Mediacirkusen kring Greta Thunberg

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Inläggav Chilehead » 2019-07-29 22:58:33

Chilehead

Anslöt: 2008-06-26

Inläggav Zirre » 2019-07-31 12:15:29

kullan skrev:Mycket klimatförnekelse i tråden.
Jag anser att Greta gör ett bra jobb. Tänk på att 2022 får hennes årskull rösta i riksdagsvalet. Det finns en chans att Miljöpartiet kommer ut som segrare efter det valet.

Välkommen tillbaka.

Jag anser att allt kring Greta är överdrivet. Männskan borde kliva ner på jorden igen.
Bara för att hon har asperger så ställer jag mig inte i hejarklacken.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav jonsch » 2019-08-01 21:13:25

Det där var vi några som hade undrat över! Imponerande val. Jag trodde hon skulle skaffa hytt på en fraktbåt.

Svart-vitt, eller litet extremt på något annat sätt, tenderar tankarna verkligen gå när man hör till världens aspigare människor.
Kanske inte ämnat att förvåna, alltså, att det finns gott om klimatförnekare i vår skara.
Ni som är det: Läs på
Så enkelt som så.

Jag kände knappt till Holocen - vår otroligt klimatstabila lilla geologiska epok, bara sedan isen smälte från Sverige. Våra 8 miljarder människor torde inte överleva om vi halkar ur den.
Greta är rädd av en anledning. Ilska och rädsla. Dubbeleggade grejer. Vassa.
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Fabela » 2019-08-02 22:49:17

Greta intervjuades på Rapport ikväll.

Jag är rätt imponerad av hur realistisk hon verkar vara. Skulle nog vara lätt för en så ung tjej att segla iväg alldeles, vad gäller sin egen betydelse.
Men istället säger hon att hon tycker att man inte borde uppmärksamma henne utan prata med forskare, att hon tvivlar på att politiker m.fl. verkligen lyssnar på henne, och att hon vet att uppmärksamheten kring henne inte kommer att bli långvarig och därför försöker hon få så mycket som möjligt gjort nu.

Jäkla vettig unge, måste jag säga.
Är också rätt säker på att hennes föräldrar förtjänar en del av äran i det.
Bra folk! :-)049 :-)154
Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Inläggav mendelssohn » 2019-08-03 5:22:30

Hon ska segla men berättade att det skulle gå eskorterande båtar bredvid segelbåten som säkerhet.

Undrar också hur hon tar sig fram i USA när hon väl är inne i fastlandet och varför hon ska resa så mycket överhuvudtaget när man propagerar för folk att göra tvärtom.
mendelssohn

Anslöt: 2011-12-25

Inläggav Dagobert » 2019-08-03 7:33:56

mendelssohn skrev:Hon ska segla men berättade att det skulle gå eskorterande båtar bredvid segelbåten som säkerhet.

Den är snabb... Eskorteras av likadana segelbåtar då? Katamaraner? Inte motorbåtar, väl?

Hennes båt:
yysw247736.jpg

En annan i samma tävlingsklass:
yandy224211.jpg

Det blir nog en upplevelse.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Huggorm » 2019-08-03 9:00:02

mendelssohn skrev:Hon ska segla men berättade att det skulle gå eskorterande båtar bredvid segelbåten som säkerhet.

Undrar också hur hon tar sig fram i USA när hon väl är inne i fastlandet och varför hon ska resa så mycket överhuvudtaget när man propagerar för folk att göra tvärtom.
Dom har tåg i USA också, om än inte så utbyggt som i Sverige. Sedan de berömda bussbolaget Greyhound buses som en svensk dalmas en gång startade
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Heidi79 » 2019-08-03 10:26:28

:shock:

kommer kräkas hela vägen ju
Heidi79

Anslöt: 2009-06-22

Inläggav Huggorm » 2019-08-03 10:54:35

Heidi79 skrev:

:shock:

kommer kräkas hela vägen ju
Då kanske hon kommer till insikt :D
Huggorm

Inläggav Fabela » 2019-08-03 11:09:50

Somliga av oss föredrar lite guppar på vägen, istället för allt det slätstrukna och strömlinjeformade.
Somliga av oss har också övertygelser på riktigt.

Det kommer att bli en helt unik upplevelse, ett äventyr värd att berätta om för de ev. barnbarnen.
Garanterat värt att kräkas lite då och då för det.
Fabela

Inläggav Huggorm » 2019-08-03 11:26:01

Fabela skrev:Somliga av oss föredrar lite guppar på vägen, istället för allt det slätstrukna och strömlinjeformade.
Somliga av oss har också övertygelser på riktigt.

Det kommer att bli en helt unik upplevelse, ett äventyr värd att berätta om för de ev. barnbarnen.
Garanterat värt att kräkas lite då och då för det.
Barnbarn? Hon räknar ju med att jorden snart skall gå under
Huggorm

Inläggav Fabela » 2019-08-03 11:30:07

Fabela skrev:Somliga av oss har också övertygelser på riktigt.

Det fattas en bit av min tanke här:

Många kan ha olika slags övertygelser, men alla kan inte handla i linje med dem.
Greta erbjuds möjligheter de allra flesta inte får.

Det är bara att tacka och ta emot. :-)Happy
Fabela

Inläggav Fabela » 2019-08-03 11:36:26

Huggorm skrev:Barnbarn? Hon räknar ju med att jorden snart skall gå under

Hörrö du Huggorm, är du nyvaken?

Så här skrev jag faktiskt:
Fabela skrev:de ev. barnbarnen

(Vänligt skojande, vill jag bara förtydliga. :D )

Men jag tänkte faktiskt på att hon kanske aldrig kommer att skaffa barn. Inte pga världens undergång, utan AS. Dels verkar många av oss sakna intresset för att skaffa barn, och dels har vi en förmåga att gå all in i våra specialintressen.
Fabela

Inläggav Huggorm » 2019-08-03 11:49:05

Fabela skrev:
Huggorm skrev:Barnbarn? Hon räknar ju med att jorden snart skall gå under

Hörrö du Huggorm, är du nyvaken?

Så här skrev jag faktiskt:
Fabela skrev:de ev. barnbarnen

(Vänligt skojande, vill jag bara förtydliga. :D )

Men jag tänkte faktiskt också att hon kanske aldrig kommer att skaffa barn. Inte pga världens undergång, utan AS. Dels verkar många av oss sakna intresset för att skaffa barn, och dels har vi en förmåga att gå all in i våra specialintressen.
Och ingen har väl gått in i sitt specialintresse mer än Greta :D
Huggorm

Inläggav Braincandy » 2019-08-03 14:05:10

Ja vem vet? :roll: Är människans påverkan blott ett pust i vinden då jorden genomgått flertalet "naturkatastrofer" långt innan vi kom till, eller är det som klimatförespråkare säger, att världen är påväg att gå under likt i science fiction?

(kort och gott, först dog de flesta människor p.g.a strålning från flertalet förstörda kärnkraftverk, och sedan när fukushima exploderade över 100 år senare dog även växtligheten och jorden blev som mars).

Braincandy

Anslöt: 2012-09-27

Inläggav Karamell » 2019-08-03 14:11:05

Varför är folk så besatta av Greta, är det inte hennes budskap som borde vara i centrum.
Karamell

Anslöt: 2016-03-28

Inläggav antonius » 2019-08-03 14:16:40

Karamell skrev:Varför är folk så besatta av Greta, är det inte hennes budskap som borde vara i centrum.

Förmodligen för att folk känner sig överkörda av en liten flicka, lite av "Kejsarens Nya Kläder", och som dessutom är intelligentare än de flesta... :-)005
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav Fabela » 2019-08-03 15:01:24

Karamell skrev:Varför är folk så besatta av Greta, är det inte hennes budskap som borde vara i centrum.

Jo, man tycker ju det.

Jag personligen är inte besatt av Greta, utan snarare av att andra är besatta av henne :mrgreen:
Nä då, det är jag inte heller. :-)Happy Jag har mitt intresse för miljön sen länge, så Greta är inte alls viktig för mig.

Men jag finner det väldigt intressant, att en del blir så provocerade av henne.
Fabela

Inläggav Alien » 2019-08-03 15:01:50

Alla de som förnekar klimathotet är förstås emot Greta. Liksom alla de som hatar henne bara för att hon har en känd mor.

Eller så ogiltigförklarar man henne med anledning av hennes AS:

TT/UNT skrev:Senast beskrev en skribent för en australisk tidning henne som "allvarligt störd" och anspelade på hennes Aspergers syndrom.
https://www.unt.se/nyheter/omvarld/gret ... 75026.aspx

En sann funkofobisk åsikt. Som om hennes AS gjorde hennes engagemang mindre värt, typ "det är bara ett specialintresse". Jag tror att det är just hennes AS som får henne att ta klimathotet på allvar. Många vanliga tycks resonera som att "ja, klimathotet är obehagligt, nu tänker vi på något roligare".
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Huggorm » 2019-08-03 15:05:41

Varför är folk så besatta av Hitler, det borde väl vara hans budskap som borde vara i centrum? Trump? Gandi? Heliga Birgitta?
Huggorm

Inläggav Karamell » 2019-08-03 15:10:03

Huggorm skrev:
Varför är folk så besatta av Hitler, det borde väl vara hans budskap som borde vara i centrum? Trump? Gandi? Heliga Birgitta?
Men Greta är inte en politiker.
Karamell

Inläggav Huggorm » 2019-08-03 15:12:23

Karamell skrev:
Huggorm skrev:
Nej, snarare en domedagsprofet
Huggorm

Inläggav Karamell » 2019-08-03 16:19:00

Huggorm skrev:
Karamell skrev:
Huggorm skrev:Varför är folk så besatta av Hitler, det borde väl vara hans budskap som borde vara i centrum? Trump? Gandi? Heliga Birgitta?
Nej, snarare en domedagsprofet
Nej, hon vill ju bara varna om att om man inte gör nåt nu kan det vara försent. Försök förklara det för Trump och hans fans.
Karamell

Inläggav antonius » 2019-08-03 20:35:45

Det dåliga samvetet gör sig väl också sitt till, och när argumentationen tar slut finns det bara personangrepp att ta till, bara en tidsfråga innan man inom vissa led kommer att se henne som samhällsfara, som inte borde få gå fri. På 1500-talet brände man frispråkiga kvinnor på bål, och kallade dem "häxor", som stod i förbund med djävulen, det hade man "bevisat", genom att få små barn att "vittna"... :-)004
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in