Läsa språk utomlands med AS och CP-skada

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Läsa språk utomlands med AS och CP-skada

Inläggav atltk » 2012-04-24 18:09:08

Hej
Funderar på att studera spanska under några veckor utomlands
men då jag har en CP-skada upptill min AS så ser folk mest problem.. (skolan)
har inte nämnt AS bara CP skadan.
finns här någon sm har studerat språk utomlands??? och som kan berätta om sina erfarenheter
atltk
 
Inlägg: 109
Anslöt: 2007-07-18

Re: läsa språk utomlands med AS och CP skada

Inläggav aspiemelly » 2012-04-24 23:59:19

Var i England en sommar via Europeiska och gick några år på college senare där var kravet att ha spanska en termin som del av utbildningen.

En sak jag märkte när jag var utomlands var att jag "smälte in" mer, det var liksom mer ok att vara annorlunda, dom trodde det berodde på att jag var från Sverige som det ibland blev lite tokigt.

Om jag inte förstod något i ett samtal mellan andra (eller till mig) trodde dom det var pga språket. Jag lät dom tro det, var på ett sätt skönt att slippa stämplas. Nu har vet jag inte hur mycket din cp-skada syns/märks.

Är det typ STS eller europeiska du ska åka med? Där bor man oftast i värdfamilj, min var väl bra, minns dom inte så mycket, dom lät oss va ifred och jag hade otroligt mycket på mitt schema, (lektioner, tennisen och EF-diskot som var varje kväll) så vi sågs knappt.

Blev kanske lite svamligt men fråga om det är nåt.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Re: läsa språk utomlands med AS och CP skada

Inläggav atltk » 2012-04-25 16:01:38

aspiemelly skrev:Var i England en sommar via Europeiska och gick några år på college senare där var kravet att ha spanska en termin som del av utbildningen.

En sak jag märkte när jag var utomlands var att jag "smälte in" mer, det var liksom mer ok att vara annorlunda, dom trodde det berodde på att jag var från Sverige som det ibland blev lite tokigt.

Om jag inte förstod något i ett samtal mellan andra (eller till mig) trodde dom det var pga språket. Jag lät dom tro det, var på ett sätt skönt att slippa stämplas. Nu har vet jag inte hur mycket din cp-skada syns/märks.

Är det typ STS eller europeiska du ska åka med? Där bor man oftast i värdfamilj, min var väl bra, minns dom inte så mycket, dom lät oss va ifred och jag hade otroligt mycket på mitt schema, (lektioner, tennisen och EF-diskot som var varje kväll) så vi sågs knappt.

Blev kanske lite svamligt men fråga om det är nåt.

du har inte msn eler facebook, pma mig (lättare än forum)
atltk
 
Inlägg: 109
Anslöt: 2007-07-18

Re: läsa språk utomlands med AS och CP skada

Inläggav atltk » 2012-04-25 18:48:22

att ja vill ha msn/fb är för att jag inte kan skicka pm
atltk
 
Inlägg: 109
Anslöt: 2007-07-18

läsa språk utomlands med AS och CP skada

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2013-02-19 23:37:53

Jag pluggar f.n. tyska utomlands, dock i en "svensk". Håller med ovanstående att det är lättare att smälta in bland utlänningar, ibland kan språket dock vara ett hinder (då man helst vill öva upp sin tyska än att snacka på engelska med tyskar). Om du vill plugga utomlands så tycker jag att du ska göra det, jag var otroligt trött på Sverige när jag stack.
DefinitivtInteAnonym
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2009-11-29

läsa språk utomlands med AS och CP skada

Inläggav VilsenVilja » 2013-05-20 23:25:32

Jag pluggade spanska 5 månader i Spanien. I min skola gick det mest svenskar, men också studenter från andra länder. Studierna gick bra, men så klart var det ganska svårt med det sociala där också. Men jag åkte tillsammans med min pojkvän (min man nu), så jag behövde inte känna mig ensam. Fast vi gick inte i samma klass och inte alltid samma tid på dagen. Vi var några år äldre än de flesta andra (många åkte direkt efter gymnasiet, men vi var 25 år), och var inte lika intresserade av att festa osv.

Jag ångrar absolut inte att jag åkte. Visst var det jobbigt ibland, men på det hela taget väldigt roligt. Jag tycker absolut att du ska åka. Man ångrar sällan det man gör men ofta det man inte gör. Nu har jag ju ingen CP-skada, så jag vet inte hur detta skulle påverka. Men jag tycker du ska se till möjligheterna och inte lyssna på andras åsikter om problem om du inte ser några själv.
VilsenVilja
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2010-07-02
Ort: Östergötland

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in