Lyfta fram fördomar

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Lyfta fram fördomar

Inläggav Smokescreen » 2010-06-26 16:26:55

Några frågor som avslöjar fördomar om oss själva och andra, utan någon chans att bullshita om sina fördomar. Om ni är bara politiskt korrekt eller verkligen fördomsfri,, tvekar. Men ni kan gärna svara på några frågor. Nämner inte dem känsliga fördomarna, eftersom jag fan i mig vill inte att alla ska få jävla nazi spader här.

- Skule du tycka synd om en storvuxen man som grät för han sågs gunga fram o tillbaka , sittandes vid trappuppgången, med lite skrapad armbåge?

- Existerar manligt o kvinnligt ?

- Är det fel att se ner på missbrukare men inte rökare o överviktiga ?

Före vi frågar oss denna fråga, så ska det vara klart vad som är att uppmuntra och inte uppmuntra. Om vi kan enas om att det är att vara för och stötta någons val i livet, hellre än förtrycka, diskreditera deras egna känslor o upplevelser, hellre än vinkla det med att kalla det för att man får erektion av att stött andras destrktiva val.

- Är det fel att stötta någons vilja att dö ?
- Är det lika hemskt att inte göra det ?
Ja eller nej, för denna fråga , tack!

- Finns det skillnader mellan olika etnicitet m.m ?

- Är det fördomsfullt att behandla alla lika, ifall en supergeni skulle behöva understimuleras med barn som knappt kan knyta sina skosnören ?
Smokescreen
Inaktiv
 
Inlägg: 621
Anslöt: 2010-05-04

Inläggav Smokescreen » 2010-06-26 16:42:15

Mesigt att gråta ?

Män som är mindre byggda är mindre män?
Smokescreen
Inaktiv
 
Inlägg: 621
Anslöt: 2010-05-04

Re: Lyfta fram fördomar

Inläggav Lakrits » 2010-06-26 16:52:45

Smokescreen skrev:Skule du tycka synd om en storvuxen man som grät för han sågs gunga fram o tillbaka , sittandes vid trappuppgången, med lite skrapad armbåge?

Nej, men jag tycker inte synd om någon i den situationen. Däremot hade jag erbjudit honom hjälp.

Smokescreen skrev:Existerar manligt o kvinnligt ?

Ja, både biologiskt och kulturellt.

Smokescreen skrev:Är det fel att se ner på missbrukare men inte rökare o överviktiga ?

Det är fel att se ner på alla tre grupperna.

Smokescreen skrev:Före vi frågar oss denna fråga, så ska det vara klart vad som är att uppmuntra och inte uppmuntra. Om vi kan enas om att det är att vara för och stötta någons val i livet, hellre än förtrycka, diskreditera deras egna känslor o upplevelser, hellre än vinkla det med att kalla det för att man får erektion av att stött andras destrktiva val.

a) Är det fel att stötta någons vilja att dö ?
b) Är det lika hemskt att inte göra det ?
Ja eller nej, för denna fråga , tack!

a) Det beror på. När jag är djupt deprimerad är det fel, om jag skulle ligga 25 år i respirator, förlamad från näsan och ned, så kan det vara rätt.
b) Se föregående svar.

Smokescreen skrev:Finns det skillnader mellan olika etnicitet m.m ?

Ja, både biologiskt och kulturellt. Är det negativt? Nej, i stort sett aldrig.

Smokescreen skrev:Är det fördomsfullt att behandla alla lika, ifall en supergeni skulle behöva understimuleras med barn som knappt kan knyta sina skosnören ?

Inte fördomsfullt, men idiotiskt, omänskligt och väldigt kontraproduktivt.
Senast redigerad av Lakrits 2010-06-26 16:54:29, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav MsTibbs » 2010-06-26 16:53:15

Alla vet vad som är "rätt" svar på dessa frågor...
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Lakrits » 2010-06-26 16:56:52

Jag svarar som jag tycker. Om det överensstämmer med "rätt" svar, så må det väl vara hänt. Fast jag antar att om jag svarar "rätt" (i MsTibbs mening), så är jag "PK" (som betydde "privatknullare" när jag var barn) och omfattas därmed inte av yttrande- och åsiktsfriheterna.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Smokescreen » 2010-06-26 17:01:28

Nå PK är du inte.

Men angående frågan, om det finns skillnad mellan manligt o kvinnligt,
så kanske det hade varit lättare att försöka mena att något särskilt definerar det.

Som en tjej som leker med bilar. Är det rätt att mena att man är mindre tjej för det, eller ifall man tycker om dans m.m som kille ?
Smokescreen
Inaktiv
 
Inlägg: 621
Anslöt: 2010-05-04

Inläggav Lakrits » 2010-06-26 17:13:33

Nej, jag är nog mer inne på att man skall skilja på den biologiska människan och den kulturella människan i det här sammanhanget. För mig är biologin neutral. Den bara är, medan samhället och kulturen bestäms av andra mekanismer. En mycket feminin man är ju rent biologiskt just det, en mycket feminin man. Men samhället kan ju neka till att han är det eller har rätt att vara det.

Könstillhörighet, sexualitet och upplevd könstillhörighet löper längs varsin skala. Jag tror inte på att man är antingen eller (man/kvinna, Hetero/homo etc.), utan snarare att man är summan av lägena på de här skalorna. För könstillhörigheten vet man hur den kan definieras, eftersom vi bara har en begränsad mängd kombinationer av könskromosomerna. Sexualiteten har man ganska nyss (minns inte vilken tidskrift jag läste det i) kunna gradera från det ytterst feminina till det ytterst maskulina, där varje "steg" visar tydliga skillnader i hormonbalans, hur hjärnan fungerar och i vilken grad man är homo-, hetero- eller bisexuell. Jag tror att man skulle kunna göra en liknande skala för den upplevda könstillhörigheten. Men jag är ju inte insatt i ämnet, så jag kan mycket väl vara i helt fel härad.

Vad gäller de kulturella könstillhörighetsfrågorna, så behöver jag bara titta på farmor, mormor och deras generation, min mors generation och min egen generation för att se hur uppfattningar och "självklarheter" ändras över tid. Det är de här uppfattningarna, som vi själva skapar, som står för de senaste årens bisarra genusdebatt.

För att tala med Bengt Norlin, "'Realgenus'? Det är ju neutrum".
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav outzaidur » 2010-06-26 17:17:43

Människan är den organism på planeten som är bäst på att mörda, utrota och fördriva andra organismer.
outzaidur
 
Inlägg: 288
Anslöt: 2010-04-30
Ort: Stockholm Tyresö

Inläggav Smokescreen » 2010-06-26 18:03:49

En riktig man är som ser inte maskulin bara för att ha tränat utav mindervärdeskomplex. Han bara är, och han har inget emot att t.ex gå plocka blommor eller så fan behövs för att övertyga vissa, att om nödvändigt vara en våldsam, som en efterblivcen stereotyp.

Att ugå och rationalisera förutsätter att du antar att det är så är fallet att man är mer feminim för att man råkar tycka om eller se ut på ett sätt, än att det finns mijöfaktoer som spelar roll och att den genettiska uppbyggnadens prisande är en bögig överdrift.
Smokescreen
Inaktiv
 
Inlägg: 621
Anslöt: 2010-05-04

Inläggav Lakrits » 2010-06-26 18:08:15

Smokescreen skrev:En riktig man är som ser inte maskulin bara för att ha tränat utav mindervärdeskomplex. Han bara är, och han har inget emot att t.ex gå plocka blommor eller så fan behövs för att övertyga vissa, att om nödvändigt vara en våldsam, som en efterblivcen stereotyp.

Att ugå och rationalisera förutsätter att du antar att det är så är fallet att man är mer feminim för att man råkar tycka om eller se ut på ett sätt, än att det finns mijöfaktoer som spelar roll och att den genettiska uppbyggnadens prisande är en bögig överdrift.

Nej, du har missförstått mig. Att tycka om botanik (som jag) har inget att göra med biologisk manlighet. Däremot kan det vara något negativt för vissa, men då är det en kulturell fråga.

Arv och miljö är det som formar oss, det håller jag med om. Men genotypen skall skiljas från fenotypen på så sätt att man inte tillskriver de båda egenskaper som inte hör till dem.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Smokescreen » 2010-06-26 18:20:09

Jahapp. Så du tror verkligen kunna säga vad som är manligt o kvinnligt beteende ? Missförstod jag ? För det låter som du rationaliserar, hellre än vet hur du ska kunna skilja dem åt.

Det är lätt att t.ex idag mena hur en man ska se väldigt rippad ut, när man bara ser tiden före anabola steroider, att män inte var så biffiga som vissa vill tro. Att även det finns skäl för den "feminima" mannen, då om våra aktiviter är onanera framför datorer och knappt finna någon mening o ändamål med aktiviter som är fysiskt anstärngande.

De är bara ord med negativa konotationer , eller positiva för rätt kön, men fördomsfulla i all bemärkelse.
Smokescreen
Inaktiv
 
Inlägg: 621
Anslöt: 2010-05-04

Inläggav Lakrits » 2010-06-26 18:25:42

Smokescreen skrev:Jahapp. Så du tror verkligen kunna säga vad som är manligt o kvinnligt beteende ? Missförstod jag ? För det låter som du rationaliserar, hellre än vet hur du ska kunna skilja dem åt.

Nej, men det har jag heller aldrig påstått att jag kan göra. Naturligtvis rationaliserar jag, eftersom frågan är för komplex för att kunna sammanfattas av en enda person. Jag kan biologi, men mycket lite om hur dagisbarn leker med bilar, hur män styrketränar eller hur kvinnor permanentar håret. Å andra sidan skiter jag i varför någon styrketränar. Själv gör jag det jag vill och är nöjd med det. Om du tycker att jag är bögig eller manlig p.g.a. vad jag är intresserad av, det rör mig inte i ryggen.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Maldita » 2010-06-26 18:40:25

Bögig eller manlig? Senast jag kollade så var bögar män. Att vara bög = att vara man, dvs manlighet (om man menar det i den mest bokstavliga bemärkelsen, dvs det som är en man). Macho-het däremot hör inte så mycket ihop med fjollbögighet, som jag antar att ni syftar på. Machobögar finns det ju också.

Det som räknas som maskulint och feminint har växlat något otroligt. Själv ser jag ingen större poäng att hänga upp mig på sådana detaljer, det viktiga är att man trivs med det man gör.

Smokescreen, hänger du möjligtvis på /r9k/? Du låter lite som en brobot i inläggen ibland.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Inläggav Smokescreen » 2010-06-26 18:45:18

Just a figure of speech. Var inte överkänslig du heller.
Själv har jag inga problem med någons sexuella läggning och faktiskt brukar peka på killar som ser bra ut o säga att jag tycker dem faktiskt är det. Men nej. Är inte bisexuell bara för att jag har smak.

r9k?
Smokescreen
Inaktiv
 
Inlägg: 621
Anslöt: 2010-05-04

Re: Lyfta fram fördomar

Inläggav Inger » 2010-06-26 19:56:52

Smokescreen skrev:Skule du tycka synd om en storvuxen man som grät för han sågs gunga fram o tillbaka, sittandes vid trappuppgången, med lite skrapad armbåge?

Ja, jag tycker synd om alla som verkar lida.

Existerar manligt o kvinnligt ?

Ja, det tycker jag nog, eftersom det existerar män och kvinnor. Dock brukar det vara svårt att komma överens om exakt vad som är manligt resp kvinnligt. ;) (Och har ingen lust att se en sådan diskussion för femtioelfte gången här.)

Är det fel att se ner på missbrukare men inte rökare o överviktiga ?

Ja. Jag ser alla sorters beroenden som likvärdiga. Vilket man råkar hamna i beror väl på personlighetstyp, bakgrund, klass, omständigheter mm.

Är det fel att stötta någons vilja att dö ?

Ja. Man kan visa förståelse för att de vill dö, men bör inte uppmuntra det.

Är det lika hemskt att inte göra det ?

Förstår inte riktigt frågan. Är det hemskt att inte stötta någons vilja att dö, är det det tu menar? Det är ju redan besvarat på förra frågan.

Finns det skillnader mellan olika etnicitet m.m ?

Vaddå, att det skulle vara ok att stötta vissa personers önskan att dö, beroende på var de kommer ifrån? Självklart inte!

Är det fördomsfullt att behandla alla lika, ifall en supergeni skulle behöva understimuleras med barn som knappt kan knyta sina skosnören ?

Ja, det är fördomsfullt. Jag tycker alla ska få möjlighet att utvecklas i sin egen takt och få så mycket stimulans de behöver för just sin utveckling.

Mesigt att gråta ?

Nej, det visar att man har känslor och vågar uttrycka dem när man är ledsen. Det är snarare modigt, särskilt om man är man.

Män som är mindre byggda är mindre män?

Inte principiellt, men visst kan vissa kroppstyper kännas mer manliga resp kvinnliga än andra. (Sen vad man personligen uppskattar och dras till är ju mer en smaksak: jag tycker t ex att body-builders av broiler-typ är väldigt avtändande eftersom det ser så onaturligt ut.)
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Smokescreen » 2010-06-26 20:04:43

Dem som inte avslöjas av att lida då ?

Och onaturligt ? Är det mindre fördomsfullt som att mena att män som är mer byggda än andra män är det ? Det är en fördom eftersom allting som blickar med intellektet kan påstås diskrimineras, korrumperas nästan. Man kan komma undan med sådana slutsatser som värnar om att man attraheras helre av det som kan i någon mening av värde vara bättre. Men jag söker efter den där intelleket som förutsätter att ifall dem gav det som krävdes för någon taning person med all tro i världen, det han behövde, att han skulle vara inom kort den manligare typen, ytligt sedd också.

Så lite tro på våra medmänniskor är det som får världen att ruttna.

Och av samma anledning, bör man då ha lite tro på sina medmänniskor. Oh the irony.
Smokescreen
Inaktiv
 
Inlägg: 621
Anslöt: 2010-05-04

Inläggav MsTibbs » 2010-06-26 20:40:43

Lakrits skrev:Jag svarar som jag tycker. Om det överensstämmer med "rätt" svar, så må det väl vara hänt. Fast jag antar att om jag svarar "rätt" (i MsTibbs mening), så är jag "PK" (som betydde "privatknullare" när jag var barn) och omfattas därmed inte av yttrande- och åsiktsfriheterna.


Jag hade inte läst ditt inlägg då jag skrev mitt.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav DIProgan » 2010-06-26 20:43:49

Smokescreen skrev:Skule du tycka synd om en storvuxen man som grät för han sågs gunga fram o tillbaka , sittandes vid trappuppgången, med lite skrapad armbåge?
Allt lidande jag inte har vidare insyn i är beklämmande.

Smokescreen skrev:Existerar manligt o kvinnligt?
Bara genom vår attraktion i så fall. Allt annat är fysik som kan blandas på nära oändligt antal sätt.

Smokescreen skrev:Är det fel att se ner på missbrukare men inte rökare o överviktiga?
Inget är rätt eller fel utan att ha ett specifikt mål så är irrelevant för mig. Däremot skulle jag vara mer försiktig kring missbrukare pga. ren okunskap från min sida.

Smokescreen skrev:Är det fel att stötta någons vilja att dö ?
Omständighetsberoende, har ingen generell åsikt men svaret kan definitivt vara nej.

Smokescreen skrev:Finns det skillnader mellan olika etnicitet m.m ?
Tveklöst

Smokescreen skrev:Är det fördomsfullt att behandla alla lika, ifall en supergeni skulle behöva understimuleras med barn som knappt kan knyta sina skosnören ?
Att behandla alla lika är lönlöst även om vi lyckades göra det. Vad ska vi med en stagnerad värld till (dit det leder).
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Inger » 2010-06-26 20:52:15

Smokescreen skrev:Dem som inte avslöjas av att lida då ?

Vad menar du nu? Om någon gråter fast de inte lider? Folk brukar inte gråta utan anledning.

Och onaturligt ? Är det mindre fördomsfullt som att mena att män som är mer byggda än andra män är det ? Det är en fördom eftersom allting som blickar med intellektet kan påstås diskrimineras, korrumperas nästan. Man kan komma undan med sådana slutsatser som värnar om att man attraheras helre av det som kan i någon mening av värde vara bättre. Men jag söker efter den där intelleket som förutsätter att ifall dem gav det som krävdes för någon taning person med all tro i världen, det han behövde, att han skulle vara inom kort den manligare typen, ytligt sedd också.

Jag skrev om MIN PERSONLIGA SMAK, inte vad som objektivt är det mest manliga. Normalt brukar muskler anses manligt eftersom män ofta har mer muskler än kvinnor. Jag har inget emot muskler generellt, men tycker det ser motbjdande ut när det går till överdrift. Gäller även på kvinnor. Detta är som sagt min smak, som jag har rätt att ha. Inget som någon annan behöver ta personligt. (Lika lite som jag tar det personligt ifall någon annan inte gillar blondiner eller extra hull på låren.)

End of discussion.

Du frågade, jag svarade ärligt vad jag tycker. Om du frågade bara för att få igång ett gräl så att du ska få ur dig lite av ditt dåliga humör så får du mucka med någon annan. (Om jag misstolkar din intention ber jag om ursäkt på förhand.)

Nu ska jag se på TV. :)
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Intressanta intressen



Logga in