Mediacirkusen kring Greta Thunberg

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Inläggav Huggorm » 2019-07-09 14:51:05

Fabela skrev:Jobb kan det väl bli; desto fler människor, desto mer behöver uträttas.

Jag undrar mer var alla ska bo, det behövs ju mark för odling mm också.

Fattar inte varför man ska krångla till det. Det är bara att skärpa sig med utsläppen mm, så slipper man problem att lösa. Hepp!
Det trodde jag var för sent? Om det över huvud taget kommer ske. Men annars får vi hoppas på riktigt varmt klimat så det höglänta norrland blir mera beboeligt.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav antonius » 2019-07-09 20:33:44

Är misstänksam ända sen Kristian tyranns dagar, och Sthlms blodblad... :-)003

antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav Fabela » 2019-07-10 2:38:08

Huggorm skrev:
Fabela skrev:Jobb kan det väl bli; desto fler människor, desto mer behöver uträttas.

Fattar inte varför man ska krångla till det. Det är bara att skärpa sig med utsläppen mm, så slipper man problem att lösa. Hepp!
Det trodde jag var för sent? Om det över huvud taget kommer ske.

För sent för vad?
För sent för att helt slippa alla skador människan orsakat - ja självklart. För sent för att försöka minska och på sikt slippa ytterligare skador - självklart inte.

Men annars får vi hoppas på riktigt varmt klimat så det höglänta norrland blir mera beboeligt.

Tror du ska vara försiktig med att säga det där så samerna hör... :wink: De kan tänkas tycka att din lojalitet ska vara mer med dem, än med danskarna. Som Sveriges ursprungsbefolkning har de större rätt till landet än invandrare som du och jag. :wink:
Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Inläggav Huggorm » 2019-07-10 9:20:38

Fabela skrev:
Huggorm skrev:

Det trodde jag var för sent? Om det över huvud taget kommer ske.

För sent för vad?
För sent för att helt slippa alla skador människan orsakat - ja självklart. För sent för att försöka minska och på sikt slippa ytterligare skador - självklart inte.

Men annars får vi hoppas på riktigt varmt klimat så det höglänta norrland blir mera beboeligt.

Tror du ska vara försiktig med att säga det där så samerna hör... :wink: De kan tänkas tycka att din lojalitet ska vara mer med dem, än med danskarna. Som Sveriges ursprungsbefolkning har de större rätt till landet än invandrare som du och jag. :wink:
Jag har absolut inget emot samer, de är ofta tuffa och härdiga människor som fortfarande lever riktiga liv på landsbygden, men de är faktiskt inte Sveriges ursprungsbefolkning. De var först i större delen av Lappland men då hade det redan bott folk i södra Sverige länge. Visserligen blev de sydsvenskarna utslagna när våra förfäder invandrade men lite DNA har vi kvar från dom.
Huggorm

Inläggav Fabela » 2019-07-10 12:34:17

Men du Hugget, en mer seriös tanke som slog mig: soltimmar. Alltså apropå odling. Temperatur är ju en sak, men det krävs ju också tillräckligt med soltimmar, för att grejerna ska mogna. Hur långt upp i landet skulle det funka att odla med mer värme men lika lite sol, tro?
Visst är väl du lite haj på odling, eller minns jag fel?

OT parentes: hoppas du inte misstycker att jag kallar dig Hugget istället för Huggis, som jag sett andra göra. Det är bara för att jag tycker att -is slut känns förminskande, så jag använder det sällan. Men om du inte gillar Hugget så slutar jag med det, bara säg till isf. :-)Happy
Fabela

Inläggav Huggorm » 2019-07-10 13:08:19

Fabela skrev:Men du Hugget, en mer seriös tanke som slog mig: soltimmar. Alltså apropå odling. Temperatur är ju en sak, men det krävs ju också tillräckligt med soltimmar, för att grejerna ska mogna. Hur långt upp i landet skulle det funka att odla med mer värme men lika lite sol, tro?
Visst är väl du lite haj på odling, eller minns jag fel?

OT parentes: hoppas du inte misstycker att jag kallar dig Hugget istället för Huggis, som jag sett andra göra. Det är bara för att jag tycker att -is slut känns förminskande, så jag använder det sällan. Men om du inte gillar Hugget så slutar jag med det, bara säg till isf. :-)Happy
De har ju längre dagar så det går att odla ganska långt upp i landet. När man närmar sig gränsen får man bli kreativ, som potatisbacken i Ammarnäs, en sydvänd backe som byns invånare gemensamt gjort i ordning för att kunna odla potatis där det annars vore för kallt. Vissa grödor kan man i princip odla uppe på kalfjället medan annat knappt klarar sig i Skåne. Majs är väl tex. ingen höjdare i Norrland.

Men det största problemet med storskalig odling i Norrland, speciellt inlandet, är deras magra jordar. Sand och grus och morän, inte de rika lerjordarna vi har i södra Sverige, som är sediment från havsbotten som kommit till ytan efter att vattnet drog sig tillbaka. Så nu när vi asfalterar över slätternas fantastiska odlingsjord för att få plats för alla våra nya medborgares bostadshus skall vi inte tro att det bara är att bryta ny åker i Norrland, så fungerar det inte. Det skulle kräva enorma mängder konstgödsel, mineraler och så vidare. Därtill håller sandjordar vatten sämre och torkar lätt ut. Vi gräver vår egen grav.

Potatisbacken i Ammarnäs:
https://sites.google.com/site/potatisbackeniammarnaes/

Du vet väl att "Hugget" är slang för det kvinnliga könsorganet? Det kan ur vissa vinklar påminna om ett huggmärke. Men du får gärna kalla mig så ändå, jag bryr mig inte :D
Huggorm

Inläggav Fabela » 2019-07-10 13:39:12

Tack för info. Den där potatisbacken var ju häftig, fick mig att tänka på risodlingar, och nåt i Sydamerika också. Fast det är ju inte samma sak, det förstår jag.

Men det där med att Danmark skulle bli obeboeligt och de + holländare också flytta hit är alltså ingen bra idé, kan vi väl konstatera då.
Växthus finns förstås som metod också, men det ska till många för en hel befolkning, och sån odling drar energi. Så ingen realistisk plan, det heller.

Jag röstar fortfarande på att ta hand om planeten istället.

Nej, hade inte en aning om det där med hugget, aldrig hört det :lol:
Förlåt, du har väl inte trott att jag förolämpat dig hoppas jag. :(
Nä, det vill jag inte kalla dig mer då. Men Huggis och Huggorm är inte lika smidigt att skriva, tangenterna är längre ifrån varann.
Du får bli Huggo, helt enkelt. Bara inte det också betyder nåt ofördelaktigt... :-)065
Fabela

Inläggav Huggorm » 2019-07-10 14:01:21

Fabela skrev:Tack för info. Den där potatisbacken var ju häftig, fick mig att tänka på risodlingar, och nåt i Sydamerika också. Fast det är ju inte samma sak, det förstår jag.

Men det där med att Danmark skulle bli obeboeligt och de + holländare också flytta hit är alltså ingen bra idé, kan vi väl konstatera då.
Växthus finns förstås som metod också, men det ska till många för en hel befolkning, och sån odling drar energi. Så ingen realistisk plan, det heller.

Nä, det vill jag inte kalla dig mer då. Men Huggis och Huggorm är inte lika smidigt att skriva, tangenterna är längre ifrån varann.
Du får bli Huggo, helt enkelt. Bara inte det också betyder nåt ofördelaktigt... :-)065
Växthus är bra till tomater, grönsaker och annat som kräver värme och som vi äter relativt lite av, men det går inte till potatis och brödsäd som vi äter stora mängder av, det skulle bli extremt stora arealer med växthus. Så danskar, holländare och alla andra flyktingar vi tar emot borde bosätta sig upp på berg, inte på Lundaslätten, Uppsalaslätten och så vidare, men det är billigare att bygga bostäder och infrastruktur på slät jord så det är vad som blir...

Se här till exempel:
https://www.unt.se/asikt/debatt/rovdrif ... 68732.aspx

Folk är så oroliga för att klimatet skall göra det svårt för kommande generationer, men vad spelar det för roll om de inte har något att äta?

Kalla mig vad du vill, jag bryr mig faktiskt inte så mycket :roll:
Senast redigerad av Huggorm 2019-07-10 14:06:58, redigerad totalt 1 gång.
Huggorm

Inläggav Fabela » 2019-07-10 14:56:54

Ja, alltså klimat och matförsörjning är samma problem. Det är väl just det som är poängen, menar jag.

Hela miljö- och klimatfrågan är komplex, eftersom allt hänger ihop. Det räcker inte med punktinsatser för att lösa problemen.

Eller hur menar du?

Om man nu bara på skoj fortsätter på scenariot typ Danmark flyttar hit, så går det ju att flytta på bebyggelse. Tänker Kiruna.
Så odlingsbar jord går väl att frigöra igen, iofs.
Men då är frågan vad som hänt med den. Bor själv i ett område där marken är full med arsenik mm från tidigare industrier mm, man ska t.o.m. vara försiktig med vad barn och hundar stoppar i mun. Den behöver saneras vilket lär kosta hiskeliga summor. Vad det gör med den fina, gamla miljön vill jag inte ens tänka på, för jag antar att de måste gräva upp all jord.
Tänk då att göra det i större skala... huga.

Så jag säger inte emot dig vad gäller odlingsbar jord. Jag säger bara att det är förbannat korkat att förvärra problemet ytterligare, genom överkonsumtion och diverse annat onödigt.

Så jag är fortfarande med Greta. Det är dags för de vuxna att växa upp, och sluta lägga sig och skrika och sparka som småbarn, så fort de inte får allt de pekar på.
Fabela

Inläggav slackern » 2019-07-10 15:08:44

Fabela skrev:Tack för info. Den där potatisbacken var ju häftig, fick mig att tänka på risodlingar, och nåt i Sydamerika också. Fast det är ju inte samma sak, det förstår jag.

Det behövs ju inte ens jord för att odla i dagsläget, dessutom går det utmärkt att odla i innerstan, dessutom går det åt betydligt mindre resurser.

Framtidens jordbruk är mitt i stan: ”Kräver 99,7 procent mindre vatten”

https://digital.di.se/artikel/plantagon ... dn-skrapan

"För att odla ett salladshuvud ute behövs 250 liter vatten. Odlas den i ett växthus behövs istället 20 liter vatten. Men odlar man salladen i vårt system så behöver den bara 1,2 liter.”
Det som gör att Plantagon kan odla växter på mindre ytor och på vertikalen är att de inte använder sig av jord i sina odlingssystem. De använder sig bland annat av grus som utgörs av den vulkaniska stenen pimsten. Stenen kan ta upp vatten och bevara det i upp till en halv dag och gör så att växterna bara behöver vattnas två gånger om dagen.

http://www.plantagon.com/
Senast redigerad av slackern 2019-07-10 15:20:37, redigerad totalt 1 gång.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Huggorm » 2019-07-10 15:15:55

Ett salladshuvud ja, men hur många sådana äter du per år, jämfört med säd, potatis och ris?
Huggorm

Inläggav slackern » 2019-07-10 15:27:58

Huggorm skrev:Ett salladshuvud ja, men hur många sådana äter du per år, jämfört med säd, potatis och ris?

Du tror inte att dom håller på och forskar och kommer att utveckla systemen?

Här kan du läsa om ett företag i Stockholm som sysslar med det.

http://www.plantagon.com/

Här har du en Wikipedia artikel om hur det går till och fungerar mer ingående.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hydroponics

Tydligen lite mer än sallad går att odla.

Plants commonly grown hydroponically include tomatoes, peppers, cucumbers, lettuces, and marijuana.
slackern

Inläggav Fabela » 2019-07-10 15:45:40

slackern skrev:Det behövs ju inte ens jord för att odla i dagsläget, dessutom går det utmärkt att odla i innerstan, dessutom går det åt betydligt mindre resurser.

/.../

Visst, absolut en bra del av lösningen.

Vad jag bara inte hittills blivit övertygad om, är näringsvärdena. För ingenting som odlas är bättre än jorden (mm) det växer i.
Gäller f.ö. även kött, det är olika näringsvärden i t.ex. utegående kyckling och "labbkyckling", enl. en del artiklar som smälldes upp stort ett tag, ifall nån minns det. Orkar inte leta rätt på info nu.

Jag är heller inte helt säker på vad jag tror gällande kroppens upptag. Fast det vågar jag inte diskutera, det är jätteklurig historia, har alldeles för lite på fötter.

Men hur som helst: jag tycker att det är jättebra med såna där privata små insatser av olika slag.
Bara det att man slipper transportera hit "labbodlade" tomater från Holland är ju superbra. De lär isf inte ha bättre näringsvärden, än de man själv odlar.

Många bäckar små, osv. :-)Happy
Fabela

Inläggav antonius » 2019-07-10 15:48:29

Huggorm skrev:Ett salladshuvud ja, men hur många sådana äter du per år, jämfört med säd, potatis och ris?

Dessutom är salladshuvuden i stort sett värdelöst som föda eftersom det är 98% vatten, går bara att använda som garnering, och det kan väl iofs vara bra, att det ser aptitligt ut, om man ska få folk att äta mer grönsaker... :-)063
antonius

Inläggav slackern » 2019-07-10 16:03:19

Fabela skrev:
slackern skrev:Det behövs ju inte ens jord för att odla i dagsläget, dessutom går det utmärkt att odla i innerstan, dessutom går det åt betydligt mindre resurser.

/.../

Vad jag bara inte hittills blivit övertygad om, är näringsvärdena. För ingenting som odlas är bättre än jorden (mm) det växer i.
Gäller f.ö. även kött, det är olika näringsvärden i t.ex. utegående kyckling och "labbkyckling", enl. en del artiklar som smälldes upp stort ett tag, ifall nån minns det. Orkar inte leta rätt på info nu.

Jag är heller inte helt säker på vad jag tror gällande kroppens upptag. Fast det vågar jag inte diskutera, det är jätteklurig historia, har alldeles för lite på fötter.

Men hur som helst: jag tycker att det är jättebra med såna där privata små insatser av olika slag.
Bara det att man slipper transportera hit "labbodlade" tomater från Holland är ju superbra. De lär isf inte ha bättre näringsvärden, än de man själv odlar.

Vad jag har förstått så tillsätter dom näringsämnen när dom odlar på det sättet skulle tro att det sker via vattnet, sedan hur det står sig mot jord vågar inte jag uttala mig om i och med att jag har absolut inga kunskaper om det.
slackern

Inläggav slackern » 2019-07-10 16:05:22

antonius skrev:

Dessutom är salladshuvuden i stort sett värdelöst som föda eftersom det är 98% vatten, går bara att använda som garnering, och det kan väl iofs vara bra, att det ser aptitligt ut, om man ska få folk att äta mer grönsaker... :-)063

Det beror väl i och för sig på vilken sallad det är? Jag har för mig att viss sallad och kål sprudlar det utav nyttigheter medans isbergssallad stämmer det du säger.
slackern

Inläggav Huggorm » 2019-07-10 16:48:40

slackern skrev:
Fabela skrev:

/.../

Vad jag har förstått så tillsätter dom näringsämnen när dom odlar på det sättet skulle tro att det sker via vattnet, sedan hur det står sig mot jord vågar inte jag uttala mig om i och med att jag har absolut inga kunskaper om det.
Jo, de tillsätter näringsämnen i vattnet. Men tror du de tillsätter precis allt som den mänskliga kroppen behöver? Tror du de tillsätter tillräckligt mycket av lite dyrare näringsämnen? Redan idag saknar råvaror som odlas storskaligt i jord en del mineraler som kroppen behöver, så som magnesium. Det är lite av en folksjukdom att ha magnesiumbrist för att vi äter industrimat nu för tiden. Visst kan man tillsätta magnesium i ett hydrofoniskt system, kanske till och med enklare än till jord, men kommer det att göras?

slackern skrev:
antonius skrev:

Det beror väl i och för sig på vilken sallad det är? Jag har för mig att viss sallad och kål sprudlar det utav nyttigheter medans isbergssallad stämmer det du säger.
Desto mörkare grön färg, desto nyttigare sallad. Isbergssalladen är ljusgrön till nästan vit, den hör alltså inte till de nyttigare.
Huggorm

Inläggav Fabela » 2019-07-10 16:57:03

slackern skrev:Vad jag har förstått så tillsätter dom näringsämnen när dom odlar på det sättet skulle tro att det sker via vattnet, sedan hur det står sig mot jord vågar inte jag uttala mig om i och med att jag har absolut inga kunskaper om det.

Japp, det står om det i det du länkade till, bl.a:
The nutrients used in hydroponic systems can come from an array of different sources, including (but not limited to) from fish excrement, duck manure, or purchased chemical fertilisers.

"purchased chemical fertilisers". Jag är skeptisk, minst sagt.

Längre ned i artikeln finns mer info.
Bl.a:
However, the underlying chemistry of hydroponic solutions can differ from soil chemistry in many significant ways.

Det är just sånt där som gör att jag avvaktar med positiv inställning.

I såna här lägen är det jätteviktigt med "fråga dig vem som tjänar på att säga det där".
Sånt där är inne nu, jag tror att folk är relativt lättköpta.

För min poäng är ungefär så här: är det ont om odlingsmöjligheter och allt det där, så är det ju högt prio på att det vi äter är packat med den näring vi behöver för att hålla oss friska och sunda.

Annars sitter vi där med att producera näringstillskott - av tvivelaktigt värde - och mediciner - inte bara av tvivelaktigt värde, utan helt fel lösning - för att kompensera för bristerna.
Då har vi ju inte vunnit nåt i slutändan.

Beklagar att jag inte postar nåt stöd för det jag skriver. Det här är sånt jag läst och hört under många år, källor och detaljer har jag glömt för länge sen.
Men skulle nån vara intresserad av att läsa på själv, så rekommenderar jag att leta info med öppet sinne och omsorg, även bortom de kommersiella aktörerna, div. statliga institut mm. Deras ingång i det hela kan behöva kompletteras med andra vinklar, för att hitta viktiga luckor och frågetecken.
Fabela

Inläggav antonius » 2019-07-10 20:56:03

slackern skrev:Det beror väl i och för sig på vilken sallad det är? Jag har för mig att viss sallad och kål sprudlar det utav nyttigheter medans isbergssallad stämmer det du säger.

Ja ja tänkte på salladshuvud typ isbergssallad, men ruccola och dylika sorter är säkert mer näringsrika, och godare med för den delen... :-)063
antonius

Inläggav Bazooka » 2019-07-10 23:53:01

Länge sen jag var inne i den här tråden. Försökte förstå konsensus. Verkar som de flesta är inne på Thunbergs spår, att vi skall bli glada kaniner allihopa?
Bazooka

Anslöt: 2012-11-03

Inläggav Fabela » 2019-07-11 0:52:12

Bazooka skrev:Länge sen jag var inne i den här tråden. Försökte förstå konsensus. Verkar som de flesta är inne på Thunbergs spår, att vi skall bli glada kaniner allihopa?

Kanske är det så i just den här tråden, har inte tänkt på det.
Men annars tycker jag de flesta verkar vilja ha allting ungefär som det är, eller brassa på ännu mer än idag.

Men jo, visst finns det en del vegofolk och "miljömuppar" här, bl.a. undertecknad. Men det var jag redan innan Greta ens var påtänkt, så hon är oskyldig vad mig beträffar.

Men så näe, det är inte konsensus på forumet iaf.
Fabela

Inläggav slackern » 2019-07-11 14:39:51

Fabela skrev:
slackern skrev:Vad jag har förstått så tillsätter dom näringsämnen när dom odlar på det sättet skulle tro att det sker via vattnet, sedan hur det står sig mot jord vågar inte jag uttala mig om i och med att jag har absolut inga kunskaper om det.

Japp, det står om det i det du länkade till, bl.a:
The nutrients used in hydroponic systems can come from an array of different sources, including (but not limited to) from fish excrement, duck manure, or purchased chemical fertilisers.

"purchased chemical fertilisers". Jag är skeptisk, minst sagt.

Det går ju alltid att handla ekologiskt odlat om man är orolig för det där så jag skulle våga påstå att det är ett ickeproblem om man är en medveten konsument vilket jag tror att du är.
slackern

Inläggav Fabela » 2019-07-11 17:31:20

slackern skrev:Det går ju alltid att handla ekologiskt odlat om man är orolig för det där så jag skulle våga påstå att det är ett ickeproblem om man är en medveten konsument vilket jag tror att du är.

Jo precis, på individnivå kan man göra olika val.

Men det jag tänkte på var the bigger picture: miljön drabbas om vi måste tillverka näringstillskott och mediciner, för att den mat vi äter inte innehåller allt vi behöver.
Eller så måste vi producera och äta ännu mer mat, förstås.
Så därför är det bättre att odla riktiga näringsbomber från början. :-)Happy

Konstgödsel tror jag ger bara skräp, oavsett om det används i jorden eller vattnet.
Fabela

Inläggav slackern » 2019-07-11 18:11:06

Fabela skrev:
slackern skrev:Det går ju alltid att handla ekologiskt odlat om man är orolig för det där så jag skulle våga påstå att det är ett ickeproblem om man är en medveten konsument vilket jag tror att du är.

Jo precis, på individnivå kan man göra olika val.

Men det jag tänkte på var the bigger picture: miljön drabbas om vi måste tillverka näringstillskott och mediciner, för att den mat vi äter inte innehåller allt vi behöver.
Eller så måste vi producera och äta ännu mer mat, förstås.
Så därför är det bättre att odla riktiga näringsbomber från början. :-)Happy

Konstgödsel tror jag ger bara skräp, oavsett om det används i jorden eller vattnet.

Vad jag har förstått så kan man odla ekologiskt med hydroponics sättet, så jag tror inte att det är totalt värdelöst skräp. Jag tycker snarare att det verkar vara bättre att odla på det sättet i och med att du kan odla mycket mer effektivt på samma yta.
slackern

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in