie-t54533.html
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Vildsvin » 2019-01-20 19:30:11

Vad säger ni om nedanstående som Malena skrev på Facebook?
Det skrivs mycket om min dotter Greta. Och i Sverige skiljer sig det som skrivs mycket från i övriga världen. Så jag tänkte klargöra några saker.

Greta fick iden till skolstrejken från Bo Thorén från Fossilfritt Dalsland. Han kontaktade Greta och några andra unga efter att hon kom tvåa i Svenska Dagbladets skrivtävling för klimatet i maj 2018. Han hade fått tanken på en skolstrejk från skolskjutningarna i Florida där barnen vägrade gå till skolan på grund av det som hänt.
Men ingen var intresserad av att göra det så då bestämde Greta sig för att göra det själv.

https://www.facebook.com/malenaernman/photos/det-skrivs-mycket-om-min-dotter-greta-och-i-sverige-skiljer-sig-det-som-skrivs-m/10156673109125731/

Själv tyckte jag det är väldigt omoraliskt att som vuxen ta kontakt med ungdomar och uppmana dem att demonstrera för ens egen agenda. Speciellt med tanke på att Malena tidigare blivit intervjuad i media om barnens diagnoser och berättat att Greta blev hemmasittare redan i femman.

Raka motsatsen till tonårsuppror.
Vildsvin

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav Fabela » 2019-01-20 23:48:24

Är inte insatt i detaljerna, men utifrån det du länkar till, Vildsvin (jag läste hela), TED-talken som Malena där länkar till, och det andra jag hört/sett med/om Greta: jag håller inte med dig alls.

På vilket sätt skulle det vara raka motsatsen till tonårsuppror..?

På vilket sätt skulle det vara negativt mtp hennes hemmasitteri för flera år sen?

Skulle vuxna och barn/ungdomar inte få samarbeta och inspirera varandra när de har samma intresse och mål?

Jag kan sakna viktiga infopunkter i det där, och ha fel.
Men i skrivande stund är mitt intryck att du kanske missförstått nånting.
Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Inläggav Zirre » 2019-01-21 15:21:46

Det hon gör kan hon göra på sin fritid. Det är skolplikt i Sverige. (Hon har okej med rektorn sägs det)
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav Micke » 2019-01-21 17:43:19

Zirre skrev:Det hon gör kan hon göra på sin fritid. Det är skolplikt i Sverige. (Hon har okej med rektorn sägs det)

När paragraferna går före den större bilden. :-)Happy

Och inte går det väl att skolstrejka när det inte är någon skola heller? :-)Happy
Micke

Inläggav ShakeItOut » 2019-01-21 21:56:00

Zirre skrev:Det hon gör kan hon göra på sin fritid. Det är skolplikt i Sverige. (Hon har okej med rektorn sägs det)
Nu vet jag inte exakt hur upplägget är i hennes fall men om att strejka en gång dag i veckan och i övrigt faktiskt gå till skolan istället för att sitta hemma är det en bra deal. Hon får en morot att stå ut med resten.
ShakeItOut

Inläggav Flinta » 2019-01-21 22:24:22

Zirre skrev:Det hon gör kan hon göra på sin fritid.

Hon kanske pluggar på sin fritid.
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Micke » 2019-01-21 23:33:24

Hon pluggar även när hon strejkar, så någon riktig strejk är det kanske inte tal om egentligen. Men huvudsaken är ju att hon får uppmärksamhet för sin sak.

Sen tror jag bara det var i början utav terminen som hon strejkade ett tag.
Micke

Inläggav Bazooka » 2019-01-22 0:18:49

Är i och för sig en bit från diagnos, men platsar ändå rätt bra här, och jag är måttligt road av flickungen, och framför allt av den uppmärksamhet hon får. Till att börja med, hade hon inte varit kändisunge hade hon aldrig satt sig utanför riksdagshuset. Och varit så övertygad om att hon har rätt och alla andra fel. Är själv av enklare härkomst men bor nu bland akademiker, och här inympas hybris. ”Vad vill du göra med ditt liv”. De som inte blir företagare blir vänsteraktivister.

Hade hon börjat med ”det här är ett helvetes svårt problem eftersom det har varit kontroversiellt så länge och det finns inga naturligtvis inga enkla svar” kanske jag hade lyssnat. Den lilla enkla fattade jag då jag var yngre än henne.

Och sen är jag nog lika bekymrad om miljön som henne och flyger sannolikt mycket mindre än hennes morsa har gjort.

Och inte fan behöver en med autistdrag se saker svartvitt. Möjligen ser jag svartvitt att inget är svartvitt. Det som är svårt är svårt, och att rationalisera det svåra är djävulens påfund.
Bazooka

Anslöt: 2012-11-03

Inläggav ShakeItOut » 2019-01-22 0:25:24

Bazooka skrev:Är i och för sig en bit från diagnos, men platsar ändå rätt bra här, och jag är måttligt road av flickungen, och framför allt av den uppmärksamhet hon får. Till att börja med, hade hon inte varit kändisunge hade hon aldrig satt sig utanför riksdagshuset. Och varit så övertygad om att hon har rätt och alla andra fel. Är själv av enklare härkomst men bor nu bland akademiker, och här inympas hybris. ”Vad vill du göra med ditt liv”. De som inte blir företagare blir vänsteraktivister.

Hade hon börjat med ”det här är ett helvetes svårt problem eftersom det har varit kontroversiellt så länge och det finns inga naturligtvis inga enkla svar” kanske jag hade lyssnat. Den lilla enkla fattade jag då jag var yngre än henne.

Och sen är jag nog lika bekymrad om miljön som henne och flyger sannolikt mycket mindre än hennes morsa.

Med tanke på att Malena inte flyger längre så antar jag att du inte heller gör det.

I dagens samhälle tror många att de faktiskt kan påverka och gör det också. Sociala medier sprider inspirerande barn som en löpeld.
ShakeItOut

Inläggav Bazooka » 2019-01-22 0:31:12

ShakeItOut skrev:
Bazooka skrev:Är i och för sig en bit från diagnos, men platsar ändå rätt bra här, och jag är måttligt road av flickungen, och framför allt av den uppmärksamhet hon får. Till att börja med, hade hon inte varit kändisunge hade hon aldrig satt sig utanför riksdagshuset. Och varit så övertygad om att hon har rätt och alla andra fel. Är själv av enklare härkomst men bor nu bland akademiker, och här inympas hybris. ”Vad vill du göra med ditt liv”. De som inte blir företagare blir vänsteraktivister.

Och sen är jag nog lika bekymrad om miljön som henne och flyger sannolikt mycket mindre än hennes morsa.

Med tanke på att Malena inte flyger längre så antar jag att du inte heller gör det.

I dagens samhälle tror många att de faktiskt kan påverka och gör det också. Sociala medier sprider inspirerande barn som en löpeld.

Hon har nog helvetes många fler flygmil i bagaget än mej, och naturligtvis var tanten tvungen att sluta flyga då dottern blev känd som miljökämpe.

Och det är ett helvete att folk håller på och påverkar a la aktivist. Den som inte kartlägger en frågeställning, tydligt visar på de svaga argumenten i sin ståndpunkt och visar att de förstått hur den andra sidan ser på saker utan bara ställer sig i sitt hörn och gapar är ingen som är värd att lyssnas på. Roslings kan man lyssna på. Då de talar om miljö lyssnar jag.
Bazooka

Anslöt: 2012-11-03

Inläggav Zirre » 2019-01-22 11:07:57

Hon är dessutom ett så kallat kändisbarn. De brukar få mer uppmärksamhet än andra.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav Micke » 2019-01-22 11:52:15

Bazooka skrev: Till att börja med, hade hon inte varit kändisunge hade hon aldrig satt sig utanför riksdagshuset. Och varit så övertygad om att hon har rätt och alla andra fel. Är själv av enklare härkomst men bor nu bland akademiker, och här inympas hybris.

Hybris kan man drabbas utav oavsett, detta är jag tyvärr själv bekant med. Men i Gretas fall så har hon ganska mycket forskning att luta sig emot. Säkert fullt tillräckligt för att en oro över framtiden ska kunna infinna sig hos en ung medveten människa.

Hade hon börjat med ”det här är ett helvetes svårt problem eftersom det har varit kontroversiellt så länge och det finns inga naturligtvis inga enkla svar” kanske jag hade lyssnat.

Fast det finns det ju väldigt många som säger redan, och kanske därför som förändringar tar sådan tid. Och sen behöver man ju inte lyssna på henne om man inte vill, det är bara att ignorera. Såvida man inte blir provocerad utav henne då.

Och sen är jag nog lika bekymrad om miljön som henne och flyger sannolikt mycket mindre än hennes morsa har gjort.

Det är ingen tävling i vem som är mest bekymrad om miljön. Men om du nu vill jämföra dig med Greta, vilket du uppenbarligen gör, vad har du själv gjort för att påverka omvärlden i den här frågan? Vad Gretas mamma gör och inte gör, det kan rimligen inte Greta lastas för. Dock är det så att Greta har gjort sin mamma mer miljömedveten så till den grad att mamman lade om sin karriär för att flyga mindre. Och om jag har förstått det rätt så skedde detta innan Greta blev känd.

Att man inte ser något stort i vad Greta har gjort är en sak, men varför detta behov av att förminska henne som person?...
Micke

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in