Linköping borg mästare i blåst väder

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Linköping borg mästare i blåst väder

Inläggav gadas » 2014-05-24 19:08:43

http://www.corren.se/asikter/ledare/thomas-gr-nar-borgmastaren-inte-kan-skriva-svenska-6987086.aspx

En del verkar urskulda sig med att budskapet var mycket viktigare än stavningen - är det inte ännu viktigare med stavningen i så fall? Om jag flyttar till Lyon, vill jag då ha ett välkomstbrev från borgmästaren, med fraser som jag med glädje börjar använda och som sedan visar sig felaktiga? Jag förväntar mig naturligtvis att det är god franska - och så är det inte ens rätt franska!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Linköping borg mästare i blåst väder

Inläggav dasunbedingte » 2014-05-24 19:54:03

Haha, komiskt, verkar som någon inte dubbelkollade dokumentet innan de skickades ut. Sådant händer.
Visst, jag kan hålla med om att det är något störande att läsa brevet, men va fasiken, budskapet är det viktiga (även om det var svårt att få fram).

Människan kanske har dys lexi ock förletade sej på stafningprogramet på Worrd? Slapna av, lete va
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Linköping borg mästare i blåst väder

Inläggav slackern » 2014-05-24 20:02:02

Hur fan kan ett kommunalråd kalla sig borgmästare?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Linköping borg mästare i blåst väder

Inläggav dasunbedingte » 2014-05-24 20:08:26

slackern skrev:Hur fan kan ett kommunalråd kalla sig borgmästare?


Det står inget om det i kommunallagen eller övriga förvaltningslagar, nej. Borgmästare = kommunalråd. Förmodligen tänkt som något mer internationellt och najs. Göteborg, Linköping, Växjö och någon mer "stad" (kommun) har "Borgmästare".
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Linköping borg mästare i blåst väder

Inläggav slackern » 2014-05-24 20:12:52

dasunbedingte skrev:
slackern skrev:Hur fan kan ett kommunalråd kalla sig borgmästare?


Det står inget om det i kommunallagen eller övriga förvaltningslagar, nej. Borgmästare = kommunalråd. Förmodligen tänkt som något mer internationellt och najs. Göteborg, Linköping, Växjö och någon mer "stad" (kommun) har "Borgmästare".


Fan jävla bönder.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Linköping borg mästare i blåst väder

Inläggav Alien » 2014-05-25 2:46:05

Rubriken är ”Välkommen till Nationaldagen firande” (just så står det) och inledningen lyder ”Nya svenska medborgare” (och inget mer). Adressaten kallas till ”Musiksalen” på Konsert och Kongress. (Det skall vara konferenssalen ”Musikalen”). ”Jag hoppas Du har möjlighet att delta och att Du anmäler Dig på den bifogade anmälningstalongen”, avslutas brevet. Ett PS lyder: ”Ni är även välkomna att delta i vårt övriga Nationaldagsfirande i Valla fritidsområde.” (Övergången från ”Du” till ”Ni är även välkomna” är osnygg – från ha vänt sig till en individ, medborgaren, tilltalar nu brevet ett kollektiv, ”invandrarna”, som bjuds in till ”vårt” övriga firande.)


Någon kontorist skrev det och den stressade "borgmästaren" skrev under utan att kolla. Eller så är "borgmästaren" inte så bra på stil och grammatik heller. Lätt att stava "Musikalen" som "Musiksalen".

Borgmästare låter mysigt gammaldags. "Borgmästar Munthe, han red på sin Brunte..."
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Linköping borg mästare i blåst väder

Inläggav dasunbedingte » 2014-05-25 9:31:42

slackern skrev:
dasunbedingte skrev:
slackern skrev:Hur fan kan ett kommunalråd kalla sig borgmästare?


Det står inget om det i kommunallagen eller övriga förvaltningslagar, nej. Borgmästare = kommunalråd. Förmodligen tänkt som något mer internationellt och najs. Göteborg, Linköping, Växjö och någon mer "stad" (kommun) har "Borgmästare".


Fan jävla bönder.


De måste slå internationellt (måste va på engelska) ju! Då funkar inte kommunalråd. Commune counselor, city counselor, community counselor, city commisioner... låter ghey. Nä, mayor får det bli.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Linköping borg mästare i blåst väder

Inläggav gadas » 2014-05-28 23:13:47

dasunbedingte skrev:Slapna av, lete va

Visst, så jag blir likadan då va? Det är odemokratiskt att hoppa högre än Frank Andersson...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Återgå till Språket



Logga in