LEGO - våldsam lek för barn

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

LEGO - våldsam lek för barn

Inläggav Parvlon » 2016-12-11 1:18:37

enligt en rapport så är 30% av alla LEGO kits som såldes eller tillverkades år 2014 figurer var inkluderade med vapen medans siffran för detsamma år 2001 var på bara 5%. jag har inte kollat närmare på studien men det ska ha vart en nyhet som jag såg publicerad på CNN's facebook och ökningen ska ju faktiskt vara hela 600% om detta stämmer.

tror ni det är bra för barnen att leka "ta död på varandra"?


här har vi em terrorist;

Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

LEGO - våldsam lek för barn

Inläggav slackern » 2016-12-11 1:25:09

Haha terrorister var ju bara bäst ser ju ut som svarteper.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

LEGO - våldsam lek för barn

Inläggav Parvlon » 2016-12-11 1:33:58

slackern skrev:Haha terrorister var ju bara bäst ser ju ut som svarteper.
inte så kul när man inser vilken idiot de faktiskt tror på och vad det är som driver en att spränga sig själv och andra i luften.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

LEGO - våldsam lek för barn

Inläggav RapeRegs » 2016-12-11 1:47:32

Parvlon skrev:tror ni det är bra för barnen att leka "ta död på varandra"?



Forskningen är relativt kluven då flera studier har visat på motstridiga resultat. En tänkbar orsak till diskrepansen i slutsatser mellan olika studier kan vara att man måste skilja mellan allvarligt menad aggression och lekfull eller spelad "låtsas"-aggression.

Det beror alltså förmodligen på "hur" barnen leker, vad syftet med leken är. Se t.ex.


Hart JL et al. Young Children’s Play Fighting and Use of War Toys
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

LEGO - våldsam lek för barn

Inläggav Jamesqueen » 2016-12-13 18:22:26

Jag tror ej det formar fler barn till att bli terrorister. Men kanske att personer som ändå har det "inom sej" blir mera kreativa av dessa nya lego.

Själv gillade jag lego och bygga torn och byggnader med klossar som barn. Fridfullt!
Jamesqueen
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2016-12-13

LEGO - våldsam lek för barn

Inläggav Parvlon » 2016-12-18 12:54:10

Jamesqueen skrev:Jag tror ej det formar fler barn till att bli terrorister.

så du tror också att leka "ha ihjäl folk" kan vara en del av en positiv utveckling för små barn?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

LEGO - våldsam lek för barn

Inläggav Richard » 2016-12-18 16:38:44

Vi byggde legogevär när jag o mina polare var i 11-12 års åldern. Man byggde ett litet gevär, o så satte man ett gummiband i det, o mynningsladdade med en pinne, så att gummit spändes, o så var det en avfyrningsanordning o ammunitionen bestod av 2 st "2-knoppars-bitar", de kunde vara ganska starka. En polare sköt sönder en tung kruka med ett sånt gevär!
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

LEGO - våldsam lek för barn

Inläggav Jamesqueen » 2016-12-18 17:25:22

Parvlon skrev:
Jamesqueen skrev:Jag tror ej det formar fler barn till att bli terrorister.

så du tror också att leka "ha ihjäl folk" kan vara en del av en positiv utveckling för små barn?


Lika många blir terrorister men dom som redan har anlag för o bli terrorister kanske blir "inspirerade" av lego-lek av våldsam natur. Detsamma med våldsamma datorspel som med din logik vore en negativ utveckling för små barn att spela?
Jamesqueen
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2016-12-13

LEGO - våldsam lek för barn

Inläggav Parvlon » 2016-12-18 17:44:36

Jamesqueen skrev:
Lika många blir terrorister men dom som redan har anlag för o bli terrorister kanske blir "inspirerade" av lego-lek av våldsam natur. Detsamma med våldsamma datorspel som med din logik vore en negativ utveckling för små barn att spela?
"min logik"?
jag ställde en enkel fråga.

våldsamma datorspel där man leker "ha ihjäl folk" är ju också lekar där man har "ihjäl folk" och i min logik så finns det inte en chans i helvetet att det är en del av en god utveckling för barn. Eller för vuxna heller för den delen. att det finns studier som säger det ena å andra förvånar mig inte ett dugg men jag använder inte "vetenskap" som underlag för mina åsikter och moral för som Jesus säger;

Man is stubborn. Man is proud, vain and the more advances he makes in science the less he knows and the more he removes himself from the Truth.

https://fatherofloveandmercy.wordpress. ... two-years/


f.ö så kan jag dela med mig av en dröm jag haft där jag körde in i ett eldhav med ett fordon, efter en kväll där jag druckit vin, spelat mördarspel samt LEGO racing till Android.. det var som att jag satt passagerare i nån typ av fordon, efter en stund körandes på vägen så kom det något slags luftskepp ovanför oss och fordonet följde efter dessa hela tiden tills vi körde in i eldhavet. jag var inte rädd alls utan har ju en tro på ett evigt liv också. men sen när vi stod där mitt i eldhavet så var det som att jag "dog" och sen vaknade igen. fast då märkte jag att jag var på samma ställe och min slutsats var "jaha, då är jag i helvetet då", sen vaknade jag i sängen. :lol:
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till Intressanta intressen



Logga in