Ljudkänslighet? Tinnitus?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ljudkänslighet? Tinnitus?

Inläggav _47x_ » 2012-08-30 15:54:25

Detta blir diffust.

Varje gång jag drabbas av överkänslighet mot ljud eller innan allting kraschar så har jag ett konstigt "spänt" ljud i huvudet, det är som svårt att förklara, det känns lite som innan man gäspar, kan vara att käken spänns men jag vet inte. Det är en god förvarning på att jag tar in för mycket av min omgivning. Ibland händer det och ibland inte, ofta tar ljuden över och jag måste hålla för mina öron eller gå bort från ljudet.

Jag undrar, känner nån här något liknande?
_47x_
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2011-09-13
Ort: Västerbottens län

Re: Ljudkänslighet?

Inläggav Miche » 2012-08-30 16:05:43

Tinnitus? (Vissa får det bara när de är trötta)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Ljudkänslighet?

Inläggav Akleja » 2012-08-30 16:07:43

Jag har precis det du beskriver. Det är tinnitus. Ljudet kan vara olika från person till person. En del har någon ton, en del något metalliskt ljud... Det jag har låter som ett brus, ungefär som om man spänner käken ruskigt mycket, eller som när man gäspar.

När jag gick på utredning för tinnitus, sa dom att man dels kan ha en slags spänningstinnitus, nedsatt hörsel, eller någon skada (tex slag mot huvudet.)
Det finns en liten manick, ser ut som en hörapparat, som ger ifrån sig en liten ton. En del tycker att detta bryter av tinnitusen. Jag får bara ont i huvudet av tonen.

Ibland kan man ha tinnitus ett tag, pg av att man utsatts för höga ljud och annat buller. För en del kan det bli permanenta skador och då får dom leva med tinnitusen resten av livet. Därför har folk som regelbundet blir utsatt för buller, tex många musiker, börjat använda öronproppar mm.

Tinnitusen är inte farlig, men man får vara rädd om öronen så att det inte blir värre.
Akleja
 
Inlägg: 152
Anslöt: 2012-08-18

Re: Ljudkänslighet?

Inläggav Fenren » 2012-08-30 16:22:04

Miche skrev:Tinnitus? (Vissa får det bara när de är trötta)


men man kan inte gå bort från tinnitus, eller hålla för öronen.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Ljudkänslighet?

Inläggav Fenren » 2012-08-30 16:24:32

Akleja skrev:Jag har precis det du beskriver. Det är tinnitus. Ljudet kan vara olika från person till person. En del har någon ton, en del något metalliskt ljud... Det jag har låter som ett brus, ungefär som om man spänner käken ruskigt mycket, eller som när man gäspar.

När jag gick på utredning för tinnitus, sa dom att man dels kan ha en slags spänningstinnitus, nedsatt hörsel, eller någon skada (tex slag mot huvudet.)
Det finns en liten manick, ser ut som en hörapparat, som ger ifrån sig en liten ton. En del tycker att detta bryter av tinnitusen. Jag får bara ont i huvudet av tonen.

Ibland kan man ha tinnitus ett tag, pg av att man utsatts för höga ljud och annat buller. För en del kan det bli permanenta skador och då får dom leva med tinnitusen resten av livet. Därför har folk som regelbundet blir utsatt för buller, tex många musiker, börjat använda öronproppar mm.

Tinnitusen är inte farlig, men man får vara rädd om öronen så att det inte blir värre.


vad hjälper en sådan utredning?

det finns väl ingen medicin eller liknande mot tinnitus, eller?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Ljudkänslighet?

Inläggav Akleja » 2012-08-30 16:28:24

Nej, men jag var rädd för att jag hade något farligt.. tex någon tumör eller så. Det kändes ju väldigt skrämmande att bara vakna en dag med ett högt brusande i huvudet som inte försvann. Nu var det absolut inget farligt, även om det emellanåt kan vara irriterande. Ljudet gör ju att jag hör sämre vad folk säger.
Akleja
 
Inlägg: 152
Anslöt: 2012-08-18

Re: Ljudkänslighet?

Inläggav Miche » 2012-08-30 16:57:45

Fenren skrev:
Miche skrev:Tinnitus? (Vissa får det bara när de är trötta)


men man kan inte gå bort från tinnitus, eller hålla för öronen.

Nej, men om man har HSP (Hypersensitiv personlighet) kan för mycket intryck göra att man blir trött av all input och jag gissar då att problemet minskar.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Ljudkänslighet?

Inläggav Alien » 2012-09-01 3:11:32

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Ljudkänslighet?

Inläggav _47x_ » 2012-09-07 18:44:22

Jag kanske vägrar erkänna det, men jag tror inte jag har tinnitus, det här ljudet är inte konstant utan väldigt selektivt. Om jag skulle gissa beror det på att jag spänner käken (ungefär) då jag har sensoriska problem med ljud eller då jag är stressad.
_47x_
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2011-09-13
Ort: Västerbottens län

Re: Ljudkänslighet?

Inläggav Jesters Tear » 2012-09-07 20:07:05

Det kan nog vara någon form av varning för att du överanstränger dig. Jag brukar känna mig yr, liksom "lätt i huvudet" när det blir för mycket. Det är en förvarning och om jag befinner mig för länge bland mycket intryck så kopplar jag bort och börjar ibland må fysiskt illa. Jag har rätt svårt för normala bullernivåer så som ljudet av spårvagnen när den åker och människorna som pratar ombord.
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Ljudkänslighet?

Inläggav InsaneBrain » 2012-09-13 22:52:01

Jag har problem med ljud. Jag klarar tex inte av motorer som låter högt (motorcykel, raggarbil) eller skottljud som ballonger och raketer. För mig har det gått så långt att jag blir rädd om jag ser ett barn med en ballong, för jag vet att det kan smälla när som helst. Jag låser in mig när det är valborg eller nyår, och jag åker från staden när den normala raggarrundan sker en gång om året. Det har blivit ett stort hinder för mig och jag tycker inte om somrarna då många tar fram sina motorcyklar vars ljud fyller hela mitt huvud med en exploderande känlsa.
InsaneBrain
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2012-09-13
Ort: Uppsala

Ljudkänslighet

Inläggav Flia » 2014-09-06 10:11:20

Jag tror att ljud är den värsta av mina överkänsligheter.

Satt i ett möte, där en del pratade ganska tyst.
Jag ansträngde mig att höra en av dem, när ett skrapljud skar in i hjärnan som en bandsåg. Det gjorde ont, och var fruktansvärt irriterande.
Det var någon som skrev på ett papper.

Jag brukar säga ifrån när folk viskar till varandra, men man kan ju knappast hindra dem från att notera.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Ljudkänslighet

Inläggav Fröken Fräken » 2014-09-06 13:09:20

Viskningar måste vara ett av de mest irriterande ljuden. Ibland viskar människor med varandra för att inte störa en, men jag blir nästan mera störd av det, än om de skulle prata i normal låg samtalston.
(Jag tror dock inte att jag är mer ljudkänslig än "normala" människor.)
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Ljudkänslighet

Inläggav Micke » 2014-09-06 13:47:51

Jag har alltid bomull i öronen numera, vilket ger mig en normalhörsel. Är inte brydd om andra tycker det ser konstigt ut. Men det gäller att hitta en mjuk sorts bomull som inte prasslar, och att byta bomullen regelbundet. :-)Happy
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Re: Ljudkänslighet

Inläggav SgtArdbeg » 2014-09-06 14:52:04

Jag har ALLTID öronproppar i fickan... barnskrik, trafikbuller eller bara vanligt "sorl" i folksamlingar... fruktansvärt!
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Ljudkänslighet

Inläggav Cerasifera » 2014-09-06 23:46:00

Jag tycker inte om när folk äter mat. Restauranger är hemskt. Allt tuggande gör mej galen. Har sagt till vissa som står mej nära ifall de kan tugga lite tystare, men det är ju fullständigt omöjligt så jag får helt enkelt leva med detta. :p caféer är också jobbigt, där man hör kaffemaskinerna mala bönor. Uhh
Cerasifera
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2014-06-25

Ljudkänslighet

Inläggav tunga moln » 2014-09-08 21:43:07

Jag klarar mig helt okej i skolan i ungefär 2 timmar, men sedan går allt utför. Efter ett tag känns alla ljud mer och mer intensiva, och när det har nått en viss gräns är det som om varenda ord jag hör verkligen dundrar i huvudet. Då klarar jag inte av att göra något annat än att krypa ihop i något hörn. Egentligen tror jag inte det handlar så mycket om ljudnivån, även fast jag hör bättre än normalt. Det som är så fruktansvärt är att ljuden är så oregelbundna. Jag kan inte filtrera bort allt onödigt jag inte behöver höra, så allting går rakt genom huvudet. Det är ansträngande att lyssna på flera ljud och röster samtidigt, men jag kan ändå lyssna på väldigt extrem musik.
tunga moln
 
Inlägg: 166
Anslöt: 2014-09-02
Ort: Uppe bland molnen.

Ljudkänslighet

Inläggav Flia » 2014-09-08 22:12:53

tunga moln skrev:Jag klarar mig helt okej i skolan i ungefär 2 timmar, men sedan går allt utför. Efter ett tag känns alla ljud mer och mer intensiva, och när det har nått en viss gräns är det som om varenda ord jag hör verkligen dundrar i huvudet. Då klarar jag inte av att göra något annat än att krypa ihop i något hörn. Egentligen tror jag inte det handlar så mycket om ljudnivån, även fast jag hör bättre än normalt. Det som är så fruktansvärt är att ljuden är så oregelbundna. Jag kan inte filtrera bort allt onödigt jag inte behöver höra, så allting går rakt genom huvudet. Det är ansträngande att lyssna på flera ljud och röster samtidigt, men jag kan ändå lyssna på väldigt extrem musik.


Nej, det handlar inte alls om ljudnivån.
Jag (och andra jag hört prata om det) hör ju att det är olika volym, men ljuden får ändå lika stort utrymme inne i hjärnan.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Ljudkänslighet

Inläggav slackern » 2014-09-08 22:18:03

Flia skrev:
tunga moln skrev:Jag klarar mig helt okej i skolan i ungefär 2 timmar, men sedan går allt utför. Efter ett tag känns alla ljud mer och mer intensiva, och när det har nått en viss gräns är det som om varenda ord jag hör verkligen dundrar i huvudet. Då klarar jag inte av att göra något annat än att krypa ihop i något hörn. Egentligen tror jag inte det handlar så mycket om ljudnivån, även fast jag hör bättre än normalt. Det som är så fruktansvärt är att ljuden är så oregelbundna. Jag kan inte filtrera bort allt onödigt jag inte behöver höra, så allting går rakt genom huvudet. Det är ansträngande att lyssna på flera ljud och röster samtidigt, men jag kan ändå lyssna på väldigt extrem musik.


Nej, det handlar inte alls om ljudnivån.
Jag (och andra jag hört prata om det) hör ju att det är olika volym, men ljuden får ändå lika stort utrymme inne i hjärnan.


Du kan ju inte skriva nej sådär. Alla människor upplever nog olika hur dom upplever sina perceptuella svårigheter.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ljudkänslighet

Inläggav plåtmonster » 2014-09-08 22:34:18

SgtArdbeg skrev:Jag har ALLTID öronproppar i fickan... barnskrik, trafikbuller eller bara vanligt "sorl" i folksamlingar... fruktansvärt!

Har provat öronproppar mot tonårsgapande på bussen. Mycket effektivt. ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ljudkänslighet

Inläggav Hettan » 2014-09-08 22:51:49

plåtmonster skrev:
SgtArdbeg skrev:Jag har ALLTID öronproppar i fickan... barnskrik, trafikbuller eller bara vanligt "sorl" i folksamlingar... fruktansvärt!

Har provat öronproppar mot tonårsgapande på bussen. Mycket effektivt. ;)

Jag har alltid öronproppar på gymmet för att slippa den höga musiken som dessutom generellt består av musik som jag inte gillar samt alla andra som skriker och har sig när de pratar och inte kan hålla normal samtalston. Grrrreaat!
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Re: Sv: Ljudkänslighet

Inläggav Titti » 2014-09-09 8:05:46

Hettan skrev:Jag har alltid öronproppar på gymmet för att slippa den höga musiken som dessutom generellt består av musik som jag inte gillar samt alla andra som skriker och har sig när de pratar och inte kan hålla normal samtalston. Grrrreaat!

Jag har av och till blivit föreslagen och funderat över alternativet "gym". Men det faller alltid på ljudet där och alla andra människor.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Ljudkänslighet

Inläggav River » 2014-09-09 11:30:47

Jeg er lite sjenert av egne lyder. For eksempel kan jeg kjøre gressklipper, støvsuge, hamre inn spikere, tromme med fingrene, skrive på tastatur eller hva, uten å bli sjenert av lyden. Mens hvis andre FREMBRINGER de samme lyder, innvirker det sjenerende, stressende og slitsomt.

Jeg fikk en gang en forklaring på det som jeg synes er god, og det var at jeg var bevisst at jeg kunne kontrollere "egen" lyd, altså at jeg kunne slå den av når jeg ville.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Ljudkänslighet

Inläggav River » 2014-09-09 11:52:05

Til og med lyder som jeg liker, som for eksempel lyd av ball som spretter, innvirker forstyrrende om den blir FREMBRINGT av andre.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in