LSS bråkar

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

LSS bråkar

Inläggav ufo » 2008-05-13 21:25:45

Den främsta anledningen till att jag har blivit tvingad till att rasonera min energi och inte varit här så mycket är en soc-utredning om hurvida vi skulle vara bra föräldrar eller inte.

Det hela startade med att jag ringde till handikappomsorgen för att ändra lite på den hjälp jag får därifrån. Då ringde handledaren till soc och uttalade citat.
Den 29 oktober 2007 inkom en anmälan från *LSS-handläggaren*
I anmälan framkom att *ufo* är diagnoserad med Asperger syndrom.
....
Anmälaren känner oro för hur barnen mår och om deras behov blir tillgodosedda utifrån att båda föräldrarna har Asperger syndrom.
....
*Ufo* har daglig verksamhet fyra dagar i veckan. Asbergerteamet finns även till för Ufo i hemmet två gånger i veckan a två timmar. Ufo måste väckas per telefon av Asbergerteamet varje morgon för att komma iväg till sin verksamhet. De hjälper till att planera Ufos vardag, exempelvis har de gjort upp ett dusch-schema till ufo. Aspergerteamet hjälper ufo med städ tvätt handel, vilket utan Asbergerteamet inte fungerar.
....
Det finns tveksamheter från *LSS-handläggaren* sida om *ufo* och sambo klarar av att ta hand om barnens hygien och mat eller om det är den äldsta barnet som får ta hand om detta.

Till saken hör att denna idiot aldrig har träffat våra barn. All kontakt är ett telefonsamtal vid ett tillfälle med mig. Så hon kan inte uttala sig om hurvida våra barn är undernärda eller få gå i trasiga/skitiga kläder.

Daglig verksamhet är en benämning jag inte hört om min rehab förut.
Det var två dagar i veckan inte fyra.
Aspergerteamet är hos mig fyra timmar inte två.
Aspergerteamet har aldrig behövt väcka mig.
Aspergerteamet har varit hos mig i två år inte ett år.
Dusch-schema, jo det var det enda de kunde när gruppen sattes samman för drygt två år sedan. (De är mycket mer kunniga nu)
Städat och tvättat har de aldrig gjort åt mig.

-----------

Det verkar som om fler här på forumet har blivit påhoppade ifrån soc. Att det hela börjar kännas som systematiska övergrepp ifrån samhället gör mig mörkrädd.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 14:08:08, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Alien » 2008-05-13 22:14:49

Känns som det skulle behövas en AS-ombudsman att ta till vara aspergares intressen.

Men till att börja med kan du väl skriva ett svar där du påpekar vad som inte stämmer i handläggarens uppgifter.

Även om soc påbörjar en utredning kan de ju komma fram till att det var falskt alarm och att barnen har det bra.

Men har ni några som kan stötta er, egna föräldrar t ex. Några som kan intyga att de alltid ställer upp om barnen behöver stöd. Och några andra som kan intyga att barnen mår bra och inte är smutsiga, tänkte på lärare/förskolelärare.

Det var bara mina spontana tankar. Andra som upplevt liknande kan nog ge bättre råd.

Antar att du inte vill ha med denna LSS-handläggare att göra i framtiden. Tala om att känna att "allt du säger kan användas emot dig".
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:08:08, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Pemer » 2008-05-13 22:27:36

Suck... dags igen...

Revolution snart!!! :evil:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:08:08, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav rdos » 2008-05-13 22:46:06

Pemer skrev:Suck... dags igen...

Revolution snart!!! :evil:


Ja, det är hög tid att man bildar någon förening som tar itu med det ordentligt och utövar påtryckningar emot myndigheter. Detta är ett jätteproblem och vad vi ser här på forumet är bara toppen av ett isberg.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 14:08:08, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Pemer » 2008-05-13 22:49:29

När det gäller socialomsorgsövergrepp finns förvisso www.socialombud.se

Monica som startade den är aktiv på Attentions forum.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:08:08, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Manar » 2008-05-13 22:50:47

Alien skrev:Även om soc påbörjar en utredning kan de ju komma fram till att det var falskt alarm och att barnen har det bra.


Men innan dess, gör ALLT för att få dom att fatta, innan utredningen drar igång (okay Sisyfos-arbete, jag vet, men ändå)
Utredningar är SKITJOBBIGA! :(
Senast redigerad av Manar 2011-05-04 14:08:08, redigerad totalt 1 gång.
Manar
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2008-03-27
Ort: Linköping

Inläggav ufo » 2008-05-13 23:01:58

Manar skrev:Utredningar är SKITJOBBIGA! :(

Så sant så sant.
Och när man läser hörsägen som om det vore sanningar så ökas risken att man blir aggresiv och besöker dårhuset med ett järnrör.

Vissa personer har lämnat uppgifter utan att ens talat med soc. Utan det är andrahands uppgifter jo men *LSS-handläggaren* sa att den har sagt att person x har sagt att bla bla bla bla.....

-----

Fick ett pm om att JO-anmäla skiten. Jag skall överväga det. Men skall man anmäla båda två på en gång eller var o en för sig?
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 14:08:08, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Alien » 2008-05-14 0:21:06

Undrar om handledaren och soc såg på TV-programmet "Min pappa är utvecklingsstörd". Där nämndes det att barnen ibland måste ta hand om föräldrarna, mer och mer ju äldre barnen blev. De kanske blandar ihop utvecklingsstörd och aspergare och missar att aspergare inte har förståndshandikapp.

Min pappa är utvecklingsstörd
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:08:08, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav rdos » 2008-05-14 7:11:14

ufo skrev:Fick ett pm om att JO-anmäla skiten. Jag skall överväga det. Men skall man anmäla båda två på en gång eller var o en för sig?


Nej, gör inte det förrän soc rotat färdigt. Det bästa är om ni så långt som möjligt kan hålla er på "god fot" med soc även om ni anser er påhoppade och illa behandlade. Det som avgör de här målen om de hamnar i rätten är att det finns förmåga till sammarbete. Genom att lämna in anmälningar så riskerar det att eskalera till en prestigekamp. Däremot kan du gärna anmäla LSS handläggaren eller någon annan utanför soc om du anser dig illa behandlad.

Tyvärr är Sverige idag så sjukt så att dessa soctanter ofta kan göra som det behagar dem :evil:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 14:08:08, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav ufo » 2008-05-14 10:15:24

rdos skrev:Nej, gör inte det förrän soc rotat färdigt.
....
Genom att lämna in anmälningar så riskerar det att eskalera till en prestigekamp.

Utredningen är färdig med "vårdplan och allt".
Utredningen är fullspäckad med rena faktafel och hörsägen. Därtill kommer problemen att vi inte tolkar saker lika.
När vi försökte gå igenom detta med soc så var det massor av "underförstådda budskap" Han sa, hon sa, jag tolkar det så här etc.... men på pappret står det inte alls så som kärringen anser att det står.
Känns som om det största felet ändå är det selektiva språket. Något som jag är mycket tveksam till är tillåtet i så här pass känsliga papper.

Prestigekamp, vad har jag att förlora på det. Om vi antar att det är lilla ufo som varit ett ufo igen. Vad skulle kunna hända?
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 14:08:08, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Alien » 2008-05-14 12:45:32

Vad är det värsta som kan hända? Att de tar barnen ifrån er och placerar dem i fosterhem.

Nu vet jag inte hur troligt det scenariot är. Och gör de fel så kan ni få tillbaka barnen. Men hur upprivande vore inte det?

Så därför är det nog bäst att försöka vara så saklig som möjligt gentemot socialarbetarna, så det inte blir en prestigekamp. Alltså inte tappa humöret.

Jag tycker iofs att socionomer, som ju genomgått en utbildning, borde kunna skilja på sak och person och förstå att ifrågasatta föräldrar blir upprörda. Men det kanske de inte kan.

De kan också vara i god tro, dvs de tror att människor som är annorlunda också måste brista som förälder. Alltså bör man på något sätt övertyga dem om att man egentligen är "normal" trots sin AS.

Om det hände mig, så skulle jag vilja ha en pålitlig NT-person på min sida. Nån som förstod alla dessa tolkningar och underförstådda budskap. Nån som kunde "tala med NT på NT-vis".
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:08:08, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Titti » 2008-05-14 14:08:48

Alien skrev:Om det hände mig, så skulle jag vilja ha en pålitlig NT-person på min sida. Nån som förstod alla dessa tolkningar och underförstådda budskap. Nån som kunde "tala med NT på NT-vis".


Jag har en sådan. En kurator vid vuxenhabiliteringen. Hon är tydligt NT och känner mig och min situation ganska väl, dessutom kan hon den här världen och tror på mig. Vill jag ha henne med på ett möte så följer hon med, ibland händer det också att jag står över ett möte och låter henne gå istället för mig, så återberättar hon för mig vad som sades istället. Det beror lite på vad det är för möten och hur viktigt det är att jag personligen är där.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 14:08:10, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Ganesh » 2008-05-14 16:02:56

Kan detta vara ett uppslag ufo?

http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Art ... 021144.pdf

Visserligen är Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om Stöd och Service (LSS)
olika lagar. Och visserligen är det oftast olika handläggare på (oftast) socialförvaltningarna som handlägger lagarna. Vanligen IFO (Individ- och Familjeomsorgen) som har hand om SoL, och HO (Handikappomsorgen) som har hand om LSS. Men det är likvär avdelningar inom socialförvaltningen båda två. Oftast.

Individuelll Plan (enligt LSS) är till för att individen skall få starkare inflytande över sin situation. Det betyder att om man får kritik får vissa saker, så kanske man kan få hjälp med dom sakerna på ett sätt som är OK för en själv. Om man har en Individuell plan där den hjälpen ingår så blir det oftast svårt att vidta tvångsåtgärder. Om inte annat för att man visat god vilja.

Kan vara en bra idé i sig självt, och ett sätt att förekomma andra årgärder.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 14:08:10, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Re: LSS bråkar

Inläggav DC » 2008-05-14 17:40:07

ufo skrev:....
Anmälaren känner oro för hur barnen mår och om deras behov blir tillgodosedda utifrån att båda föräldrarna har Asperger syndrom.


Jag är också drabbad med nästintill exakt samma formulering (förutom att jag är ensamstående) med den skillnaden att jag vid anmälningstillfället var gravid i tredje månaden. Det fanns alltdå inte ens ett barn vid anmälningstillfället.

Vi kanske skulle bilda något slags nätverk till att börja med. Det måste bli ett slut på detta. NU
Senast redigerad av DC 2011-05-04 14:08:10, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav rdos » 2008-05-14 18:18:39

Pemer skrev:När det gäller socialomsorgsövergrepp finns förvisso www.socialombud.se

Monica som startade den är aktiv på Attentions forum.


Jo, jag känner till dem. De bröt sig ur Stulen Barndom. Jag undrar hur pass mycket de kan påverka utan att ha dem bakom sig? Stulen Barndom har trots allt ett mål i EU-domstolen och är remissinstans för olika statliga utredningar. Det är sådant som räknas om man vill göra något.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 14:08:10, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-05-14 18:28:42

ufo skrev:Utredningen är färdig med "vårdplan och allt".


OK, och vad innebär det konkret? Är de insatser man föreslår rimliga?

ufo skrev:Utredningen är fullspäckad med rena faktafel och hörsägen. Därtill kommer problemen att vi inte tolkar saker lika.
När vi försökte gå igenom detta med soc så var det massor av "underförstådda budskap" Han sa, hon sa, jag tolkar det så här etc.... men på pappret står det inte alls så som kärringen anser att det står.
Känns som om det största felet ändå är det selektiva språket. Något som jag är mycket tveksam till är tillåtet i så här pass känsliga papper.


Så funkar det i socialtjänstens värld. Det är hörsägen och förvridning av fakta som gäller i dessa utredningar för att få dem att visa på det man vill.

När vi var på soc för några dagar sedan så gick vi igenom massor av omständigheter kring varför LVU-vården borde upphöra, bl.a. att det fanns möjlighet till frivilliga insatser, att våra stora barn hade det bra, osv, osv, men någon motivering kring varför han ska vara kvar fick vi aldrig, utan det hette "vi tycker han ska vara där under hela uppväxten". Till saken hör ju att uppväxtplaceringar inte finns omnämnda i LVU.

Tydligen ska man denna gång skrota alla hörsägner från 90-talet och börja om igen. Jag misstänker starkt att dagens möte med skolan är ett led i att ljuga ihop nytt material. Rektorn läste upp en lång rad av hörsägnder som sedan inte visade sig hålla när det diskuterades, men när soc får pappret så kommer de helt att strunta i vad som sades (socialchefen antecknade inget) utan gå på hörsägnerna. Jag känner så väl igen det där förfarandet.

ufo skrev:Prestigekamp, vad har jag att förlora på det. Om vi antar att det är lilla ufo som varit ett ufo igen. Vad skulle kunna hända?


Allt möjligt. När man väl en gång hamnat under deras lupp så kommer det nya utredningar, speciellt om man lyckas få in informatörer (spioner) i hemmet. Nästa gång kan det handla om omhändertagande.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 14:08:10, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: LSS bråkar

Inläggav DC » 2008-05-14 18:56:44

ufo skrev:
Den 29 oktober 2007 inkom en anmälan /.../

Vad har hänt sedan dess?
Senast redigerad av DC 2011-05-04 14:08:11, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav Pemer » 2008-05-14 19:33:39

rdos skrev:
Pemer skrev:När det gäller socialomsorgsövergrepp finns förvisso www.socialombud.se

Monica som startade den är aktiv på Attentions forum.


Jo, jag känner till dem. De bröt sig ur Stulen Barndom. Jag undrar hur pass mycket de kan påverka utan att ha dem bakom sig? Stulen Barndom har trots allt ett mål i EU-domstolen och är remissinstans för olika statliga utredningar. Det är sådant som räknas om man vill göra något.

Jaså, hade hon med dem att göra först. Det visste jag inte. Kanske lite dumt med splittring på flera olika fronter i sådana här sammanhang. Jag träffade Monica och Tessan som driver föreningen när båda var här i stan för ett möte på socialdepartementet för några veckor sedan, så de har i alla fall den sortens kontakter också. Då skulle visst Tessan - som själv är runt 20 och har varit tvångsomhändertagen hos en helt galen psykopatisk kvinna med familj - berätta sin historia.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:08:11, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav DC » 2008-05-14 19:49:37

Pemer skrev:När det gäller socialomsorgsövergrepp finns förvisso www.socialombud.se

Monica som startade den är aktiv på Attentions forum.


Går inte att skicka mail till dem och får inget svar på telefon.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 14:08:11, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav DC » 2008-05-14 19:55:08

Ganesh skrev:Individuelll Plan (enligt LSS) är till för att individen skall få starkare inflytande över sin situation.

Tyvärr är det förmodligen samma LSS-handläggare som anmält och som sedan ska vara den som just uprättar den här planen. De kan alltså själv styra planen på ett för sig själv tillfredsställande håll.

Jäv existerar inte i det läget tydligen.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 14:08:11, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav Pemer » 2008-05-14 21:08:27

DC skrev:
Pemer skrev:När det gäller socialomsorgsövergrepp finns förvisso www.socialombud.se

Monica som startade den är aktiv på Attentions forum.


Går inte att skicka mail till dem och får inget svar på telefon.

Funkar inte fomuläret på sidan? Aj fan! Jag ska skicka Monica din mailadress, och tala om att det inte funkade på hemsidan.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:08:11, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav DC » 2008-05-14 21:46:06

Pemer skrev:
Funkar inte fomuläret på sidan? Aj fan! Jag ska skicka Monica din mailadress, och tala om att det inte funkade på hemsidan.


Tack!
Senast redigerad av DC 2011-05-04 14:08:11, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav Zombie » 2008-05-15 2:17:43

Vad jag har för mig från flera håll, dock som vanligt utan att jag kan belägga, är att hänsyn till eget jäv inte är något man kan räkna med i svensk myndighetsutövning. Det är en urgammal tradition att svenska tjänstemän är mer "betrodda" än så.
_____________________________________________________________

Annars skulle det vara roligt att se någon sorts balansräkning(sdiskussion, inte vet jag - trådtips till den som vill) någonstans över för- och nackdelar med den här nya diagnosen AS och hur den har hanterats i samhället.

Åtminstone jag (som fick den som vuxen och slapp särskola, fick livet räddat av den och inte har barn) börjar skönja att den används mot oss mer än jag anade.

Kanske det blir huvudinriktningen i framtiden, i linje med samhällets allmänt eskalerande stress på folk, patologiseringar av dem, minskande utrymme för livets informella sfär och ersättning av offentliga politiska samhällsfunktioner med privatägda kommersiella?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:08:11, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav DC » 2008-05-15 13:35:36

Zombie skrev:
Åtminstone jag (som fick den som vuxen och slapp särskola, fick livet räddat av den och inte har barn) börjar skönja att den används mot oss mer än jag anade.


Tyvärr min erfarenhet också, att den används mest emot istället för att vara till hjälp eller som förklaring bara.

Vi kan ju starta en tråd. Ja jag gör så.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 14:08:11, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in