Arbeta med lönebidrag

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav sommar » 2008-03-18 19:29:45

Kristofer skrev:Min åsikt är att man ska ge f*n i lönebidrag om man vill ha kvalificerade arbetsuppgifter och vara anställningsbar/få jobb där det är så att de söker en person med en speciell kompetens. Om man säger att man inte kan köra 100% så lär man ju bara få jobb där man är lätt utbytbar eller uppgifter som inte är så viktiga och som ingen annan vill göra. Och att lyckas vid löenförhandlig kan du nog glömma om du har lönebidrag.

För mig kommer det vara en absolut sista nödåtgärd. Och jag hoppas verkligen att jag inte behöver det. För i så fall kunde jag lika gärna ha skitit i allt vad utbildning hette efter högstadiet.


Ford skrev: "1. Du har fel, om du uppbär ett lönebidrag, men ändå besitter en hög kompetens inom något, så behöver det inte nödvändigtvis innebära att din kompetens inte tas tillvara."

Sommar skrev: Jag tror oxå att lönebidrag kan vara bra, men har ännu ingen erfarenhet själv. Har däremot en kusin som ahr det o. det funkar hyfsat nu. Chefen är dock knepig, men AF.handläggaren håller efter honom! Där finns säkert både bättre o. sämre varianter precis som överallt annars, men ajg tror det är lite svårare o. få kvalificerade uppgifter. Dock tycker jag man ska få den chansen som lönebidragstagare för arb.givaren har ek. kompensation för dem.
Däremot tror jag inte man får direkta skituppgifter.

Kan inte tänka mig o. förkasta det innan jag provat. Min handläggare på AF. har sagt att om jag får lönebidragsanställn. kan jag nog oxå få internutbildning om de reglerna inte ändrats efter att AMS. lades ner vid årskiftet. Detta är värdefullt ur bl.a ekonomisk synpunkt = slippa ta lån! Jag behöver utbildning i ngn. form eftersom jag ska byta bransch o. inte har jobbat inom denna bransch förut. Allra först måste jag få en praktikplats.

Dock tror jag det kan vara lite knepigare än vanligt att förhandla lönen. Dessutom är det inte min starka sida, men om jag får hjälp så kan det nog gå bra.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 4 gånger.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Garum » 2008-03-18 20:16:49

Lönebidrag skall vara en kompensation för nedsatt arbetsförmåga, men i praktiken ser ofta arbetsgivarna det som en kompensation för deras dåliga ekonomi och ställer precis lika höga krav på den som har lönebidrag som på alla andra anställda, i synnerhet gäller detta ideella föreningar.

Varje år är det omförhandling, vilket kan upplevas som oerhört pressande av många, då AMS självfallet vill sänka och helst ta bort bidraget och arbetsgivarna vill ha kvar det till så hög subvention som möjligt, och den anställde med lönebidrag nagelfars ordentligt för att motivera fortsatt bidrag. Så att säga att en anställning med lönebidrag är "precis som vilken annan anställning som helst" är ju en sanning med viss modifikation.

Lönebidraget höjdes 2006 från 13700 till 15200, av detta brukas upp till 80% subventioneras om det inte gäller ideella föreningar då kan taket höjas till 90% upp till 15200:-
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Inläggav sommar » 2008-03-18 20:54:23

Garum skrev:Lönebidrag skall vara en kompensation för nedsatt arbetsförmåga, men i praktiken ser ofta arbetsgivarna det som en kompensation för deras dåliga ekonomi och ställer precis lika höga krav på den som har lönebidrag som på alla andra anställda, i synnerhet gäller detta ideella föreningar.

Varje år är det omförhandling, vilket kan upplevas som oerhört pressande av många, då AMS självfallet vill sänka och helst ta bort bidraget och arbetsgivarna vill ha kvar det till så hög subvention som möjligt, och den anställde med lönebidrag nagelfars ordentligt för att motivera fortsatt bidrag. Så att säga att en anställning med lönebidrag är "precis som vilken annan anställning som helst" är ju en sanning med viss modifikation.

Lönebidraget höjdes 2006 från 13700 till 15200, av detta brukas upp till 80% subventioneras om det inte gäller ideella föreningar då kan taket höjas till 90% upp till 15200:-


Tyvärr är detta medaljens baksida, men alla arbetgivare är inte likadana o. för & nackdelar finns med det mesta.

Enligt faktablad på Ams.se är det 16.700 kr och 80 % som är de senaste siffrorna. Tyvärr kunde jag inte länka nu.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-03-18 22:29:07

Garum skrev:Lönebidrag skall vara en kompensation för nedsatt arbetsförmåga, men i praktiken ser ofta arbetsgivarna det som en kompensation för deras dåliga ekonomi och ställer precis lika höga krav på den som har lönebidrag som på alla andra anställda, i synnerhet gäller detta ideella föreningar.

Varje år är det omförhandling, vilket kan upplevas som oerhört pressande av många, då AMS självfallet vill sänka och helst ta bort bidraget och arbetsgivarna vill ha kvar det till så hög subvention som möjligt, och den anställde med lönebidrag nagelfars ordentligt för att motivera fortsatt bidrag. Så att säga att en anställning med lönebidrag är "precis som vilken annan anställning som helst" är ju en sanning med viss modifikation.


Mycket sakkunnigt inlägg, Garum, och stämmer ganska väl med min upplevelse av ideella föreningar och lönebidrag (som jag har viss koll på även om jag själv inte varit i den situationen....) Skall sägas dock att det att vara anställd av ideella föreningar är förknippat med vissa svårigheter även om man inte har lönebidrag, eftersom du ofta har en arbetsgivare som inte har betalt för sitt uppdrag. Det kan innebära ganska oprecis arbetsledning ofta med motstridiga krav.

Det kan också när det är som bäst innebära en stor frihet i att syssla med en verksamhet som man har stort intresse för. Och det finns inte samma fokusering på lönsamhet i en ideell förening eftersom det handlar om att jobba för en god sak.

En del föreningar skulle i dagens läge antagligen inte klara sin administration utan hjälp av lönebidragsanställda.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Kristofer » 2008-03-18 22:55:02

ford skrev:1. Du har fel, om du uppbär ett lönebidrag, men ändå besitter en hög kompetens inom något, så behöver det inte nödvändigtvis innebära att din kompetens inte tas tillvara.

Min kollega (även han lönebidragare), på det ställe där jag tidigare var vaktmästare kunde både det ena och det andra, men behövde slippa tunga lyft p.g.a. en knäskada, samt ha möjlighet att åka hem ifrån jobbet utan förvarning, om han fick ont i sitt knä (vilket hände med jämna mellanrum). Trots det så hade han ett mycket stort ansvar och i högsta grad kvalificerade uppgifter, och själv fick jag lära mig massor, när jag gick där.


Grejen är det att när man söker med anledning av utannonserade jobb där det står 1 plats och heltid så lär det nog inte bli särskilt aktuellt att få jobbet om man inte kör 100% och därför ska få lönebidrag. Då skiter nog arbetsgivaren i kompensationen och tar hellre någon som gör allt. För oavsett bidrag eller inte så blir det dyrare för arbetsgivaren att ha två personer som delar tjänsten. De flesta jobb som är aktuella för mig att söka är 1 plats och 100%. Nu har jag också sökt en tjänst som är mellan 60-80% och det tror jag skulle fungera. Problemet är bara att eftersom jag söker en ordinarie tjänst men som inte är på full tid, dvs. löser problemet själv, så får jag inte kompensation från systemet pga min mindre arbetstid. Det hade jag säkert fått om jag gjort samma sak via AF. :x icon

Men jag har helt och hållet som mål att jag ska kunna arbeta 100% och ser i nuläget inget som hindrar det.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav ford » 2008-03-19 10:09:44

Men det är faktiskt inte helt ovanligt att det finns siuskonsulenter på af. som har kontakter och kan fixa in dig på lämpliga arbetsplatser, där det inte annonserats ut något ledigt jobb.

Min erfarenhet är att dessa kontakter för det mesta är seriösa arbetsgivare, som dessa siuskonsulenter haft goda erfarenheter av.

Klarar du inte av att jobba 100% har du rätt till sjukpenning på deltid, men då måste du snacka med AF, och du har hursomhelst ingen skyldighet att jobba med lönebidrag, bara för att du har sjukersättning på deltid.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav sommar » 2008-03-19 11:20:04

Min arbetsterapeut sa till mig att jag lite ska "akta" mig för idella föreningar nu när AF. ska försöka hitta praktikplats o. målet är lönebidragsanställning. Hon sa inte rakt ut vad hon menade, men jag förstod att hon menade ungefär som står här i tråden. Jag tror helt klart att man ska sikta på företag.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Re: Lönebidrag

Inläggav sommar » 2008-03-19 11:23:05

sommar skrev:
Handikappombudsmannens hemsida skrev:Som mest kan arbetsgivaren få 80 procent av en heltidslön på 13 700 kronor. I särskilda fall kan lönebidraget dock bli större än 80 procent.

Innebär det att om man är anställd med lönebidrag aldrig kan få högre lön är 13.700kr. :roll: Vore ju bedrövligt..
ford skrev:
sommar skrev:
ford skrev:Nej, det innebär det inte. En lönebidragsanställning är en reguljär anställning, lönebidraget är bara något som arbetsgivaren får av af. för att kompensera för ditt funktionshinder.

Jag har aldrig hört att taket skulle ligga på 80 procent av en heltidslön på 13700 kr, har snarare för mig att det förvisso fanns ett tak, men att det var högre än så.

Hursomhelst: du skall ha samma lön som de av dina kollegor som har samma kunskapsnivå och yrkeserfarenhet som du själv, oavsett om du har lönebidrag eller inte, och du har samma rätt att förhandla om din lön som alla andra.

-Fråga facket, vilket som är rätt lön just för dig, och var noga med att berätta vad du har för utbildning, och hur pass mycket erfarenhet du har inom det aktuella yrket.

Har du en lön som ligger över taket för lönebidraget innebär det bara att arbetsgivaren själv får betala en större del av din lön, ingenting annat.

Själv jobbar jag med lönebidrag i vanliga fall (säsongen drar snart igång igen) med en månadslön på ca 20 000.


Ok. Tack Denna info har jag fått på AF. o. nu vet jag säkert att det är riktigt.

Det står i tråden att taket är 16.700 kr och 80%. Det står även i länken Micke2 lagt in.


Bara en sak, Sommar. Det var jag som skrev det där, inte Alien.


Jag vet Ford. Sorry Det är jag som inte kan citera rätt då jag vill ha med citat från flera inlägg. :oops: Hur gör jag då? Vill veta för det är viktigt att det blir rätt ju, vilket märktes iom. detta.

Moderator Titti:
Har korrigerat citeringen.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Titti » 2008-03-19 15:33:07

Moderator

Om citering:

Kolla att din citerade text börjar och slutar med citatmarkeringar - lika många i början som i slutet. Och att det står rätt upphovsman till citaten!

Förhandsgranska! Kontrollera att det blev som du tänkt dig, dvs rätt, innan du skickar.

Skulle det vara så att det blir fel och du inte kommer åt att rätta till det eller inte klarar av det - det var många inlindade citat i inläggen ovan! - använd det lilla utropstecknet högst upp i högra hörnet på varje inlägg. Då får du upp en liten skrivruta där du skriver vad som är fel. Vilket inlägg det gäller ser vi automatiskt.

Denna ruta använder du också om du vill anmäla ett inlägg som du anser strider mot någon forumregel här. Vi moderatorer ser genast om det finns några nya anmälningar och det behöver inte vänta på att någon av oss skall råka läsa just detta inlägg. Är det mycket trafik här kan det i värsta fall gå oss helt förbi.

Vi korrigerar inte alltid alla fel vi hittar men i mån av tid och att vi tycker det är viktigt gör vi naturligtvis det. Men försök själv först - och förhandsgranska!

Mer om detta finns att läsa här: Hur man rapporterar inlägg
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-03-19 15:41:16

sommar skrev:Min arbetsterapeut sa till mig att jag lite ska "akta" mig för idella föreningar nu när AF. ska försöka hitta praktikplats o. målet är lönebidragsanställning. Hon sa inte rakt ut vad hon menade, men jag förstod att hon menade ungefär som står här i tråden. Jag tror helt klart att man ska sikta på företag.


Antagligen menar hon att ideella föreningar sällan har pengar för att anställa över huvud taget, så om du tar en praktik på en ideell förening så ska du snarare se det som en nyttig erfarenhet än som något som kan leda direkt till jobb.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav sommar » 2008-03-19 15:46:13

Bjäbbmonstret skrev:
sommar skrev:Min arbetsterapeut sa till mig att jag lite ska "akta" mig för idella föreningar nu när AF. ska försöka hitta praktikplats o. målet är lönebidragsanställning. Hon sa inte rakt ut vad hon menade, men jag förstod att hon menade ungefär som står här i tråden. Jag tror helt klart att man ska sikta på företag.


Antagligen menar hon att ideella föreningar sällan har pengar för att anställa över huvud taget, så om du tar en praktik på en ideell förening så ska du snarare se det som en nyttig erfarenhet än som något som kan leda direkt till jobb.


Mmm. Precis
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sommar » 2008-03-19 15:47:03

Titti skrev:Moderator

Om citering:

Kolla att din citerade text börjar och slutar med citatmarkeringar - lika många i början som i slutet. Och att det står rätt upphovsman till citaten!

Förhandsgranska! Kontrollera att det blev som du tänkt dig, dvs rätt, innan du skickar.

Skulle det vara så att det blir fel och du inte kommer åt att rätta till det eller inte klarar av det - det var många inlindade citat i inläggen ovan! - använd det lilla utropstecknet högst upp i högra hörnet på varje inlägg. Då får du upp en liten skrivruta där du skriver vad som är fel. Vilket inlägg det gäller ser vi automatiskt.

Denna ruta använder du också om du vill anmäla ett inlägg som du anser strider mot någon forumregel här. Vi moderatorer ser genast om det finns några nya anmälningar och det behöver inte vänta på att någon av oss skall råka läsa just detta inlägg. Är det mycket trafik här kan det i värsta fall gå oss helt förbi.

Vi korrigerar inte alltid alla fel vi hittar men i mån av tid och att vi tycker det är viktigt gör vi naturligtvis det. Men försök själv först - och förhandsgranska!

Mer om detta finns att läsa här: Hur man rapporterar inlägg

Tack! Jag ska försöka lära mig detta.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Kristofer » 2008-03-19 17:42:24

ford skrev:Men det är faktiskt inte helt ovanligt att det finns siuskonsulenter på af. som har kontakter och kan fixa in dig på lämpliga arbetsplatser, där det inte annonserats ut något ledigt jobb.


Javisst. Landstinget, here I come. (Det är den absolut sista arbetsgivaren jag vill ha, delad jumboplats med kommun)
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Alien » 2008-03-19 22:27:13

Kristofer skrev:
ford skrev:Men det är faktiskt inte helt ovanligt att det finns siuskonsulenter på af. som har kontakter och kan fixa in dig på lämpliga arbetsplatser, där det inte annonserats ut något ledigt jobb.


Javisst. Landstinget, here I come. (Det är den absolut sista arbetsgivaren jag vill ha, delad jumboplats med kommun)


Du verkar ha fördomar mot landsting och kommun.

Och en av poängerna med lönebidrag, jämfört med OSA, är att lönebidrag gäller alla arbetsgivare, även privata. Så varför skulle inte sius-konsulenterna kunna ha kontakt med privata arbetsgivare också?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46217
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav ford » 2008-03-19 22:58:23

Jag har åtminstone alltid jobbat privat (och fått förslag på arbetsplatser hos privata arbetsgivare, där siuskonsulenten haft goda kontakter), men vill trots det instämma i Aliens uttalande om fördomar.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Kristofer » 2008-03-19 23:17:56

Jag har jobbat inom landsting, förra sommaren och relaterat till det yrke som jag nu är utbildad till. Den arbetsgivaren uppskattade verkligen inte sina anställda trots att det var personer med minst tre års högskoleutbildning. Lönen var lika dålig som om man hade hoppat av skolan efter högstadiet, inga förmåner med anställningen (inte ens friskvård), inte ens chans att löneförhandla etc. Tror du jag vill jobba för samma lön som jag kunde få om jag var helt outbildad trots att jag pluggat tre år? Tror du jag vill jobba hos en arbetsgivare som ser sina anställda som skit?

Fan heller att jag jobbar för 19000 efter tre års utbildning.

Det var mina "fördomar" det.

Å sen som komemr sossarna som suttit vid makten och upprätthållit det systemet och säger att de står på samma sida som underbetalad välutbildade i offentlig sektor. Hykleri på högsta nivå.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Alien » 2008-03-20 0:09:18

Kristofer skrev:Jag har jobbat inom landsting, förra sommaren och relaterat till det yrke som jag nu är utbildad till. Den arbetsgivaren uppskattade verkligen inte sina anställda trots att det var personer med minst tre års högskoleutbildning. Lönen var lika dålig som om man hade hoppat av skolan efter högstadiet, inga förmåner med anställningen (inte ens friskvård), inte ens chans att löneförhandla etc. Tror du jag vill jobba för samma lön som jag kunde få om jag var helt outbildad trots att jag pluggat tre år? Tror du jag vill jobba hos en arbetsgivare som ser sina anställda som skit?

Fan heller att jag jobbar för 19000 efter tre års utbildning.

Det var mina "fördomar" det.


"Beggars can't be choosers." Många aspergare får inget jobb alls, trots högskolestudier.

Klart denna arbetsgivare inte är ditt förstahandsval. Men får du inget bättre betalt jobb, är det väl bättre att jobba hos landstinget? Då får du iaf arbetserfarenhet och bättre läge att söka jobb hos privata.

Jag har också jobbat privat och fick ingen hög lön. Men jag är väl dålig att förhandla. Privata företag kan också ha högre krav på att man ska vara effektiv och snabb, dvs lönsam.

Att offentliga sektorn är lägre betald beror bl a på att ingen vill betala högre skatt.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46217
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Kristofer » 2008-03-20 0:24:16

Alien skrev:"Beggars can't be choosers." Många aspergare får inget jobb alls, trots högskolestudier.

Stå med mössan i hand precis som statarna gjorde menar du. Fuck off! Då blir jag hellre rättshaverist (kanske, jag är inte helt säker... det borde gå att ordna på mindre drastiskt sätt)

Alien skrev:Klart denna arbetsgivare inte är ditt förstahandsval. Men får du inget bättre betalt jobb, är det väl bättre att jobba hos landstinget? Då får du iaf arbetserfarenhet och bättre läge att söka jobb hos privata.

Eller så sticker jag utomlands? I nordamerika vet de att uppskatta utbildning och belönar den.

Alien skrev:Jag har också jobbat privat och fick ingen hög lön. Men jag är väl dålig att förhandla. Privata företag kan också ha högre krav på att man ska vara effektiv och snabb, dvs lönsam.

Att offentliga sektorn är lägre betald beror bl a på att ingen vill betala högre skatt.


Där jag jobbade var det många som hade bränt ut sig pga den höga takten. Och detta var som sagt inte privat.

Å sossarnas jävla dubbelmoral. I detta fall är de faktiskt så. De säger att de vill göra så mycket för alla duktiga i den offentliga sektorn. Vad de sedan gör är att ta en rejäl fjöl över de kommun- och landstingsanställda och sedan talar man om för personalen hur elaka de är mot de sjuka så fort det talas om strejk.

Det handlar således inte om att få toppjobbet. Bara att faktiskt få skäligt betalt och en arbetsgivare som uppskattar den möda som är nedlagd i en utbildning.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav ford » 2008-03-20 11:03:38

Kristofer skrev:Jag har jobbat inom landsting, förra sommaren och relaterat till det yrke som jag nu är utbildad till. Den arbetsgivaren uppskattade verkligen inte sina anställda trots att det var personer med minst tre års högskoleutbildning. Lönen var lika dålig som om man hade hoppat av skolan efter högstadiet, inga förmåner med anställningen (inte ens friskvård), inte ens chans att löneförhandla etc. Tror du jag vill jobba för samma lön som jag kunde få om jag var helt outbildad trots att jag pluggat tre år? Tror du jag vill jobba hos en arbetsgivare som ser sina anställda som skit?

Fan heller att jag jobbar för 19000 efter tre års utbildning.

Det var mina "fördomar" det.

Å sen som komemr sossarna som suttit vid makten och upprätthållit det systemet och säger att de står på samma sida som underbetalad välutbildade i offentlig sektor. Hykleri på högsta nivå.


Jag fattar ärligt talat inte vad du gnäller om. 19 000 som ingångslön är inte helt ovanligt för någon med tre års utbildning, inte heller att man får börja på ett "skitjobb".

För det allra mesta brukar man däremot kunna jobba upp sig efter ett tag och få betydligt bättre lön och arbetsuppgifter.
När du snackar om 19 000 i lön för en som inte ens gått gymnasiet, så undrar jag var man har det? 15-16 000 är nog en betydligt vanligare lön för en 19-åring utan yrkesutbildning.

Inte heller vill jag göra dig ledsen genom att konstatera det faktum att allt det andra du beskriver om hur arbetsgivaren behandlade dig är mera regel än undantag på väldigt många arbetsplatser, inom såväl offentlig som privat sektor. Dessutom var du inte ens färdig med din utbildning, och hade endast ett sommarjobb.

-Välkommen till verkligheten! :roll:
Senast redigerad av ford 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Kristofer » 2008-03-20 11:49:58

Ford, löneläget osv. som jag beskrev gäller för färdigutbildade. Som sommarjobbare var det uruselt. Anledningen till att jag vet vad som gäller för färdigutbildade är att jag fått erbjudande om återanställning.

19000 efter högskoleexamen är på tok för lite. Privat kan man utan problem få 23-24 för samma jobb. Skulle jag dock ta en doktorandtjänst eller liknande skulle jag kunna nöja mig med mindre lön, mycket för att ett sådant arbete verkligen kan vara berikande, om än mkt jobbigt och krävande, på andra vis.

Så ja, jag tackar för välkomnandet men jag har varit i verkligheten i många år.

Dessutom har väl du högre lön själv så... (detta är grymt OT jag vet)
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 2 gånger.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Kristofer » 2008-03-20 11:54:39

ford skrev:När du snackar om 19 000 i lön för en som inte ens gått gymnasiet, så undrar jag var man har det? 15-16 000 är nog en betydligt vanligare lön för en 19-åring utan yrkesutbildning.


När jag körde truck i ett fryslager fick jag ung. 19kkr. Det varierade lite eftersom lönen var satt efter prestation. Detta fick jag utan att jobba speciellt intensivt. Kan inte precis säga att jag behövde några större kunskaper från gymnasieutbildningar där, dessutom var det flera där som inte gått gymnasiet och fick lön i den storleken.

Förresten var de inte du som för ett tag sedan uttryckte starka sympatier för sjuksköterskors lönekamp? Du vet väl att de också har en ingångslön på ca 19kkr efter tre års utbildning?
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 12:00:20, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Pengar

Inläggav Tingeling » 2008-03-20 12:18:01

HELT Off topic men, men

Kom på när jag läste denna tråden att jag aldrig brytt mig speciellt mycket om pengar. Jag har gjort det jag tyckt varit roligt och på något vis har det också genererat pengar. Säkert mer t.o.m. än om jag gjort något jag själv inte velat.....

Bara en tanke...
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 12:00:20, redigerad totalt 1 gång.
Tingeling
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2005-11-25

Re: Pengar

Inläggav Mardröm » 2008-03-20 12:47:20

Tingeling skrev:HELT Off topic men, men

Kom på när jag läste denna tråden att jag aldrig brytt mig speciellt mycket om pengar. Jag har gjort det jag tyckt varit roligt och på något vis har det också genererat pengar. Säkert mer t.o.m. än om jag gjort något jag själv inte velat.....

Bara en tanke...


Roligt? Vad kan man göra som är roligt i vanligt arbetsliv?
Mer än ngn vecka kanske...

Nej, allt är pengar, pengar är allt, undantaget är dina egna tankar, du kan skratta när de stympar dig, som i en dålig US actionfilm där hjälten tar emot tortyr i åratal utan att tappa minsta sug, och din tanke kan förstöra ngt som inte ens är verkligt.

Nej, det enda som är roligt med arbete är pengar. Det andra är en plåga och en pina.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 12:00:20, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-03-20 14:06:52

Kristofer skrev:19000 efter högskoleexamen är på tok för lite. Privat kan man utan problem få 23-24 för samma jobb. . (detta är grymt OT jag vet)


Jag vet inte vad du är i för branch men tycker inte att 19000 för en som är nyutexaminerad låter speciellt lite.

Jag har 23000 i grundlön och har både högskoleexamen och tio års arbetslivserfarenhet.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 12:00:20, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in