Mediacirkusen kring Greta Thunberg

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Inläggav sussi83 » 2019-08-03 21:14:17

Karamell skrev:
Huggorm skrev:
Karamell skrev:Men Greta är inte en politiker.
Nej, snarare en domedagsprofet
Nej, hon vill ju bara varna om att om man inte gör nåt nu kan det vara försent. Försök förklara det för Trump och hans fans.

Trump är kapitalistisk i sin ideologi och det har folket röstat fram, man kan inte gå emot demokratiska val.
sussi83

Anslöt: 2010-10-21

Inläggav Micke » 2019-08-03 21:54:53

sussi83 skrev:Trump är kapitalistisk i sin ideologi och det har folket röstat fram, man kan inte gå emot demokratiska val.

Hur menar du här? Man kan inte protestera eller bilda opinion för då respekterar man inte den breda massans vilja? :-)063
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Freedrone » 2019-08-05 17:56:43

Wilhelm skrev:Ska jag vara ärlig så tycker jag att klimathysterin är lite av ett skämt. Vi ska givetvis ta hand om miljön men det hela har eskalerat till en så kallad miljökult där man för profetia om den inkommande domedagen. Det bästa för Greta skulle nog vara om hon gick tillbaka till skolan då hon enligt mig blir utnyttjad av median för att sprida onödig panik samt subjektiv information om klimatet. Det är givetvis fastslaget att koldioxiden ökar men forskare vet inte exakt vad detta beror på då det kan vara allt från en naturlig trend till direkt påverkan från mänskligheten självt. Det kan givetvis också vara en kombination av båda.
Hur går det för dig med plugget? Gick du ut med lika höga betyg som hon?

alexew skrev:Sen så håller jag förövrigt med dig i att vissa miljöaktivister har ett överdrivet domedagstänk där man nästan verkar tro att människorna kommer att stå kvar och drunkna när vattnet stiger. Det dem bland annat inte tar hänsyn till är väl att framtida teknologisk utveckling antagligen kommer att göra det lättare att hantera problemen som klimatförändringen för med sig och att ökande medeltemperatur och smältande glaciärer också kommer att göra vissa områden mer bebolige än vad dem är idag tex Himalaya och Antarktis.
Det är inte vattnet som är problemet, utan folk som bor i kustområdena. Om vanlig torka & missväxt kan orsaka politisk oro, vad kan då inte ske om havet stiger bara ett par meter?

Karamell skrev:Varför är folk så besatta av Greta, är det inte hennes budskap som borde vara i centrum.
För att när hon låg i blöjor, tappade mjölktänderna osv så gjorde de inte sin hemläxa.
Freedrone

Anslöt: 2018-10-11

Inläggav alexew » 2019-08-07 14:31:01

Freedrone skrev:
alexew skrev:Sen så håller jag förövrigt med dig i att vissa miljöaktivister har ett överdrivet domedagstänk där man nästan verkar tro att människorna kommer att stå kvar och drunkna när vattnet stiger. Det dem bland annat inte tar hänsyn till är väl att framtida teknologisk utveckling antagligen kommer att göra det lättare att hantera problemen som klimatförändringen för med sig och att ökande medeltemperatur och smältande glaciärer också kommer att göra vissa områden mer bebolige än vad dem är idag tex Himalaya och Antarktis.
Det är inte vattnet som är problemet, utan folk som bor i kustområdena. Om vanlig torka & missväxt kan orsaka politisk oro, vad kan då inte ske om havet stiger bara ett par meter?

Det jag menade med det inlägget var inte att bagatellisera effekterna av klimatförändringarna. Jag ser tex inte fram emot hur problemet med 100 miljoner hemlösa bangladeshier skall lösas politiskt. Utan mer uppmärksamma att om man skall beräkna klimatförändringarnas kostnader så måste man också ta hänsyn till att människor har en viss adaptionsförmåga och att klimatförändringarna för med sig vissa positiva effekter.

Sen så handlar problemen som tex torka och missväxt orsakar oftast lika mycket om bristande ekonomisk utveckling som klimatet. Ekonomiskt outvecklade länder som är beroende av subsistensjordbruk är helt enkelt mer känsliga för omslag i klimatet än mer industrialiserade länder. Därför tror jag inte heller att den bästa lösningen till klimatförändringarna är att bromsa alla former av ekonomisk tillväxt eftersom det skulle lämna stora delar av världen fortsatt känsliga för omsvängningar i klimatet.
alexew

Anslöt: 2019-01-11

Inläggav Dagobert » 2019-08-07 18:42:24

http://www.floodmap.net/ kan man se vad som ställs under vatten vid olika vattenstånd. Ändra i vänsterspalten.

Om havsytan steg 62 meter så skulle jag få strandtomt. Men det händer väl inte i min livstid. :-)004
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Huggorm » 2019-08-07 19:27:13

100m skulle göra att jag bor på en egen ö :o
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Fabela » 2019-08-08 3:22:24

Dagobert skrev:http://www.floodmap.net/ kan man se vad som ställs under vatten vid olika vattenstånd.

30 m och min gata är det enda som klarar sig i området.
39 m och min halva av huset har dränkts, den andra halvan och ett par hus till har klarat sig.
42 m och hela området är under vatten.
Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Inläggav elle » 2019-08-08 8:01:53

Karamell skrev:
Huggorm skrev:
Karamell skrev:Men Greta är inte en politiker.
Nej, snarare en domedagsprofet
Nej, hon vill ju bara varna om att om man inte gör nåt nu kan det vara försent. Försök förklara det för Trump och hans fans.

Det varnades redan på 90-talet, skrivts böcker gjordes filmer. Vem brydde sig?
Jag är pessimistisk det kommer inte att göras något konkret även om det skulle finnas en Greta i varje land. Folk avstår inte frivilligt från det de gjorde hela sitt liv och alltfler får aptit på den goda livsstilen eftersom vi blir fler och fler på jorden.
elle

Anslöt: 2011-01-09

Inläggav antonius » 2019-08-08 10:04:41

elle skrev:
Karamell skrev:
Huggorm skrev:Nej, snarare en domedagsprofet

Det varnades redan på 90-talet, skrivts böcker gjordes filmer. Vem brydde sig?
Jag är pessimistisk det kommer inte att göras något konkret även om det skulle finnas en Greta i varje land. Folk avstår inte frivilligt från det de gjorde hela sitt liv och alltfler får aptit på den goda livsstilen eftersom vi blir fler och fler på jorden.

Om man är krass så fanns faktiskt varningssignaler redan på -50 talet, då amerikanska forskare såg att CO² nivåerna ökade oroväckande, men det var ju inte en jävel som tog notis om det, utan man gjorde precis tvärt om, och värmde sina hus med villaolja, och skaffade ett par stycken bilar på uppfarten med biggblock V8:or. Flygbranchen ökade pyramidalt. Resten av världen följde såklart med, vi var likadana som USA, och såg atmosfären som en soptipp, men så sitter vi nu där medan isbjörnarna dör, glasiärerna smälter, etc... :-)004
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav slackern » 2019-08-08 14:38:17

Det var ju någon här på forumet som hävdade att dricksvatten har vi i överflöd har i Sverige att det inte riskerar att bli en bristvara vilket jag hävdade att så faktiskt var fallet.

Grundvattennivåerna i Stockholms län är nu mycket lägre än normalt, både i stora och små magasin.
Det har gjort att saltvatten börjat tränga in i brunnar vid kusten och i skärgården, bland annat på Singö i Norrtälje.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... en-i-lanet

Saltvatten i brunnarna tycker jag låter extremt alarmerande, har ju läst om det tidigare så ingen direkt nyhet för mig.

Jag begriper ju självklart att trycket på brunnarna ökar när fler och fler köper ett fritidshus, bygger ut och bosätter sig permanent ute i skärgården och Roslagen.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Huggorm » 2019-08-08 15:12:25

slackern skrev:Det var ju någon här på forumet som hävdade att dricksvatten har vi i överflöd har i Sverige att det inte riskerar att bli en bristvara vilket jag hävdade att så faktiskt var fallet.

Grundvattennivåerna i Stockholms län är nu mycket lägre än normalt, både i stora och små magasin.
Det har gjort att saltvatten börjat tränga in i brunnar vid kusten och i skärgården, bland annat på Singö i Norrtälje.

Saltvatten i brunnarna tycker jag låter extremt alarmerande, har ju läst om det tidigare så ingen direkt nyhet för mig.

Jag begriper ju självklart att trycket på brunnarna ökar när fler och fler köper ett fritidshus, bygger ut och bosätter sig permanent ute i skärgården och Roslagen.
Ja, nu börjar det bli lite jobbigt med låga grundvattennivåer. Kanske läge för Stockholm att göra som skåningarna och gräva ett färskvattenrör från närmaste större sjö, kanske Siljan? Sedan kan de få skatta till landsbygden för dropparna lika dyrt som vi får skatta för bensinen.
Huggorm

Inläggav slackern » 2019-08-08 15:30:29

Huggorm skrev:
slackern skrev:Det var ju någon här på forumet som hävdade att dricksvatten har vi i överflöd har i Sverige att det inte riskerar att bli en bristvara vilket jag hävdade att så faktiskt var fallet.

Ja, nu börjar det bli lite jobbigt med låga grundvattennivåer. Kanske läge för Stockholm att göra som skåningarna och gräva ett färskvattenrör från närmaste större sjö, kanske Siljan? Sedan kan de få skatta till landsbygden för dropparna lika dyrt som vi får skatta för bensinen.

Vi tar redan vårt vatten från Mälaren, fast jobbigt läge om havsvattennivåerna ökar då blir det en havsvik igen, annars har vi ju Bornsjön som reserv.

https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/ ... nsjon.html
slackern

Inläggav Huggorm » 2019-08-08 15:35:57

Om nu havsnivåerna verkligen skall stiga kraftigt så är ju förstörda brunnar det allra första som händer, till och med före folk får strandtomt. Men det stora problemet med höjda havsnivåer är att alla slättbygder med den bra odlingsjorden kommer snabbt bli dränkta. Själva kan vi flytta upp på kullarna, men vad skall vi äta? Vegetarianerna får börja med blåstång och vi andra kan äta hummer och rökt makrill istället.
Huggorm

Inläggav antonius » 2019-08-08 17:12:56

Huggorm skrev:Om nu havsnivåerna verkligen skall stiga kraftigt så är ju förstörda brunnar det allra första som händer, till och med före folk får strandtomt. Men det stora problemet med höjda havsnivåer är att alla slättbygder med den bra odlingsjorden kommer snabbt bli dränkta. Själva kan vi flytta upp på kullarna, men vad skall vi äta? Vegetarianerna får börja med blåstång och vi andra kan äta hummer och rökt makrill istället.

Stiger vattennivåerna kraftigt sker ofta koleraepidemier, för det blir hopplöst att hitta rent vatten emedan det blivit kontaminerat med fekalier, så du får skölja ner humrarna med väl kokat vatten... :-)063
antonius

Inläggav Huggorm » 2019-08-08 17:22:12

antonius skrev:
Huggorm skrev:Om nu havsnivåerna verkligen skall stiga kraftigt så är ju förstörda brunnar det allra första som händer, till och med före folk får strandtomt. Men det stora problemet med höjda havsnivåer är att alla slättbygder med den bra odlingsjorden kommer snabbt bli dränkta. Själva kan vi flytta upp på kullarna, men vad skall vi äta? Vegetarianerna får börja med blåstång och vi andra kan äta hummer och rökt makrill istället.

Stiger vattennivåerna kraftigt sker ofta koleraepidemier, för det blir hopplöst att hitta rent vatten emedan det blivit kontaminerat med fekalier, så du får skölja ner humrarna med väl kokat vatten... :-)063
Med ett varmare klimat blir Sverige perfekt för vinodling, så vi skall nog kunna ordna något att skölja ner med
Huggorm

Inläggav antonius » 2019-08-08 17:28:17

Huggorm skrev:Med ett varmare klimat blir Sverige perfekt för vinodling, så vi skall nog kunna ordna något att skölja ner med

Tänk att du har en förträfflig lösning på allt... :-)005
antonius

Inläggav slackern » 2019-08-08 21:01:13

Huggorm skrev:
antonius skrev:

Med ett varmare klimat blir Sverige perfekt för vinodling, så vi skall nog kunna ordna något att skölja ner med

Nu är det ju som så att vindruvorna vi använder för att tillverka vin utav är otroligt känsliga för frost, även fast vi har otroligt långa sommarnätter så vet jag inte riktigt om soltimmarna växer till, så kan nog vindruvorna även vara otroligt beroende utav mikroklimat, jag vet att det odlas och tillverkas vin utav vindruvor i Sverige utav någon specialsort som tål vårat klimat, men har aldrig testat så jag vet inte hur pass goda dom blir och om det kan bli någon lönsamhet förutom som otroligt nischat, börjar alla tillverka det hemma på sin egen gård så kommer ju den där nischade att förlora sin tjusning.
slackern

Inläggav Huggorm » 2019-08-08 21:39:09

slackern skrev:
Huggorm skrev:
antonius skrev:

Nu är det ju som så att vindruvorna vi använder för att tillverka vin utav är otroligt känsliga för frost, även fast vi har otroligt långa sommarnätter så vet jag inte riktigt om soltimmarna växer till, så kan nog vindruvorna även vara otroligt beroende utav mikroklimat, jag vet att det odlas och tillverkas vin utav vindruvor i Sverige utav någon specialsort som tål vårat klimat, men har aldrig testat så jag vet inte hur pass goda dom blir och om det kan bli någon lönsamhet förutom som otroligt nischat, börjar alla tillverka det hemma på sin egen gård så kommer ju den där nischade att förlora sin tjusning.
Som sagt, i det scenariot är ju klimatet betydligt varmare...
Huggorm

Inläggav slackern » 2019-08-09 2:07:00

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Med ett varmare klimat blir Sverige perfekt för vinodling, så vi skall nog kunna ordna något att skölja ner med

Dom pratar väl bara om en höjning på 2 grader så stiger väl havsnivåerna rätt rejält? Det lär ju knappast hjälpa Sverige på att öka på sin vinproduktion. Har för mig att Champagne och Mosel är dom kallaste områden där det odlas vin.
slackern

Inläggav Huggorm » 2019-08-09 6:34:24

slackern skrev:
Huggorm skrev:
slackern skrev:

Dom pratar väl bara om en höjning på 2 grader så stiger väl havsnivåerna rätt rejält? Det lär ju knappast hjälpa Sverige på att öka på sin vinproduktion. Har för mig att Champagne och Mosel är dom kallaste områden där det odlas vin.
Två grader i genomsnittstemperatur är mer än du kanske tror. Och när vinodling redan går så här bra i nuvarande klimat: http://www.ostrasmaland.se/lan/vinodlin ... n-for-sig/
Huggorm

Inläggav slackern » 2019-08-09 14:00:56

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Som sagt, i det scenariot är ju klimatet betydligt varmare...

Två grader i genomsnittstemperatur är mer än du kanske tror. Och när vinodling redan går så här bra i nuvarande klimat: http://www.ostrasmaland.se/lan/vinodlin ... n-for-sig/

Fast det där handlar ju om mikroklimat om som jag pratade om tidigare det kommer du väl ihåg? Så har dom dessutom en kalkrik jordmån som är relativt ovanlig i Sverige finns väl bara på Öland som den här bonden bodde på, Gotland, Skåne och vissa ställen där dom har unika "berg" i Götalandskapen och i fjällkedjan typ fast det sista alternativet lär ju knappast fungera även med ökad medeltemperatur.

Du missade tydligen även det här som jag var inne på tidigare.

Men i dagsläget är den förbjudna gårdsförsäljningen ett hinder för lönsamheten.
slackern

Inläggav kiddie » 2019-08-17 4:10:43

På 80- och 90-talet hade folk råd att engagera sig i miljön, det började bli självklart att det skulle komma först. Nu har så många andra samhällsproblem kommit i vägen så att de flesta inte tycker att miljön är viktigast längre. Nu kanske miljön ligger på sjunde-tionde plats i folks prioritering.

När vi får sommartemperaturer upp till 50 grader kommer folk ynka sig som faan. Men de kommer fortfarande hävda att klimathysterin är överdriven. Folk dör ju redan nu pga klimatrelaterade saker, men ingen vill ju se det.

Dvs, vi kommer aldrig att kunna stoppa detta i tid. Det måste få gå som det går, dvs massor av människor dör. Då kommer människan inte längre vara ett klimathot och då kommer det nya parametrar som bestämmer klimatet. Tror att människan kommer överleva, men vi hamnar i stenåldern igen. De som dör först förutom de som bor där klimatets förändringar har stor effekt, är västerlänningar som bara måste ha alla sina prylar för att överleva.

Greta i all ära, men det kommer ändå sluta i förskräckelse. Men tycker ändå hon är bra. Hon kör på fast det inte finns något sant miljöintresse kvar i världen.

Och coolt att åka segelbåt.
kiddie

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav kiddie » 2019-08-17 4:27:36

slackern skrev:Ja mycket avundsjuka verkar det vara på en tonårig tjej som faktiskt har fått uppmärksamhet för att göra något vettigt. Att vuxna människor kan gnälla på en tonåring som har uppnått mer i sitt korta liv än vad dom har gjort är lite skrattretande.

Medhåll.
kiddie

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav antonius » 2019-08-17 10:14:44

Det är det dåliga samvetet som ofta får folk irriterade, när en liten aspietjej läxar upp oss, för de flesta vet väl att vi har grisat ner vår planet, och som vanligt när argumenten tar slut, tar personangreppen vid. Man behöver inte dra paralleller till HC Andersen, även om liknelsen vore strålande, eftersom den gode Andersen var lite autistisk själv, för det är såklart bara barn och dårar, som får säga sanningen, och den är så obekväm att höra... :-)063
antonius

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in