Mac-frågor

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Zombie » 2010-02-07 3:19:17

Zombie skrev:Och så glömde jag

- spara pdf:er och nätsidor till något mer än de där få förutbestämda ställena som dyker upp i rullgardinsmenyn? Att man bara kan spara till "dokument" och inte till någon undermapp bland dem, inte till extern disk, och så vidare ger ju ett otroligt bök med flyttningar (som alltså inte heller verkar enkla...).

Trolsk skrev:Dra en katalog till Docken eller Finders sidopanel och släpp filer där. Minns inte säkert, och kan inte prova, men för nedladdning tror jag att katalogerna i Finders sidopanel listas i dialogen.
Trolsk skrev:Det finns mer avancerade metoder med vilka du kan se till att nedladdade filer automatiskt flyttas till andra kataloger, så jag förmodar att det finns program som låter en enkelt nyttja den funktionaliteten. Automator* kan du också ha nytta av.

* http://www.apple.com/downloads/macosx/automator/ , http://www.google.se/search?q=learn+automator

Edit: Folder Actions heter metoden jag syftade till.
weasley skrev:Ladda ner filer dit ni själva vill ha dem = i nedladdningsfönstret visas var saker läggs default. Klicka på det namnet så ser ni att det är en drop-down meny. Välj alternativet med det lilla huset bredvid sej. Då kommer ni till er "hemort" och kan klicka vidare därifrån. I den drop-down menyn sparas sedan era senaste val så det är bara klicka på den och välja mapp.

Flytta dokument = Öppna ett fönster med filer ni vill flytta. Öppna ett annat fönster dit ni vill flytta filer (TIPS: Öppna nytt fönster kan göras genom att markera den andra mappen/katalogen samt trycka cmd+enter). Markera filen som ska flyttas, dra och släpp.

Ursäkta, jag har inte förstått detaljerna i alla svaren här, förstår inte vad en "katalog" är i det här sammanhanget, har inte varit pigg sedan jag frågade och kan inte vänta på att (kanske aldrig) bli det

- men: det jag vill göra i det här fallet är inte några avancerade automatiska förinställningar, utan helt enkelt att kunna spara dokument direkt till exempelvis en undermapp(s undermapp) i huvudmappen "Dokument" i stället för att vara hänvisad till det förvalda huvudstället i rullgardinsmenyn ("Dokument", liten husdjävel och några till) och sedan behöva gå dit och dra varteviga sketet dokument därifrån och dit jag vill ha det (med en dragningsfunktion som är rätt svårmanövrerad när måtten är små, och kanske i flera steg om det gäller undermappar till undermappar).

Jag tycker faktiskt det är helt otroligt att Mac är så primitiv i fråga om något så grundläggande (och rimligen tekniskt enkelt). Samma sak gäller för övrigt också frånvaron av någon "klipp ut"-funktion, så att man är tvungen att gå tillbaka och radera vartenda dokument man ville flytta, till skillnad från kopiera, i de fall där det inte fungerar att dra dem.

Eller, alltså, är det något jag har missat eller finns det något tillägg för de här centrala detaljerna?
Och om inte, hur i helvete (ursäkta) bär sig andra åt som behöver spara välsorterat? För mig är det så otympligt att jag börjar undra om det var förhastat att köpa en Mac.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 23:48:43, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Trolsk » 2010-02-07 3:58:32

Med katalog menas 'mapp', som i övrigt är en dålig översättning av directory. :)

Är säker på att det finns bra lösningar för problemet. Tyvärr får jag inte igång min gamla mac för att kunna ge bra hjälp.

Lite googling kan jag dock göra:
[Finder] User-Defined Shortcuts
In addition to the many predefined customizations, the toolbar also supports user-defined shortcuts. Users can drag common applications, documents, or folders to any place in the toolbar. Like the predefined customizations, the existing toolbar icons will rearrange themselves to accommodate what you are adding.

When folders and applications are added to the toolbar, a single click on the icons will open or launch the respective element. Users can also drag documents onto toolbar application and folder icons to open the file using the application or to move the file into a folder.


Detta är nog inte den bästa lösningen för ditt problem, som jag tolkar att du har en välsorterad trädstruktur under Document.

Titta även på Smart Folders, som är en del av OS X.
Senast redigerad av Trolsk 2011-05-04 23:48:43, redigerad totalt 1 gång.
Trolsk
 
Inlägg: 347
Anslöt: 2007-07-04

Inläggav Trolsk » 2010-02-07 4:00:20

Ska ge kärran ett försök att gå igång. Strömkontakten är kajko, så det kan bli svårt.

Edit: Strömmen funkar, men det dröjer en stund för batterierna att ta sig. Om inte någon annan kliver fram inom 20-30 minuter kan jag nog hjälpa till. [Förutsatt att inte min uppkoppling dör, vilket den har en förmåga att göra.]
Senast redigerad av Trolsk 2011-05-04 23:48:43, redigerad totalt 1 gång.
Trolsk
 
Inlägg: 347
Anslöt: 2007-07-04

Inläggav Trolsk » 2010-02-07 5:04:38

Jäklar vad ovant det känns. :)

På rak arm kanske det enklaste sättet vore att ställa in Finder att visa kataloginnehållet som 'listor' (View -> as List; cmd-2). Då kan du öppna upp en trädvy över de kataloger du vill ha tillgängliga, och (från ett annat Finder-fönster) släppa filerna den vägen. Finder minns över olika sessioner inställningarna för vilka kataloger du öppnat i trädvyn.
Senast redigerad av Trolsk 2011-05-04 23:48:49, redigerad totalt 1 gång.
Trolsk
 
Inlägg: 347
Anslöt: 2007-07-04

Inläggav lasseivägen » 2010-02-07 13:00:49

Hej har ny MacBook

Instalerade just Goggle Chrome, den verkar faktiskt något snabbare än safari.

Nån mer som har erfarenheter

Har kört båda på PC tidigare, där var dom nog ganska likvärdiga.
Senast redigerad av lasseivägen 2011-05-04 23:48:49, redigerad totalt 1 gång.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Inläggav Trolsk » 2010-02-07 15:11:38

Safari och Chrome använder faktiskt samma rendreringsmotor (Webkit) för att visa sidor, men sedan skiljer de sig markant. Chrome är i överlag snabbare, även om jag själv använder Chrome av andra skäl. Blev såld på Chrome redan före det släpptes på grund av hur de har löst vissa tekniska bitar. Utan att gå in på detaljer för mycket så är Chrome (teoretiskt) säkrare och stabilare.

Vet inte hur länge sedan Chrome uppdaterades för OS X eller om några problem uppdagats. Kör själv betan i Linux, med väldigt få problem. På min tid med OS X använde jag Camino, som är en macifierad Firefox.
Senast redigerad av Trolsk 2011-05-04 23:48:49, redigerad totalt 1 gång.
Trolsk
 
Inlägg: 347
Anslöt: 2007-07-04

Inläggav Zombie » 2010-02-14 2:41:00

Skrev ett tack till Trolsk, men det föll bort i flytt av epostinlägg till ny tråd.

Får också krypa till korset :oops: och tala om att jag hade missat en pytteliten pil till höger om målfältet i skrivrutan; den går till en såndär inställbar "varvillduspara"-ruta som Windows också har.

Och när ett problem är löst dyker nästa upp, och inte vet jag om lösningen till det också finns mitt för näsan på mig :oops: : förut sparade datorn dokument till själva skrivbordet när man klickade i "skrivbord", numera spar den dem bara till avdelningen "Skrivbord" i Finder (och det går inte ens att dra dem därifrån till skrivbordet). Jag har inte veterligen ställt om något, jag har däremot letat överallt jag har kommit på efter hur man ställer tillbaka det där och gått bet. Någon som vet?

(Den där sortens irriterande smågnissel som starkt bidrog till att jag bytte från PC, mutter...)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 23:48:49, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Zombie » 2010-02-14 3:02:39

Frågan inaktuell för ögonblicket: dokumenten kommer rätt nu efter ett antal (om)starter.

Men eftersom en del liknande saker har hänt tidigare så börjar jag undra över den här driftsäkerheten eller systemstabiliteten som skulle vara så överlägsen hos Mac... Relativt sett är den föralldel överlägsen, men då har jag också bara gamla PC:ar och en ny Mac att jämföra mellan.

Eller är det jag som har naiva förväntningar på datorers pålitlighet? :?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 23:48:49, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav carl » 2010-02-14 3:14:18

Zombie skrev:Frågan inaktuell för ögonblicket: dokumenten kommer rätt nu efter ett antal (om)starter.

Men eftersom en del liknande saker har hänt tidigare så börjar jag undra över den här driftsäkerheten eller systemstabiliteten som skulle vara så överlägsen hos Mac... Relativt sett är den föralldel överlägsen, men då har jag också bara gamla PC:ar och en ny Mac att jämföra mellan.

Eller är det jag som har naiva förväntningar på datorers pålitlighet? :?


Vad för systeminstabilitet har du råkat ut för?
Det som är samma med alla datorer är ju att det blir minnesfel och att arbetsminne tar slut. Sen brukar ju en del program ha stora problem.
Annars har jag inte råkat ut för så mycket mer än några buggar som kom med när jag installerade snowleopard.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 23:48:49, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-02-14 13:29:22

Zombie skrev:Frågan inaktuell för ögonblicket: dokumenten kommer rätt nu efter ett antal (om)starter.


Jag förstår inte heller vad du kan ha råkat ut för. Endera har du maximal otur eller också är det något med visningen som du tolkar som en större förändring än vad det är.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 23:48:49, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav weasley » 2010-02-14 15:32:10

Zombie:

Jag tror inte du egentligen har behov av att göra så många omstarter som du verkar göra. Om vi kan ses i en snar framtid kan jag ställa in allt enligt dina önskemål så kommer du förstå hur elegant mac os x är.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 23:48:49, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Zombie » 2010-02-15 0:49:21

Jag vet inte vad det är, mer än att det är nyckfullheter och inkonsekvenser som jag bara inte har lyckats se hur jag skulle ha kunnat orsaka. Ömsom hand- och ömsom pilpekare i Safari, trög Safari när inget annat är igång och Ingers Safari är snabb med samma sajter, att externdiskikoner ibland inte kommer in på skrivbordet så att jag inte vet hur jag ska hantera disken annat än med strömbrytaren (varvid datorn klagar som om jag hade haft något val), att skrivbordsskivan överhuvudtaget låser sig för filhantering som jag nämnde, att ett dokument plötsligt är försvunnet eller ofullständigt efter flytt (inom samma arkivformat eller vad det nu hette), att "Finder" plötsligt hickar till och ändrar ikonstorlek eller visningssätt.

Jag en bortskämd gnällspik? Datorn ett måndagsexemplar som jag borde gå och byta? Ingen aning. Men det liknar för mycket den gamla skrot-PC:n jag började min datorbana med, och som t.o.m. en expert snart dömde ut, för att jag ska känna mig lugn...
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 23:48:49, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Zombie » 2010-02-15 1:30:58

För att förebygga misstolkning:
Zombie skrev:Ömsom hand- och ömsom pilpekare i Safari

- dvs. bara endera sortens pekare, utan att skifta när den kommer till en länk.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 23:48:49, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav carl » 2010-02-15 1:48:12

Zombie skrev:Jag vet inte vad det är, mer än att det är nyckfullheter och inkonsekvenser som jag bara inte har lyckats se hur jag skulle ha kunnat orsaka. Ömsom hand- och ömsom pilpekare i Safari,...

Konstigt fel. Möjligtvis skulle det kunna ske om funktionen segade. Annars ändras ju inte pekaren ovanför länkar om fönstret inte är markerat.

Zombie skrev:... trög Safari när inget annat är igång och Ingers Safari är snabb med samma sajter,

Är det internetanvändningen som är problemet så brukar det vara uppkopplingen. Kanske trassel i trådlös anslutning eller modem/routrar. Andra störningar.

Zombie skrev: att externdiskikoner ibland inte kommer in på skrivbordet så att jag inte vet hur jag ska hantera disken annat än med strömbrytaren (varvid datorn klagar som om jag hade haft något val), att skrivbordsskivan överhuvudtaget låser sig för filhantering som jag nämnde, att ett dokument plötsligt är försvunnet eller ofullständigt efter flytt (inom samma arkivformat eller vad det nu hette), att "Finder" plötsligt hickar till och ändrar ikonstorlek eller visningssätt.


Kan detta problem ha att göra med just externa disken om flytten alltså skedde från externa disken? Under enheter i finder så ska du ha disken.

Zombie skrev:Jag en bortskämd gnällspik? Datorn ett måndagsexemplar som jag borde gå och byta? Ingen aning. Men det liknar för mycket den gamla skrot-PC:n jag började min datorbana med, och som t.o.m. en expert snart dömde ut, för att jag ska känna mig lugn...


De flesta småfel kommer ifrån inkorrekt datahantering. Detta gäller även pc-datorer med windows. Jag förstår dock känslan av maktlöshet och ilska över att inte kunna tämja burken ibland. 8)
Senast redigerad av carl 2011-05-04 23:48:49, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Zombie » 2010-02-15 2:22:37

Tack för att du står ut med en sådan amatör! ;)

Ingen trådlöshet här ännu.

Skrivbordet låser sig även utan externdisk (som jag vet var man ska hitta - glömde säga att den inte fanns där heller när den inte låg på skrivbordet).

Sådant som dokumentikoner eller bilder i "Top sites "laddas överhuvudtaget ofta ofullständigt.

Alldeles nyss fick Safaris sidladdning för sig att bara stå och snurra medan jag kopierade en liten skitmapp, och fortsatte stå och snurra i minuter efteråt tills jag tappade tålamodet och laddade om; kom sidan upp. Sådant händer också ibland och ibland inte. (Kan bakgrundsprocesser vara en trolig förklaring med 4 GB RAM och inga vidlyftiga extraprogram?)
carl skrev:De flesta småfel kommer ifrån inkorrekt datahantering. Detta gäller även pc-datorer med windows. Jag förstår dock känslan av maktlöshet och ilska över att inte kunna tämja burken ibland. 8)

Skit bakom spakarna? ;) Om jag bara förstod hur i just de här fallen. Men tack för förståelsen, den låter äkta...

Om det inte är mitt fel, så tycker jag mig skönja en genomgående tendens att någonting har svårt att nå ända fram. Det kan inte vara så att någon inre ledning eller kommando glappar?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 23:48:49, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav carl » 2010-02-15 2:35:44

Top sites slutade jag med för att det laggade så. Tydligen vill läsaren ladda om alla sidorna och om man då har tolv sidor som ska laddas samtidigt så blir det väldigt segt.. Fattar inte vad de tänkt att man ska göra. Jag satte inte in mig i det för att det var en sån obetydlig skönhetsdetalj.

En del saker kan vara fel, en del saker kan vara oerfarenhet och en del saker kan vara vanligt datakrångel.
Sen när allt händer samtidigt så verkar det så mycket större.
Mina egna felsökningar brukar efter mycket tandagnisslan oftast resultera i en bagatell, bara nåt litet slarvfel som en checkad ruta eller liknande.

Det ska vara passion mellan datorn och en själv. Eller vad är det man säger kärlek börjar alltid med bråk?
Senast redigerad av carl 2011-05-04 23:48:50, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav weasley » 2010-02-15 13:35:57

Zombie.

Din dator behöver komma till datordoktorn. Jag har tid närsomhelst!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 23:48:50, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Zombie » 2010-02-15 16:58:44

... och idag har Safari fått för sig att tala engelska istället för svenska när en sajt eller server inte är tillgänglig, utan att jag har ändrat något. (Skriver ner det för att om möjligt komma ihåg det.)

************************

Tack och tack weasley :-)

Få se när jag/vi kan boka tid då...
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 23:48:50, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav lasseivägen » 2010-02-15 22:48:24

Zombie

Inte för det hjälper av alla problem. men för att få lite fart på internet kan
du prova med Google Chrome, jag kör en beta, den funkar utmärkt.
Det enda som inte funkar är zoomfunktionen på plattan.

Är tydligen ganska bra enligt Trolsk.
Senast redigerad av lasseivägen 2011-05-04 23:48:50, redigerad totalt 1 gång.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Inläggav Zombie » 2010-02-16 2:52:46

Gjorde jag faktiskt till nyss. Men den kunde inte hantera bokmärken i Mac, så den gick bort. Jag tog den ändå bara på prov, för den lär vara rätt vårdslös med hur den hanterar privata uppgifter som var man har surfat, såvida man inte klickar i "privat surfning" eller vad det hette och då istället går miste om historiken även åt sig själv.

Däremot har jag Opera också, som verkar påtagligt snabbare än både Safari och Chrome - åtminstone på den här datorn och i början av sessionerna. Efter ett tag blir den ibland skumt trög den också...
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 23:48:50, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Inger » 2010-02-27 21:24:32

Någon som skulle ha lust att hälsa på oss någon dag och hjälpa till med något av följande:

* Fixa det trådlösa nätverket (har försökt själv men den känner inte igen mitt lösenord). :(

* Flytta över mina gamla mejl (har ännu inte lyckats med detta).

* Hjälpa mig öppna mp3-tag med wine (lyckas inte fast jag följde instruktionerna)

Och ev något mer som jag inte kommer på just nu.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:48:50, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav weasley » 2010-02-27 22:36:11

Absolut!

Får se när det passar bara.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 23:48:50, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Inger » 2010-02-28 1:53:50

Å coolt! :D

Ingen brådska alls.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:48:50, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

DVD-brännaren funkar ej ?!

Inläggav Grimuald » 2010-03-08 10:38:08

Hej. Jag har fått problem med min PowerMac G4 (Quicksilver). Skivor (CD & DVD) vägrar den att montera på skrivbordet utan de spottas ut! Någon som har någon idé om var felet sitter ?
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 23:48:50, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Återgå till IT-forum



Logga in