Måste diagnos nämnas till körskolan?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Måste diagnos nämnas till körskolan?

Inläggav alpacka » 2017-06-07 19:11:57

Jag fick körkortstillstånd innan diagnosen som fortfarande gäller. Nu är problemet att jag behöver viss anpassning i körskolan, tex att lärarna är extra tydliga när dom talar om hur jag ska köra, har problem med vänster/höger tex men är orolig att nämna diagnos.

Jag tar inga mediciner eller är en fara för allmänheten på ngt sätt.

Hur gör man? Straffbart att inget nämna?
alpacka
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2017-03-23

Måste diagnos nämnas till körskolan?

Inläggav ankhh » 2017-06-07 20:04:12

Jag ska göra klart att jag vet inte, men jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara straffbart att inte berätta om diagnosen för körskolan. Man har ju rätt till personlig integritet vad gäller hälsotillstånd.

Däremot vet jag inte hur det är, om du egentligen skulle behövt läkarintyg om lämplighet för att köra bil för att få körkortstillståndet om du hade haft diagnosen då, och om du därmed "borde" komplettera med intyg nu. Själv hade jag haft körkort i många år innan jag fick diagnos, och har inte sett någon anledning att kontakta någon angående körkortet för det. Ingen läkare har sagt något om det heller.

Hur som helst, jag tror nog att du kan be om den anpassning du behöver utan att nämna diagnosen. Det finns många utan diagnos som blandar ihop höger och vänster, så be läraren att helt enkelt säga "åt mitt håll" respektive "åt ditt håll" eller något annat som funkar för dig, istället för höger och vänster.

Det är också många som är nervösa när de är nybörjare på bilkörning, så du kan t.ex. säga att du är lite spänd, känner att uppmärksamheten blir splittrad, och att du därför vill ha extra tydliga instruktioner.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Re: Måste diagnos nämnas till körskolan?

Inläggav Julianus » 2017-06-07 20:35:24

Jag nämnde inget om diagnosen överhuvudtaget.
Julianus
 
Inlägg: 9367
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in