Mediacirkusen kring Greta Thunberg

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Inläggav kiddie » 2019-08-17 10:42:26

antonius skrev:Det är det dåliga samvetet som ofta får folk irriterade, när en liten aspietjej läxar upp oss, för de flesta vet väl att vi har grisat ner vår planet, och som vanligt när argumenten tar slut, tar personangreppen vid. Man behöver inte dra paralleller till HC Andersen, även om liknelsen vore strålande, eftersom den gode Andersen var lite autistisk själv, för det är såklart bara barn och dårar, som får säga sanningen, och den är så obekväm att höra... :-)063

Precis. Hon får folk att känna sig dumma. Men alla vi har ju fötts in i slit och släng, så det är inte direkt lätt att bryta sig ut. Men då får man istället erkänna att man inte har makten över sitt liv och det kanske folk inte gillar heller.

Jag tycker mer det är bra att någon gör vad hon gör, i tider som dessa.
kiddie

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav ankhh » 2019-08-17 13:21:59

Det jag stör mig på är inte Greta som person, eller vad hon gör. Hon är beundransvärd.

Det som stör mig är att just Greta får all denna uppmärksamhet när mängder av tidigare aktivister och vetenskapare i stort har nonchalerats av massmedia. Det är massmedia som byggt upp Greta. Varför? Jo, för att det är en UNGDOM.
ankhh

Anslöt: 2016-06-27

Inläggav Huggorm » 2019-08-17 13:46:27

Problemet med Greta är inte henne själv, så mycket engagemang är beundransvärt. Problemet ligger i att hon förstör för så många andra, utan att klimatet får någon positiv påverkan för det. Istället för att hålla på och plåga svenska landsbygdsbor borde hon angripa de som verkligen släpper ut växthusgaser, plast i haven och så vidare. Men det är lättare att slå på någon som redan har det svårt.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Fabela » 2019-08-17 14:53:00

Huggorm skrev:Istället för att hålla på och plåga svenska landsbygdsbor borde hon angripa de som verkligen släpper ut växthusgaser, plast i haven och så vidare. Men det är lättare att slå på någon som redan har det svårt.

Hur menar du?

Jag ser inte riktigt hur hon särskilt skulle plåga svenska landsbygdsbor.
Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Inläggav Fabela » 2019-08-17 15:06:16

ankhh skrev:Det jag stör mig på är inte Greta som person, eller vad hon gör. Hon är beundransvärd.

Det som stör mig är att just Greta får all denna uppmärksamhet när mängder av tidigare aktivister och vetenskapare i stort har nonchalerats av massmedia. Det är massmedia som byggt upp Greta. Varför? Jo, för att det är en UNGDOM.

Fast det är ju rätt naturligt på ett sätt, för det är en logisk symbol för framtiden. Det är hennes generation och de efter den, som får ta hand om skiten vi ställt/fortsätter ställa till med.

Med lite tur lyfts just de forskarna m.fl. som hittills ignorerats, som resultat av uppmärksamheten kring henne.
Och hon tävlar ju inte på samma arena som de heller, utan tvärtom vill hon ju att de ska in i strålkastarljuset, istället för hon själv.

Så om det vill sig väl blir det nåt konkret och bra av det i slutändan. Det hänger på oss alla - dessvärre, höll jag på att säga.
Fabela

Inläggav Huggorm » 2019-08-17 16:46:17

Fabela skrev:
Huggorm skrev:Istället för att hålla på och plåga svenska landsbygdsbor borde hon angripa de som verkligen släpper ut växthusgaser, plast i haven och så vidare. Men det är lättare att slå på någon som redan har det svårt.

Hur menar du?

Med henne som ursäkt kan regeringen hålla på och höja bränsleskatter och ta bort reseavdrag så att folk som bor i busslöst land inte kan ta sig till jobbet, affären eller något annat. Visst, det är inte hennes fel att regeringen utnyttjar henne men man hör ju knappast några protester från henne heller.
Huggorm

Inläggav slackern » 2019-08-17 16:52:04

ankhh skrev:Det jag stör mig på är inte Greta som person, eller vad hon gör. Hon är beundransvärd.

Kan nog även bero på att hon har kända föräldrar.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav slackern » 2019-08-17 16:55:32

Huggorm skrev:
Fabela skrev:

Hur menar du?

Med henne som ursäkt kan regeringen hålla på och höja bränsleskatter och ta bort reseavdrag så att folk som bor i busslöst land inte kan ta sig till jobbet, affären eller något annat. Visst, det är inte hennes fel att regeringen utnyttjar henne men man hör ju knappast några protester från henne heller.

Snarare folk som bosätter sig utanför kollektivtrafikens fel att dom måste använda bilar, går säkert att samåka om folk verkligen vill det, går att kompromissa om man inte åker samma tid folk kan vänta på kaffer och gynna handeln, lite får man offra om man bosätter sig i spenaten.
slackern

Inläggav Huggorm » 2019-08-17 17:01:21

slackern skrev:
Huggorm skrev:
Fabela skrev:Hur menar du?

Snarare folk som bosätter sig utanför kollektivtrafikens fel att dom måste använda bilar, går säkert att samåka om folk verkligen vill det, går att kompromissa om man inte åker samma tid folk kan vänta på kaffer och gynna handeln, lite får man offra om man bosätter sig i spenaten.
Det är just den där inställningen som håller på att slita sönder det här landet.
Huggorm

Inläggav slackern » 2019-08-17 17:06:42

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Med henne som ursäkt kan regeringen hålla på och höja bränsleskatter och ta bort reseavdrag så att folk som bor i busslöst land inte kan ta sig till jobbet, affären eller något annat. Visst, det är inte hennes fel att regeringen utnyttjar henne men man hör ju knappast några protester från henne heller.

Det är just den där inställningen som håller på att slita sönder det här landet.

Ähhe lägg av vi är över 2 miljoner som bor i Stockholms län det är 1/5 utav landets befolkning, vi kan inte försörja folk i småhålor genom den så kallade Robin Hood-skatten där kan vi snacka om orättvisa.
slackern

Inläggav Huggorm » 2019-08-17 18:02:27

slackern skrev:
Huggorm skrev:
slackern skrev:

Ähhe lägg av vi är över 2 miljoner som bor i Stockholms län det är 1/5 utav landets befolkning, vi kan inte försörja folk i småhålor genom den så kallade Robin Hood-skatten där kan vi snacka om orättvisa.
Om den skatten verkligen gick till landsbygden, men de sex största mottagarna är i ordning Malmö, Göteborg, Norrköping, Eskilstuna, Södertälje och Botkyrka. Framförallt Malmö slukar en enormt stor del av det stödet, men även de andra i toppen tar stora delar.
Huggorm

Inläggav Fabela » 2019-08-17 18:16:14

slackern skrev:Ähhe lägg av vi är över 2 miljoner som bor i Stockholms län det är 1/5 utav landets befolkning, vi kan inte försörja folk i småhålor genom den så kallade Robin Hood-skatten där kan vi snacka om orättvisa.

:shock:

Kan skattebetalare försörja oss Sthlmare som går hemma på sjukersättning, soc och allt vad det är, så nog borde arbetande landsbygdsbor också kunna begära nån liten slant ur skattekassan. :-)056
Fabela

Inläggav Fabela » 2019-08-17 18:31:19

slackern skrev:Snarare folk som bosätter sig utanför kollektivtrafikens fel att dom måste använda bilar, går säkert att samåka om folk verkligen vill det, går att kompromissa om man inte åker samma tid folk kan vänta på kaffer och gynna handeln, lite får man offra om man bosätter sig i spenaten.

Tycker vi har alldeles nog med folk här i Sthlm, ser inget som helst positivt med att mer folk är tvungna att flytta hit och trängas.
Man förstör gamla genomtänkta, välfungerande, trivsamma bostadsområden plus grönområden, för att klämma in nya svindyra bostäder åt allihop. Eller så får folk bo till ockerpriser i fjärde hand eller i nån liten skokartong till bostadsrätt.
Gu´ va´ kul... :roll:

Alltså självklart ska man inte förstöra miljö och klimat, men man får ju också fatta hur enormt bortskämda vi i Sthlm är, i synnerhet vi som bor inne i/på gränsen till innerstan.

Jag har inga lösningar för dem som bor ute i landet, tyvärr. Men jag fattar verkligen problemet.
Kanske det behövs ny teknik av nåt slag innan man får ordning på det där, jag vet inte.
Fabela

Inläggav Huggorm » 2019-08-17 18:52:03

Okej, så Greta tar båten till USA. Till sin hjälp har hon en besättning om fem man. I USA skall en annan besättning ta över och segla hem båten. Den gamla besättningen flyger hem, och den nya flyger dit. Så för att spara en flygresa har Greta orsakat fem. Det är precis så jag tycker hela den här klimatrörelsen fungerar, allt handlar om att skapa bilden av klimatvänlighet medan det inte spelar någon roll vad som egentligen görs. Alltihop är en stor bluff, en stor fasad utan innehåll. Allting handlar om att tjäna pengar, inte Greta själv men krafterna bakom. Hur det går med klimatet struntar väl dom i, hysterin är bara ett sätt att få folk att ändra livsstil och därmed konsumera alla attiraljer som krävs. Hade man verkligen velat göra något för klimatet hade man inte hållit på så här.
Huggorm

Inläggav Alien » 2019-08-17 18:53:22

Jag funderar på Greta Thunbergs resa över Atlanten på segelbåten Malizia II. Båten är miljövänlig men inte särskilt bekväm.

TT/UNT skrev:Båten är utrustad med solpaneler och undervattensturbiner för att navigationsinstrumenten ska kunna drivas med utsläppsfri el.
---
Malizia II tillhör båtklassen Imoca 60 och byggdes för 2016–2017 års upplaga av jordenruntkappseglingen Vendée Globe, där deltagarna seglar helt ensamma och utan hamnstopp. För att hålla vikten nere är båtens interiör så avskalad som möjligt och kännetecknas av bristen på komfort. Där finns varken toalett eller pentry, skriver Boris Herrmanns seglarteam på sin hemsida.

Sovplatserna består av enklare kojer och på menyn står frystorkad och vakuumförpackad mat.

Detta är en extrem tävlingsbåt, säger den svenske havskappseglaren Magnus Woxén till TT.
När vädret är stökigt kan det kännas som att åka berg- och dalbana. Man kastas fram och tillbaka och måste kroka fast sig med livsele.
https://www.unt.se/nyheter/omvarld/thun ... 81995.aspx

Tråkig mat, obekväma sovplatser, stor risk för sjösjuka, inga duschar. Men värst av allt: inga toaletter. :shock: Använder de pottor i stället?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Huggorm » 2019-08-17 18:55:46

Alien skrev:Tråkig mat, obekväma sovplatser, stor risk för sjösjuka, inga duschar. Men värst av allt: inga toaletter. :shock: Använder de pottor i stället?
Greta får väl sätta sig över relingen.
Huggorm

Inläggav antonius » 2019-08-17 19:04:16

Alien skrev:Tråkig mat, obekväma sovplatser, stor risk för sjösjuka, inga duschar. Men värst av allt: inga toaletter. Använder de pottor i stället?

En hink, eller som det heter på sjömansspråk "pyts"... :-)005
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav slackern » 2019-08-17 19:44:01

Huggorm skrev:Okej, så Greta tar båten till USA. Till sin hjälp har hon en besättning om fem man. I USA skall en annan besättning ta över och segla hem båten. Den gamla besättningen flyger hem, och den nya flyger dit. Så för att spara en flygresa har Greta orsakat fem. Det är precis så jag tycker hela den här klimatrörelsen fungerar, allt handlar om att skapa bilden av klimatvänlighet medan det inte spelar någon roll vad som egentligen görs. Alltihop är en stor bluff, en stor fasad utan innehåll. Allting handlar om att tjäna pengar, inte Greta själv men krafterna bakom. Hur det går med klimatet struntar väl dom i, hysterin är bara ett sätt att få folk att ändra livsstil och därmed konsumera alla attiraljer som krävs. Hade man verkligen velat göra något för klimatet hade man inte hållit på så här.

Dom skulle ändå segla över båten, du vet träna besättning och delta i segeltävlingar.
slackern

Inläggav Fabela » 2019-08-17 21:59:06

Huggorm skrev:Med henne som ursäkt kan regeringen hålla på och höja bränsleskatter och ta bort reseavdrag så att folk som bor i busslöst land inte kan ta sig till jobbet, affären eller något annat. Visst, det är inte hennes fel att regeringen utnyttjar henne men man hör ju knappast några protester från henne heller.

Där tänker jag personligen återigen på den där överkonsumtionen, som jag nu tjatar om i var och varannan tråd - sorry!
Men helt seriöst: jag tycker absolut att det är viktigare att folk kan bo på landsbygden ja, än att det ska transporteras onödigt krafs flera varv runt jorden, innan det blir en produkt i nån butikshylla. Och sen innan den ens knappt använts transporteras till tippen. :evil:

Det är mycket som är snett, det är vi rörande ense om.

Men jag vet inte hur jag ska tänka kring Greta i det läget.
Hur mycket ska man lägga på en helt vanlig ung tjej, liksom?
Nu skriver ju du att det inte är hennes fel iofs, men jag vet inte vad jag tycker att man kan begära av henne i den rollen hon har. Hon är ju varken politiker eller forskare. Eller ens vuxen.
Fabela

Inläggav Micke » 2019-08-17 22:19:07

Det är ju tråkigt förstås om folk kommer i kläm pga åtgärder mot miljöproblem, men Greta gör nog rätt i att fokusera på den stora bilden då det är det väsentliga och komplicerat nog, och inte lägga sig i detaljer såsom bränsleskatter och liknande i något enskilt land. Något skall väl politikerna klara själva.
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav kiddie » 2019-08-18 4:33:39

På något vis slår det åt båda hållen. Dels massmedia Typ kolla här ett litet flickebarn, henne måste vi följa, det säljer nog. Dels folk i allmänhet, Hon borde gå klart skolan, vem tror hon att hon är, hon borde fatta att hon är en liten unge och sluta bråka och sköta skolan.
kiddie

Inläggav kiddie » 2019-08-18 4:45:06

Lite skönt hade det varit att vara kändisunge. Få självförtroendet med modersmjölken, för man kan inte leva bara på självkänsla. Föräldrarna stöttar och visar dessutom med vad de har gjort att möjligheter finns. Man får känslan av att det är fullt möjligt att bli något.

I min familj var det tvärtom. Man skulle lära sig att man inte skulle bli något. För varför skulle just jag bli något? Bara att glömma, radera det ur skallen unge!

Bevisar rätt bra att man kan komma någonvart med rätt stöd (både med och utan aspergers).

Kändisar ursäktar sig inte utan tar ofta den plats en människa får ta. Sådana som mina föräldrar var vill inte ta plats och de vill att barnen knappt ska synas.

Minns jag kom hem från bildlektionerna i åttan och visade upp grejer jag fått högsta betyg på. Mina föräldrar fick erkänna att de var bra. Men någon uppmuntran fanns aldrig. Mer att Kom ihåg att du måste dölja att du är bra på att måla, annars kan det gå illa!

Vet fortfarande inte hur det skulle kunna gått illa...

Lite avis är jag, jaaa.
kiddie

Inläggav kiddie » 2019-08-18 4:57:38

slackern skrev:Snarare folk som bosätter sig utanför kollektivtrafikens fel att dom måste använda bilar, går säkert att samåka om folk verkligen vill det, går att kompromissa om man inte åker samma tid folk kan vänta på kaffer och gynna handeln, lite får man offra om man bosätter sig i spenaten.

Mm, vi tar bort de busslösa. Vi kan ju börja med lantbrukarna. Eller, du kanske ville ha mat? Det är väl bara att ha kossorna i stan? :-)005
kiddie

Inläggav Huggorm » 2019-08-18 7:46:42

kiddie skrev:Lite avis är jag, jaaa.
Det är inte för sent att sätta sig i något gathörn och klimatstrejka :D
Huggorm

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in