Mediacirkusen kring Greta Thunberg

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Inläggav Fabela » 2019-07-11 18:51:13

Jag tror att vi är rätt så ense slackern, men pratar kanske förbi varann lite grann.

Själv är jag helt tänd på idén i en av bilderna i nån av dina länkar, med att ha salladen växande på väggen runt TV:n. Bara att gå och nypa av så många blad man vill ha, och sen slå sig ned i soffan med middagstallriken och se på film. :D

Läste om ett liknande försök i nån torr del av Afrika, där det istället gällde att få mesta möjliga effekt med minsta möjliga mängd vatten. Det funkade bra, men av nån anledning tog lokalbefolkningen inte till sig det.
Så visst går det att hitta på nya, lite okonventionella metoder som faktiskt fungerar. Tror vi kommer att se mer och mer av sånt.
Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Inläggav Vildsvin » 2019-07-11 23:17:27

slackern skrev:Det behövs ju inte ens jord för att odla i dagsläget, dessutom går det utmärkt att odla i innerstan, dessutom går det åt betydligt mindre resurser.

Framtidens jordbruk är mitt i stan: ”Kräver 99,7 procent mindre vatten”

https://digital.di.se/artikel/plantagon ... dn-skrapan

"För att odla ett salladshuvud ute behövs 250 liter vatten. Odlas den i ett växthus behövs istället 20 liter vatten. Men odlar man salladen i vårt system så behöver den bara 1,2 liter.”
Det som gör att Plantagon kan odla växter på mindre ytor och på vertikalen är att de inte använder sig av jord i sina odlingssystem. De använder sig bland annat av grus som utgörs av den vulkaniska stenen pimsten. Stenen kan ta upp vatten och bevara det i upp till en halv dag och gör så att växterna bara behöver vattnas två gånger om dagen.

http://www.plantagon.com/

Ja, odlar man utomhus så rinner det mesta vattnet djupt ner i marken eller dunstar utan att komma växterna till godo. Inne i ett växthus sparar man vatten och ännu mer vatten sparar man genom att odla i en tank där vattnet återanvänds maximalt.

Men att bygga växthus för att ersätta åkrar är knappast miljövänligt. Maskinerna som behövs för en vattenkultur går 24/7 vilket innebär att de slits ut och förbrukar mycket energi. Traktorn på en åker drar energi också, men körtiden per växt är väldigt låg.

Vattnet är förnybart (det kommer ny nederbörd på åkern och vattendrag kan användas för bevattning), men inte byggmaterialet till växthuset och ännu mindre vattenkulturens apparatur.
Vildsvin

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav slackern » 2019-07-11 23:38:07

Vildsvin skrev:
slackern skrev:Det behövs ju inte ens jord för att odla i dagsläget, dessutom går det utmärkt att odla i innerstan, dessutom går det åt betydligt mindre resurser.

Framtidens jordbruk är mitt i stan: ”Kräver 99,7 procent mindre vatten”

"För att odla ett salladshuvud ute behövs 250 liter vatten. Odlas den i ett växthus behövs istället 20 liter vatten. Men odlar man salladen i vårt system så behöver den bara 1,2 liter.”
Det som gör att Plantagon kan odla växter på mindre ytor och på vertikalen är att de inte använder sig av jord i sina odlingssystem. De använder sig bland annat av grus som utgörs av den vulkaniska stenen pimsten. Stenen kan ta upp vatten och bevara det i upp till en halv dag och gör så att växterna bara behöver vattnas två gånger om dagen.

Ja, odlar man utomhus så rinner det mesta vattnet djupt ner i marken eller dunstar utan att komma växterna till godo. Inne i ett växthus sparar man vatten och ännu mer vatten sparar man genom att odla i en tank där vattnet återanvänds maximalt.

Men att bygga växthus för att ersätta åkrar är knappast miljövänligt. Maskinerna som behövs för en vattenkultur går 24/7 vilket innebär att de slits ut och förbrukar mycket energi. Traktorn på en åker drar energi också, men körtiden per växt är väldigt låg.

Vattnet är förnybart (det kommer ny nederbörd på åkern och vattendrag kan användas för bevattning), men inte byggmaterialet till växthuset och ännu mindre vattenkulturens apparatur.

Ett tipps läs artiklarna och länkarna jag har länkat i minna inlägg så står allt där både fördelar och nackdelar så slipper vi återupprepa allt femtioelva gånger.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Vildsvin » 2019-07-12 0:35:30

slackern skrev:
Vildsvin skrev:

Ett tipps läs artiklarna och länkarna jag har länkat i minna inlägg så står allt där både fördelar och nackdelar så slipper vi återupprepa allt femtioelva gånger.

Ser bara guld och gröna skogar i dina länkar. Kan du citera någon någon nackdel som tas upp där?
Vildsvin

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav slackern » 2019-07-12 14:12:53

Vildsvin skrev:
slackern skrev:
Vildsvin skrev:Ja, odlar man utomhus så rinner det mesta vattnet djupt ner i marken eller dunstar utan att komma växterna till godo. Inne i ett växthus sparar man vatten och ännu mer vatten sparar man genom att odla i en tank där vattnet återanvänds maximalt.

Ser bara guld och gröna skogar i dina länkar. Kan du citera någon någon nackdel som tas upp där?

Det är ju extremt lätt att klicka runt och hitta det man vill om man själv är intresserad inte särskilt svårt alls.

Här har du en länk om vertikalodling på engelska där dom tar upp nackdelarna om du orkar läsa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Vertical_farming
slackern

Inläggav slackern » 2019-07-22 18:28:17

Det var ju någon som hävdade att vi inte alls lider utav vattenbrist i Sverige. Tydligen så är det risk att det råder vattenbrist i 15 utav 21 län i Sverige.

Det är risk för vattenbrist i 15 av 21 län den kommande månaden. Det framgår av en lägesbild för vattenförsörjningen som SMHI publicerade på måndagseftermiddagen.
Nivåerna i de stora grundvattenmagasinen, som framför allt används för kommunal vattenförsörjning, är under de normala i stora delar av landet.

I de små grundvattenmagasinen, som personer med egen brunn i regel tar vatten från, är nivåerna under eller mycket under de normala för årstiden i betydande delar av Götaland och Svealand.
I känsliga vattendrag som också är viktiga för dricksvattenförsörjningen är vattenflödena under genomsnitten för årstiden i stora delar av landet.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/varn ... t-i-15-lan

Så det är nog bra att Greta gör det hon gör för att påverka människor.
slackern

Inläggav Huggorm » 2019-07-22 18:32:41

Ja, nu börjar det bli otrevligt torrt, jag trodde man skulle slippa det efter det regniga maj men vi kom aldrig riktigt ikapp efter den torra april. Brunnen är nästan torr men åtminstone har det regnat tillräckligt för växtligheten att frodas, det är det viktigaste
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav antonius » 2019-07-22 19:33:51

Huggorm skrev:Ja, nu börjar det bli otrevligt torrt, jag trodde man skulle slippa det efter det regniga maj men vi kom aldrig riktigt ikapp efter den torra april. Brunnen är nästan torr men åtminstone har det regnat tillräckligt för växtligheten att frodas, det är det viktigaste

Elände att bli utan vatten, har du långt att hämta färskvatten om det blir helt tomt? Jag bor bredvid Luleälven Sveriges näst största älv, så vatten är det sista jag blir utan, men i vintras skulle vattenverket göra något och då blev vi utan vatten i en dag, och det var olidligt... :-)063
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav Huggorm » 2019-07-22 22:15:40

antonius skrev:
Huggorm skrev:Ja, nu börjar det bli otrevligt torrt, jag trodde man skulle slippa det efter det regniga maj men vi kom aldrig riktigt ikapp efter den torra april. Brunnen är nästan torr men åtminstone har det regnat tillräckligt för växtligheten att frodas, det är det viktigaste

Elände att bli utan vatten, har du långt att hämta färskvatten om det blir helt tomt? Jag bor bredvid Luleälven Sveriges näst största älv, så vatten är det sista jag blir utan, men i vintras skulle vattenverket göra något och då blev vi utan vatten i en dag, och det var olidligt... :-)063
5km nere på bensinstationen. Hoppas inte Greta får oss att gå över till elbilar för då har jag ingenstans att hämta vatten längre
Huggorm

Inläggav kullan » 2019-07-26 20:03:02

Mycket klimatförnekelse i tråden.
Jag anser att Greta gör ett bra jobb. Tänk på att 2022 får hennes årskull rösta i riksdagsvalet. Det finns en chans att Miljöpartiet kommer ut som segrare efter det valet.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Huggorm » 2019-07-26 22:27:52

kullan skrev:Mycket klimatförnekelse i tråden.
Jag anser att Greta gör ett bra jobb. Tänk på att 2022 får hennes årskull rösta i riksdagsvalet. Det finns en chans att Miljöpartiet kommer ut som segrare efter det valet.
Tvivlar jag på, de hinner nog med fler skandaler innan dess. Men visst har de högre resultat bland barn än bland vuxna, inget snack om den saken. I skolvalet 2019 fick de 16%.

https://www.mucf.se/skolval-2019

Jag röstade själv på MP allra första gången jag fick rösta. Jag fattade ingenting men tänkte att miljö är ju alltid bra. Sedan förstod jag att man kanske måste se lite djupare än bara namnet.
Huggorm

Inläggav antonius » 2019-07-26 23:56:22

Klimatförnekare, förintelseförnekare, och nu månlandningsförnekare, sitter vid samma lunchbord i baracken på mitt jobb...:-)005
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav Fabela » 2019-07-27 0:09:13

antonius skrev:Klimatförnekare, förintelseförnekare, och nu månlandningsförnekare, sitter vid samma lunchbord i baracken på mitt jobb...:-)005

Jag är oändligt tacksam för att jag inte sitter vid det bordet...
Fabela

Inläggav ankhh » 2019-07-27 0:13:47

Fabela skrev:
antonius skrev:Klimatförnekare, förintelseförnekare, och nu månlandningsförnekare, sitter vid samma lunchbord i baracken på mitt jobb...:-)005

Jag är oändligt tacksam för att jag inte sitter vid det bordet...

En elak dag, i alla fall, skulle jag tycka tvärtom. Jäklar vad kul man kunde få bara genom några små tvivlande muttranden... :mrgreen:
ankhh

Anslöt: 2016-06-27

Inläggav ankhh » 2019-07-27 0:32:58

Jo, förresten, när det gäller mediacirkus och miljö. Jag läste den här krönikan av Johan Hakelius (som är väldigt ojämn, pendlar mellan dumheter, rena tramserier, och riktigt vettiga inlägg) när den var nypublicerad, för två veckor sedan. Och mycket riktigt - det är fortfarande den enda plats jag har läst om detta. Säkert skrivs det på mer undanskymda platser, men någon hit bland de stora drakarna, som annars skriver om miljö varje dag, är det inte.
Forskare i Zürich har räknat ut att två tredjedelar av den koldioxid som tillförts atmosfären genom mänsklig aktivitet kan bindas i nyplanterade träd. Vi skulle kunna komma ned i halter som ligger i nivå med de som rådde under tidigt 1900-tal. Då planteras träden enbart på platser där de kan växa väl och inte på mark som används för att odla mat eller till stadsbebyggelse.
Det är fullt möjligt.
Det är ingen småskalig plantering. Ungefär 900 miljoner hektar, världen över. Ungefär samma yta som hela USA. Gratis är det inte heller. Minst 300 miljarder dollar. Å andra sidan är det inte mer än att Jeff Bezos, Bill Gates och Warren Buffett skulle kunna stå för fiolerna. Bara hälften av den årliga amerikanska försvarsbudgeten. En tredjedel av vad socialförsäkringarna kostar den amerikanska staten varje år. Ett kap, i de här sammanhangen.

Och jo, lite on topic är det. Han nämner i inledningen "den skandinaviska motsvarigheten till unga Wednesday i familjen Addams"... :mrgreen:
ankhh

Inläggav Fabela » 2019-07-27 1:00:20

Jag såg händelsevis nånting annat om precis samma sak häromdan, men minns inte var. På engelska var det iaf.

Kanske inte är så smart att skövla regnskogarna ändå. :wink:

Fast personligen tror jag nog inte på att det är riktigt så enkelt. Quick fixar - vilket det där skulle vara, jämfört med det mesta - funkar sällan riktigt som det var tänkt. Vi får nog anstränga oss lite med att börja leva vettigare också.
Fabela

Inläggav geocache » 2019-07-27 1:13:14

Fabela skrev:Jag såg händelsevis nånting annat om precis samma sak häromdan, men minns inte var. På engelska var det iaf.

Kanske inte är så smart att skövla regnskogarna ändå. :wink:

Fast personligen tror jag nog inte på att det är riktigt så enkelt. Quick fixar - vilket det där skulle vara, jämfört med det mesta - funkar sällan riktigt som det var tänkt. Vi får nog anstränga oss lite med att börja leva vettigare också.

Nej, precis! Jag håller med dig helt. "Det naturen gör, det gör den låååååångsamt"...
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav atoms » 2019-07-27 1:20:36

Fabela skrev:Jag såg händelsevis nånting annat om precis samma sak häromdan, men minns inte var. På engelska var det iaf.

Menar du den här dokumentären - https://www.svtplay.se/video/17705823/k ... nsekvenser
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav ankhh » 2019-07-27 12:16:48

Ska nog citera en bit till från Hakelius krönika:
Den främsta kritiken verkar gå ut på att trädlösningen är alldeles för bra och enkel. Trädplantering KAN inte duga som bot på Ragnarök. Det är för futtigt. Ett alltför trevligt sätt att rädda världen.

Han tar f.ö. upp att vi skulle spara in rätt mycket koldioxid på att inte ständigt vara uppkopplade också... :wink:
ankhh

Inläggav Fabela » 2019-07-27 13:53:14

Kanske ska förtydliga mig: jag säger inte emot idén med träd i sig. Det kan säkert vara jättebra.
Och då inte bara vad gäller koldioxid, utan beroende på var de skulle planteras kunde det ge fler positiva effekter också.

MEN: människan har bevisligen en tendens att drabbas av hybris, och inte se bristerna i alla de "superbra" idéerna vi får.
Så därför avvaktar jag ett tag innan jag börjar jubla. :wink:

Dessutom: det står även att det skulle gälla "två tredjedelar av den koldioxid som tillförts atmosfären genom mänsklig aktivitet". Dvs inte 100%.
Och stora delar av världens befolkning är på väg uppåt ekonomiskt och materiellt. Hur kommer det att påverka?

Så jag fortsätter tro på att det behövs göras mer än så.

Vad gäller klimatet och att hänga på nätet, så är det förstås en helt befogad poäng.
Dock tar jag personligen inte åt mig jättemycket: med tanke på hur jag lever i övrigt kunde jag ha typ fem datorer på dygnet runt, och fortfarande ligga långt under snittet för den rika västvärlden. :wink:

atoms skrev:

Menar du den här dokumentären - https://www.svtplay.se/video/17705823/k ... nsekvenser

Nej det var nåt annat, kortare. (Men ska se den där dokumentären, tror inte jag gjort det. Tack för tipset.)
Fabela

Inläggav alexew » 2019-07-28 16:36:14

Angående återplantering av skog. Nu så har jag ingen som helst kompetens att bedöma hur mycket den återplantering som beskrivs skulle bidra till att motverka växthuseffekten, men jag tycker att det är fel att beskriva det som om det skulle vara någonting ”grattis” dvs att det inte skulle kräva några uppoffringar från våran sida.

Eftersom den mark som i detta fall skulle planteras skog på idag används till tex matproduktion så skulle det nog ha rätt så stor påverkan på hur vi skulle kunna konsumera tex mat i framtiden. Jag kan därför tänka mig att i många fall så är att dra ner på utsläppen det ”billigare” alternativet i jämförelse med återplantering.
alexew

Anslöt: 2019-01-11

Inläggav ankhh » 2019-07-28 16:46:14

Men det står ju i Hakelius-citatet: "Då planteras träden enbart på platser där de kan växa väl och inte på mark som används för att odla mat eller till stadsbebyggelse."

Sen håller jag självklart med om att det behövs andra åtgärder, förändrad produktion, transport och levnadsmönster. Jag tycker bara att det är märkligt, och beklagligt, att Hakelius verkar få rätt: inga större nyhetsförmedlare tar upp hur mycket som skulle vinnas på att få igång en sån här trädplantering.
ankhh

Inläggav Huggorm » 2019-07-28 16:47:54

alexew skrev:Angående återplantering av skog. Nu så har jag ingen som helst kompetens att bedöma hur mycket den återplantering som beskrivs skulle bidra till att motverka växthuseffekten, men jag tycker att det är fel att beskriva det som om det skulle vara någonting ”grattis” dvs att det inte skulle kräva några uppoffringar från våran sida.

Eftersom den mark som i detta fall skulle planteras skog på idag används till tex matproduktion så skulle det nog ha rätt så stor påverkan på hur vi skulle kunna konsumera tex mat i framtiden. Jag kan därför tänka mig att i många fall så är att dra ner på utsläppen det ”billigare” alternativet i jämförelse med återplantering.
I Sverige finns det inte speciellt mycket outnyttjad mark som skulle kunna planteras med skog, utom att man byta "dålig" skog mot bättre. Men i andra länder, tex Storbritannien, finns enorma arealer hed som skulle kunna skogplanteras. Och det görs också, men hastigheten skulle kunna ökas. Sedan finns det enorma arealer runt om i världen med relativt torr mark som inte används. Folk sågar ner de träd som finns och så lyckas inte nya träd etablera sig på egen hand. I Kina har man kommit igång med enorma skogsplaneringar på sådan mark i inlandet. Även Indien har kommit igång med sådan plantering. Nästa steg är att stoppa rovdriften i Sahel, området nedanför Saharaöknen. Att börja återplantera där ligger väl långt in i framtiden men kunde man stoppa rovdriften så Sahara slutar breda ut sig vore mycket vunnet.
Huggorm

Inläggav alexew » 2019-07-29 9:28:02

ankhh skrev:Men det står ju i Hakelius-citatet: "Då planteras träden enbart på platser där de kan växa väl och inte på mark som används för att odla mat eller till stadsbebyggelse."

Sen håller jag självklart med om att det behövs andra åtgärder, förändrad produktion, transport och levnadsmönster. Jag tycker bara att det är märkligt, och beklagligt, att Hakelius verkar få rätt: inga större nyhetsförmedlare tar upp hur mycket som skulle vinnas på att få igång en sån här trädplantering.

Ja, jag får faktiskt erkänna att det var ett tag sedan jag läste den artikeln och att jag helt enkelt missade den delen.

Huggorm skrev:
alexew skrev:Angående återplantering av skog. Nu så har jag ingen som helst kompetens att bedöma hur mycket den återplantering som beskrivs skulle bidra till att motverka växthuseffekten, men jag tycker att det är fel att beskriva det som om det skulle vara någonting ”grattis” dvs att det inte skulle kräva några uppoffringar från våran sida.

I Sverige finns det inte speciellt mycket outnyttjad mark som skulle kunna planteras med skog, utom att man byta "dålig" skog mot bättre. Men i andra länder, tex Storbritannien, finns enorma arealer hed som skulle kunna skogplanteras. Och det görs också, men hastigheten skulle kunna ökas. Sedan finns det enorma arealer runt om i världen med relativt torr mark som inte används. Folk sågar ner de träd som finns och så lyckas inte nya träd etablera sig på egen hand. I Kina har man kommit igång med enorma skogsplaneringar på sådan mark i inlandet. Även Indien har kommit igång med sådan plantering. Nästa steg är att stoppa rovdriften i Sahel, området nedanför Saharaöknen. Att börja återplantera där ligger väl långt in i framtiden men kunde man stoppa rovdriften så Sahara slutar breda ut sig vore mycket vunnet.

Det finns faktiskt en karta på projektets hemsida där man visar vilka områden som skulle kunna återplanteras.

https://www.crowtherlab.com/maps-2/

Det som dock gör mig lite konfunderad är att den verkar räkna in delar som jag tror används till jordbruksmark som tex Västgötaslätten och även stora områden i Arktis som jag skulle tro inte är lämpliga för skogsplantering, men och andra sidan så kan de som har gjort det här projektet antagligen det här mycket bättre än jag och det är därför möjligt att det de beskriver är helt realistiskt.
alexew

Anslöt: 2019-01-11

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in