Mediacirkusen kring Greta Thunberg

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Inläggav ShakeItOut » 2018-12-03 17:56:24

Fretshi skrev:Nej Greta

Va, en tolvåring som brinner för något och med att uppmärksamma det mår bättre? Tror inte att hon trodde att det skulle bli såhär stort för henne av lite strejkande.
ShakeItOut

Anslöt: 2018-10-19

Inläggav slackern » 2018-12-03 17:57:27

ShakeItOut skrev:

Va, en tolvåring som brinner för något och med att uppmärksamma det mår bättre? Tror inte att hon trodde att det skulle bli såhär stort för henne av lite strejkande.

VAr hon inte 15 när hon började att strejka? Men jag gillar henne en tuff liten tjej som gör något hon tror på.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav ShakeItOut » 2018-12-03 18:09:55

slackern skrev:
ShakeItOut skrev:

VAr hon inte 15 när hon började att strejka? Men jag gillar henne en tuff liten tjej som gör något hon tror på.

Stämmer, jag trodde också det men någon artikel förvirrade mig. Började följa henne på Instagram under strejkingen i början och jäklar vad det växt.
ShakeItOut

Inläggav slackern » 2018-12-03 22:49:28

ShakeItOut skrev:
slackern skrev:
ShakeItOut skrev:Va, en tolvåring som brinner för något och med att uppmärksamma det mår bättre? Tror inte att hon trodde att det skulle bli såhär stort för henne av lite strejkande.

Stämmer, jag trodde också det men någon artikel förvirrade mig. Började följa henne på Instagram under strejkingen i början och jäklar vad det växt.

Du har helt rätt i att det har växt något enormt, jag tycker att det är fett bra att det upmärksammas och att folk blir medvetna om det.

Thousands of Australian school students have urged greater action on climate change in protests across the country.
The students skipped school on Friday to highlight what they say are inadequate climate policies by the Australian government.

https://www.bbc.co.uk/news/world-australia-46380418

Kul att hon blir uppmärksammad för något vettigt och inte något fjortis bimbo tramsigt som dom flesta blir kända för.

Organisers say they were inspired by Greta Thunberg, a 15-year-old girl in Sweden who has undertaken similar protests.
slackern

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-12-04 1:30:05

slackern skrev:Kul att hon blir uppmärksammad för något vettigt och inte något fjortis bimbo tramsigt som dom flesta blir kända för.

Det där är faktiskt en poäng. Det är sällan 15-åriga tjejer blir kända för något sånthär.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Fretshi » 2018-12-04 14:18:32

Jag tycker att hon verkar vara lite bimbo...

Hon vill bli känd och visa att hon är något.
Fretshi

Anslöt: 2015-05-26

Inläggav Alien » 2018-12-04 14:41:30

På vilket vis är Greta en bimbo? I så fall skulle hon startat en blogg om kläder och smink med en massa bilder av sig själv med plutande mun och iklädd sexiga kläder. Greta är raka motsatsen till en bimbo, hon tar klimathotet på allvar. Innan dess led hon av anorexia. Nu har hon fått en uppgift att engagera sig i.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Fretshi » 2018-12-04 14:58:39

Alien skrev:På vilket vis är Greta en bimbo? I så fall skulle hon startat en blogg om kläder och smink med en massa bilder av sig själv med plutande mun och iklädd sexiga kläder. Greta är raka motsatsen till en bimbo, hon tar klimathotet på allvar. Innan dess led hon av anorexia. Nu har hon fått en uppgift att engagera sig i.

Ja, men vem tar inte klimathotet på allvar egentligen?

Hon vill bli känd för att hon har åsikter som i princip alla har.

Jag brinner också för klimatet, men inte fan skulle jag demonstreara i timmar för det.

Vad är egentligen fel att sminka upp sig och ha sexiga kläder på sig?
Fretshi

Inläggav Alien » 2018-12-04 15:12:09

Greta tycker inte att politikerna tar det på tillräckligt stort allvar. Och jag håller med.

Skolstrejken var ett sätt för henne att göra något och det mådde hon bättre av.

DN skrev:”Det finns de som säger att jag borde gå i skolan i stället. Det finns de som säger att jag borde bli klimatforskare så jag kan 'lösa klimatkrisen'. Men klimatkrisen är redan löst. Vi har redan alla fakta och lösningar. Och varför ska jag studera för en framtid som snart kanske inte finns? Varför ska jag lära mig en massa fakta när den viktigaste faktan helt uppenbarligen inte betyder nånting för vårt samhälle?”
https://www.dn.se/nyheter/varlden/15-ar ... fn-chefen/

Sir David Attenborough är också på klimatkonferensen i Katowice i Polen:
När den kände och adlade zoologen, författaren och programledaren David Attenborough talade för de samlade på måndagen sade han att deltagarna hade ”världens öde i sina händer”.

– Just nu står vi inför en global katastrof skapad av människan, vårt största hot på tusentals år: klimatförändringarna, sade Attenborough, enligt The Guardian.

– Om vi inte agerar närmar sig vår civilisations kollaps och en förintelse av större delen av världens naturliv, fortsatte han.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/david ... antagande/

Om man är helt uppslukad av smink och sexiga kläder så blir det för lite tid till både skolan och klimatet. F ö anser jag inte att 15-åringar ska klä sig sexigt, hellre praktiskt som de barn de fortfarande är. Vem respekterar egentligen en bimbo? Det pågår en enorm hjärntvätt av tjejer att till varje pris bli uppmärksammade pga sitt utseende och sexighet.
Alien
Moderator

Inläggav Karamell » 2018-12-04 15:54:36

Klok flicka. Bra på PR. Jag är stolt över henne. :-)154
Karamell

Anslöt: 2016-03-28

Inläggav ShakeItOut » 2018-12-04 16:37:00

Fretshi skrev:Jag tycker att hon verkar vara lite bimbo...

Hon vill bli känd och visa att hon är något.
Fretshi skrev:Ja, men vem tar inte klimathotet på allvar egentligen?

Hon vill bli känd för att hon har åsikter som i princip alla har.

Jag brinner också för klimatet, men inte fan skulle jag demonstreara i timmar för det.

Hon verkar inte vilja bli känd utan mer att klimathotet ska få mer uppmärksamhet. För nej, uppenbarligen finns det många som inte tar klimathotet på allvar. Att hon blir känd på köpet när hon uppmärksammar en fråga är svårt men ser du henne göra ytliga saker som andra bloggare i den åldern skulle? Nej, hon tackar t.om nej till priser. De flesta i den åldern verkar lägga ut bilder som drar åt det sexiga hållet på instagram och oftast för att de vet att det drar till sig uppmärksamhet... Greta går en annan väg.

Du brinner inte tillräckligt för att demonstrera och det är okej. För henne är det väldigt viktigt och jag tycker det är väldigt otrevligt att racka ner på ett barn som brinner för något och som har lyckats med att uppmärksamma något, lyckats rejält.
ShakeItOut

Inläggav Karamell » 2018-12-04 17:11:09

Hon är en symbol för framtiden och ungdom. Hon ger uppmärksamhet till frågan. Det är så tröttsamt att så fort någon gör något så ska det va för att få uppmärksamhet. Det säger ju mer om den som säger det än den det handlar om. :-)056
Karamell

Inläggav Richard » 2018-12-04 17:29:51

Det går för långt när Svenska Kyrkan ger henne typ gudastatus... :mrgreen:
https://twitter.com/Limhamnskyrka/statu ... 8498758656
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Alien » 2018-12-04 18:30:43

Ja, så går det när kyrkan ska vara "i tiden". Hade varit bättre om de skrivit "en sentida lärjunge" istf "efterträdare".
Alien
Moderator

Inläggav atoms » 2018-12-04 18:36:01

Men det är inte Greta Thunbergs fel att media är en dysfunktionell makt som älskar att kommersialisera enskilda budbärare.
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-12-04 23:30:14

atoms skrev:Men det är inte Greta Thunbergs fel att media är en dysfunktionell makt som älskar att kommersialisera enskilda budbärare.

+1
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Fretshi » 2018-12-05 1:12:31

Alien skrev:Ja, så går det när kyrkan ska vara "i tiden". Hade varit bättre om de skrivit "en sentida lärjunge" istf "efterträdare".

Kyrkan har väl egentligen ingenting med klimatet att göra?

Inte på det sättet som Greta håller på med.
Fretshi

Inläggav Fretshi » 2018-12-05 1:13:04

Karamell skrev:Hon är en symbol för framtiden och ungdom. Hon ger uppmärksamhet till frågan. Det är så tröttsamt att så fort någon gör något så ska det va för att få uppmärksamhet. Det säger ju mer om den som säger det än den det handlar om. :-)056

Hahahahahahah

Har du funderat på att bli komiker?
Branschen behöver dig!
Fretshi

Inläggav Karamell » 2018-12-05 7:50:36

Fretshi skrev:
Karamell skrev:Hon är en symbol för framtiden och ungdom. Hon ger uppmärksamhet till frågan. Det är så tröttsamt att så fort någon gör något så ska det va för att få uppmärksamhet. Det säger ju mer om den som säger det än den det handlar om. :-)056

Hahahahahahah

Branschen behöver dig!

Vad är det för roligt med det?
Karamell

Inläggav Fretshi » 2018-12-05 15:20:42

Karamell skrev:
Fretshi skrev:

Hahahahahahah

Branschen behöver dig!

Humor brukar handla om att man förlöjligar saker i samhället och upptäcker vissa brister.
Fretshi

Inläggav Karamell » 2018-12-05 15:43:36

Fretshi skrev:
Karamell skrev:
Fretshi skrev:
Hahahahahahah

Branschen behöver dig!

Humor brukar handla om att man förlöjligar saker i samhället och upptäcker vissa brister.

Vad var det som var roligt med det jag skrev?
Karamell

Inläggav ShakeItOut » 2018-12-05 18:44:51

Ja, det är väldigt trist.

Fattar inte vad det är för sätt som Greta gör som är så fel. Följer henne på instagram och där delar hon mest med sig vad andra gjort. Inget egospammande.
ShakeItOut

Inläggav Kahlokatt » 2018-12-05 21:10:29

Visste ni att det var Gretas farfar (Olof Thunberg) som var den klassiska berättarrösten till Bamse? :-)Happy
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav slackern » 2018-12-06 9:06:13

Kahlokatt skrev:Visste ni att det var Gretas farfar (Olof Thunberg) som var den klassiska berättarrösten till Bamse? :-)Happy

Tack där fick jag lära mig något nytt. :)
slackern

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in