Mediacirkusen kring Greta Thunberg

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Inläggav Bazooka » 2019-09-03 10:54:58

Micke skrev:
Bazooka skrev:Fullt så korkad är jag inte. Läs vad jag skrivit. Hon kanske inte vill vara politisk men hon är det. Hon är akademiska vänsterns nya baby. Och det missgynnar hennes sak om hon nu vill få gemene man att lyssna. Hon kan inte hjälpa att hon är kändisunge men hon är det. Och akademisk vänster kommer aldrig ha problem med att göra Svenssons liv sämre.

Och jo, en av arbetarklass skulle aldrig så lättvindigt säga åt folk att försämra sina liv som Thunberg gör. En Svensson vet att det är helvetes stora krav på människor som aldrig haft lyxen av att leva i drömmar.

Är det att ta lättvindigt på arbetarklassens livsförhållanden att vädja till politikerna att lyssna mer på forskarna? Eller vad tänker du på? De Greta kritiserat är ju så vitt jag vet enbart inflytelserika och välbeställda personer. Att hon själv väljer bort flyget bl a, betyder ju inte att hon säger att ingen annan borde flyga (även om hon förstås kan ha sagt det, men det är inget jag känner till).

Jag vet inte om Greta lever mer i drömmar än typiskt arbetarklassfolk, utan det är väl mer typen utav drömmar som kanske skiljer sig åt. Hon drömmer om en bättre framtid för alla, medan en arbetare kanske oftare tenderar att drömma om den där lottovinsten som borde komma snart, ett bättre jobb eller nästa semesterresa. Något som kan vara nödvändigt för att man skall stå ut med tillvaron.

Visst har Greta lyxen att kunna drömma större då hon knappast behöver bekymra sig om att få tillvaron att gå runt, men jag tror som sagt inte att hon lever mer i drömmar än andra. Snarare så har hon nog möjligheten och förmågan att se på verkligheten på ett mer ofiltrerat och klarsynt sätt än dom flesta andra. Och det är väl den bilden många vill hon skall behålla för sig själv, så att man kan köra på som vanligt utan dåligt samvete eller pekpinnar.

Greta ser mörkt på framtiden, så pass att hon varit deprimerad och haft svårt att äta. Tycker du inte att hon har rätt att få göra sig hörd?

Hur tänker du att en arbetarklass-Greta hade agerat?

En arbetarklass-greta hade till att börja med haft betydligt större ödmjukhet inför den egna kunskapens omfattning. Sedan hade hon fattat att viljan att t.ex. åka till mallis på semester inte bara är en materialistisk utsvävning, utan kanske meningen med livet, för en som växt upp med ”vad kan jag få för jobb” istället för ”vad vill jag göra med mitt liv”. Miljöfrågan är så helvetes mycket svårare än vad hon fattar. Om jag var en på Anna Roslings ”nivå 3” bosatt i till exempel Indien, visst fan skulle jag vilja ha en bil! Och det finns kvar i oss som hade farfar som var smed och morfar som var slaktare. En arbetarklassgreta skulle inte öppnat käften utan att ha med detta varje gång hon uttalade sig.
En arbetarklassgreta skulle ha tagit det för oss helvetiska i att verka genom att gå in i ett politiskt parti om man var övertygad om att något var rätt.
Bazooka

Anslöt: 2012-11-03

Inläggav Bazooka » 2019-09-03 11:04:59

Fabela skrev:
Bazooka skrev:Och jo, en av arbetarklass skulle aldrig så lättvindigt säga åt folk att försämra sina liv som Thunberg gör.

Hoppla.

Jag stammar från bönder och fabriksarbetare, har själv haft bara "skitjobb".
Kallar mig röd politiskt, men är egentligen en rödgrön röra.
Står stadigt bakom Greta och hennes engagemang (även fast jag är mer inne på miljö än klimat, men det är i mångt och mycket samma sak enl. mig).

Jag tycker att du gör det alldeles för enkelt för dig, när du skriver dina påståenden.

Vem tror du flyger på flest semesterresor: välbetald medelklass eller knegarsvensson?
Så om Greta vill att folk flyger på färre semestrar, vem tror du behöver skära ned mest på det? Den som åker en gång per år, eller den som har råd med sex gånger?

Alltså: de med mest pengar kan överkonsumera mest, och måste alltså skära ned både först och mest.

Så nu är frågan då: påstår du att jag är
- arbetarklass som inte kan drömma? För som vegetarian sen långt innan Greta ens var påtänkt drömmer jag sannerligen inte om fläskkarré, inte Mallis heller bl.a. pga tjurfäktningar och annat djurplågeri i det landet.
- medelklasskultursnobbvänster som suger ut och straffar knegarna?

Jag undrar om du inser att det du skriver låter väldigt nedvärderande gentemot knegare m.fl.
Som om vi inte kunde förstå komplexa saker och ta ställning i viktiga frågor.

Kan knappast nedvärdera knegare eftersom jag är knegare själv, från en släkt av bara knegare. Det som skiljer mig är att jag i mycket vuxen ålder tog en högskoleutbildning som innebar en klassresa till akademisk högre medelklass. Och jo, barnen som växer upp här lider betydligt mycket mindre av att inte få flygresan, SUV’en eller oxfilén. Att förverkliga sig själv är mycket viktigare. Sen äter de linser, cyklar och flyger 8 gånger om året, många av ”miljövännerna” i min nya omgivning, men det är en annan sak.
Bazooka

Inläggav Bazooka » 2019-09-03 11:17:33

Problemet, som jag ser det, är inte huruvida IPCC har rätt, det har det säkerligen eftersom de enorma intressen som finns för att motbevisa inte lyckats göra det, utan hur man petar i folks liv. Åkte ner (gasbil, flög inte) till München i somras. Där är biogas billig, vindkraftverk på varje fält, solceller på varje villatak. Vi skulle kunna utnyttja kärnkraft mycket mer. Att gå in och peta i folks liv det första man gör, inte helt rätt väg att gå. Greta kan ju sätta sig och åka kommunalt tre timmar om dagen istället för att köra en och en halv. En verklighet som många i min hemstad har, jag själv innan jag lyckades få jobb lokalt.
Bazooka

Inläggav kullan » 2019-09-03 11:19:09

Bazooka skrev:Vi skulle kunna utnyttja kärnkraft mycket mer.

Så länge vi inte har kommit fram med någon lösning för slutförvaringen av restprodukterna så är kärnkraften ett uselt alternativ.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Bazooka » 2019-09-03 11:31:29

kullan skrev:
Bazooka skrev:Vi skulle kunna utnyttja kärnkraft mycket mer.

Så länge vi inte har kommit fram med någon lösning för slutförvaringen av restprodukterna så är kärnkraften ett uselt alternativ.

Nej, det är inte ett uselt alternativ. Riskerna finns, men det är en energikälla som genererar stor mängd energi utan utsläpp vid normal drift. Alla alternativ är lika illa. Tjusigare än så är det inte. Fusionskraften är väl kanske det långsiktiga svaret, eller oerhört förbättrad solkraft, och bilar, flyplan mm som drar mindre. Men människor, allt fler människor kommer vilja köra, äta gott och resa, likväl som hålla sina hus i dräglig temperatur, även om IPCC har aldrig så rätt. Det kommer inte att försvinna.

Ni som misstycker och har hund, hur ser ni på det? Jag vill inte uppmana någon hundägare att avliva sin hund av miljöskäl. Det skulle vara väldigt miljövänligt med en ettbarnspolitik. Och väldigt många av våra invandrare gillar att ha bilar med höga prestanda. Skall de avstå från dessa av miljöskäl?
Bazooka

Inläggav Micke » 2019-09-04 21:10:36

Bazooka skrev:Är ni akademikerbarn allihopa? Eller har konstnärer som föräldrar? Pengar från nån farfar eller morfar?

Hade Greta hetat Johansson hade hon inte haft hybrisen att tro att en individuell person kan ge sig rätt till att styra och ställa. Med den intelligens och diagnos hon har. Var själv en som hade en massa åsikter, var fruktansvärt insatt och skrev bäst på alla prov, nutidsorienteringar, högt på IQ-tester och allt möjligt. Men att min äsikt skulle vägt tyngre än någon annans om oljekris, växthuseffekt(jo, vi kände till den på 70-talet) eller kärnkraft... så ofantligt förmätet!

Framför allt borde hon fatta, om hon nu är så smart, att det inte är den elit hon tillhör som skulle lida av en oerhört restriktiv miljöpolitik, utan folkhemmets barn. Så mycket borde hon begripa, att miljöfrågan är en oerhört mycket större fråga än huruvida IPCC har rätt eller inte.

Hon var väl insatt i ämnet och såg att omvärlden/politikerna inte förstod allvaret som inte tog till sig av vad forskarna sade. Hon kände en desperation över detta och bestämde sig för att göra det lilla hon kunde för att skapa uppmärksamhet kring klimatkrisen. Kalla det hybris och självförmätet om någon vill verka för att dennes omvärld skall lyssna mer på forskarna, men hon gjorde vad hon kände var rätt och vad som var vägen ur sin depression och känsla av hopplöshet och maktlöshet.

Och hon hade ju aldrig förväntat sig att få någon större uppmärksamhet för sin sak. I den position hon nu befinner sig i hade det varit lätt för dom flesta att drabbas utav hybris, men jag tycker hon står kvar med båda fötterna på jorden trots att det är många andra som hissar upp henne över skyarna.

Och hon begriper visst att klimatet är en komplex fråga och menar sig inte sitta inne med någon totallösning bara för att hon säger det uppenbara, att vi behöver minska på koldioxidutsläppen. Och om hon har sagt saker som att vi borde flyga mindre och välja andra färdsätt för att minska på koldioxidutsläppen som svar när någon ställt en fråga till henne så är väl inte det att styra och ställa?

Och hade hon inte ansett att detta är ett komplext problem så hade hon väl inte sagt att vi behöver ett nytt ekonomiskt system för att få rätsida på klimatet? Och detta har hon säkert rätt i tänker jag, för att som det är nu så är det oftast enbart den personliga ekonomin som sätter gränser för våra materialistiska utsvävningar. Och det går ju inte att komma ifrån att det vore ohållbart om alla människor i världen skulle leva så som vi gör i det här landet.

(Själv tillhör jag den s k arbetarklassen men tänker sällan själv i klasstermer. Med svenska mått mätt räknas jag som fattig sett till min inkomst, men jag klarar mig bra på det och tycker att jag har det gott ställt ändå).
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Micke » 2019-09-04 21:31:19

Bazooka skrev:En arbetarklass-greta hade till att börja med haft betydligt större ödmjukhet inför den egna kunskapens omfattning. Sedan hade hon fattat att viljan att t.ex. åka till mallis på semester inte bara är en materialistisk utsvävning, utan kanske meningen med livet, för en som växt upp med ”vad kan jag få för jobb” istället för ”vad vill jag göra med mitt liv”. Miljöfrågan är så helvetes mycket svårare än vad hon fattar. Om jag var en på Anna Roslings ”nivå 3” bosatt i till exempel Indien, visst fan skulle jag vilja ha en bil! Och det finns kvar i oss som hade farfar som var smed och morfar som var slaktare. En arbetarklassgreta skulle inte öppnat käften utan att ha med detta varje gång hon uttalade sig.
En arbetarklassgreta skulle ha tagit det för oss helvetiska i att verka genom att gå in i ett politiskt parti om man var övertygad om att något var rätt.

Arbetarklass-Greta hade väl i bästa fall blivit ett språkrör för miljöpartiet där hon skulle varit tvungen att tänka sig för så att hon inte sa något som inte föll i god jord hos partiet, ett parti som väl likt alla andra är opinionskänsligt och därmed inte främst rättar sig efter den större bilden eller vår framtid bortom nästa mandatperiod. Arbetarklass-Greta hade m a o blivit mer eller mindre en marionett och hade väl aldrig kunnat påverka människor utanför vårat rike. Men det här hade du antagligen tyckt varit bättre förstås. :-)Happy
Micke

Inläggav Fabela » 2019-09-05 0:31:07

Bazooka skrev:Kan knappast nedvärdera knegare eftersom jag är knegare själv, från en släkt av bara knegare. Det som skiljer mig är att jag i mycket vuxen ålder tog en högskoleutbildning som innebar en klassresa till akademisk högre medelklass. Och jo, barnen som växer upp här lider betydligt mycket mindre av att inte få flygresan, SUV’en eller oxfilén. Att förverkliga sig själv är mycket viktigare. Sen äter de linser, cyklar och flyger 8 gånger om året, många av ”miljövännerna” i min nya omgivning, men det är en annan sak.

Klart man kan nedvärdera den klass man själv tillhör/-t. Finns många som gör det.
Jag säger inte att det är det du gör, för det vet jag ingenting om.
Utan jag säger att man kan få intrycket att du gör det, utifrån hur du uttrycker dig.

Är osäker på var du vill komma med resten, så det kommenterar jag inte.

Bazooka skrev:Ni som misstycker och har hund, hur ser ni på det? Jag vill inte uppmana någon hundägare att avliva sin hund av miljöskäl. Det skulle vara väldigt miljövänligt med en ettbarnspolitik. Och väldigt många av våra invandrare gillar att ha bilar med höga prestanda. Skall de avstå från dessa av miljöskäl?

Har inga djur nu, men svarar ändå eftersom jag haft hund och katt tidigare.
Jag ser det som att samma gäller djurägare som alla andra: lev vettigt, tänk på hur, vad och varför du konsumerar.

För det första är den röda tråden för mig, att liv är viktigare än prylar. Vi ska inte överkonsumera och dumma oss så, att andra arter inte kan existera.
Eller för den delen så, att det slår tillbaka på vår egen arts väl och ve.

För det andra är hundar och katter inte alls så stor belastning på planeten, som många nog tror.
De äter i mångt och mycket våra sopor, egentligen. Finns t.ex. många hundar som regelbundet äter vom och råa ben av diverse djur, det äter i princip ingen människa idag i Sverige.
På många färdigfoderförpackningar (pust, långt ord) står det att fodret tillverkats av ingredienser av högsta humankvalitet, men jag påstår att det är en sanning med modifikation. Det som finns i de påsarna är med all sannolikhet sånt som av en eller annan anledning inte dugt att säljas till människor.

Men vi människor kan förstås göra djur också till stora miljö- och klimatbovar. Det är ju vi som handlar åt dem.
Leksaker behöver man knappt köpa, man kommer långt med tomma toapappersrullar, pappkartonger, gamla jeans, pinnar, mm.
Kläder kan vara motiverade, eftersom hundar som lever i våra uppvärmda bostäder inte alltid utvecklar ordentlig vinterpäls. Finns lite andra skäl också. Men annars är de helt onödig konsumtion, liksom att ha femtielva halsband, pälsvårdsprodukter mm.
Och ffa behöver hundar inte få pälsen färgad rosa och ha nagellack. :-)051

Så jag tycker väl bara att alla utan undantag får tänka efter och hålla sig inom vettiga gränser.
Tänker också att alla kan tillåta sig själv en del överdrifter på nån punkt, om man istället låter bli nåt annat, för vi alla kan ju inte begäras leva exakt likadant. Det viktiga är att summan av allt vi gör blir bra.
Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Inläggav alexew » 2019-09-05 8:28:11

Bazooka skrev:En arbetarklass-greta hade till att börja med haft betydligt större ödmjukhet inför den egna kunskapens omfattning. Sedan hade hon fattat att viljan att t.ex. åka till mallis på semester inte bara är en materialistisk utsvävning, utan kanske meningen med livet, för en som växt upp med ”vad kan jag få för jobb” istället för ”vad vill jag göra med mitt liv”. Miljöfrågan är så helvetes mycket svårare än vad hon fattar. Om jag var en på Anna Roslings ”nivå 3” bosatt i till exempel Indien, visst fan skulle jag vilja ha en bil! Och det finns kvar i oss som hade farfar som var smed och morfar som var slaktare. En arbetarklassgreta skulle inte öppnat käften utan att ha med detta varje gång hon uttalade sig.

För att göra det väldigt tydligt varför utsläpp av växthusgaser är ett problem. Säg att N(X) är den nytta man får av en handling X, K(X) är kostnaden i pengar och Ms(X) är den skada man orsakar andra genom utsläppen som X orsakar. Om säg vid en semesterresa till Mallorca, N(X) – K(X) > Ms(X), så visst åk på din Mallorca resa. Problemet är bara att i väldigt många fall så är N(X) – K(X) < Ms(X), dvs kostnaderna som X orsakar är större än vinningen som man får ut av X. Vilket är exakt det problem som man försöker åtgärda genom till exempel bensin eller flygskatter, eftersom syftet med de skatterna är att göra det rationellt att även ta hänsyn till sin konsumtions miljöpåverkan när man fattar sina konsumtionsbeslut.

Skatter av den typen kallas pigouvianska skatter och det står mer om dem här om du vill läsa på själv.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pigouviansk_skatt
alexew

Anslöt: 2019-01-11

Inläggav Kristofer » 2019-09-05 18:15:54

slackern skrev:
Huggorm skrev:
slackern skrev:
Snarare folk som bosätter sig utanför kollektivtrafikens fel att dom måste använda bilar, går säkert att samåka om folk verkligen vill det, går att kompromissa om man inte åker samma tid folk kan vänta på kaffer och gynna handeln, lite får man offra om man bosätter sig i spenaten.
Det är just den där inställningen som håller på att slita sönder det här landet.

Ähhe lägg av vi är över 2 miljoner som bor i Stockholms län det är 1/5 utav landets befolkning, vi kan inte försörja folk i småhålor genom den så kallade Robin Hood-skatten där kan vi snacka om orättvisa.

Jag tvekade en tid innan jag bestämde mig för att svara på det här inlägget, men here I go...

Det är inte lätt att bosätta sig i Stockholm för den som saknar kontakter, inte har stått i Stockholms bostadskö i >15 år eller lever ensam och därför har mindre pengar att köpa bostad för etc. Jag minns själv med fasa den mörka period i mitt liv när jag var tvungen att bo i Stockholm. För egen del kunde jag till slut flytta från Stockholm innan jag blev helt utbränd av denna ständiga bostadshets och kringflyttande. Det som tvingade mig dit var arbete och det som fick mig att kunna flytta därifrån var ett nytt arbete.

Nu har jag de sista åtta åren bott i en medelstor svensk stad. Kollektivtrafiken är inte alltid speciellt välutbyggd i små eller medelstora städer. Det är alltså inte bara i landsbygd som rimliga kollektivtrafikalternativ saknas. För mig tar det i princip lika lång tid att gå till jobbet som att åka buss. Därför är mina transporter en kombination av bilåkande och cyklande. Jag tror det är ganska representativt för en stor andel av den majoritet av befolkningen som bor utanför Stockholms stad.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav slackern » 2019-09-05 21:46:08

Fast nu kan ju faktiskt Huggis sluta tjata om hur orättvis bensinskatten är och att det slår hårt mot landsbygden.

Sänkt skatt för många i glesbygden

Omkring 830 000 personer i stora delar av norra och västra Sverige, i det som kallas stödområde A och B, kommer att få 137 kronor i sänkt skatt per månad.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ ... i-glesbygd
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Huggorm » 2019-09-05 21:52:00

slackern skrev:Fast nu kan ju faktiskt Huggis sluta tjata om hur orättvis bensinskatten är och att det slår hårt mot landsbygden.

Omkring 830 000 personer i stora delar av norra och västra Sverige, i det som kallas stödområde A och B, kommer att få 137 kronor i sänkt skatt per månad.

137 kronor? Det är så dåligt så jag inte förstår varför de ens går ut med ett sånt förslag :-)051
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav slackern » 2019-09-05 22:12:10

Huggorm skrev:
slackern skrev:Fast nu kan ju faktiskt Huggis sluta tjata om hur orättvis bensinskatten är och att det slår hårt mot landsbygden.

137 kronor? Det är så dåligt så jag inte förstår varför de ens går ut med ett sånt förslag :-)051

Sedan har du ju avdrag för resekostnader.
slackern

Inläggav Huggorm » 2019-09-05 22:32:20

slackern skrev:
Huggorm skrev:

Sedan har du ju avdrag för resekostnader.
Som försämras steg för steg och förmodligen kommer tas bort helt till slut.
Huggorm

Inläggav Krillo » 2019-09-06 18:41:43

KLIMATET!!!!!! :!:
Krillo

Anslöt: 2011-02-12

Inläggav Braincandy » 2019-09-06 22:07:36

Jag tyckte att det var oansvarigt av Greta att skolka, och det tycker jag fortfarande.

Å andra sidan tar hon tillvara på möjligheten att få göra något hon tror på, något som gör henne glad, och det är väl egentligen det bästa som finns för själen så varför inte? :-)Happy
Braincandy

Anslöt: 2012-09-27

Inläggav slackern » 2019-09-06 23:08:38

Braincandy skrev:Jag tyckte att det var oansvarigt av Greta att skolka, och det tycker jag fortfarande.

Å andra sidan tar hon tillvara på möjligheten att få göra något hon tror på, något som gör henne glad, och det är väl egentligen det bästa som finns för själen så varför inte? :-)Happy

Fast å andra sidan hade hon gjort upp med skolan att hon skötte sina studier och pluggade igen hemma det hon missade så gick det bra så det var inget "solk" hon sysslade med.
slackern

Inläggav kiddie » 2019-09-07 21:53:01

Fattar inte det där med arbetarklass. Mina föräldrar arbetade sig upp till lägre medelklass men levde som barn ganska svåra liv. Men eftersom det fanns arbete med minimal lön (min far hade ett sådant jobb, man kunde inte leva på det, men man fick ta det innan man kom upp sig lite), så kunde man snacka om arbetarklass.

Men idag så finns ingen arbetarklass eftersom de verkliga arbetarna har bra löner.

Därför har man skaffat en ny underklass som inte arbetar.

Kapitalismen behöver en marknad, och det behöver inte vara en arbetande marknad. Så därför måste det finnas en underklass och är vår för liten, så importerar vi den. Så får staten betala för dem medan deras konsumtion (som inte är hög per person pga de inte har mycket pengar, men som blir hög pga antalet i denna sits), går rakt ner i fickorna på kapitalet.

Allt vad vi sparar på miljön kommer på detta vis ätas upp. För så länge vi har detta system med en ständigt ökande marknad som ett måste, så kommer den negativa spiralen fortsätta. Då spelar det ingen roll alla ynkliga försök vi själva gör och vår jävligt svenska stolthet att sopsortera.

Det var redan på 1800-talet förutspått att kapitalismen skulle växa över jordklotets förmåga.

Men folks kortsiktiga vinstintresse kommer vi aldrig komma ifrån. Inte när vi lever i ett så sjukt och livsfientligt system.
kiddie

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Huggorm » 2019-09-07 22:19:27

kiddie skrev:Fattar inte det där med arbetarklass. Mina föräldrar arbetade sig upp till lägre medelklass men levde som barn ganska svåra liv. Men eftersom det fanns arbete med minimal lön (min far hade ett sådant jobb, man kunde inte leva på det, men man fick ta det innan man kom upp sig lite), så kunde man snacka om arbetarklass.

Men idag så finns ingen arbetarklass eftersom de verkliga arbetarna har bra löner.

Kapitalismen behöver en marknad, och det behöver inte vara en arbetande marknad. Så därför måste det finnas en underklass och är vår för liten, så importerar vi den. Så får staten betala för dem medan deras konsumtion (som inte är hög per person pga de inte har mycket pengar, men som blir hög pga antalet i denna sits), går rakt ner i fickorna på kapitalet.

Allt vad vi sparar på miljön kommer på detta vis ätas upp. För så länge vi har detta system med en ständigt ökande marknad som ett måste, så kommer den negativa spiralen fortsätta. Då spelar det ingen roll alla ynkliga försök vi själva gör och vår jävligt svenska stolthet att sopsortera.

Det var redan på 1800-talet förutspått att kapitalismen skulle växa över jordklotets förmåga.

Men folks kortsiktiga vinstintresse kommer vi aldrig komma ifrån. Inte när vi lever i ett så sjukt och livsfientligt system.
Hoppas Greta når samma insikt så småningom, och lyckas förmedla den till världen.
Huggorm

Inläggav kiddie » 2019-09-07 23:46:21

Huggorm skrev:Hoppas Greta når samma insikt så småningom, och lyckas förmedla den till världen.

En lilltjej som sätter ner foten är tufft.

Att vara antikapitalist, då är man utsuddad ur media inom 24 timmar...
kiddie

Inläggav Micke » 2019-09-07 23:54:00

Huggorm skrev:Hoppas Greta når samma insikt så småningom, och lyckas förmedla den till världen.

Vad får dig att tro att Greta saknar denna insikt? Greta talar ju inte om sopsortering direkt, utan hon vänder sig i första hand till politikerna för att hon vill att dom skall ta forskarnas larm på allvar och börja tänka i nya banor vad gäller t ex vårat ekonomiska system och omställningar m m. Nu påstår jag inte att Greta nödvändigtvis besitter den insikt som kiddie gav prov på här, utan undrar bara hur man kan utesluta detta.

Greta har väl inte sagt så mycket konkreta saker egentligen (och det tycker jag är helt okej kanske är bäst att tillägga). Hon kritiserade en mängd inflytelserika personer för att dom tog privatplan till sina klimatmöten, och det fanns det väl all anledning att göra för att belysa att det är mycket snack och lite verkstad även bland dessa personer. Annars försöker hon mest att föregå med gott exempel, och att hon t ex undviker att flyga betyder ju inte att hennes vision därför inte kan nå djupare än att handla om flyg och liknande konkreta saker.
Micke

Inläggav kiddie » 2019-09-08 0:12:09

Micke skrev:Vad får dig att tro att Greta saknar denna insikt? Greta talar ju inte om sopsortering direkt, utan hon vänder sig i första hand till politikerna för att hon vill att dom skall ta forskarnas larm på allvar och börja tänka i nya banor vad gäller t ex vårat ekonomiska system och omställningar m m.

Vet inte hur hon tänker där, men tycker ändå hon behövs. Det är så stark kontrast mot alla som inte orkar göra något för att de är uppfyllda av pessimism.
kiddie

Inläggav Micke » 2019-09-08 1:35:19

kiddie skrev:Vet inte hur hon tänker där, men tycker ändå hon behövs. Det är så stark kontrast mot alla som inte orkar göra något för att de är uppfyllda av pessimism.

Det där med att inte orka göra något för att man är pessimistisk blir ju lite utav en ond cirkel. För det är väl ofta genom att man gör konstruktiva bra saker som man på ett naturligt sätt kan må bättre och kan känna sig mer positiv och optimistisk. Greta nådde ju verkligen botten innan hon upptäckte detta, och det kanske ofta är vad som krävs också.
Micke

Inläggav alexew » 2019-09-08 15:13:36

kiddie skrev:Fattar inte det där med arbetarklass. Mina föräldrar arbetade sig upp till lägre medelklass men levde som barn ganska svåra liv. Men eftersom det fanns arbete med minimal lön (min far hade ett sådant jobb, man kunde inte leva på det, men man fick ta det innan man kom upp sig lite), så kunde man snacka om arbetarklass.

Nu har jag ärligt talat inte ork att peka ut alla brister som jag ser i din argumentation så bara några punkter.

1. Det är sant att om man lämnar den fria marknaden till sig själv så kommer det att se överkonsumtion av produkter som orsakar stora utsläpp, men det problemet är faktiskt rätt så lätt att åtgärda med tex koldioxidskatter. Det finns därför en stark konsensus hos nationalekonomer att koldioxidskatter (pigouvianska skatter) är den bästa åtgärden mot växthuseffekten.

https://www.brookings.edu/blog/up-front ... ax-carbon/

2. De totala utgifterna är i princip alltid ungefär lika stora som de totala inkomsterna i en ekonomi, så den ända effekten av den omfördelningspolitik du beskriver blir en ändrad distribution av det som konsumeras och investeras.

3. De marxistiska teorier som jag tror du hänvisar till är överhuvudtaget ingenting som lärs ut inom nationalekonomin år 2019 av i mina öron den goda anledningen att det inte finns något större empiriskt belägg för att de skulle överstämma med verkligheten.
alexew

Anslöt: 2019-01-11

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in