Left is Right & Samhall i Västnytt Eftersnack

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Left is Right & Samhall i Västnytt Eftersnack

Inläggav barracuber » 2008-03-27 7:22:42

Henrik Ragnevi skrev:Igår var jag med i Eftersnack i Västnytt, ... Deltog gjorde också Olle Öberg från Left is Right och Anette Lindgren från Samhall, vars verksamhet som jag kritiserade ganska hårt.

Vilket hon ansåg vara fördomsfullt och hon bjöd in oss och jag tackade ja, det ska bli intressant att se om det kommer förändra min bild av Samhall eller inte, men hennes positiva exempel med att städa Nordstan och att det skulle göra personer mer delaktiga i samhället köper jag inte.
Jag kanske är otacksam men jag förstår inte varför personer med funktionshinder ska nöja sig med att plocka upp skräp efter icke-funktionshindrade och att det verkar vara det enda som samhället kan erbjuda. Det tycker jag snarare bekräftar den diskriminerande ordning som finns i samhället. Det är detta eller så förtidspensionerar vi dig, och det är alla valmöjligheter som ges och så krasst ser det ut idag.
Visst, ens jobb ska inte vara ens liv och det är viktigt att hitta andra värden i livet, jag köper det. Men det ska vara upp till individen själv att välja det. Ett jobb handlar för mig inte bara om att få lön, det handlar om att utvecklas, lära sig nya saker och känna stolthet i vad man gör.

Det är inte så att jag kräver en chefspost på Sony Ericsson, långt därifrån, och jag tror inte att andra med neuropsykiatriska funktionshinder ställer orimliga krav heller, det är arbetsmarknadens krav som är orimliga och det är helt felaktiga saker som efterfrågas.


Henriks blogginlägg

<a target="_blank" href=http://www.tant.se/~barracuber/videoclips/Eftersnack_Ragnevi_Asperger_LeftIsRight_4.wmv">Ladda%20hem</a> (35 MB wmv 19 minuter)

    Henrik Ragnevi, ordf Attention
    Olle Öberg, Left is Right
    Anette Nordgren, regionchef Samhall
Programledaren hugger av debatten mitt i en replik...typiskt snuttifiering :roll:

Programledaren verkar inte riktigt känna till begreppet "inkubatorföretag"...

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 12:04:34, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav KrigarSjäl » 2008-03-27 12:33:00

Mycket intressant! Ska ladda ner såfort jag flyttat hem. Tummen upp för Ragnevis insats!
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 12:04:34, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Kristofer » 2008-03-29 13:45:49

Problemet som jag ser det är att samhället idag söker jobb till funktionshindrade på basis av deras funktionshinder. Det borde vara den funktionshindrade som söker jobb på basis av sin kompetens.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in