Ljuger ni mycket för att klara er ur situationer?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ljuger ni mycket för att klara er ur situationer?

Inläggav Sökaren » 2010-12-11 4:04:09

Hej!
Är ny på forumet, men har diagnostiserad AS och AD/HD.
Relationer tar upp mina tankar en hel del. T.ex. det där med vänner blir jag inte klok på. Jag tycker att det är roligt med bra vänner men jag klarar inte av det ändå på något vis, jag kan inte behålla dem på lång sikt.
Jag har inga kompisar förutom klasskamrater (jag studerar på högskolan, vilket i sig tar MYCKET energi av mig). Jag vet inte om jag vill ha vänner eller inte, jag kan inte bestämma mig...

Jag är så velig och vet liksom aldrig vad jag vill, jag försöker till exempel alltid skjuta upp att behöva välja/bestämma mig när det handlar om att vara med på olika sociala aktiviteter.
Jag vill gärna VILJA komma på fester och träffa folk m.m. men när det kommer till kritan så vill jag inte egentligen. Jag kommer ofta på många argument till varför jag borde våga säga "ja" till saker, men min kropp vill oftast bara fly och till det har jag inget bra argument alls.
När jag till slut bestämmer mig dagen innan eller några timmar innan själva grejen ska hända (om jag överhuvudtaget har lyckats bestämma mig) brukar jag bestämma mig för nej på grund av min stora ångest/oro som har byggts upp då (men det har faktiskt blivit ja några gånger också), men jag klarar inte av att säga det utan måste liksom alltid hitta på någon nödlögn för att komma undan utan att verka konstig, typ olika sjukdomar, tvättider, plugg som måste bli gjort och andra påhittade saker som jag bara måste precis just nu.