Mediacirkusen kring Greta Thunberg

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Inläggav slackern » 2019-08-18 17:25:16

kiddie skrev:
slackern skrev:Snarare folk som bosätter sig utanför kollektivtrafikens fel att dom måste använda bilar, går säkert att samåka om folk verkligen vill det, går att kompromissa om man inte åker samma tid folk kan vänta på kaffer och gynna handeln, lite får man offra om man bosätter sig i spenaten.

Mm, vi tar bort de busslösa. Vi kan ju börja med lantbrukarna. Eller, du kanske ville ha mat? Det är väl bara att ha kossorna i stan? :-)005

Lantbrukarna får ju dra av bränsle som kostnader på skatten om det är inom företaget dom använder det, går säkert att trixa till det om dom ska göra något ärende inom sin verksamhet och samtidigt göra personliga ärenden.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Dagobert » 2019-08-18 17:27:02

slackern skrev:Lantbrukarna får ju dra av bränsle som kostnader på skatten om det är inom företaget dom använder det, går säkert att trixa till det om dom ska göra något ärende inom sin verksamhet och samtidigt göra personliga ärenden.

Och hur många är lantbrukare av de som bor utanför stan?
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Huggorm » 2019-08-18 17:31:06

Oavsett skall inte upplägget vara sådant att man måste fuska för att det skall gå runt. Men både lantbrukare och åkare har också stora och ökande problem med lönsamheten när dieselpriserna skenar. Och det som händer är att de inte kan konkurrera med billigare länder i östeuropa. I stället för svenska moderna maskiner med låga utsläpp görs jobben av äldre maskiner med högre utsläpp. Svensk miljöpolitik har slagit till igen :-)051
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav slackern » 2019-08-18 17:32:41

Dagobert skrev:
slackern skrev:Lantbrukarna får ju dra av bränsle som kostnader på skatten om det är inom företaget dom använder det, går säkert att trixa till det om dom ska göra något ärende inom sin verksamhet och samtidigt göra personliga ärenden.

Jag gav bara ett svar på en fråga Kiddi ställde mig, missade du kiddis fråga för den handlade ju om lantbrukare och inte resten utav befolkningen på landet.
slackern

Inläggav Dagobert » 2019-08-18 18:48:41

slackern skrev:
Dagobert skrev:

Jag gav bara ett svar på en fråga Kiddi ställde mig, missade du kiddis fråga för den handlade ju om lantbrukare och inte resten utav befolkningen på landet.

Ojdå...
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Fabela » 2019-08-28 22:43:27

Nyheter Direkt
Greta Thunberg framme i New York

https://www.svtplay.se/video/23459890/n ... start=auto

Nån kanske vill kika, det ligger kvar i 7 dagar på SVT Play.
Har inte hunnit se det själv än, vet inte alls vad det innehåller.
Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Inläggav slackern » 2019-08-29 0:40:05

Väldigt fegt utav vuxna människor att mobba barn tycker jag.

Greta Thunberg: Why are young climate activists facing so much hate?

https://www.bbc.com/news/world-49291464
slackern

Inläggav Bazooka » 2019-08-30 22:18:00

Hon skall inte ha hat. Trots att hon kör vidare på sin klass förtryck av svensson. Har svårt att någon med rötterna tryggt i folkhemmet orkar lyssna på någon så tjusig som pratar miljö och flykting. Greta är ju ändå rätt sansad. Men annars är det gott om ättlingar till de som sög ut oss i arbetet innan socialdemokratin som nu sadlat om till vänster och tycker att svenne kan dra åt svångremmen nu som då. Om Greta kunde tänka så långt skulle vi vanliga kunna lyssna. Men hon lär inte råka ut för klassresa. Svårt för en som marinerats med ”vad vill du göra med ditt liv” i sin omgivning att förstå vad en mallisresa eller en grillad fläskkarre innebär. För en knegare eller arbetslös. Men det är bäst om hon helt enkelt slutar höras. Vare sig man är för eller emot miljö. Det är icke-elit som kan övertyga ickeelit. Och det är vi i ickeeliten som släpper ut mest och inte har någon lust att släppa ut mindre bara för att flumvänster skall få godhetsknarka.
Bazooka

Anslöt: 2012-11-03

Inläggav Micke » 2019-08-31 0:16:14

Bazooka nu är ju Gretas mission opolitisk och har inget med flyktingar att göra. Har du varit inne på flashback månne? Där kör man ju mycket med det här stuket, nedsättande omdömen om henne och konspiratoriskt tänk. Kan det vara tal om en försvarsmekanism kanske att man resonerar såhär, medvetet eller omedvetet, för att man vill fortsätta som vanligt utan dåligt samvete? :-)063

Det är vad jag misstänker, och det vore nog lite naivt att tro att det skulle vara någon skillnad om hon kom från arbetarklass. Vill man inte höra så lyssnar man inte oavsett.

Jag har länge varit övertygad om att köttätandet för mänskligt vidkommande kommer att upphöra så småningom, men jag hade inte trott att miljötänk skulle vara en bidragande faktor i detta men det ser den ju ut att kunna bli vilket jag finner intressant.
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Bazooka » 2019-08-31 21:28:54

Micke skrev:Bazooka nu är ju Gretas mission opolitisk och har inget med flyktingar att göra. Har du varit inne på flashback månne? Där kör man ju mycket med det här stuket, nedsättande omdömen om henne och konspiratoriskt tänk. Kan det vara tal om en försvarsmekanism kanske att man resonerar såhär, medvetet eller omedvetet, för att man vill fortsätta som vanligt utan dåligt samvete? :-)063

Det är vad jag misstänker, och det vore nog lite naivt att tro att det skulle vara någon skillnad om hon kom från arbetarklass. Vill man inte höra så lyssnar man inte oavsett.

Jag har länge varit övertygad om att köttätandet för mänskligt vidkommande kommer att upphöra så småningom, men jag hade inte trott att miljötänk skulle vara en bidragande faktor i detta men det ser den ju ut att kunna bli vilket jag finner intressant.

Fullt så korkad är jag inte. Läs vad jag skrivit. Hon kanske inte vill vara politisk men hon är det. Hon är akademiska vänsterns nya baby. Och det missgynnar hennes sak om hon nu vill få gemene man att lyssna. Hon kan inte hjälpa att hon är kändisunge men hon är det. Och akademisk vänster kommer aldrig ha problem med att göra Svenssons liv sämre.

Och jo, en av arbetarklass skulle aldrig så lättvindigt säga åt folk att försämra sina liv som Thunberg gör. En Svensson vet att det är helvetes stora krav på människor som aldrig haft lyxen av att leva i drömmar.
Bazooka

Inläggav Micke » 2019-08-31 23:27:01

Bazooka skrev:Fullt så korkad är jag inte. Läs vad jag skrivit. Hon kanske inte vill vara politisk men hon är det. Hon är akademiska vänsterns nya baby. Och det missgynnar hennes sak om hon nu vill få gemene man att lyssna. Hon kan inte hjälpa att hon är kändisunge men hon är det. Och akademisk vänster kommer aldrig ha problem med att göra Svenssons liv sämre.

Och jo, en av arbetarklass skulle aldrig så lättvindigt säga åt folk att försämra sina liv som Thunberg gör. En Svensson vet att det är helvetes stora krav på människor som aldrig haft lyxen av att leva i drömmar.

Är det att ta lättvindigt på arbetarklassens livsförhållanden att vädja till politikerna att lyssna mer på forskarna? Eller vad tänker du på? De Greta kritiserat är ju så vitt jag vet enbart inflytelserika och välbeställda personer. Att hon själv väljer bort flyget bl a, betyder ju inte att hon säger att ingen annan borde flyga (även om hon förstås kan ha sagt det, men det är inget jag känner till).

Jag vet inte om Greta lever mer i drömmar än typiskt arbetarklassfolk, utan det är väl mer typen utav drömmar som kanske skiljer sig åt. Hon drömmer om en bättre framtid för alla, medan en arbetare kanske oftare tenderar att drömma om den där lottovinsten som borde komma snart, ett bättre jobb eller nästa semesterresa. Något som kan vara nödvändigt för att man skall stå ut med tillvaron.

Visst har Greta lyxen att kunna drömma större då hon knappast behöver bekymra sig om att få tillvaron att gå runt, men jag tror som sagt inte att hon lever mer i drömmar än andra. Snarare så har hon nog möjligheten och förmågan att se på verkligheten på ett mer ofiltrerat och klarsynt sätt än dom flesta andra. Och det är väl den bilden många vill hon skall behålla för sig själv, så att man kan köra på som vanligt utan dåligt samvete eller pekpinnar.

Greta ser mörkt på framtiden, så pass att hon varit deprimerad och haft svårt att äta. Tycker du inte att hon har rätt att få göra sig hörd?

Hur tänker du att en arbetarklass-Greta hade agerat?
Micke

Inläggav Fabela » 2019-09-01 0:28:00

Bazooka skrev:Och jo, en av arbetarklass skulle aldrig så lättvindigt säga åt folk att försämra sina liv som Thunberg gör.

Hoppla.

Jag stammar från bönder och fabriksarbetare, har själv haft bara "skitjobb".
Kallar mig röd politiskt, men är egentligen en rödgrön röra.
Står stadigt bakom Greta och hennes engagemang (även fast jag är mer inne på miljö än klimat, men det är i mångt och mycket samma sak enl. mig).

Jag tycker att du gör det alldeles för enkelt för dig, när du skriver dina påståenden.

Vem tror du flyger på flest semesterresor: välbetald medelklass eller knegarsvensson?
Så om Greta vill att folk flyger på färre semestrar, vem tror du behöver skära ned mest på det? Den som åker en gång per år, eller den som har råd med sex gånger?

Alltså: de med mest pengar kan överkonsumera mest, och måste alltså skära ned både först och mest.

Så nu är frågan då: påstår du att jag är
- arbetarklass som inte kan drömma? För som vegetarian sen långt innan Greta ens var påtänkt drömmer jag sannerligen inte om fläskkarré, inte Mallis heller bl.a. pga tjurfäktningar och annat djurplågeri i det landet.
- medelklasskultursnobbvänster som suger ut och straffar knegarna?

Jag undrar om du inser att det du skriver låter väldigt nedvärderande gentemot knegare m.fl.
Som om vi inte kunde förstå komplexa saker och ta ställning i viktiga frågor.
Fabela

Inläggav Fabela » 2019-09-01 0:29:25

Micke skrev:Visst har Greta lyxen att kunna drömma större då hon knappast behöver bekymra sig om att få tillvaron att gå runt, men jag tror som sagt inte att hon lever mer i drömmar än andra. Snarare så har hon nog möjligheten och förmågan att se på verkligheten på ett mer ofiltrerat och klarsynt sätt än dom flesta andra. Och det är väl den bilden många vill hon skall behålla för sig själv, så att man kan köra på som vanligt utan dåligt samvete eller pekpinnar.

+1
Fabela

Inläggav Huggorm » 2019-09-01 1:08:50

Flygskatten gör inte speciellt mycket, det blir inte många kronor per år för någon. Det är drivmedelsskatterna som är den riktigt tunga bördan, och speciellt för arbetarklassen. Medelklassen är mera urban och har oftare tillgång till subventionerad kollektivtrafik och kan till och med arbeta hemifrån i vissa fall.
Huggorm

Inläggav Fabela » 2019-09-01 1:34:06

Är det där en kommentar på det jag skrev?
Isf: strunta i att jag skrev om just flyg, det är oväsentligt.
Det var bara principen jag var ute efter: den som har mest pengar kan överkonsumera mer, och både behöver och kan också skära ned mest.
Fabela

Inläggav Micke » 2019-09-01 14:15:27

Ett aspergerrelaterat inlägg av Greta på hennes sociala medier idag:

When haters go after your looks and differences, it means they have nowhere left to go. And then you know you’re winning!
I have Asperger’s syndrome and that means I’m sometimes a bit different from the norm. And - given the right circumstances - being different is a superpower.

I'm not public about my diagnosis to "hide" behind it, but because I know many ignorant people still see it as an "illness", or something negative. And believe me, my diagnosis has limited me before.
Before I started school striking I had no energy, no friends and I didn’t speak to anyone. I just sat alone at home, with an eating disorder.
All of that is gone now, since I have found a meaning, in a world that sometimes seems meaningless to so many people.
Micke

Inläggav Huggorm » 2019-09-01 14:57:52

Micke skrev:Ett aspergerrelaterat inlägg av Greta på hennes sociala medier idag:

When haters go after your looks and differences, it means they have nowhere left to go. And then you know you’re winning!
I have Asperger’s syndrome and that means I’m sometimes a bit different from the norm. And - given the right circumstances - being different is a superpower.

I'm not public about my diagnosis to "hide" behind it, but because I know many ignorant people still see it as an "illness", or something negative. And believe me, my diagnosis has limited me before.
Before I started school striking I had no energy, no friends and I didn’t speak to anyone. I just sat alone at home, with an eating disorder.
All of that is gone now, since I have found a meaning, in a world that sometimes seems meaningless to so many people.
Och det är väl ett av hennes bättre anföranden. Det gäller för en aspergare att hitta något meningsfullt att göra, när man insett att man inte kan fylla livet med svenssongrejer som alla andra. Annars är depressionen strax där.
Huggorm

Inläggav kiddie » 2019-09-02 2:48:03

Huggorm skrev:Och det är väl ett av hennes bättre anföranden. Det gäller för en aspergare att hitta något meningsfullt att göra, när man insett att man inte kan fylla livet med svenssongrejer som alla andra. Annars är depressionen strax där.

Så sant.
kiddie

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Kentarou » 2019-09-02 4:32:33

Micke skrev:Ett aspergerrelaterat inlägg av Greta på hennes sociala medier idag:

Är inte asperger något negativt? LSS är väl till personer som har det svårt?
Kentarou

Anslöt: 2019-05-17

Inläggav RainyDay » 2019-09-02 4:44:37

Kentarou skrev:
Är inte asperger något negativt? LSS är väl till personer som har det svårt?

Jag tror du får läsa om inlägget en gång till.
RainyDay

Anslöt: 2018-04-24

Inläggav Flinta » 2019-09-02 8:47:14

kiddie skrev:
Huggorm skrev:Och det är väl ett av hennes bättre anföranden. Det gäller för en aspergare att hitta något meningsfullt att göra, när man insett att man inte kan fylla livet med svenssongrejer som alla andra. Annars är depressionen strax där.

Så sant.

+1000.... :-)049

Tänk om habiliteringen och sjukvården kunde jobba lite mer utifrån den utgångspunkten när aspergare söker hjälp.
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav geocache » 2019-09-02 9:21:20

Flinta skrev:
kiddie skrev:

Så sant.

Tänk om habiliteringen och sjukvården kunde jobba lite mer utifrån den utgångspunkten när aspergare söker hjälp.

Klokt skrivet, Huggorm, kiddie och Flinta. :-)049
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav antonius » 2019-09-02 15:00:49

geocache skrev:
Flinta skrev:
kiddie skrev:
Så sant.

Klokt skrivet, Huggorm, kiddie och Flinta. :-)049

+1
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav Bazooka » 2019-09-03 10:42:12

Är ni akademikerbarn allihopa? Eller har konstnärer som föräldrar? Pengar från nån farfar eller morfar?

Hade Greta hetat Johansson hade hon inte haft hybrisen att tro att en individuell person kan ge sig rätt till att styra och ställa. Med den intelligens och diagnos hon har. Var själv en som hade en massa åsikter, var fruktansvärt insatt och skrev bäst på alla prov, nutidsorienteringar, högt på IQ-tester och allt möjligt. Men att min äsikt skulle vägt tyngre än någon annans om oljekris, växthuseffekt(jo, vi kände till den på 70-talet) eller kärnkraft... så ofantligt förmätet!

Framför allt borde hon fatta, om hon nu är så smart, att det inte är den elit hon tillhör som skulle lida av en oerhört restriktiv miljöpolitik, utan folkhemmets barn. Så mycket borde hon begripa, att miljöfrågan är en oerhört mycket större fråga än huruvida IPCC har rätt eller inte.
Bazooka

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in